نکات انتخاب آجر نما برای ویلا

نکات انتخاب آجر نما برای ویلا

طراحی نمای ویلا یکی از مهم ترین مباحث در ویلاسازی است که به اندازه طراحی داخل بنا دارای اهمیت می باشد، زیرا اولین چیزی که باعث نشان دادن هویت یک ساختمان می شود نمای آن است.استفاده از آجرنما در ویلاهای شمال کشور بسیار رایج است و ما سعی داریم تا در این مطلب شما را در خصوص انتخاب آجر نما برای ویلا راهنمایی کنیم.

ویلای نما آجری

آجر همیشه یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی بوده است و استفاده از آن در نمای ساختمان بعد از چند سال دوباره در حال افزایش است. وقتی صحبت از نمای آجر می ‌شود اغلب تصوری از آجرهای پهن و زرد رنگ در ذهن به وجود می ‌آید، در حالی که امروزه به لطف پیشرفت ‌های فناوری انواع مختلفی از آجرها در بازار موجود شده ‌اند که از ویژگی ‌های منحصر به فردی برخوردار هستند که بیش از پیش آن را مناسب اجرای نمای ویلا کرده است. برای مثال می ‌توان از تولید مصالحی هم چون آجرهای نسوز نام برد که دارای رنگ ‌ها، طرح ‌ها و اندازه‌ های متنوع و زیبایی هستند و نمای زیبایی را برای ساختمان به وجود می ‌آورند.

نکات انتخاب آجر نما برای ویلا

آجر، مصالح مناسب برای ساخت ویلا در شمال

اگر بخواهیم به مصالح مناسب برای ساخت ویلا در شمال اشاره کنیم قبل از آن باید به اقلیم معتدل و مرطوب این منطقه توجه کنیم. رطوبت در انتخاب مصالح مناسب برای ساخت ویلا در شمال نقش بزرگی دارد، چرا که در صورت انتخاب مصالح اشتباه و قرار دادن آن در معرض رطوبت به سرعت مصالح ما رو به فرسایش می رود. به علاوه، با توجه حجم بالای بارش ها در این منطقه باید به میزان ماندگاری و نفوذ مصالح در برابر باران توجه کنیم. با در نظر گرفتن این شرایط، می توان گفت که یکی از مناسب ترین سیستم های سازه ای جهت نماکاری ویلا در شمال آجرهای نسوز هستند. این آجرها به دلیل پوشانده شدن با مواد نانو ضد شوره و قارچ می باشند و اگر به خوبی و به صورت اصولی طراحی و اجرا شوند پاسخگوی نیازهای ویلاها در مناطق مرطوب شمالی هستند.

نکات انتخاب آجر نما برای ویلا

نکات انتخاب آجر نمای ویلایی

چنان چه قصد اجرای نمای آجری را برای ویلای خود دارید می بایست چندین نکته را در هنگام خرید آجر نما مد نظر قرار دهید:

  1. سطح آجر باید کاملا یک دست و بدون هیچ گونه تو رفتگی، بیرون آمدگی یا ترک خوردگی باشد. لبه های آجر نیز باید سالم و 90 درجه باشد. خرابی لبه ها و کج بودن ضلع ها نشان دهنده کیفیت پایین آجر است. طول، عرض و ارتفاع آجرها نیز باید با هم یکسان باشند.
  2. آجر نباید پوک باشد زیرا در این صورت علاوه بر مقاومت پایین، باعث جذب آب می شود. سعی کنید با شکستن آجر فضای داخل آن را بررسی کنید. داخل آجر نباید حفره حفره باشد.
  3. آجر خوب باید در هنگام برخورد با آجر دیگر صدایی شبیه به صدای زنگ بدهد. این صدا نشانه با کیفیت بودن و مقاومت آجر است.
  4. رنگ همه آجرها باید یک نواخت و مشابه باشد. هم چنین رنگ داخل آجر با سطح آن نیز نباید متفاوت باشد.
  5. آجر نسوز نما دارای تنوع رنگی بسیار گسترده ای می ‌باشد. کارشناسان و معماران عمدتا برای نمای بیرونی، آجر نسوز سمیرم (آجر نسوز قرمز انگلیسی)، آجر نسوز شاموتی (آجر نسوز زرد)، آجر زرد رسی، آجر گلبهی رسی و آجر قرمز رسی را پیشنهاد می دهند.
  6. آجرهای نما از نظر جذب دارای سطح بندی مختلف هستند. شرایط اقلیمی محل زندگی شما تعیین می کند که به کدام سطح نیاز دارید. مثلا اگر شما در نزدیکی ساحل زندگی می کنید و که دارای خاک بسیار شور است، شما باید از آجرهای با سطح جذب بسیار پایین استفاده کنید. در این آجرها مقاومت در برابر حمله نمک افزایش یافته است.
  7. بافت یا آجر می تواند از یک سطح صاف و یک دست تا بافت های تکه تکه شده با سطحی خشن متفاوت باشد. شما می توانید با توجه به سبک و سیاق ویلای خود انواع آجرهای نما را انتخاب نمایید.
  8. آجر را می ‌توان به تنهایی یا در ترکیب با سایر مصالح در اجرای نما به کار برد. یکی از مصالحی که به خوبی با آجر ترکیب می شود سنگ است. در انتخاب رنگ آجر و سنگ بهتر است رنگ های آن ها نزدیک به هم نباشند تا با ترکیب آنها کنتراست بهتری در نما ایجاد شود.
  9. سختی آجر باید به گونه ای باشد که با ناخن خراشیده نشود.
  10. استفاده از مواد اولیه مرغوب در تولید آجر نما باعث می شود تا محصول نهایی کیفیتی بسیار بالا داشته باشد و این مهم زمانی میسر می شود که از مرکزی معتبر خرید خود را انجام دهد.

نکات انتخاب آجر نما برای ویلا

چرا باید از آجر در ساخت ویلا استفاده کنیم؟

اگر در انتخاب نمای آجری برای ساختمان ویلایی خود تردید دارید، می توانید با آشنایی با مزایای آجر نما بهتر در این مورد تصمیم بگیرید:

  • آجر یکی از مقاوم‌ ترین متریال هایی است که می‌ توان از آن در ساخت بنا استفاده کرد، به همین دلیل از گذشته تا همین امروز توانسته محبوبیت خود را نزد معماران مختلف حفظ کند.
  • اگر محدودیت بودجه دارید و می‌ خواهید در هزینه ‌ها صرفه ‌جویی کنید می ‌توانید ویلایی با نمای آجری بسازید. آجر جزو مصالح ارزان به کار رفته در نمای ساختمان است.
  • معمولا اجرای نمای آجری به زمان کمی نیاز دارد و این متریال خیلی سریع روی سطح خارجی ساختمان شما اجرا می گردد.
  • ویلا بنایی است که بر پایه ارتباط با طبیعت پیرامون ساخته می شود و در واقع عضوی از آن محسوب می گردد. ساخت این بنا با کمک آجر که جزو مصالح طبیعی می باشد، ساختمان شما را با طبیعت پیرامون آن هم گام می سازد.
  • قطعا یکی از اهداف سپری کردن اوقات در ویلای شخصی، حس آرامش و به دور از هیاهوی آن است. آجر جزو مصالحی است که می تواند نما می تواند به عنوان عایق صوتی عمل کند و باعث شود که سر و صدای خیلی کمی از بیرون به داخل خانه وارد شود و با این کار آرامش را برای شما به ارمغان بیاورد.
  • نمای آجری را می توان نوعی عایق انرژی دانست که مانع ورود و خروج هوا به داخل خانه می شود و با این کار کمک می کند که انرژی داخل خانه هدر نرود.

نکات انتخاب آجر نما برای ویلا

انواع نمای آجری ویلا

از انواع آجرهای مناسب نمای ویلا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آجر نمای رسی: نوعی از نمای آجری است که تماما از خاک رس ساخته می ‌شود. نمای آجر رسی در دو رنگ زرد و گلبهی ساخته می ‌شود. این آجر بر خلاف تمام مزیت ‌ها و نقاط قوتی که دارد، به دلیل وجود مقادیر آهک فراوانش پس از مدتی تغییر رنگ داده و ظاهری نازیبا به ساختمان می ‌دهد. به همین دلیل امروزه دیگر زیاد از آجرهای رسی برای ساخت نمای ساختمان استفاده نمی ‌شود.

آجر نمای شیل: این نوع آجر از سنگ‌ های شیل ساخته می ‌شود. آجر شیل مقاومت بالاتری نسبت به آجر رسی دارد، زیرا مقدار آب و رطوبت کمتری را به خود جذب می ‌کند و مقاومت فشاری آن از آجرهای رسی بیشتر است. معمولاً این جنس از آجر بصورت آجر رستیک در بازار فروخته می شود.

آجر نمای نسوز: آجر نمای نسوز می ‌تواند گرما را تا دمای ۱۵۰۰ درجه‌ سانتی ‌گراد تحمل کند و آتش نگیرد. اگر می‌ خواهید برای ساخت نمای ویلایتان از نمای آجری استفاده کنید، پیشنها ما به شما این است که حتما از نمای آجر نسوز استفاده کنید زیرا خاصیت و فواید بسیار مفیدتری نسبت به سایر نماهای آجری دارد.

آجر نمای گری: آجر گری یکی از انواع آجرهایی ا‌ست که می ‌توانیم در نماسازی از آن استفاه کنیم. در این نوع از آجر خاص هیچ تغییر ابعادی به وسیله‌ تیشه یا تراش صورت نمی ‌گیرد. اگر از نماهای با آجر گری یا فشاری استفاده می ‌کنید بهتر است پس از چیده شدن به صورت توپر بندکشی شوند تا استحکام بیشتری پیدا کنند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟