بهترین ساز برای یادگیری در هر سن

انتخاب بهترین ساز برای یادگیری و شروع موسیقی شاید در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد.  علاقه و استعداد به سبک های مختلف موسیقی از یک طرف ، صرف بودجه برای خرید سازی که مناسب شما باشد هم از طرف دیگر انتخاب را دشوار میکند.

خیلی از افراد به دنبال سازی مناسب با سن و سالشان هستند!  برای مثال والدین احساس میکنند کودکشان استعداد موسیقی دارد اما نمیدانند مسیر یادگیری موسیقی چیست! در ابتدا به دنبال خرید بهترین ساز برای یادگیری موسیقی کودکان هستند. بعنوان یک علاقه مند به دنیای هنر موسیقی چه به دنبال ساز مناسب برای یادگیری بزرگسالان هستید چه کودکان، بهتر است قبل از اقدام به خرید این راهنمای انتخاب ساز را تا آخر بخوانید.

بهترین ساز برای یادگیری کودکان

دو فاکتور مهم در شروع موسیقی کودکان وجود دارد : سن مناسب برا شروع موسیقی و دیگر ساز مناسب است. اگر در انتخاب این دو مورد درست اقدام کنید شاید فرزند شما به موسیقیدان بزرگی تبدیل شود یا اینکه بتواند توانایی یادگیری کلی خود را تقویت کند. بهترین سن برای شروع موسیقی کودکان سنین بین 7 تا 10 سال است.

بهترین ساز برای یادگیری در سنین بالا

بسیاری از افراد از قبل با ساز و سبک مورد علاقۀ خود آشنا هستند و با هدفی مشخص برای تهیه و یادگیری آن ساز تلاش می‌کند. برای مثال اگر شما علاقه‌مند به سبک راک هستید، احتمالا ساز مورد نظر شما گیتار الکتریک، باس یا درامز است. یا اگر علاقه به موسیقی سنتی دارید، قطعا در ابتدا به سراغ سازهای ایرانی خواهید رفت. اما استعداد یادگیری در سنین بالا و زمانی که میخوان برای یادگیری بگذارند بسیار مهم است.

بهترین ساز برای یادگیری در هر سن

راحت ترین ساز برای یادگیری موسیقی

اکثر علاقمندان به موسیقی به دنبال سازی هستند که در وهله اول یادگیری آن ساده باشد و ضمنا بتوانند آن را همیشه همراه خود داشته باشند. بسیاری از سازهای موسیقی دارای محدودیت هایی هستند. محدودیت هایی از قبیل جابجایی ساز، نیاز به کوک مداوم، وزن و ابعاد ساز و …

در اینجا میخواهیم شما را با 2 ساز موسیقی آشنا کنیم که نه تنها سایز بسیار مناسب برای جابجایی و حمل و نقل دارند بلکه محدودیتی در رابطه با سن و سال هم نداشته باشند. همچنین یکی از مهم ترین مسائلی که هنگام انتخاب ساز داشتیم قیمت مناسب این دو ساز بوده است.

سازد هنی

اولین ساز مناسب برای یادگیری در هر سن میتواند ساز دهنی باشد. ساز دهنی ابعادی بسیار کوچک دارد اما با همین ابعاد کوچک توانایی تولید صدایی قوی و دلنشین را دارد.

ساز دهنی یا همان هارمونیکا در دسته سازهای بادی قرار میگیرد. تولید صدا در این ساز به صورت دمش و مکش هوا بر روی سوراخ های آن صورت میگیرد. ساز دهنی یکی از مقاوم ترین سازها در برابر کوک میباشد.

بهترین ساز برای یادگیری در هر سن

همانطور که گفتیم ساز دهنی ابعادی بسیار کوچک دارد یعنی میتوانید همیشه ساز خود را همراه خود داشته باشید و در هر زمان که اراده کنید آن را از قاب دراورده و قطعاتی را اجرا کنید.

انواع ساز دهنی

ساز دهنی انواع مختلفی دارد بهتر است قبل از خرید ساز دهنی با انواع آن به خوبی آشنا شوید تا طبق سلیقه و علاقه خود ساز مورد نظر خود را انتخاب کنید.

انتخاب درست سازدهنی تاثیر بسیار زیادی بر روی آینده موسیقایی شما دارد. یک انتخاب درست میتواند باعث شود علاقه شما به موسیقی و یادگیری افزایش یابد و یک انتخاب اشتباه باعث میشود شما از موسیقی دل‌زده شوید و آن را برای همیشه کنار بگذارید.

ساز دهنی کروماتیک

محبوب ترین و بهترین مدل سازدهنی، سازدهنی کروماتیک است. شما به کمک این سازدهنی میتوانید تمامی قطعات موسیقی را در سبک های کلاسیک، پاپ و حتی سنتی اجرا کنید.

مهمترین عاملی که باعث شده سازدهنی کروماتیک از محبوبیت زیادی برخوردار باشد انعطاف پذیری بالای آن میباشد. این انعطاف پذیری به دلیل وجود قطعه ای در این سازدهنی به نام اسلاید می‌باشد. شما در حالت عادی با کمک دمش و مکش هوا به تمام نت های موسیقی (کلاویه های سفید پیانو) دسترسی دارید.

اما به کمک اسلاید این سازدهنی که در سمت راست ساز قرار گرفته است به تمام نت های نیم پرده یا ( کلاویه های مشکی پیانو) دسترسی پیدا میکنیم و این دقیقا همان چیزی است که یک نوازنده موسیقی نیاز دارد.

سازدهنی دیاتونیک

مدل دیگری از سازدهنی وجود دارد به اسم سازدهنی دیاتونیک. در این مدل محدودیت هایی برای اجرا وجود دارد به صورتی که اگر بخواهید دسترسی کاملی به قطعات موسیقی داشته باشید باید چند مدل از آن را در کلید های مختلف تهیه کنید.

در این مدل سازدهنی نیز تولید صدا به کمک دمش و مکش هوا صورت میگیرد. اما تفاوتی که سازدهنی دیاتونیک با سازدهنی کروماتیک دارد این است که در سازدهنی دیاتونیک اسلاید وجود ندارد به همین دلیل دسترسی به نت های نیم پرده یا فواصل بین نت ها به کمک تکنیک های از قبیل بندینگ صورت میگیرد.

بهترین ساز برای یادگیری در هر سن

کالیمبا

دومین ساز مناسب برای یادگیری میتواند کالیمبا باشد. کالیمبا نیز دارای ابعادی بسیار مناسب میباشد به طوری که میتوان آن را نیز همیشه و در هر زمان همراه خود داشت و از آن استفاده کرد.

ابعاد کالیمبا ها چیزی حدود 18*13 سانتی متر با وزنی حدود 300 گرم میباشد. یک ساز زیبا و دوست داشتنی که توانایی تولید صداهای زیبایی دارد.

کالیمبا ساز بومی کشور آفریقا میباشد که بدنه چوبی آن مهم ترین قسمت آن میباشد. استفاده از چوب های مختلف باعث تولید کالیمبا هایی در کیفیت های مختلف شده است. چرا که این بدنه ی چوبی است که باعث تولید صدا و ارتعاش آن میشود. پس هرچه کیفیت چوب کالیمبا و نوع آن بهتر باشد صدای کالیمبا بهتر و دلنشین تر و قطعا قیمت آن نیز بالاتر میرود.

بهترین ساز برای یادگیری در هر سن

انواع کالیمبا

در این مورد نیز باید قبل از خرید کالیمبا به خوبی با انواع آن آشنا شوید تا بعدا از خرید خود پشیمان نشوید.

کالیمبا ها به دو دسته چوبی و کریستالی تقسیم میشوند، که کالیمبا های چوبی خود نیز به دو دسته حفره دار و بدون حفره تقسیم میشود.

بهترین ساز برای یادگیری در هر سن

کالیمبا های حفره دار از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند، چرا که صدای آن ها بند تر و واضح تر میباشد. کالیمبا های حفره دار دارای 3 حفره میباشند. یک حفره بزرگ در جلوی ساز و دو حفره ی کوچک در پشت ساز. این 3 حفره در کنار هم باعث ارتعاش بهتر صدای ساز میشود.

بدنه کالیمبا های حفره دار از یک جعبه توخالی ساخته شده است که دست گرفتن آن نیز به نوازنده حس خوبی را القا میکند. از این کالیمبا میتوانید در اجراهای گروهی نیز استفاده کنید.

مدل دیگر کالیمبا های کالیمبای بدون حفره میباشد. بدنه این کالیمبا ها به صورت یکپارچه از یک تخته چوب ساخته شده است که فضای توخالی ای حفره ای ندارد. و با ارتعاش تیغه ها صدا به کمک تخته چوب به گوش میرسد. در اصل بدنه ی چوبی است که باعث انتقال صدای این ساز می‌شود.

جمع بندی

ساز های زیادی در دنیای موسیقی وجود دارند که میتوانید از آنها در شروع نوازندگی استفاده کنید. ما سعی کردیم دو نمونه از کاربردی ترین و راحت ترین این ساز ها را معرفی کنیم. فراموش نکنید که مهمترین عنصر در یادگیری ساز، تلاش و پشت کار شما میباشد. بسیار مهم است بعد از خرید ساز هر چند ساده و به ظاهر راحت ، زیر نظر یک استاد موسیقی یادگیری را آغاز کنید تا بتوانید مسیر نوازندگی را راحت تر طی کنید.

منبع:‌ www.thetoptens.com/music/best-musical-instruments

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟