بهترین روش محاسبه شارژ ساختمان و برج ها چیست؟

بهترین روش محاسبه شارژ ساختمان و برج ها چیست؟

زندگی در آپارتمان ها و برج ها دارای ضوابط و قوانینی است که ساکنین و ملکین باید آن‌ها را رعایت کنند. یکی از این قوانین پرداخت شارژ ساختمان است. محاسبه شارژ ساختمان و برج به شیوه های مختلفی قابل انجام است و معمولا توسط مجمع عمومی، هیات مدیره و یا مدیر مجتمع تعیین می شود. با ما همراه باشید تا انواع و بهترین روش های محاسبه شارژ ساختمان ها و برج ها را به شما معرفی کنیم.

شارژ ساختمان چیست؟

در سال 1343 هجری شمسی براساس ماده 28 قانون تملک ساختمان به مجموعه هزینه‌هایی که بابت تعمیرات، نگهداری و اقلام مورد استفاده ساختمان از مالکان یا مستاجران توسط مدیر ساختمان دریافت شود، شارژ ساختمان می‌گویند. توجه داشته باشید که مطالبه دریافت شارژ ساختمان توسط مدیر ساختمان کاملا قانونی است.

انواع شارژ ساختمان چیست؟

به طور کلی می توان هزینه های ساختمان را به دو گروه شارژ عمرانی و شارژ جاری تقسیم کرد.

شارژ عمرانی: هزینه های عمرانی، ساختمانی، تعمیرات اساسی و خرید اموال که پرداخت آن­ها بر عهده مالک است.

شارژ جاری: هزینه های جاری و بهره برداری که پرداخت آن­ها بر عهده ساکن (اعم از مالک یا مستاجر) است.

مهم ترین هزینه های شارژ ساختمان عبارتند از:

  • هزینه حقوق و دستمزد پرسنل شامل سرایدار، نگهبان، لابی­من و …
  • هزینه خدمات عمومی مشترک شامل آب، برق، گاز، فاضلاب و …
  • هزینه تعمیرات و نگهداری مشاعات شامل آسانسور، تاسیسات، تجهیزات و لوازم مکانیکی و الکتریکی، سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی، استخر، سالن ورزش، لابی، کتابخانه، سالن اجتماعات، باغچه و فضای سبز و …
  • هزینه انواع بیمه شامل آتش سوزی، آسانسور، مسئولیت مدنی، بلایای طبیعی و …
  • هزینه اقلام مصرفی شامل جارو، شوینده، دستمال و …
  • هزینه های متفرقه شامل ایاب و ذهاب، پیک و پست، کارمزد بانکی و …
  • هزینه خرید اموال و تجهیزات شامل مبلمان، کالاهای دکوراتیو، پرده، کامپیوتر، پرینتر و …

تشخیص، تعیین و برآورد شیوه تسهیم این هزینه‌ها بر عهده هیات مدیره و یا مدیریت ساختمان است.

بهترین روش محاسبه شارژ ساختمان و برج ها چیست؟

شیوه های محاسبه شارژ ساختمان؛ بهترین روش کدام است؟

روش های مختلفی برای محاسبه شارژ ساختمان وجود دارد. شاخص هایی از جمله تعداد واحدها، متراژ واحدها، تعداد نفرات ساکن در هر واحد، تعداد اتاق ها و غیره می توانند روی شیوه محاسبه شارژ تاثیرگذار باشند. در اینجا رایج‌ترین و پر کاربردترین روش های محاسبه شارژ ساختمان را به شما معرفی می کنیم.

برای محاسبه شارژ عمرانی که بر عهده مالکین است، معمولا شاخاص متراژ واحدهاست. بر این اساس سهم هر واحد از کل هزینه عمرانی، معادل نسبت متراژ آن واحد به مجموع متراژ واحدهای مجتمع است.

برای محاسبه شارژ جاری که بر عهده ساکنین است، روش های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

  • شارژ ثابت: هزینه‌ای که به صورت ثابت و در زمان مشخص از هر واحد گرفته می‌شود. این مقدار معمولا برای تمامی واحدها یکسان است.
  • شارژ بر حسب متراژ: در این روش شارژ ساختمان بر اساس متراژ هر واحد محاسبه می‌شود.
  • شارژ بر حسب تعداد نفرات: در این روش شارژ ساختمان بر اساس تعداد نفرات در هر واحد محاسبه می‌شود.
  • روش ترکیبی: می توان از ترکیب روش های فوق برای محاسبه شارژ استفاده کرد. در این روش هر کدام از هزینه‌ها طبق یک روش تقسیم و سهم هر واحد تعیین می‌شود. به عنوان مثال هزینه آب بر اساس تعداد نفرات، گاز بر اساس متراژ و برق مشترک به صورت مساوی بر اساس تعداد واحدها تقسیم خواهد شد.

راهکارهای مدیر ساختمان در زمان عدم پرداخت شارژ توسط ساکنین

یکی از مهم ترین چالش‌هایی که میان مدیر برج ها و ساکنین به وجود می‌آید نحوه دریافت شارژ ساختمان است. مدیر و هیات مدیره ساختمان بر اساس قانون تملک آپارتمان باید برای ضایع نشدن حق دیگر واحدها، شارژ را از همه واحدها دریافت کنند. حال اگر واحدی از یک آپارتمان یا برج اقدامی برای پرداخت شارژ ساختمان نکند، مدیر ساختمان می‌تواند پس ارسال چند نوبت اخطار و پر کردن اظهارنامه مبنی بر پرداخت نشدن شارژ معوقه، به صورت قانونی از طریق مراجع قضایی اقدام کند.

باور اشتباه؛ مراحل اقدام به شکایت زمانبر است!

یکی از باورهای غلطی که بین مردم باب شده، زمانبر بودن اقدام قضایی نسبت به دریافت مبالغ معوقه است. دادگاه و شورای حل اختلاف تمامی پرونده‌های مربوط به پرداخت شارژ ساختمان را بدون نوبت بررسی کرده و به سرعت دستور اجرایی را برای واحد مورد نظر ابلاغ می‌کند. البته این روش را باید به عنوان آخرین راه برای دریافت مطالبات محسوب نمود.

آیا مدیر ساختمان اجازه محدود کردن دسترسی‌های عمومی را دارد؟

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که در بین ساکنین مطرح است، امکان محدود یا قطع کردن دسترسی‌های عمومی توسط مدیر برج خواهد بود. اگر به دنبال جواب قانونی این سوال هستید، باید بگوییم، بله! مدیر ساختمان براساس شواهد، مدارک و اظهارنامه پرشده و ارائه شده به هیات مدیره، اجازه محدود کردن دسترسی یا قطع امکانات عمومی همچون باز نشدن درب پارکینگ یا اجازه ندادن برای استفاده از آسانسور یا استخر را دارد. البته این اقدام باید بعد از تذکر شفاهی، کتبی و طی مراحل قانونی صورت گیرد.

تکلیف افرادی که از خدمات عمومی استفاده می‌کنند چیست؟

تمامی افرادی که در آپارتمان یا برج ساکن هستند، موظف به پرداخت هزینه تحت عنوان شارژ ساختمان هستند. مدیر برج نیز وظیفه دارد بدون توجه به این موضوع تمامی هزینه‌ها را بر همین اساس تقسیم بندی کند. پس اگر واحدی از امکانات عمومی ساختمان استفاده نکرد، باز هم ملزم به پرداخت هزینه مشخص شده و ماهیانه تحت عنوان شارژ ساختمان است.

واحدهای خالی هم باید شارژ ساختمان را پرداخت کنند؟

در این مورد طبق قوانین تملک آپارتمان هر واحد چه خالی باشد و چه نباشد؛ ملزم به پرداخت شارژ ماهیانه ساختمان است. این هزینه باید به صورت ماهیانه از مالک دریافت شود. تعیین اینکه شارژ واحد خالی معادل واحدهای پر و یا کمتر باشد، بر عهده مجمع عمومی و یا هیات مدیره و مدیر ساختمان است. به عنوان مثال در یک ساختمان ممکن است شارژ واحد خالی تنها شامل شارژ ثابت باشد و هزینه های آب، برق و گاز مشترک در نظر گرفته نشود.

در صورت عدم رضایت از مدیر ساختمان چه باید کرد؟

اگر به هر دلیلی از مدیر ساختمان نارضایتی داشتید، می‌توانید در مرحله اول درخواست خود را به صورت شفاهی مطرح کنید. اگر موضوع مطرح شده ترتیب اثر داده نشد، می‌توانید با جمع کردن استشهاد توسط ساکنین آن در به هیات مدیره ابلاغ کنید. در مراحل بالاتر پیگیری موضوع از طریق مجمع عمومی مالکین و در شرایط خاص از طریق قضایی نیز میسر است؛ اما همواره بهتر است این موضوعات به صورت مسالمت آمیز بین ساکنین و مالکین حل شود.

بهترین روش محاسبه شارژ ساختمان و برج ها چیست؟

از تمامی دردسرها با سامانه مدیریت مالی مانیار راحت شوید

برای مدیریت شارژ و حساب و کتاب ساختمان، ابزارهای مختلفی در دسترس است. از نرم افزار اکسل! تا نرم افزارهای مدیریت مالی داخلی و خارجی که هر کدام دارای نقاط قوت و ضعف و پیچیدگی های خاص خود هستند. مانیار اما کار را برای شما راحت کرده است. سامانه مدیریت مالی مانیار علاوه بر پشتیبانی آنلاین، تجربه کاربری ساده­ای دارد و می­توان بدون نیاز به دانش حسابداری از آن استفاده کرد. به علاوه استفاده از امکانات پایه مانیار کاملا رایگان است. مانیار علاوه بر حوزه مالی، زیرسیستم هایی برای مدیریت مشاعات، اطلاع رسانی به مالکین و ساکنین نیز دارد و به جرات می‌توان گفت که سامانه مدیریت مالی مانیار کامل ترین نرم افزار مدیریت ساختمان در ایران است.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟