برای قالیشویی به روش درست و اصولی باید بدانید که هر جنس فرشی را باید با چه شوینده‌ای بشویید

برای قالیشویی به روش درست و اصولی باید بدانید که هر جنس فرشی را باید با چه شوینده‌ای بشویید

برای قالیشویی به روش درست و اصولی باید بدانید که هر جنس فرشی را باید با چه شوینده‌ای بشویید.

آلودگی و لکه شدن فرش امری کاملا اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین برای هر فردی که از این پوشش به عنوان کفپوش خانه خود استفاده می‌کند دانستن اینکه از چه نوع شوینده‌ای باید برای شستشوی فرش استفاده شود بسیار مهم است. اولین قدم در انتخاب شوینده مناسب برای انجام این کار این است که مشخص کنید فرش شما از چه نوع الیافی بافته شده است؟ الیاف مصنوعی یا طبیعی؟ سپس راهنمای زیر را دنبال کنید تا متوجه شوید کدام ترکیب از مواد برای تمیز کردن فرش‌ها بهترین است.

بهترین شوینده‌های خانگی برای شستشوی فرش

به طور کلی شوینده‌هایی که می‌توانید برای تمیز کردن فرش‌ها از آنها استفاده کنید بسته به شیوه شستشو به دو دسته تقسیم می‌شوند. محصولات دسته اول شوینده‌هایی هستند که به روش خشک می‌توانید از آنها استفاده کنید. در واقع این محلول‌ها که بعضا خانگی نیز هستند برای لکه‌بری مناسب بوده و برای اعمال آنها روی فرش نیازی به استفاده از آب زیاد نیست. دسته دوم از شوینده‌هایی که می‌توانید برای قالیشویی به کار ببرید؛ محصولاتی هستند که برای استفاده از آنها ابتدا باید الیاف فرش را کاملا خیس کنید.

شامپو فرش

شامپو فرش یکی از شوینده‌های بسیار پرکاربردی است که هم می‌توانید به وسیله آن انواع فرش ماشینی و دستباف را بشویید و هم مبلمان منزل‌تان را تمیز کنید. برای تمیز کردن فرش‌های ماشینی بافته شده از الیاف مصنوعی باید ¼ قاشق چای خوری شامپو فرش را در یک فنجان آب ولرم مخلوط کرده و کف حاصل را با استفاده از یک تکه اسفنج سفید و نو روی فرش بمالید. برای فرش‌های الیاف طبیعی این نسبت یک قاشق چای‌خوری شامپو فرش به 1 فنجان آب ولرم است. تا زمانی که کف روی سطح کاملا خشک نشده است نباید روی فرش راه بروید.

محلول سرکه‌ای

سرکه یک ماده طبیعی با بوی تند و خاصیت اسیدی است که برای گندزدایی و درخشان کردن فرش‌های ماشینی بسیار عالی است. فرش‌های ماشینی تولید شده از الیاف مصنوعی را می‌توانید با ترکیب یک فنجان سرکه سفید با دو فنجان آب تمیز کنید. اگر فرش شما ماشینی است اما از الیاف طبیعی بافته شده است کافیست که ¼ فنجان سرکه سفید را با ¼ فنجان آب مخلوط کرده و از این شوینده برای بازگرداندن درخشندگی به فرش‌های منزل خود استفاده کنید.

برای قالیشویی به روش درست و اصولی باید بدانید که هر جنس فرشی را باید با چه شوینده‌ای بشویید

محلول آمونیاکی

آمونیاک که در اکثر داروخانه‌ها موجود است فقط برای تمیز کردن فرش‌های ماشینی الیاف طبیعی کاربرد دارد. برای تهیه یک محلول شوینده خانگی با این ماده کافیست که یک قاشق غذاخوری آمونیاک شفاف خانگی را با ½ فنجان آب ولرم مخلوط کنید و روی فرش بمالید. انجام تست رنگ‌دهی فرش قبل از اعمال این محلول روی آن ضروری است.

پودر رختشویی

به غیر از 3 شوینده‌ای که در بخش‌های قبلی به شما معرفی کردیم؛ پودر رختشویی نیز برای شستن فرش‌ها مناسب است. البته تفاوت این شوینده با 3 محلول دیگر این است که برای استفاده از آن باید حتما فرش‌ها را به محیط باز منتقل کرده و با آب کاملا خیس کنید. در واقع پودر رختشوی همان شوینده‌ای است که در اکثر خانه‌ها قبل از گسترش خدمات قالیشویی‌ها، برای تمیز کردن فرش‌ها به خصوص با نزدیک شدن به ایام عید استفاده می‌شد. با این حساب می‌توان گفت که پودر رختشویی یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین محلول‌ها برای شستشوی انواع فرش و قالی است.

اگر می‌خواهید فرش منزل خود را با این شوینده بشویید ابتدا باید روی سطح آن را با یک جاروبرقی که قدرت مکندگی بالایی دارد جارو کرده و گرد و خاک آن را بگیرید. اگر فرش را در حالی که پر از گرد و خاک و ذرات ریز است خیس کنید؛ این مواد لایه‌ای بسیار نازک در پایه گره‌ها ایجاد کرده و همانجا خشک می‌شوند. این لایه عمیق کم کم ضخیم شده و در دفعات بعدی که فرش را می‌شویید باعث می‌شود احساس کنید فرش آنقدر که انتظار داشتید تمیز و درخشنده نشده است.

بعد از مرحله غبارگیری و تکاندن فرش، آن را روی یک سطح شیب‌دار پهن کنید. بهتر است کفپوش این سطح سنگ‌ریزه باشد که بتواند آب را عبور داده و به داخل خاک منتقل کند. در این حالت می‌توانید فرش را با آب کافی و ولرم خیس کنید. بعد از اینکه مطمئن شدید الیاف فرش تا انتها خیس شده؛ یک سطل را با آب ولرم پر کنید. درجه حرارت آب نباید آنقدر زیاد باشد که وقتی انگشتتان را داخل سطل می‌کنید احساس گرما کنید. این درجه حرارت بهترین حرارت برای شستن هر فرشی بدون ایجاد رنگ‌پریدگی و تغییر شکل است. ضمن اینکه پودر رختشویی در این آب بهتر از آب خیلی داغ و یا خیلی سرد حل می‌شود. همانطور که می‌دانید ماده داخل بسته‌بندی پودر رختشویی به شکل ذرات ریز پودری است. به همین خاطر قبل از استفاده از این پودر باید دانه‌های ریز آن را داخل آب حل کنید. در غیر این صورت ممکن است این ذرات ریز داخل بافت فرش گیر کرده و حتی بعد از آبکشی و خشک شدن فرش نیز همانجا بمانند و باعث ایجاد شوره یا سفیدک شوند.

بنابراین بسته به متراژ فرش و میزان آبی که داخل سطل ریختید؛ مقدار مناسبی پودر رختشویی را داخل آب حل کرده و برای شستشوی فرش از آن استفاده کنید. نکته بسیار مهم این است که حتما باید قبل از خالی کردن محتویات سطل روی فرش، ذرات پودری شوینده را با تکان مداوم دست در آب کاملا حل کنید. این کار باعث می‌شود که هم حجم میزان پودر مصرفی‌تان کمتر شود و هم مراحل شستشو و آبکشی با سرعت بیشتری انجام شود.

برای قالیشویی به روش درست و اصولی باید بدانید که هر جنس فرشی را باید با چه شوینده‌ای بشویید

آیا پودر رختشویی برای الیاف فرش مضر است؟

با وجود اینکه پودر رختشویی شوینده‌ای دم دستی و بسیار ارزان است و همچنین می‌توانید با استفاده از آن راحت‌تر فرش‌های منزل خود را بشویید؛ اما بسیاری از کارشناسان فرش استفاده از این ماده را برای قالیشویی مناسب نمی‌دانند. بافت پودری این ماده با مالش فرچه ایجاد اصطکاک کرده و ممکن است الیاف فرش را به مرور زمان نازک کند. علاوه بر این، اکثر شرکت‌های تولیدکننده محصولات بهداشتی از مواد شیمیایی در فرمولاسیون تولیدات خود استفاده می‌کنند. بنابراین اگر در ترکیبات موجود در الیاف فرش ماده‌‌ای باشد که به این مواد شیمیایی حساس باشد ممکن است حتی با یک بار استفاده نیز تغییرات محسوسی در ظاهر فرش ایجاد شود. رنگ پریدگی و تغییر تن رنگ‌های تیره فرش به رنگ‌های روشن اولین اتفاقی است که با استفاده از این شوینده غیرتخصصی ممکن است شاهد آن باشید.

برخی از پودرهای رختشویی خودشان حاوی رنگدانه هستند. استفاده از این پودرها را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم. زیرا ممکن است رنگ این ذرات به الیاف فرش منتقل شود. ضمن اینکه باید در استفاده از پودر رختشویی برای شستشوی فرش تعادل را رعایت کنید. از آنجایی این شوینده کف زیادی تولید می‌کند؛ اگر حجم زیادی از آن را داخل آب حل کرده و با این محلول فرش را بشویید؛ خارج کردن تمام کف از لابه‌لای تار و پود فرش سخت‌تر شده و مراحل آبکشی طولانی‌تر می‌شود. برای هر 4 لیتر آبی که داخل سطل می‌ریزید یک فنجان پودر کافی است.

چطور لکه ناشی از غذا را از روی فرش پاک کنیم؟

با استفاده از دستورهای زیر شما می‌توانید هرگونه لکه ناشی از ریختن سس گوجه فرنگی، شکلات، قهوه، چای، شیر و آبمیوه روی فرش را خیلی ساده پاک کنید:

یک تکه پارچه سفید یا یک دستمال کاغذی سفید بدون چاپ را به کف شامپو فرش حل شده در آب ولرم آغشته کنید و آن را مکررا روی لکه بمالید. سپس پارچه را برای چند ثانیه روی لکه فشار دهید. 15 دقیقه صبر کنید سپس محل را با یک پارچه سفید خشک کنید.

می‌توانید پارچه‌ای را در محلول سرکه‌ای که طرز تهیه آن را در بخش اول این مقاله توضیح دادیم آغشته کنید و سپس آن را برای چند ثانیه روی لکه فشار دهید. 15 دقیقه صبر کنید و بعد فرش را با پارچه تمیز آبکشی خشک کنید. حتما باید برای اثرگذار سرکه روی لکه این 15 دقیقه را صبر کنید. سرکه خاصیتی دارد که اگر روی فرش بماند کثیفی را به خود جذب می‌کند.

برای قالیشویی به روش درست و اصولی باید بدانید که هر جنس فرشی را باید با چه شوینده‌ای بشویید

چه شوینده‌ای را بهتر است برای شستن فرش‌ها استفاده کنیم؟

برای شستن فرش‌ها به روشی کارآمد و کاملا کم ریسک هیچ شوینده‌ای بهتر از محلول‌های صنعتی نیست. این محلول‌ها دقیقا برای شستن الیاف فرش طراحی شده‌اند و بدون آسیب زدن به الیاف آن می‌توانند تمام آلودگی‌ها و لکه‌ها را از بین ببرند. هر چقدر کیفیت شوینده‌ای که فرش با آن شسته می‌شود بیشتر باشد نتیجه بهتر خواهد شد. شوینده‌های تخصصی که در مراکز قالیشویی برای شستشوی فرش‌ها استفاده می‌شوند قدرت کافی برای لکه‌بری را دارند و بدون اینکه رنگ اصلی فرش را دچار تغییر کنند می‌توانند هر گونه لکه رنگی را از بین ببرند. مدل دیگری از شوینده‌های صنعتی نیز در بازار وجود دارد که به آنها شوینده نانو گفته می‌شود. این محلول‌ها می‌توانند از کثیف شدن زودتر از موعد فرش جلوگیری کنند. در واقع زمانی که قالی را با شوینده نانو می‌شویند در مقایسه با زمانی که از محلول‌های معمولی استفاده می‌شود؛ فاصله زمانی بین دو شستشو بیشتر خواهد شد و فرش دیرتر کثیف می‌شود.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟