نحوه کار با رنده برقی نجاری

نحوه کار با رنده برقی نجاری از سؤال های متداولی است که ممکن است در ذهن مخاطبان ایجاد شود که ما در این بخش می خواهیم به بررسی و توضیح آن بپردازیم. رنده برقی نجاری از ابزارهای کاربردی در زمینه تولید محصولات چوبی بوده که استفاده گسترده ای نیز در این زمینه دارد. همانطور که می دانید از این دستگاه ها برای لایه برداری چوب استفاده می شود و همانگونه که از اسم آنها پیداست با انرژی الکتریکی کار می کنند. از طرف دیگر این رنده ها به طور همزمان می توانند کار سه دستگاه را با هم انجام دهند؛ مثلاً شما با خرید رنده برقی نجاری دیگر نیاز چندانی به دیگر ابزارها چون رنده های دستی، رنده «جوینتر» و سمباده زن ندارید.

نحوه کار با رنده برقی نجاری

بر همین اساس ما در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی اولیه رنده برقی نجاری، ساختار و عملکرد آن، به طرز کار و نحوه استفاده از آن بپردازیم و در آخر به یک سری نکات در رابطه با تعویض تیغه رنده برقی، اصول ایمنی استفاده از این رنده ها و نحوه خرید آنها اشاره کنیم. همچنین شما با مراجعه به فروشگاه اینترنتی ابزارچی به عنوان یک مرکز اینترنتی معتبر در زمینه عرضه مدل های مختلف رنده برقی نجاری می توانید از تنوع محصولات ارائه شده در آن با کیفیت بالا و مقرون به صرفه بهره مند شوید.

معرفی و اجزای رنده برقی نجاری

رنده برقی نجاری یک ابزار کاربردی در زمینه کار با چوب بوده که از آن برای لایه برداری سطح چوب، کاهش ضخامت، حذف ناهمواری ها و یکدست کردن سطح آن استفاده می شود. این دستگاه نیروی محرکه مورد نیاز خود را از انرژی برق تأمین می کند و در مدل ها و ظرفیت های مختلفی به بازار عرضه می شود. این دستگاه از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آنها از قابلیت هایی برخوردارهستند.

نحوه کار با رنده برقی نجاری

یکی از مهمترین اجزای رنده برقی نجاری تیغه ها هستند که کار اصلی برش و لایه برداری سطح چوب را انجام می دهند. عوامل مختلفی می تواند بر کیفیت کاری این دستگاه ها تأثیرگذار باشند که از جمله آنها می توان به جنس تیغه و زاویه آن اشاره کرد. جنس تیغه ها معمولاً از تنگستن یا فولاد بوده که این فلزات از ویژگی های مهمی چون استحکام بالا و قابلیت تیز شدن دوباره برخوردار هستند. البته از تأثیر میزان تیزی تیغه بر نتیجه کار نباید غافل شد.

بخش مهم دیگر این رنده ها موتور الکتریکی آنها بوده که وظیفه تأمین نیروی محرکه را بر عهده دارد. البته لازم است این نیرو از طریق بخش هایی به توپی و در نهایت تیغه دستگاه منتقل شود که این کار با استفاده از تسمه های پلاستیکی دستگاه انجام می شود. توپی بخش دیگری از رنده بوده که تیغه ها بر روی آن سوار می شوند.  البته این دستگاه ها با یک سری وسایل جانبی نیز همراه هستند که از جمله آنها می توان به مواردی چون عینک مخصوص کار، ماسک تصفیه هوا از گرد و خاک و ذرات چوب، محافظ گوش و غیره اشاره کرد. فروشگاه اینترنتی ابزارچی با عرضه مدل های مختلف رنده برقی نجاری و لوازم جانبی آن آماده ارائه خدمات ویژه به شما مخاطبان و خریداران عزیز است.

نحوه کار با رنده برقی نجاری

در این بخش می خواهیم نحوه کار با رنده برقی نجاری را در قالب چند مرحله به شما آموزش دهیم که از قرار زیر است.

نحوه کار با رنده برقی نجاری

مرحله اول

قبل از کار با رنده برقی به کمک یک تراز برآمدگی ها و فرورفتگی های سطح چوب را علامت بزنید و دستگاه و چوب را بر روی یک سکو یا میز کار مناسب قرار دهید.

مرحله دوم

در این مرحله شما می توانید لوازم جانبی رنده برقی را در صورت وجود به دستگاه وصل کنید. یکی از این لوازم چیپ منحرف کننده رنده بوده که باید در جای خودش سوار شود. مورد دیگر نصب گونیا بر روی رنده برقی است که برخی مدل های این دستگاه از این قابلیت برخوردار هستند.

مرحله سوم

در بخش جلویی رنده برقی یک پیچ تنظیم عمق از جنس پلاستیک وجود دارد که میزان باربرداری دستگاه را بر حسب میلیمتر نشان می دهد. شما با چرخاندن این پیچ و قرار دادن آن بر روی اندازه مورد نظر می توانید کفشک جلو دستگاه را بالا و پایین کرده و عمق برش را تنظیم نمایید.

مرحله چهارم

برای شروع کار نخست دستگاه را به گونه ای بر روی سطح چوب قرار دهید که کفشک جلویی آن بدون تماس تیغه ها به چوب، بر روی آن قرار گیرد و سپس دستگاه را روشن کنید. این کار را می توان از طریق دکمه روشن و خاموش دستگاه که معمولاً بر روی دسته آن قرار دارد انجام داد. علاوه بر آن در طراحی این رنده ها از یک دکمه قفل کننده نیز استفاده شده است که با زدن آن می توان به صورت مداوم از دستگاه استفاده کرد.

مرحله پنجم

پس از روشن کردن رنده نوبت به هدایت آن می رسد که بهتر است این کار با هر دو دست انجام شود. بدین صورت که از دست راست برای حفظ تعادل دستگاه و از دست چپ نیز برای هدایت کردن آن استفاده کنید.

مرحله ششم

بعد از اینکه الکتروموتور دستگاه به حداکثر سرعت خود رسید، صفحه دستگاه را با سطح چوب تماس داده و به طور متوالی به سمت جلو حرکت دهید. البته به میزانی که از دستگاه انتظار برش دارید به بخش جلویی آن فشار وارد کرده و این فشار را در حین فرایند لایه برداری چوب حفظ نمایید. پس از اینکه هر دو کفی تعبیه شده در رنده برقی با سطح چوب تماس پیدا کردند، فشار دست بر روی بخش جلویی دستگاه را متعادل نموده تا فرایند رنده کاری با نتیجه مطلوب همراه شود.

نحوه کار با رنده برقی نجاری

نکاتی در مورد تعویض تیغه ها

از آنجایی که تیغه ها یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده این دستگاه ها هستند و تأثیر مستقیمی بر کیفیت کار و راندمان دستگاه دارند، به مراقبت بیشتری نیاز دارند. لذا در این بخش می خواهیم به یک سری از نکات در رابطه با تعویض تیغه های رنده برقی اشاره کنیم. نکته اول قبل از تعویض تیغه ها اطمینان از خاموش ماندن دستگاه است. به همین منظور حتماً رنده برقی را از برق بکشید تا از خاموش ماندن دستگاه در حین تعویض تیغه ها اطمینان حاصل کنید. نکته دوم تعویض به موقع تیغه هاست؛ بدین صورت که بهتر است تیغه های رنده قبل از کند شدن تعویض شوند. برای تشخیص این امر می توانید به اثر تیغه ها بر روی سطح چوب توجه کنید و چنان چه حین کار از تیغه دود بلند شد و یا اثر پودر مانندی بر سطح چوب شکل گرفت، به تعویض آنها اقدام نمایید.

از آنجایی که عدم توجه به این شرایط باعث آسیب رسیدن به موتور الکتریکی دستگاه می شود، بهتر است این کار را در اسرع وقت انجام دهید. نکته دیگر در این رابطه توجه به جایگذاری دقیق تیغه ها بر روی دستگاه است؛ چرا که عدم توجه کافی به این امر سبب لرزش دستگاه و پایین آمدن کیفیت کار می شود. نکته آخر نیز به بررسی تیغه ها قبل از شروع کار اختصاص می یابد که لازم است از سفت بودن پیچ آنها مطمئن شوید. شما با مراجعه به فروشگاه اینترنتی ابزارچی می توانید مدل های مختلف رنده برقی نجاری را با تیغه های باکیفیت بالا خریداری نمایید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟