انواع ورق ‌های فولادی مورد استفاده در صنایع را بشناسید

امروزه در کارخانه‌های مختلفی مانند فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه فولاد اکسین و فولاد کاویان در اهواز، انواع ورق فولادی تولید می‌شود، به‌طوری‌که ایران را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول فولادی در خاورمیانه می‌شناسند و همواره برای خرید ورق فولادی، دست به دامان آن هستند. این ورق‌های فولادی که با روش به‌خصوصی به نام نورد تولید می‌شوند، برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است که ورق‌ها از نظر نوع و روش تولید، استانداردهایی که بر اساس آن‌ها ساخته شده‌اند و همچنین با‌توجه‌به نوع مواد اولیه، به چند نمونه مختلف تقسیم می ‌شوند؛ بنابراین، برای خرید ورق و استفاده صحیح از نمونه مناسب با‌توجه‌به مصرف خود، ابتدا باید با انواع ورق‌ فولادی و ویژگی‌های آن‌ها آشنایی لازم را داشته باشید. در ادامه به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های برخی از ورق‌ها خواهیم پرداخت.

انواع ورق ‌های فولادی مورد استفاده در صنایع را بشناسید

انواع ورق‌ فولادی

انتخاب و خرید ورق فولادی، باید با‌توجه‌به نیاز کاربر و پروژه‌ای که قرار است در آن از این ابزار استفاده شود، صورت گیرد. این ورق‌ها به‌صورت گسترده در انواع صنایع کاربرد دارند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

ورق سیاه

ورق سیاه یکی از پرکاربرد‌ترین‌ محصولات به شمار می‌آید که نام آن تنها برگرفته از یک اصطلاح در بازار فولاد کشور است و خبری از رنگ سیاه بر آن نیست. برخی دلیل نام‌گذاری آن را عدم براقیت و صیقلی بودن آن می‌دانند.

ورق فلزی سیاه با استفاده از روش نورد گرم تولید می‌شود، به این ترتیب که شمش فولادی را تا دمای قبل از ذوب حرارت می‌دهند تا خمیری شود، سپس آرام‌آرام پهن و مسطح می‌کنند؛ به‌صورتی‌که تبدیل به یک مکعب مستطیل با طول زیاد شود. برخی کارخانه‌ها مانند کارخانه فولاد مبارکه، فولاد کاویان، اکسین اهواز و فولاد سبا در زمینه تولید این محصول فعالیت می‌کنند که می‌توان برای خرید و دریافت قیمت ورق سیاه آن‌ها به سایت‌هایی مثل آهن ۵۰۵ مراجعه کرد.

کاربرد انواع ورق سیاه

به دلیل مواد اولیه مرغوب و روشی که برای تولید آن به‌کار گرفته شده است، در صنایع بسیاری کاربرد دارد و جایگاه خود را تثبیت کرده است. برخی از مهم‌ترین موارد استفاده از آن‌ها در تولید بدنه خودروها، ورق کف خودرو، لوله‌های درزدار، انواع پروفیل، تانکرسازی، کشتی‌سازی و ده‌ها آیتم دیگر است.

انواع ورق ‌های فولادی مورد استفاده در صنایع را بشناسید

ورق گالوانیزه

ازآنجایی‌که خوردگی و زنگ‌زدگی ورق‌های فولادی همیشه وجود دارد و از طرفی تولید ورق‌های فولادی ضدزنگ و مقاوم در برابر خوردگی برای مصارف صنعتی هزینه‌های بسیار زیادی در بر دارد، ورق‌های گالوانیزه تولید و ساخته شده‌اند. در واقع می‌توان گفت قیمت ورق گالوانیزه اقتصادی است و روش ممکن است. برای این کار ورق روغنی را در وان مذاب روی می‌گذارند تا باتوجه‌به ضخامت مورد نظر، فلز روی، بر سطح ورق قرار بگیرد.

کاربردهای ورق گالوانیزه

هدف از خرید ورق‌ کاربردی نامبرده، ساخت انواع مخازن، تابلوهای برقی، سقف و بدنه‌ سالن‌های بزرگ و همچنین انواع تجهیزات آشپزخانه مانند ماشین لباسشویی است.

ورق رنگی

ورق رنگی، ورق گالوانیزه‌ای است که با یک پوشش رنگی الکترواستاتیک پوشانده شده است. ورق‌های رنگی فولادی با 15 تنوع رنگی تولید و به بازار عرضه می‌شوند و فرایند تولید آن‌ها به گونه‌ای است که ابتدا کلاف گالوانیزه وارد بخش آماده‌سازی ورق می‌شود و با طی کردن فرایند، چربی‌ها و ناخالصی‌های روی سطح ورق پاک‌سازی می‌شوند و در نهایت پس از آماده‌سازی، ورق وارد مرحله رنگ‌آمیزی می‌شود.

کاربرد ورق رنگی

هدف از خرید این محصول معمولا جهت تولید سقف سوله، آلاچیق و شیروانی‌، تولید لوازم‌ خانگی و اداری، ساخت تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و بسیاری موارد دیگر است

انواع ورق ‌های فولادی مورد استفاده در صنایع را بشناسید

ورق روغنی

نام ورق روغنی نیز هرگز ربطی به چرب بودن سطح این نوع ورق ندارد؛ بلکه به خاطر صیقلی و براق بودن سطح آن‌ها، در بازار به اصطلاح به آن‌ روغنی گفته می‌شود. فرآیند تولید ورق‌های روغنی به روش نورد سرد است و به همین دلیل این محصول از سطحی براق  برخوردار است.

کاربرد انواع ورق روغنی‌

این محصول در صنعت کاربردهای زیادی دارد، به همین دلیل قیمت آن‌ها برای افراد بسیاری مهم است. از این مقطع فولادی در ساخت قطعات مختلف خودرو، ساخت لوازم خانگی متنوع، مبلمان اداری، ساخت پانل‌های غیر قابل انعطاف، ورق پایه برای تولید ورق‌های گالوانیزه، تولید لوله و ده‌ها مورد دیگر استفاده می‌شود.

ورق اسید شویی

یکی دیگر از انواع ورق، خرید ورق اسیدشویی است. پس از تولید این نمونه ورق به‌وسیله فرایند نورد گرم، به دلیل حرارت بالای ورق و پاشش مداوم آب بر سطح آن، روی سطح ورق اکسید آهن تشکیل می‌شود. سپس با هدف حذف پوسته‌های اکسیدشده، فرایند اسید شویی روی آن انجام می‌شود.

کاربرد ورق اسید شویی

از نمونه‌های مختلف این ورق‌ها، برای تولید لوله‌های نفت و گاز، صنایع کشتی‌سازی و شاسی خودرو استفاده می‌شود.

ورق استیل

ورق استیل نیز نمونه دیگری از ورق‌های فولادی است که به دلیل آلیاژ به‌کار‌رفته در آن، خواص مکانیکی مخصوصی دارد. با خرید ورق استیل، متوجه خاصیت‌های متفاوت آن مانند، ضدزنگ بودن، قابل بازیافت و بالا بودن سختی و استحکام آن خواهید شد. عناصر مختلفی در ساختار تولید آن‌ها وجود دارد و درصد استفاده از هر یک با‌توجه‌به این عناصر، متفاوت است. همچنین حضور برخی عناصر سبب ایجاد خاصیت مکانیکی-حرارتی، چکش‌خواری و افزایش مقاومت در برابر خوردگی خواهند شد.

کاربرد ورق‌های استیل

به دلیل عناصر به‌کار‌رفته و خواص هر یک در تولید این محصول، از آن برای ساخت انواع لوازم خانگی، صنایع غذایی، ساخت بدنه وسایل نقلیه مانند خودرو، هواپیما یا کامیون‌ها، انواع تانکر، وسایل مربوط به آشپزخانه مانند قاشق‌ و چنگال و ده‌ها مورد دیگر استفاده می‌شود.

انواع ورق ‌های فولادی مورد استفاده در صنایع را بشناسید

ورق‌‌های فولادی پرکاربرد

ورق‌های فولادی یکی از پرکاربردترین ابزاری هستند که به‌طور گسترده در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اینکه بتوان از فولاد در بخش‌های گوناگون و صنایع مختلف استفاده کرد، یکی از اقدامات این است که ابتدا آن را به شکل انواع ورق فولادی در آورد. یکی از مهم‌ترین اهداف خرید ورق فولادی، تولید وسایل و تجهیزات ثانویه است. در این مقاله سعی بر آن بود که انواع مختلف ورق‌های فولادی که خود بسیار متنوع‌اند را معرفی و موارد مصرف هر کدام از این ورق‌ها را بررسی کنیم تا در هنگام نیاز از این مطالب بهره بگیرید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟