تفاوت رنگ اکلریک و مولتی سورفیس چیست؟

رنگ‌ها،‌ زینت‌بخش تمامی بخش‌های زندگی انسان‌ها هستند. رنگ‌آمیزی سطوح مختلف، یکی از جذاب‌ترین کارهایی است که افراد، با تخصص یا بدون آن، علاقه زیادی به انجامش دارند. تا پیش از این در بازار رنگ‌ها، بیشتر از رنگ‌های روغنی و پلاستیک می‌شنیدیم. اما حالا رنگ‌های مولتی سورفیس و رنگ‌های اکلریک هم به مجموعه رنگ‌های متنوع بازار اضافه شده‌اند.

ویژگی‌های خاص این رنگ‌ها باعث شده که تمایل به استفاده از آن‌ها بیشتر از دیگر رنگ‌ها در بازار باشند. در این مطلب در مورد رنگ‌های اکلریک و مولتی سورفیس، کاربردها و تفاوت‌‌های آن‌ها بیشتر خواهیم گفت.

تفاوت رنگ اکلریک و مولتی سورفیس چیست؟

رنگ مولتی سورفیس چیست؟

رنگ‌ مولتی سورفیس همان‌طور که از نامش پیداست، رنگ‌هایی هستند که برای تمامی سطوح کاربرد دارند. رنگ‌های مولتی سورفیس، به دلیل مقاومت در برابر حرارت، نیازی به تثبیت‌کننده ندارند. به همین دلیل بعد از رنگ آمیزی لازم نیست هیچ ماده‌ای برای تثبیت رنگ استفاده شود. از طرفی، رنگ مولتی سورفیس نیاز به ترکیب با هیچ ماده‌ای ندارند. رنگ‌های مولتی سورفیس پایه آب دارند و به همین دلیل به‌راحتی در همه سطوح قابل استفاده هستند. این رنگ‌ها در هر شرایط آب و هوایی قابل استفاده هستند. برای استفاده از رنگ مولتی سورفیس‌،‌ کافی است سطح مورد نظر را خشک کرده و سپس با استفاده از یک قلم‌ مو رنگ را روی سطح مورد نظر استفاده کنید.

تفاوت رنگ اکلریک و مولتی سورفیس چیست؟

رنگ اکلریک چیست؟

رنگ‌های اکلریک رنگ‌هایی بادوام هستند که پیش از این در صنعت اتومبیل و برای رنگ آمیزی بدنه خودروها استفاده می‌شد. اما چند سالی است که این رنگ جای خود را در خانه‌ها باز کرده و طرفداران بسیاری هم دارد. رنگ اکلریک بر پایه حلال آب و غیر آب است. رنگ‌های اکلریک بر پایه حلال آب برای رنگ‌ آمیزی دیوارها، در و پنجره و سقف خانه‌ها استفاده می‌شود. این رنگ‌ها به دلیل تنوع زیاد و طیف رنگی گسترده طرفداران زیادی دارند. ویژگی خوب رنگ‌های اکلریک این است که به سرعت و به راحتی می‌توان تمام فضای ساختمان را با آن رنگ کرد.

بوی کم و خشک شدن خیلی سریع از ویژگی‌های خوب رنگ‌های آکلریک است. آن دسته از رنگ‌های آکلریک که بر پایه حلال آب نیستند،‌ کمتر برای مصارف ساختمانی استفاده می‌شوند. این رنگ‌ها دارای بوی زیادی هستند و خیلی دیر خشک می‌شوند. از این رنگ‌ها بیشتر در صنایع استفاده می‌شود.

تفاوت رنگ اکلریک و مولتی سورفیس چیست؟

کاربرد رنگ مولتی سورفیس

‌رنگ‌های مولتی سورفیس برای تمامی سطوح از هر جنسی مناسب هستند. از این رنگ‌ها برای رنگ‌ آمیزی سطوحی مانند دیوار، در و پنجره، ظروف، مبلمان، لباس، چرم، چوب، سفال، پارچه، ‌سرامیک، شیشه، پلاستیک و دیگر سطوح استفاده کرد. در واقع این رنگ را روی هر سطحی که استفاده کنید، جواب می‌گیرید. استفاده از رنگ مولتی سورفیس کار سختی نیست. اما باز هم برای انجام این کار باید تا حدی با روش کار و نوع ترکیبات این رنگ آشنا باشید تا نتیجه به دلخواه شما باشد.

کاربرد رنگ آکلریک

رنگ‌های آکلریک همان‌طور که اشاره کردیم، مناسب‌ترین رنگ‌ها برای رنگ آمیزی دیوار، درهای فلزی، پنجره و سقف ساختمان‌ها هستند. تنوع رنگ‌های آکلریک باعث شده که این رنگ‌ها انتخاب بسیاری از افراد باشد. با اضافه کردن مقداری آب یا ترکیب کردن رنگ‌ها با هم، می‌توان طیف متنوعی از رنگ‌های آکلریک داشت. این رنگ‌ها به راحتی و با کمک غلتک‌ها و ابزار مخصوص قابل استفاده روی سطوح بزرگ هستند. استفاده آسان از این رنگ‌ها باعث شده که بسیاری از افراد خود تصمیم به رنگ‌ آمیزی دیوارها و پنجره‌های خانه‌های خود بگیرند.

تفاوت رنگ اکلریک و رنگ مولتی سورفیس چیست؟

رنگ های اکلریک و مولتی سورفیس تفاوت های زیادی با هم دارند.

  • یکی از تفاوت‌های این دو رنگ در ساختار اولیه آن‌هاست. رنگ مولتی سورفیس به دلیل مواد شیمیایی که در ساختار خود دارد، قابل استفاده بر روی تمامی سطوح است. یعنی شما می‌توانید بر روی هر متریالی از این رنگ استفاده کنید و هیچ مشکلی برای پوشش‌دهی سطح نداشته باشید. در طرف مقابل، رنگ اکلریک با ترکیبات خاصی که دارد، تنها برای استفاده در سطوحی مانند دیوار، در و پنجره و سقف ساختمان‌ها استفاده می‌شود. به دلیل ساختار این رنگ، نمی‌توان از آن برای مصارف دیگر استفاده کرد. برای مثال اگر شما رنگ اکلریک را روی درهای چوبی بزنید، خیلی زود رنگ از شکل خوب اولیه خارج شده و به مرور زمان بخش‌هایی از آن پاک می‌شود. به‌خصوص اگر از آن برای رنگ‌ کردن درهای سرویس‌های بهداشتی استفاده شود.
  • تفاوت دیگر رنگ اکلریک و رنگ مولتی سورفیس، در میزان درخشندگی آن‌هاست. رنگ‌های اکلریک درخشش و شفافیت خوبی دارند. این در حالی است که رنگ‌ مولتی سورفیس کمی مات است و درخشندگی رنگ‌های اکلریک را ندارد.

تفاوت رنگ اکلریک و مولتی سورفیس چیست؟

  • یک تفاوت دیگر این دو رنگ، ابعاد استفاده از آن‌هاست. از رنگ‌ مولتی سورفیس برای سطوح کوچک‌تر و از رنگ‌های اکلریک برای سطوح بزرگتر استفاده می‌کنند.
  • یکی دیگر از تفاوت‌های این دو رنگ در میزان پوشش آن‌هاست. برای اینکه نتیجه رنگ اکلریک دلخواه ما باشد، باید این رنگ را حداقل دو دست روی سطح استفاده کرد. ابتدا باید یک بار سطح مورد نظر را رنگ کرد و بعد از خشک شدن یک بار دیگر از این رنگ استفاده کرد تا نتیجه کاملا خوب و تمیز و یک‌دست باشد. اما در مورد رنگ مولتی سورفیس نیاز به چند بار رنگ کردن نیست. این رنگ همان یک بار نتیجه دلخواه را خواهد داشت.
  • برای نتیجه بهتر رنگ اکلریک نیاز است که دیوار یا سطحی که قرار است از این رنگ استفاده شود، نیاز به بتونه کردن و زیر سازی مناسب است. اما در مورد رنگ مولتی سورفیس، مهم نیست لایه زیرین چه شرایطی دارد. این رنگ کاملا سطح را کاور کرده و نتیجه مورد نیاز را به شما خواهد داد.

جمع‌بندی

با توجه به مواردی که گفته شد، دو رنگ مولتی سورفیس و اکلریک، تفاوت‌های اساسی در کاربرد دارند. اگر به‌دنبال یک رنگ مناسب برای رنگ آمیزی دیوارهای ساختمان باشید، رنگ اکلریک به دلایل زیادی انتخاب خوبی است. خشک شدن سریع، بوی کم، تنوع رنگ‌ها، درخشندگی و کاربرد آسان این رنگ‌ها،‌ باعث شده که این روزها رنگ اکلریک اولین انتخاب افراد برای رنگ آمیزی خانه باشد.

اما اگر برای رنگ آمیزی سطوح کوچک‌تر با متریال متنوع، به دنبال یک رنگ خوب هستید، رنگ مولتی سورفیس قطعا بهترین انتخاب است. در این شرایط به سراغ رنگ اکلریک نروید. رنگ مولتی سورفیس با کیفیت خوبی که دارد می‌تواند پوشش‌دهی بسیار مناسب و زیبایی برای محصول شما داشته باشد. ماندگاری این رنگ باعث شده که انتخاب بسیاری از هنرمندان برای رنگ آمیزی آثار هنریشان، رنگ مولتی سورفیس باشد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟