اصول یادگیری و آموزش به طرح‌هایی برای مواد آموزشی

با توجه به اینکه در نظام آموزشی و جامعه فرهنگیان توجه زیادی به مسائل مربوط به یاددهی و یادگیری می شود ، لذا اهمیت الگوهای برتر تدریس ، نظیر درس پژوهی ، طراحی آموزشی و طرح درس ملی بر کسی پوشیده نیست. برای روشن شدن موضوع در رابطه با هر یک از موارد ذکر شده به اختصار مطالبی را بیان می کنیم.

درس پژوهی

درس پژوهی : چگونه معلمان مطمئن می شوند که درس هایشان موثر است و دانش آموزان مفاهیم چالش برانگیز را درک می کنند؟ چگونه طیف گسترده ای از سازمان های دولتی و بخش خصوصی از ابزارهای مدرن برای تقویت یادگیری و آموزش استفاده می کنند؟ فرآیندها همه متفاوت است، اما راه حل ایده آل یکسان است: درس پژوهی.

درس پژوهی چیست؟

از منظر دانشگاهی، درس پژوهی به عنوان «فرایند سیستماتیک و بازتابی تبدیل اصول یادگیری و آموزش به طرح‌هایی برای مواد آموزشی، فعالیت‌ها، منابع اطلاعاتی و ارزشیابی» تعریف می‌شود. با این حال، برای درک کامل مفاهیم فرآیندهای درس پژوهی، داشتن یک تعریف کاربردی کمک می کند.

درس پژوهی فرآیندی است که طی آن محصولات و تجربیات یادگیری طراحی، توسعه و ارائه می‌شوند. این محصولات آموزشی شامل دوره‌های آنلاین، کتابچه‌های آموزشی، آموزش‌های ویدیویی، شبیه‌سازی‌های یادگیری و غیره می‌شوند. اصطلاحات درس پژوهی، فناوری آموزشی، طراحی تجربه یادگیری طراحی برنامه درسی و طراحی سیستم‌های آموزشی گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.به زبان ساده، درس پژوهی ایجاد تجارب یادگیری یا آموزشی است که کسب دانش جدید را تسهیل می کند.

اصول یادگیری و آموزش به طرح‌هایی برای مواد آموزشی

اجزای اساسی درس پژوهی

در حالی که مدل‌ها و نظریه‌های مختلفی وجود دارد که طراحان آموزشی را در حین توسعه تجربیات یادگیری مؤثر راهنمایی می‌کنند، شیوه‌های درس پژوهی مستلزم این است که تمام دستورالعمل‌ها شامل سه جزء اصلی باشند:

اهداف و مقاصد روشن

فعالیت های یادگیری

ارزیابی ها

این سه رکن درس پژوهی چیزی را تشکیل می دهند که مثلث جادویی یادگیری نامیده می شود . درس پژوهی مؤثرترین است و نتایج یادگیری زمانی بیشترین موفقیت را دارد که این سه ستون با «نیت وابستگی متقابل» ساخته شوند، یا به نحوی که هر سه از یکدیگر حمایت کنند.

مزایای درس پژوهی

استفاده از تئوری های درس پژوهی برای ساخت تمرین های آموزشی می تواند مزایای مثبت متعددی را برای فراگیران به همراه داشته باشد. با این حال، این مزایا یک اثر موج دار از یک اصل لنگر است – درس پژوهی یک فرآیند سیستماتیک است که ریشه در تئوری دارد. به دلیل این واقعیت، معلمان می‌توانند از مهارت‌ها و دانش خود برای توصیه فعالیت‌ها و ارزیابی‌های آموزشی ایده‌آل که با اهداف یادگیری مطلوب همسو هستند، استفاده کنند.

طراحی آموزشی چیست؟

یک طراحی آموزشی تئوری یادگیری و یک رویکرد سیستمی را برای طراحی و توسعه محتوا، فعالیت های یادگیری، آموزش و راه حل های دیگر برای حمایت از کسب دانش جدید یا مهارت های دنیای واقعی به کار می گیرد. طراحان آموزشی همه مواد آموزشی یک برنامه آموزشی، از جمله مطالب ارائه، راهنماهای شرکت کننده، جزوه ها، و کمک های شغلی یا سایر منابع را توسعه می دهند. آنها همچنین مسئول ارزیابی آموزش هستند، از جمله ارزیابی آموخته ها و اینکه آیا راه حل یادگیری منجر به تغییر رفتار قابل اندازه گیری شده است یا خیر.

اهداف و نیازهای سازمانی طراحی آموزشی

  • دانش، مهارت ها و نگرش های مورد نیاز برای وظایف و شایستگی ها
  • آنچه یادگیرنده به دلیل آموزش باید بداند و بتواند انجام دهد
  • نیازها و ویژگی های یادگیرنده

اصول یادگیری و آموزش به طرح‌هایی برای مواد آموزشی

یکی از راه‌های تعیین نیازهای یادگیرنده و اهداف دوره، استفاده از طبقه‌بندی بلوم است. طبقه بندی بلوم سیستمی است که برای تعریف و تمایز سطوح مختلف یادگیری استفاده می شود. این سه حوزه شامل شناختی (ذهنی)، عاطفی (عاطفی) و روانی حرکتی (فیزیکی) است. هنگامی که یک طراحی آموزشی این اطلاعات را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرد و نتیجه و اهداف یادگیری رویداد یادگیری را درک کرد، فرآیند ایجاد دوره می تواند آغاز شود. طراحی آموزشی مستلزم تجزیه و تحلیل و انتخاب مناسب ترین استراتژی ها، روش شناسی ها، فعالیت های یادگیری و فناوری ها برای به حداکثر رساندن تجربه یادگیری و انتقال دانش است.

نظریه های یادگیری بزرگسالان در طراحی آموزشی

طراحان آموزشی می توانند از تئوری های یادگیری بزرگسالان برای شناسایی ویژگی های یادگیرنده و روش های طراحی آموزشی مناسب برای ایجاد راه حل های یادگیری موثر و مناسب استفاده کنند.

طرح درس ملی چیست؟

طرح درس ملی فرآیند «معماری» تجربیات یادگیری است و نباید با آموزش اشتباه گرفته شود. اگرچه همپوشانی قابل توجهی وجود دارد، طرح درس ملی چندین مرحله قبل از هر گونه آموزش واقعی انجام می شود. هدف از طرح درس ملی تعیین خوش طعم ترین و قابل هضم ترین راه برای ارائه محتوای آموزشی است. این علم ایجاد تجربیات یادگیری مؤثر و جذاب است – علم نحوه یادگیری افراد. در نتیجه، توانایی ارزیابی نگرش ها ، شکاف های دانش و اهداف یادگیری مخاطب هدف هسته اصلی این زمینه است. برای دستیابی به این اهداف، مدرسان طرح درس ملی مجموعه وسیعی از نقش‌ها و مسئولیت‌ها را در بر می‌گیرند، اما به دور از محدود شدن به:

  • تعریف اهداف یادگیری واضح و عملی و تولید محتوای قانع کننده که با آنها همسو باشد.
  • مفهوم سازی گرافیک آموزشی، چند رسانه ای، رابط کاربری و محصول نهایی.
  • تجزیه و تحلیل و به کارگیری اصول، روندها و بهترین شیوه های مرتبط با طرح درس ملی و فناوری های یادگیری.
  • توسعه تمرین ها، تکالیف و ارزیابی ها برای به حداکثر رساندن پتانسیل یادگیری دانش آموزان.
  • توسعه مواد و منابع پشتیبان که چندرسانه‌ای را در قالب‌های مختلف (مثلاً صدا، ویدیو، فیلم‌برداری ، گیمیفیکیشن، سناریو، نقش‌آفرینی) در خود جای می‌دهند.
  • ابداع روش‌های مختلف ارزیابی، از جمله آزمون‌ها، آزمون‌ها و نظرسنجی‌ها برای ارزیابی اثربخشی دوره.

طرح درس ملی و روانشناسی رفتار یادگیری

دنیای طرح درس ملی ارتباط نزدیکی با روانشناسی رفتار یادگیری داردمعلم چارچوب های مفهومی را فراهم می کند تا نه تنها تعیین کند چه چیزی باید آموزش داده شود، بلکه چگونه آن را به یک مخاطب خاص آموزش دهد. انسان ها فوق العاده پیچیده و متنوع هستند. بنابراین، وقتی نوبت به یادگیری می رسد، هیچ راه حلی برای همه وجود ندارد. این یک چالش جذاب برای طرح درس ملی ایجاد می کند. چگونه می توانید یک دوره، برنامه درسی یا برنامه آموزشی ایجاد کنید که به طور موثر سبک های یادگیری منحصر به فرد را در یک مخاطب خاص برآورده کند؟

اصول یادگیری و آموزش به طرح‌هایی برای مواد آموزشی

برای انجام این کار، در پس نحوه نگهداری و جذب اطلاعات توسط افراد استفاده می کند. کسانی که در این زمینه به خوبی تثبیت شده اند در تعیین اینکه مخاطب شما به چه دانش و مهارتی نیاز دارد، در حال حاضر چه دانش و مهارتی دارد و متقاعد کننده ترین روش برای رفع این شکاف های دانشی را پیدا می کند، متخصص هستند. هنگامی که در آن عرصه تسلط یافتید، می‌توانید این اصول روان‌شناختی را برای مخاطبان مختلف اعمال و تطبیق دهید.

با توجه به آنچه که گفته شد به اهمیت بالای روش ها و الگو های تدریس پی می بریم . بهتر است معلمان در نظام آموزشی دانش آموز محور از موارد ذکر شده در تدریس های خود بهره ببرند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟