درباره سیستم وی آر اف بیشتر بدانیم !

جریان مبرد متغیر (VRF) نوعی فناوری تهویه مطبوع است که در سال 1982 توسط دایکین ژاپن اختراع شد. سیستم VRF مانند اسپلیت ها از مبرد برای خنک سازی و گرمایش استفاده می کند. این مبرد در یک مدار توسط یک پنل خارجی بین چند پانل داخلی به گردش در می آید.

برای پاسخ به این سوال که سیستم VRF چیست، می توان گفت که سیستم VRF یک دستگاه سرمایشی و گرمایشی یکپارچه است که از دو بخش(شامل یونیت خارجی و چند یونیت داخلی) ساخته شده و توسط لوله های مسی حاوی مبرد به یکدیگر متصل می شوند. به همین دلیل به آن اسپلیت مرکزی VRF نیز می گویند زیرا به صورت دو تکه مانند اسپلیت (کولر گازی) ساخته می شود. یونیت خارجی که در خارج از ساختمان مانند پشت بام یا بالکن و یاحیاط نصب می شود به طور مرکزی به چندین واحد داخلی یا همان فن کویل متصل می شود و سرمایش و گرمایش ساختمان را تامین می کند. البته پاسخ به این سوال که سیستم VRF چیست کمی پیچیده تر از این توضیح است که در این متن به توضیح آن می پردازیم.

به طور علمی تر، در پاسخ به این سوال که سیستم VRF چیست، می توان گفت که این نام از سه حرف اول کلمات Variable (به معنی متغیر)، Refrigerant (به معنی مبرد) و Flow (به معنی جریان) اقتباس شده است. در سیستم VRF با تکنولوژی خاصی می توان میزان جریان مبردی که به هر واحد داخلی (فن کویل) ارسال می شود را کنترل کرد و دمای هر فن کویل را به طور مستقل و به میزان دلخواه دقیقا مطابق با مصرف کننده تنظیم کرد.

درباره سیستم وی آر اف بیشتر بدانیم !

بخش های مختلف سیستم VRF

کمپرسورها

مبدل های سابکولر

جداکننده روغن

شیر کنترل HOT Gas

شیرهای اطمینان

شیرهای انبساط

آکومولاتور

تعریف سیستم VRF  و کارکرد این سیستم

مولتی اسپلیت VRF تقریباً شبیه چیلر تراکمی است با این تفاوت که در مدار آن آب وجود ندارد و مبرد (گاز فریون) مستقیماً انرژی گرمایی را بین واحدهای داخلی و خارجی حمل می کند. در چیلرها، آب داخل مبدل تعبیه شده در چیلر خنک شده و به فن کویل های داخل ساختمان پمپ می شود، اما در سیستم VRF، مبرد (گاز فریون) مستقیماً به یونیت های  داخلی ساختمان فرستاده می شود تا در داخل ساختمان گرم شود، فصل گرما،عملیات سرمایش هوا و در فصل سرد عملیات گرمایش هوا.

اگر بخواهیم ساختار این دستگاه را به صورت بسیار ساده و قابل فهم توصیف کنیم، بهتر است به ساختار دستگاه اسپلیت (کولر گازی)، نحوه جریان گاز فریون (مبرد) بین یونیت دیواری داخلی و یونیت بیرون از ساختمان می تواند هم عمل سرمایش و هم گرمایش هوا را انجام دهد، دقیقا در وی آر اف ها نیز با چنین روشی (البته به صورت مرکزی و تهویه چندین بخش به صورت همزمان و با کنترل بهتر) گرمایش و سرمایش هوا انجام می گیرد.

درباره سیستم وی آر اف بیشتر بدانیم !

مزایای استفاده از سیستم VRF

  • هوشمندی یکی از مشخصه های اصلی این سیستم ها است که به آنها اجازه می دهد دما را به طور جداگانه در هر محیط کنترل کرده و با استفاده از یونیت خارجی دماهای مختلف را انتخاب کنند.
  • مزیت استفاده از کمپرسورهای اینورتر این است که می توان تعداد سیکل های کمپرسور را بر اساس نیاز مشتری و در حالت گرمایش و سرمایش به صورت هوشمند کنترل کرد و در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.
  • سیستم های تهویه VRF نیازی به تجهیزات اضافی مانند پمپ، خطوط لوله، کانال هوا، خطوط لوله فولادی و … ندارند و هزینه تجهیزات اصلی پایین است.
  • سیستم های VRF مجهز به عملکرد عیب یابی خودکار هستند و در صورت بروز خطا در خط، کل سیستم به طور خودکار بررسی و از نظر عیوب شناسایی می شود.
  • این سیستم ها با استفاده از مبرد R410A به حفاظت از محیط زیست کمک می کنند و باعث آلودگی نمی شوند.
  • این سیستم ها دارای مصرف برق کم و راندمان بالایی هستند.
  • سیستم های VRF را می توان در شرایط آب و هوایی مختلف مورد استفاده قرار داد و در اتاق هایی با رطوبت بالا کارایی خود را از دست نخواهد داد.
  • در سیستم های VRF، یونیت خارجی روی سقف نصب می شود، بنابراین برای نصب سیستم های VRF نیازی به موتورخانه نیست.
  • سهولت در نصب و حمل و نقل آسان یکی دیگر از ویژگی های مهم این سیستم ها می باشد، زیرا این سیستم ها وزن بسیار سبکی دارند و در اندازه های مختلف تولید می شوند و به راحتی و بدون نیاز به جرثقیل قابل نصب می باشند.
  • در این سیستم ها یونیت داخلی به صورت مرکزی بر روی پشت بام نصب می شود و فضای زیادی برای نصب آن ها وجود ندارد، علاوه بر این نصب یونیت های خارجی فضای قابل استفاده ساختمان را اشغال نمی کند.

سیستم های VRF برای چه محیط هایی مناسب است ؟

دستگاه های VRF برای استفاده در همه جا (دفاتر اداری، مسکونی، تجاری، ورزشی، آموزشی، حتی صنعتی و …) مناسب بوده و در شرایط آب و هوایی مختلف (معتدل، گرم، سرد و …) بدون هیچ مانعی قابل استفاده هستند. و در نهایت، مهندسانی که در انتخاب سیستم تهویه مطبوع تخصص دارند، باید از بین انواع سیستم ها بر اساس پارامترهایی مانند قیمت، مصرف انرژی، مسائل پروژه و اجرا سیستم مورد نظر خود را انتخاب کنند.

مشاوره و سفارش سیستم های VRF

برای مشاوره و خرید سیستم های وی آر اف می توانید با تیم مهندسی اطلس تهویه پارس در ارتباط باشید .

شما می توانید از طراحی تا اجرا و پشتیبانی محصولات خود را برای پروژه های بزرگ به ما بسپارید .

اطلاعات شرکت مهندسی اطلس تهویه پارس:

وب سایت شرکت: TAHVIEHPARS.COM

وب سایت نمایندگی محصولات AUX :AUXAC.IR

شماره دفتر مرکزی:02122222609

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟