چه کپسول آتش‌ نشانی برای منزل مناسب است؟

چه کپسول آتش‌ نشانی برای منزل مناسب است؟

 

مطمئناً تاکنون، اخبار زیادی از حوادث آتش‌سوزی، جان باختن افراد و یا ضررهای مالی شنیده‌اید. درست است که تا حدودی می‌توان خسارت‌های مالی را جبران کرد اما، از دست دادن عزیزان، دردی عذاب‌آور خواهد بود. ازاین‌رو خرید انواع خاموش‌ کننده، می‌تواند راهی برای پیشگیری از این حوادث باشد. کپسول‌های آتش نشانی با کمک مواد مخصوصی که درونشان وجود دارد، باعث مهار یا خفه شدن آتش می‌شوند و از بروز مشکلات مالی و جانی جلوگیری می‌کنند.

به همین دلیل است که تهیه کپسول‌های آتش‌ نشانی مناسب، برای محیط‌های مختلف مانند کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و منازل یکی از دغدغه‌های همه افراد شده است. البته باید توجه داشته باشید که خرید تنها یکی از تجهیزات خاموش‌ کننده حریق برای مهار آن کافی نیست و شما باید طریقه استفاده از آن را نیز فراگرفته باشید. چراکه اگر به شیوهای نادرست از این محصولات استفاده کنید، ممکن است باعث گسترش و بیشتر شدن شعله‌های آتش شود.

بهترین خاموش ‌کننده برای فضاهای مسکونی

از نظر ابعاد، کپسول‌های آتش نشانی را به دو دسته دستی و چرخ‌دار می‌توان تقسیم‌بندی کرد. برای مصارف شخصی و در منازل بهتر است از خاموش‌ کننده دستی استفاده کنید. البته در هنگام تهیه این نوع کپسول‌ها باید ظرفیت آن را بر اساس متراژ خانه انتخاب کنید. همچنین خرید تعدادی از آنها برای بخش‌های مختلف خانه به‌منظور احتیاط بیشتر، امری هوشمندانه است.

انواع خاموش ‌کننده از نظر محتویات

هرکدام از خاموش ‌کننده‌ها حاوی مواد مختلفی هستند که می‌توان با کمکشان شعله‌های آتش را کنترل کرد. هر مدل از آنها عملکرد مؤثر و مناسبی را در زمینه خود نشان می‌دهند. برای آنکه بدانید از بین انواع متفاوت این محصولات، کدام برای استفاده در منزل مناسب‌تر است، در ابتدا بهتر است اطلاعات نسبی از آنها را بدانید.

چه کپسول آتش‌ نشانی برای منزل مناسب است؟

کپسول‌های آتش ‌نشانی آبی

قطعاً این نوع از تجهیزات یکی از متداول‌ترین ماده برای خاموش کردن وسایل چوبی، کاغذی، منسوجات و یا هرگونه مواد کربنی دیگر است. عملکرد کپسول آتش نشانی آبی به‌صورت خنک کردن آتش و درنهایت خاموش کردن آن است. یکی از مزایای آن نداشتن مواد شیمیایی و جلوگیری از شعله‌ور شدن دوباره حریق است. استفاده از کپسول آتش نشانی نوع آب برای همه بخش‌های منازل، توصیه نمی‌شود؛ چراکه آتش ابزارآلات الکتریکی، فلزات و یا مایعات اشتعال آور درون خانه را نمی‌توان با خاموش‌کننده‌های آبی کنترل کرد. این نوع محصول برای کلاس‌های A و B مناسب هستند.

کپسول‌های آتش‌ نشانی فومی

برای خاموش کردن حریق مواد جامد یا مایعات قابل اشتعال از کپسول‌های پر شده با مواد فومی استفاده می‌کنند. بهتر است کپسول‌های فومی به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی در قسمت آشپزخانه منازل مورد استفاده قرار نگیرند. این تجهیزات نیز برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های کلاس A و B مناسب هستند.

کپسول‌های آتش ‌نشانی پودری

این کپسول‌ها حاوی پودر خشک هستند و عملکرد بسیار مناسبی را از خود در هنگام خاموش کردن آتش، خصوصاً مایعات قابل اشتعال، نشان می‌دهند. با این حال یکی از دلایلی که استفاده از آنها را در تمام محیط خانه توصیه نمی‌کند، شیمیایی بودن مواد آن و ماندگاری‌شان در فضای داخلی خانه است. از آنجایی که این نوع کپسول برای کلاس‌های متفاوتی از آتش از جمله A، B و C مناسب هستند، اغلب بیشتر از دیگر تجهیزات خاموش‌ کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

توجه داشته باشید که در شرایط اضطراری ممکن است کپسول‌های آتش نشانی پودر، وسعت دید را کاهش دهند.

کپسول‌های آتش ‌نشانی گازی

به دلیل کارآمدی کپسول‌های گازی در کلاس‌های آتش‌سوزی نوع (-E C) یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در منازل، به شمار می‌آیند. خاموش ‌کننده co2 از بهترین نمونه‌های خاموش کننده گازی هستند. عملکرد این تجهیزات به این شیوه است که با خفه کردن آتش به کمک کربن دی ‌اکسید، آن را با سرعت نسبتاً بالایی مهار می‌کند. ازاین‌رو قابلیت نفوذ بالا، نماندن اثری از مواد بر روی محیط، عایق الکتریسیته و قدرت حریق بالا ازجمله مزیت‌های استفاده از این محصول می‌باشند.

همچنین این نوع از کپسول به دلیل نداشتن مواد شیمیایی و خورنده، هیچ‌گونه خسارت اضافی به تجهیزات و وسایل موجود وارد نمی‌کندو بیشتر برای لوازم برقی و الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد.

چه کپسول آتش‌ نشانی برای منزل مناسب است؟

انواع خاموش‌کننده از نظر کلاس آتش

همانطور که می‌دانید آتش‌ها با توجه به ماده در حال سوختنشان، به کلاس‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند و ازاین‌رو هرکدام از انواع کپسول‌های آتش‌ نشانی به‌منظور کنترل مدل خاصی از آنها تولید شده‌اند.

بنابراین به‌منظور انتخاب یک محصول مناسب برای منزل خود، بهتر است از کلاس‌های مختلف آتش نیز اطلاع داشته باشید. در آتش‌سوزی کلاس A مواد معمولی مانند چوب، کاغذ، پلاستیک جامد؛ در کلاس B مایعات اشتعال آور مانند بنزین، گریس، رنگ‌روغن؛ در کلاس C انواع وسایل برقی مانند یخچال‌ها و ابزار الکترونیکی؛ در کلاس D فلزات قابل اشتعال و در کلاس K روغن‌های موجود در آشپزخانه می‌سوزند.

بنابراین در منازل می‌توان از خاموش ‌کننده‌هایی که برای کلاس‌های متفاوت مناسب هستند، استفاده کرد. توجه داشته باشید که کپسول‌های آبی را در مواقعی که محصولی الکتریکی در حال سوختن است، نباید به کار گرفت. دلیل آن هم نفوذ آب به جریان برق و امکان گسترده‌تر شدن آتش است.

انتخاب کپسول آتش ‌نشانی مناسب برای مکان‌های مختلف

اتاق‌های خواب: اتاق‌خواب‌ها مکان‌هایی هستند که عموماً وسایل موجود در آنها از جنس چوب و پارچه هستند. بنابراین بهتر است برای خاموش کردن آتشی که در اتاق خواب شعله‌ور شده، از کپسول‌های آتش‌ نشانی آبی استفاده کنید. همچنین به دلیل نداشتن مواد شیمیایی مضر، محتویات آنها نمی‌توانند به ‌سلامت شما آسیبی وارد کنند.

چه کپسول آتش‌ نشانی برای منزل مناسب است؟

آشپزخانه‌ها: به دلیل وجود مواد غذایی در آشپزخانه‌ها و همچنین گاز و وسایل الکتریکی مانند یخچال‌، بهتر است از خاموش‌ کننده‌هایی استفاده کنید که از دی ‌اکسید کربن پر شده‌اند؛ زیرا این ماده از رسیدن اکسیژن به آتش، جلوگیری می‌کند و درنهایت حریق را خاموش خواهد کرد. همچنین کپسول‌های پودری که حاوی بی کربنات پتاسیم هستند، برای اطفای حریق در آشپزخانه مناسب هستند؛ چرا که این ماده در دمای بالا تبدیل به کربن دی ‌اکسید می‌شود.

پارکینگ‌ منازل: اغلب آتش‌سوزی‌هایی که در پارکینگ‌ها رخ می‌دهند، به دلیل وجود مایعات اشتعال آور و یا الکتریسیته است. به همین دلیل استفاده از کپسول‌های آتش‌ نشانی پودر و گاز و co2، می‌توانند بهترین گزینه برای خاموش کردن آتش در پارکینگ‌ خانه باشند.

نکاتی برای تهیه کپسول‌های آتش ‌نشانی

وزن انواع خاموش ‌کننده‌های دستی بسیار حائز اهمیت است. بدیهی است که هرچه ظرفیت انتخابی شما بیشتر باشد، وزن کپسول نیز افزایش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که وزن این محصولات برای امکان جابجایی راحت‌تر، نباید از حد معینی بیشتر باشد تا بتوانید به آسانی از خانواده و اموالتان مراقبت کنید. همچنین اگر کپسول آتش نشانی با ظرفیت‌های کمتر اما در تعداد بیشتری خریداری کنید و در هر بخش از خانه آنها را قرار دهید، می‌توانید ایمنی بیشتری را تضمین کنید.

محل نصب کپسول‌ها نیز یکی از مهم‌ترین عواملی است که در هنگام خرید خاموش کننده باید به آن توجه کرد. بهتر است این تجهیزات را در نزدیکی قسمت‌هایی قرار دهید که احتمال آتش‌سوزی در آنها بیشتر می‌باشد. یکی از عوامل آسیب به کپسول آتش نشانی در دسترس بودن آنها برای کودکان و بازی بچه‌ها با خاموش کننده است.

باید بدانید که قیمت کپسول‌های آتش‌ نشانی وابسته به نوع و ظرفیت آن می‌تواند متفاوت باشد. هرگز فراموش نکنید که بعد از خرید یک کپسول متناسب با منزل و نیاز خود، می‌بایست طرز کار آن را نیز به‌خوبی یاد بگیرید تا در موقعیت‌های حساس بتوانید با اطفای حریق از جان خود و عزیزانتان محافظت کنید. هنگام تهیه کپسول آتش نشانی به زمان شارژ و انجام تست هیدرواستاتیک آن نیز توجه کنید.

همچنین بدانید که شارژ خاموش‌ کننده‌های دستی از اهمیت بالایی برخوردار است که باید در مواقع مشخص شده و بر طبق استانداردهای تعیین‌شده توسط اتحادیه انجام شود. درنهایت سعی کنید با رعایت اصول نگهداری، خاطر خود را از کارایی صحیح محصول در مواقع نیاز، جمع کنید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟