سفر به ماسوله زیباترین شهر پلکانی ایران

ماسوله از توابع سرسبز و زیبای شمال ایران است. زیبایی آن به‌قدری چشم‌نواز است که در وصف آن کمتر می‌توان نوشت و سخن گفت. چه‌بسا باید به این منطقه سرسبز با طبیعتی بکر و آب‌و‌هوایی بی‌نظیر سفری چند روزه داشت و از زیبایی‌های آن نهایت لذت را برد.

ماسوله کجاست؟

روستای ماسوله در 36 کیلومتری شهرستان فومن و در جنوب غربی استان گیلان واقع شده است. برای سفر به این منطقه گردشگری باید از جاده فومن عبور کرد.

شهر پلکانی ماسوله به‌دلیل قرار گرفتن در دل رشته کوه‌های البرز و دره‌های سرسبز، آب‌و‌هوایی آمیخته از لطافت هوای کوهستانی و رطوبت هوای دریا دارد. به‌علت ارتفاع زیاد از سطح دریا، هوای مطبوع و معماری بی‌نظیرش، یکی از پر‌بیننده‌ترین شهرهای ایران به‌شمار می‌آید که هر‌ساله میلیون‌‌ها گردشگر را از کلیه نقاط کشور و حتی جهان به سوی خود می‌کشاند.

این منطقه سه ماه از سال را در مه به‌سر می‌برد و ابرها آن‌چنان خانه‌های پلکانی را در‌بر‌می‌گیرند که طبیعت چشم‌نواز ماسوله را دو‌چندان کرده است. همین امر باعث می‌شود تا شهر ماسوله در هر چهار فصل سال، جاذبه‌های زیادی برای طبیعت‌گردی داشته باشد.

سفر به ماسوله زیباترین شهر پلکانی ایران

آشنایی با جاذبه‌های ماسوله

ماسوله نه‌تنها طبیعتی بکر و چشم‌نواز دارد، بلکه بافت تاریخی و مناطق گردشگری واقع در اطراف، آن را به عنوان یکی از بهترین مناطق توریستی در ایران کرده است. جاذبه‌های گردشگری آن به‌قدری زیاد است که بهتر است مسافران، سفر خود را برای اقامتی چند روزه برنامه‌ ریزی کنند و پیاده‌روی شبانه و قدم زدن در صبحگاه مه‌آلود ماسوله را تجربه کنند.

بنای تاریخی ماسوله

خانه‌های تاریخی این شهر مربوط به دوران زندیه است و بافت تاریخی آن، مانند دیگر مناطق کوهستانی کشورمان، به‌صورت پلکانی از کوه به دره است. از ویژگی‌های جالب توجه آن، اختلاف ارتفاع 120 متری بین پایین‌ترین تا بالاترین نقطه روستاست.

خانه‌های شهر از گل، خشت و چوب ساخته شده اند. بافت پلکانی آن باعث شده تا پشت‌بام هر کدام از خانه‌ها، حیاط خانه دیگر محسوب شود و به‌واسطه این معماری، رابطه‌ای گرم و صمیمی میان اهالی شهر برقرار گردد.

معماری خانه‌ها، همراه با کوچه‌های تنگ و باریک و پله پله، تردد هرگونه وسایل نقلیه موتوری به داخل آنجا را غیر‌ممکن کرده است. بنابراین این منطقه تاریخی از معدود مکان‌های گردشگری، بدون وسایل نقلیه موتوری، در جهان به‌شمار می‌آید.

یکی دیگر از نکات جالب توجه در طراحی خانه‌های پلکانی ماسوله، رنگ رسی یا زرد آن‌ها است که البته اهالی شهر برای حفظ رنگ خانه‌هایشان، سالی یک بار، نمای بیرونی ساختمان را با گلی زرد و سقفش را با گلی کبود که از کناره‌ رودخانه ماسوله رودخان به دست می‌آید، می پوشاند.

اصولا خانه‌ها، دو طبقه هستند و از دو بخش زمستانی و تابستانی تشکیل می‌شوند.

قسمت زمستانی آن دارای اتاق کوچکی است که در عقب خانه قرار گرفته و نور چندانی به آن نمی‌تابد و در وسط آن هم یک کوره برای آشپزی و تامین گرما، جای گرفته است.

قسمت تابستانی که پیشخوان نامیده ‌می‌شود، دارای پنجره‌های ارسی از جنس چوب با شیشه‌هایی رنگارنگ است که نمایی زیبا را در دید گردشگران قرار داده است. هم‌چنین گلدان‌های رنگارنگ شمعدانی و دیگر لوازم تزئینی در بالکن‌ها، زیبایی خانه‌های پلکانی شهر ماسوله را چند برابر کرده‌ است.

سفر به ماسوله زیباترین شهر پلکانی ایران

جاذبه‌های گردشگری ماسوله

موزه‌های طبیعی، میراث فرهنگی و عون‌ابن‌علی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری ماسوله به‌شمار می‌آیند. در موزه تاریخ طبیعی، حیوانات بومی این منطقه به صورت خشک‌شده در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. موزه میراث فرهنگی‌ هم در خانه‌ای به‌نام درزی، آثاری از عهد قاجار را به‌نمایش گذاشته است. موزه عون‌ابن‌علی هم جزئی از ساختمان همین امامزاده، با قدمتی تاریخی است که در آن آثاری از دوران تیموریان و صفویان دیده می‌شود.

بازار ماسوله هم که به‌عنوان قلب این شهر شناخته شده، از 4 سطح مجزا و ساختاری دو طبقه تشکیل گردیده است. در آن می‌توان سوغاتی‌های مختلف ماسوله، انواع زیورآلات دست‌ساز، لوازم تزئینی، سبزیجات و خوراکی‌های محلی و ترشی‌جات را یافت، حتی در این بازار، کافه و رستوران‌های محلی هم با غذاهای سنتی و خوشمزه پذیرای گردشگران می‌باشند.

با سفر به شهر ماسوله می توان نظاره‌گر جاذبه‌های طبیعی چون، آبشار و رودخانه ماسوله رودخان، آبشار خرم بو، آبشار تریشوم، آبشار لارچشمه، قلعه شاه‌ معلم، ییلاق للندیز، ییلاق آندره، ییلاق کوربار ماسوله، چشمه علی زاخونی و پارک جنگلی ماسوله هم باشیم.

امامزاده عون‌ابن‌علی با قدمتی مربوط به قرون دوم یا سوم هجری هم از جاذبه‌های مذهبی ماسوله است. این بنای تاریخی در مرکز شهر واقع شده و ویژگی‌‌ بارز آن کنده‌کاری‌های زیبا روی سنگ قبر، در عمارت هشت ‌ضلعی بقعه می‌باشد.

سوغاتی‌های ماسوله

سوغات این شهر را می‌توان به دو بخش صنایع دستی و خوراکی‌های آن منطقه تقسیم‌بندی نمود.

صنایع دستی شامل چموش (کفش‌های قدیمی)، شال‌ها و جوراب‌های پشمی، لیف حمام، کلاه پشمی، عروسک‌های بافتنی، چادرشب و صنایع چوبی می باشند.

از میان خوراکی‌های بسیاری که توسط مردمان بومی ماسوله تهیه می‌شوند، می‌توان لواشک، رب‌انار، میوه‌های خشک، سبزی‌های محلی و گلپر را به‌عنوان یک سوغاتی خوشمزه انتخاب کرد.

غذاهای محلی ماسوله

با سفر به ماسوله می‌توانید غذاهای محلی خوشمزه‌ای نظیر کباب ترش، باقلا قاتق، میرزاقاسمی و شامی کباب را سرو کرده و از طعم بینظیر آن لذت ببرید.

مراسم سنتی ماسوله

مراسم سنتی علم‌بندان با قدمتی 800 ساله، در بقعه امامزاده عون بن محمد حنفیه بن علی(ع) هر سال در تاریخ ششم ماه محرم برگزار می‌شود و برای دیدن این مراسم ، بازدیدکنندگان زیادی از نقاط مختلف ایران و جهان به این شهر سفر خواهند کرد.

در این مراسم ریش سفیدان هیئت‌های هر چهار محله، علم‌های عزاداری را به بقعه عون ابن علی (ع) می‌برند تا توسط هیئت امنای هر محله با پارچه‌های سبز رنگ و نماد‌هایی عاشورایی پوشانده شوند.

دسته‌ها همراه با سینه‌زنی، علم‌های ملبس شده را به‌نوبت، دریافت کرده و به محله خود باز می‌گردانند. نکته جالب توجه این‌جاست که شکل ظاهری علم‌ها در ماسوله به دلیل ساختار پلکانی این شهر به‌صورت عمودی طراحی شده است.

    سفر به ماسوله زیباترین شهر پلکانی ایران

اقامت در ماسوله

جاذبه های گردشگری ماسوله به‌قدری زیاد است که توصیه می شود، افراد برای سفر به این منطقه زیبای تاریخی، برنامه‌ریزی چند روزه داشته باشند و با در‌نظر گرفتن مکانی مناسب، تمیز و مطمئن برای استراحت، لذت سفرشان را تکمیل کنند.

این شهر در ایام تعطیلات از مکان‌های گردشگری بسیار شلوغ می‌باشد. بنابراین بهتر است، چند روز قبل از سفر به ماسوله، اقدام به اجاره ویلا ( https://www.otaghak.com/ ) و یافتن مکانی مناسب برای استراحت خود کنید. در همین‌راستا با مراجعه به سایت اتاقک، می‌توانید ویلا یا سوئیت مورد نظرتان را مطابق با بودجه، سلیقه و شرایط خود انتخاب کرده و به‌صورت آنلاین رزرو کنید.

با اجاره آنلاین اقامتگاه‌های اتاقک، هم هزینه کم‌تری نسبت به هتل‌ها می‌پردازید. هم‌چنین با توجه به قرار گرفتن اقامتگاه‌های تمیز و با امکانات مناسب این مجموعه گردشگری، در مناطق زیبا و سرسبز می‌توانید لحظاتی شاد و به‌یاد ماندنی را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟