وکیل ارث برای امور انحصار وراثت

وکیل ارث برای امور انحصار وراثت

قبل از پرداختن به موضوع وکیل ارث می بایست با معنی ارث، ورثه و انحصار وراثت از نگاه قانون آشنا شویم.

معنی ارث

معنای حقوقی ارث از منظر قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، انتقال قهری و بدون اراده دارایی ها و اموال شخص متوفی می باشد. فوت یک شخص آثار مادی، غیر مادی و معنوی را در پی دارد، بنابراین کمک گرفتن از یک وکیل ارث ماهر، به همه وراث تاثیر مثبتی می گذارد.

معنی ورثه

ورثه به افرادی گفته می شود که وارث دارایی ها و اموال  متوفی هستند. در اصطلاح قانونی، به وراث شخص فوت شده قائم مقام قانونی متوفی گفته می شود. بنابراین وراث می توانند در تمام دارایی متوفی تصرف و دخالت داشته باشند.

انحصار وراثت

انحصار وراثت به عملی گفته می شود که در آن سهم هر یک از وراث مشخص می شود. بعد از انجام این مرحله وراث می توانند سهم خود را از اموال متوفی، مطابق قانون امور حسبی دریافت نمایند. انجام این مراحل تا رسیدن به حق قانونی از ارث بنا به نظر قانون دارای پیچیدگی هایی است، که اکثر افراد ترجیح می دهند در مواجهه با این موضوع به یک وکیل متخصص و با تجربه در ارث مراجعه کنند.

مدارک لازم جهت انحصار وراثت که وکیل ارث از موکل خود می خواهد، عبارت است از:

– شناسنامه مورث یا متوفی

– گواهی فوت

– کپی و مصدق شناسنامه همه وراث

– اگر متوفی دارای همسر باشد ضمیمه مدرک عقد نامه ضروری می باشد.

– در صورت وجود وصیت نامه، وصیت نامه متوفی و استشهادیه، لازمه محضر می باشد.

انحصار وراثت در صورتی که توسط خود وراث انجام شود یکسری مراحل و کارهای اداری دارد. این مراحل با این که هزینه بر نیستند، زمان زیادی صرف می کند تا وراث به نتیجه برسند و ممکن است تا چند هفته طول بکشد. وجود یک وکیل ارث می تواند علاوه بر رفع تنش و درگیری های احتمالی بین وراث، این مراحل را در کمترین زمان ممکن به سرانجام برساند.

وکیل ارث کیست و چه کاری انجام می دهد؟

وکیل ارث به شخصی گفته می شود که با اشراف کامل به قوانین مختلف اعم از ارث، موانع ارث، نحوه تقسیم ارث و کلیه مراحل مربوط به آن و تحریر و تصفیه ترکه و سایر دعاوی را می داند و به آن تسلط کامل دارد.

اگر برای امور انحصار وراثت، نیاز به وکیل کاربلد دارید به صفحه زیر مراجعه نمایید:

وکیل انحصار وراثت

همچنین اگر قصد دارید اطلاعات جامع و کاملی در مورد روند و مدت زمان انجام انحصار وراثت کسب نمایید به صفحه زیر مراجعه نمایید:

مدت زمان انجام انحصار وراثت

نبود وکیل ارث در چنین پرونده هایی می تواند آن را به یک معضل بزرگ تبدیل کند. اهمیت این نوع پرونده ها به قدری است که یک وکیل پایه یک دادگستری تمام عمر حرفه ای خود را صرف کسب تجربه در زمینه ارث و میراث و روش تقسیم آن می نماید. علاوه بر زیاد بودن این نوع پرونده ها، این مبحث از وکالت را  می توان یکی از تخصصی ترین آن ها دانست، چرا که پیچیدگی های پرونده این نوع مباحث، برای داشتن درک صحیحی از آن ها کار هر کسی نخواهد بود.

وراث طبق قانون به سه دسته طبقه بندی می شوند:

– طبقه اول: شامل همسر، پدر و مادر، فرزندان و نوه ها

– طبقه دوم: شامل پدربزرگ و مادر بزرگ، خواهر، برادر و فرزندان آن ها

– طبقه سوم: شامل عمو، دایی، عمه، خاله و فرزندان آن ها

لازم به ذکر است تا زمانی که یک وارث از طبقه پیشین در قید حیات باشد، نوبت به ارث طبقه بعدی نخواهد رسید. و علاوه بر این درصورتی که هیچ یک از طبقات ذکر شده وجود نداشته باشند، این موضوع به دادگاه برای تعیین تکلیف ارجاع داده می شود.

موانع ارث

ارث ممکن است بر حسب موانعی محروم و ممنوع شود، در ادامه به برخی از این موانع می پردازیم:

– شخصی که مورث خود را عمدا به قتل برساند از ارث او محروم خواهد شد.

– کافر از مسلمان ارث نمی برد. اگر کافری فوت شود و مسلمانی در بین وراث او وجود داشته باشد، وراث کافر ارث نمی برند اگر چه از لحاظ درجه و طبقه مقدم بر فرد مسلمان باشند.

– بعد از لعان، زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی برند. علاوه بر این فرزندی که از طرف پدر مورد لعان واقع شده است، نه او از پدر ارث می برد و نه پدر از او ارث می برد، اما از مادر ارث خواهد برد.

در صورت بروز برخی اختلافات در مورد ارث و میراث، همه افراد قوانین لازم برای رفع مشکلات را نمی دانند و یا با نحوه عملکرد و یا اقدامات لازم، برای رفع اختلاف یا موانع برای تقسیم ارث، اطلاعات کافی ندارند. بنابراین وکیل ارث و میراث با تسلط کافی بر همه قوانین مربوط به ارث، به راحتی می تواند تمامی اختلافات پیش آمده را حل و فصل نماید.

ویژگی های وکیل ارث متخصص و حرفه ای

– به جزئیات پرونده و تمامی قوانین آن آگاهی کامل داشته و بتواند به خوبی از موکل خود دفاع کند.

– با در دست داشتن مدارک لازم علاوه بر کمک به پایمال نشدن حق موکل خود، از وی سوءاستفاده نکند.

– وقت شناس باشد و از اتلاف وقت در رویه پرونده جلوگیری کند.

– در مطالبه حق الوکاله منصف باشد.

– فردی دانا، صادق و دارای حسن نیت باشد.

– دانش حقوقی و تسلط بر مسائل ارث و میراث داشته باشد.

– تجربه بالایی در زمینه پرونده های ارث و میراث داشته باشد و موفقیت های زیادی در رابطه با این نوع پرونده ها داشته باشد.

– به قوانین مالیاتی مخصوصا مباحث مربوط به مالیات بر ارث نیز اشراف داشته باشد.

کلام آخر

با توجه به پیچیدگی ها و مشکلات پرونده های ارث و میراث، و همچنین ناآگاهی افراد از قوانین مربوط به این نوع پرونده ها، دریافت مشاوره و کمک خواستن از یک وکیل ارث متخصص و با تجربه می تواند علاوه بر تحریر و تصفیه ترکه و رفع سایر دعاوی از اتلاف وقت نیز جلوگیری کند. وکیل ارث می تواند به راحتی به تمام سوالات شما در رابطه با مسئله ارث و میراث پاسخ دهد و شما را آگاه کند تا از پایمال شدن حقتان جلوگیری کنید.

تهیه شده توسط: گروه وکلای دادور

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟