اصول کارتن‌ سازی

صنعت چاپ و بسته‌بندی صنعتی بسیار گسترده و جذاب به شمار می‌آید. این صنعت خدمات متعددی دارد که هرکدام در جایگاه خود اصول و قوانین خاصی را داراست. یکی از این خدمات کارتن‌سازی است. کارتن‌سازی زیر مجموعه صنعت چاپ و بسته‌بندی بوده و به عنوان یک خدمت، اصول تولید خاص خود را دارد. کارتن‌ها اکثرا در حمل و نقل و بسته‌بندی بکار می‌روند. از نمونه تولیدات این صنعت می‌توان به تولید کارتن پستی، کارتن‌های حمل ظروف و … اشاره کرد. به طور کلی، کارتن‌ها در دسته‌بندی محصولات اصلی صنعتی قرار دارند و ممکن است در انواع طراحی‌ها و سایزبندی‌ها تولید شود. اما موردی که همواره ثابت است تولید سه ‌لایه آنهاست. عمدتا این محصول از سه لایه کاغذ ساخته می‌شود که دو لایه رویی و زیری آن کاغذ لاینر یا صاف است. برای لایه‌های میانی از کاغذ کنگره‌دار یا فلوتینگ استفاده می‌شود.

اصول کارتن‌ سازی

عوامل تاثیرگذار در کیفیت کارتن

مواد اولیه کارتن‌سازی

صنعت کارتن‌سازی نیز همانند تمامی صنعت‌های تولیدی مواد اولیه خاص خود را دارد. مرغوبیت بالای این مواد است که کیفیت محصول نهایی را تضمین می‌کند. کاغذ اصلی‌ترین ماده اولیه تولید کارتن است. مواد اولیه کارتن‌سازی در دو دسته بازیافتی و شیمیایی قرار می‌گیرند. این مواد بر اساس نوع محصول تولیدی انتخاب می‌شوند. اصولا قیمت مواد اولیه بازیافتی ارزان‌تر از نوع شیمیایی آن است و در کارتن‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیاز به داشتن کیفیت بالا نیست. برای مثال کارتن اسباب کشی با کارتن مورد استفاده  در بسته‌بندی مرسوله پستی از نظر کیفیت متفاوت است.

کارخانه تولید کننده کارتن

همانطور که می‌دانید کارخانه‌ها و کارگاه‌های بسیار زیادی هستند که در زمینه کارتن‌سازی فعالیت می‌کنند و مطمئنا بین آنها همانند هر صنف صنعتی دیگر رقابت وجود دارد. به همین علت تولیدکنندگان همواره در تلاشند که در مجموعه‌ خود از جدیدترین و بروزترین دستگاههای صنعتی استفاده کنند. وجود دستگاه‌های پیشرفته و فوق حرفه‌ای همانند مواد اولیه با کیفیت، تعیین کننده کیفیت کارتن تولیدی است.

مراحل کارتن سازی

اطلاع از نیاز مشتری

اولین مرحله از تولید کارتن شناخت نیاز مشتری است. باید به اصل توجه داشت که نیاز مشتری و عملکردهای مورد انتظار از بسته بندی چیست. در این حالت است که می‌توان نوع و کیفیت کارتن‌های تولیدی را تعیین کرد. بنابراین تولیدکنندگان در ابتدا نیاز مشتری را شناسایی کرده و سپس کار نهایی طراحی روی بسته را انجام می‌دهند.

ارجاع برنامه تولید به واحد تولید

پس از سپری کردن مرحله اول و شناخت نیاز مشتری جزئیات مشخص شده در ارتباط با برنامه تولید به واحد تولید ارجاع داده می‌شود. در این واحد نوع ورق مقوا مخص شده و نسبت به نوع مشخص می‌شودکه در تولید از ضایعات کاغذ استفاده شود یا پالپ چوب. سپس خمیر کاغذ ساخته شده وسایزهای مورد نیاز روی انها اعمال می‌شود. در ادامه گنگره دار کردن و چسباندن کاغذ انجام گرفته و سپس از کارخانه کاغذسازی به واحد تولید ورق و مقوای کارتن ارسال می‌شود.

مشخص کردن دستگاه

اینکه چه نوع دستگاهی مورد نیاز است پس از طی کردن مرحله اول و دوم مشخص می‌شود. یعنی بعد از اینکه نوع سفارش مشخص شد دستگاه مناسب انتخاب شده و پروسه تولید را به مرحله تهیه کارتن می‌رساند. این مرحله امکان دارد در یک خط تولید پیوسته و یا به وسیله دستگاه مجزا انجام شود. فرآیند معمولا با چاپ شروع می‌شود.

چاپ و برش کارتن

مرحله نهایی تولید، فرآیند چاپ و خط، برش دادن، دایکات کردن، لبه چسبانی و تا کردن ورق کارتن است. سپس از گذراندن تمان این مراحل محصول آماده شده به آدرس خریدار ارسال می‌شود.

سخن نهایی

همانطور که گفته شد صنعت چاپ و بسته‌بندی صنعتی بسیار گسترده و جذاب به شمار می‌آید و کارتن‌سازی یکی از این بخش‌هاست. این صنعت به عنوان یک خدمت، اصول و مراحل تولید خاص خود را دارد. که بر اساس این اصول تولید شده و به مرحله فروش می‌رسد. کافیست هدف و نیاز مشتری برای تولیدکننده مشخص شود. مابقی مراحل تولید به سادگی پیش خواهد رفت. در اینصورت محصول تولیدی دقیقا همان محصولی خواهد بود که بازار به آن نیاز دارد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟