بررسی ۷مدل چراغ راهنمایی

حتما  براتون پیش آمده که پشت چراغ قرمز راهنمایی گیر کردید و یا توی جاده، اطراف میدان و یا نزدیک تونل چراغ راهنمایی چشمک زن دیده باشید!ایا تا به حال فکر کردید که چراغ راهنمایی چقدر می تونه به روان بودن ترافیک و ایجاد امنیت در عبور و مرور کمک کند؟ و یا اینکه چراغ راهنمایی چند مدل دارد؟ در این مقاله سعی کردیم مدلها و کاربردهای چراغ راهنمایی را توضیح دهیم.

بررسی ۷مدل چراغ راهنمایی

همانطور که می دانید چراغ راهنمایی رانندگی یکی از تجهیزات ترافیکی بسیار مؤثر در کنترل ترافیک و نظم بخشی به عبور و مرور خودرو ها و عابرین پیاده می باشد. امروزه انواع بسیار متنوعی از چراغ راهنمایی در بازار وجود دارد. هر یک از آنها دارای ویژگی ها و کارایی های متفاوتی هستند. در عین حال، همه آنها دارای شباهت هایی هم هستند. برای مثال رنگ های استانداردی که در ساختار همه چراغ های راهنمایی به کار می روند عبارتند از سه رنگ قرمز و سبز و زرد. معنای هر کدام از این رنگ ها در همه چراغ ها کاملا مشترک است. در ادامه به بررسی چند نمونه از پرکاربردترین چراغ های راهنمایی می پردازیم.

چراغ راهنمایی لامپی

قدیمی ترین نوع چراغ راهنمایی، چراغ راهنمایی لامپی است. البته با گذشت زمان، تغییرات فراوانی در میزان کیفیت آنها روی داده است. چراغ راهنمایی لامپی مانند سایر انواع چراغ راهنمایی معمولا دارای بدنه ای از جنس پلی کربنات و یا پی وی سی است. به همین دلیل مقاومت فراوانی در برابر شرایط جوی دارد. از مزایای آن می توان به دارا بودن قدرت پرتاب نور بالا و قیمت ارزان و مقرون به صرفه اشاره کرد. در ضمن منبع تغذیه چراغ راهنمایی لامپی از برق شهری ۲۲۰ ولتی بوده و نیازی به مبدل ندارد. ایرادی که بر چراغ راهنمایی لامپی وارد است، مصرف انرژی بیشتر نسبت به سایر انواع چراغ راهنمایی می باشد. و دیگر اینکه لامپ های مورد استفاده در آن قابل تعمیر نیستند و در صورت سوختن به طور کلی باید عوض شوند. چراغ راهنمایی لامپی در انواع مختلف تولید می شود که عبارتند از: چراغ لامپی تک خانه، چراغ لامپی دوخانه و چراغ لامپی سه خانه.

بررسی ۷مدل چراغ راهنمایی

چراغ راهنمایی ال ای دی

همگام با پیشرفت تکنولوژی و در راستای رفع ایرادات موجود در چراغ راهنمایی لامپی، چراغ های دیگری موسوم به چراغ راهنمایی LED وارد بازار فروش شدند. ال ای دی، نسل جدیدی از لامپ ها هستند که حداقل میزان مصرف انرژی را دارند عمر مفید این لامپ ها بسیار زیاد است. در واقع هر خانه از این نوع چراغ راهنمایی، متشکل از تعداد زیادی از ال ای دی است. همین امر مزیتی بسیار بزرگ به شمار می آید. چرا که در صورت سوختن یکی از این لامپ ها، چراغ راهنمایی همچنان قابل استفاده است. قابلیت پرتاب نور بالا و وضوح رنگ ها در روشنایی روز از دیگر مزایای چراغ راهنمایی ال ای دی به شمار می روند. چراغ راهنمایی LED نیز مانند چراغ لامپی دارای انواع مختلفی می باشد. با توجه به مزایای چراغ راهنمایی ال ای دی، قیمت آن نسبت به چراغ راهنمایی لامپی بیشتر است.

چراغ راهنمایی چشمک زن خورشیدی

یکی دیگر از انواع چراغ های راهنمایی و در واقع جدید ترین نوع آنها، چراغ راهنمایی خورشیدی یا سولار می باشد. همانطور که از اسم این نوع چراغ راهنمایی پیداست، منبع تغذیه آن، انرژی بی پایان خورشیدی است. در واقع، سلول های خورشیدی به کار رفته در این چراغ ها، انرژی خورشیدی را دریافت و به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. ممکن است عده ای بر این باور باشند که چراغ راهنمایی خورشیدی تنها در طول روز، آن هم در روز های آفتابی قابل استفاده است. اما اصلا چنین نیست. چراغ راهنمایی خورشیدی، دارای یک باتری است که با استفاده از انرژی الکتریکی تولید شده از نور خورشید شارژ می شود. این باتری این قابلیت را دارد که پس از یک بار شارژ کامل به مدت هفت شبانه روز کار کند و سپس دوباره شارژ می شود. چراغ راهنمایی خورشیدی طول عمر بالایی دارد و قیمت آن نسبت به سایر انواع چراغ راهنما بالاتر است.

چراغ راهنمایی چشمک زن برقی

چراغ های راهنمایی با توجه به کاربردی که دارند، یا دارای زمان بندی خاصی هستند و یا چشمک زن می باشند. یکی از انواع چراغ راهنمایی چشمک زن، چراغ چشمک زن برقی است. وظیفه چراغ راهنمایی چشمک زن برقی هشدار دادن است. این چراغ ها در مکان هایی نصب می شوند که لازم است راننده، دقت بیشتری داشته باشد و با احتیاط بالاتری رانندگی نماید. رنگ هایی که در این نوع چراغ مورد استفاده قرار می گیرند قرمز و زرد هستند.

چراغ راهنمایی عابر پیاده

کاربرد چراغ راهنمایی فقط محدود به رانندگان خودرو ها نمی باشد. یک نوع پرکاربرد چراغ راهنمایی، چراغ راهنمایی عابر پیاده است. این چراغ با فاصله مخصوصی از محل عبور عابرین پیاده نصب می شود. طبق زمان بندی خاصی که دارد، با روشن شدن چراغ سبز اجازه عبور عابر پیاده را صادر می کند و یا با رنگ قرمز، ایشان را از تردد منع می کند. چراغ راهنمایی عابر پیاده در انواع بسیار متنوعی تولید می شود. مانند سایر انواع چراغ راهنمایی رانندگی ممکن است برقی، خورشیدی ،لامپی یا ال ای دی باشد. با توجه به این تنوع، شاهد تنوع قیمت انواع چراغ راهنمای عابر پیاده نیز هستیم.

بررسی ۷مدل چراغ راهنمایی

چراغ راهنمایی جهت نما

ممکن است در برخی از تقاطع ها میزان ترافیک به حدی بالا باشد که نیاز به نشان دادن جهت حرکت مجاز به راننده وجود داشته باشد. یا جاده ای دارای انحراف مسیر ناگهانی بوده و برای رانندگی در شب یا حتی روز، خطر آفرین باشد. در چنین مکان هایی از چراغ راهنمایی فلش استفاده می شود. این چراغ به شکل فلشی است که در صورت سبز بودن مسیر حرکت مجاز را مشخص می کند. چراغ راهنمایی فلش از تعداد خانه های متعددی تشکیل شده است. و ممکن است در انواع برقی یا سولار طراحی و تولید شود.

ایمن ترافیک کالا تولیدکننده انواع تجهیزات ترافیکی است با مراجعه به سایت می توانید مشخصات انواع چراغ راهنمایی را مشاهده کنید همچنین لیست قیمت چراغ راهنمایی در مجله اینترنتی ایمن ترافیک قرار دارد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟