ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره

ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره

بر اساس قانون مدنی، عقد قرارداد اجاره الزامی و لازم الاجرا می باشد و هریک از طرفین موظف هستند که به تعهدات ذکر شده در قرارداد عمل کنند، اما گاهی اوقات شرایط به گونه ای رقم می خورد که یکی از طرفین به وظایفی که دارد عمل نمی کند. آیا در چنین شرایطی امکان فسخ قرارداد وجود دارد؟ اگر این کار انجام شود، تکلیف ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره چه می شود؟ در ادامه همراه ما باشید تا پاسخ تمام سوالات خود را بگیرید.

فسخ قرارداد یعنی چه؟

روزانه در زمینه های مختلف، قراردادهای متفاوتی منعقد می شود که از رایج ترین آن ها می توان به قراردادهای اجاره اشاره کرد که این اجاره می تواند اجاره خانه، زمین، ماشین یا هرچیز دیگری باشد. زمانی که چنین قراردادی منعقد می شود، مستاجر و مالک در برابر هم یکسری وظیفه پیدا می کنند که موظف به انجام آن ها می باشند. باید اضافه کرد چنین قراردادهایی از نظر قانون، لازم الاجرا هستند، بنابراین طرفین نمی توانند این حق و حقوق ها را برهم بزنند.

البته نکته ای در رابطه با این قراردادها وجود دارد و آن فسخ قرارداد اجاره پیش از تحویل است. همانطورکه گفتیم، امکان برهم زدن تعهدات قرارداد وجود ندارد، اما وجود یکسری از بندها در قرارداد این اجازه را به طرفین می دهد که قرارداد را ملغی کنند. ملغی شدن قرارداد، همان فسخ است که به معنای خاتمه دادن به اعتبار حقوقی آن قرارداد می باشد. فسخ یک قرارداد معمولا به صورت یکطرفه انجام می شود، از همین رو ممکن است ضرر و زیان برای طرف دیگر پرونده به همراه داشته باشد.

ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره

ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره و پرداخت آن

اگر یکی از طرفین تصمیم بگیرد که قرارداد را پیش از مهلت پایان فسخ کند، باید به طرف مقابل مبلغی را به عنوان خسارت بپردازد. مبلغ این خسارت می تواند در زمان عقد قرارداد تعیین شود، اما اگر در قرارداد در رابطه با این موضوع صحبت نشود، بعد از آنکه قرارداد به صورت یکطرفه فسخ شود، دادگاه ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره را تعیین خواهد کرد و در ادامه حق مطالبه خسارت را نیز به فرد خواهد داد.

مورد مهمی که باید حتما به آن اشاره شود، این است که ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره زمانی قابل مطالبه می باشد که میزان و دریافت آن در قرارداد اجاره مشخص شده باشد. البته حالت دیگری نیز وجود دارد و آن این است که طرف زیان دیده با مدرک و ادله در دادگاه حاضر شود و نشان دهد که به دنبال فسخ قرارداد متحمل ضرر و زیان شده است.

البته باید به این مورد نیز اشاره داشته باشیم که اگر فسخ قرارداد به دلیل شرایط موجه اتفاق بیفتد، ضرر و زیانی تعیین نمی شود و این ضرر و زیان قابل مطالبه نخواهد بود. از جمله دلایل موجه برای فسخ یک قرارداد می توان به مواردی چون وجود عیب در ملک یا مال اجاره شده اشاره کرد. اگر مستاجر متوجه شود که در ملک یا وسیله اجاره شده، مشکل و عیبی وجود دارد، می تواند نسبت به فسخ قرارداد اقدام کند و خسارتی از این بابت نبپردازد.

اگر قرارداد پیش از تحویل فسخ شود، تکلیف چیست؟

حالت دیگری که باعث شده برای بسیاری از افراد سوال پیش آید، این است که اگر یک قرارداد پیش از تحویل ملک به مستاجر فسخ شود، تکلیف ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره به چه شکل خواهد بود؟ کدام یک از طرفین می تواند از طرف دیگر خسارت بگیرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، در صورتی که یکی از طرفین، چه موجر چه مستاجر، نسبت به فسخ قرارداد، پیش از تحویل ملک اقدام کند، دیگر نیازی به محاسبه و پرداخت ضرر و زیان نخواهد بود. البته نکات دیگری نیز وجود دارد که باید بدانید که عبارتند از:

  • اگر ملک یا هرچیزی که قرار است مورد معامله قرار گیرد، عیب یا نقص داشته باشد، به طوری که امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد یا موجر در زمان تعیین شده ملک یا مال مورد اجاره را به مستاجر تحویل ندهد، قرارداد می تواند فسخ شود، اما مطابق ماده 14 قانون روابط موجر و مستاجر، طرف دیگر نمی تواند درخواستی برای دریافت ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره داشته باشد.

  • مورد بعدی نیز به زمانی مربوط می شود که یکی از طرفین به تعهدات خود که در قرارداد ذکر شده است عمل نکند. برای مثال مالک در زمان عقد قرارداد اعلام کرده است که ملک را بازسازی یا برای مثال رنگ آمیزی می کند، اما زمان می گذرد و این وعده و قول ها عملی نمی شوند. در چنین شرایطی، طرف دیگر می تواند نسبت به فسخ قرارداد اقدام کند و هیچ گونه خسارتی نیز بابت این موضوع نپردازد.

ضرر و زیان فسخ قرارداد اجارهنحوه مطالبه ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره

اگر شرایط به گونه ای رقم خورده بود که یکی از طرفین باید ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره را پرداخت می کرد، طرف دیگر می تواند نسبت به مطالبه این ضرر و زیان اقدام کند. اما نحوه مطالبه ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره به چه شکل است؟

در پاسخ به سوال مطرح شده باید گفت اولین کاری که باید توسط طرف شاکی انجام شود، جمع آوری و تهیه اسناد و مدارک لازم است. در ادامه شخص باید این اسناد و مدارک را به مراجع مربوط ارائه دهد تا بتواند نمونه دادخواست را تنظیم کند و سایر مراحل را انجام دهد. باید گفت که اگر مبلغ خسارت تا 20 میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف وظیفه رسیدگی به پرونده را به عهده خواهد گرفت؛ اما اگر این مبلغ بیش از 20 میلیون تومان باشد، دادگاه حقوقی رسیدگی به پرونده را انجام می دهد.

باید به این نکته اشاره کرد که در بسیاری از مواقع، مطالبه ضرر و زیان پیچیده و سخت می شود، به طوری که خود شخص نمی تواند این کار را انجام دهد، از همین رو توصیه می شود از بهترین وکیل در غرب تهران کمک گرفته شود. یک وکیل با دانش و تجربیاتی که دارد، می تواند رسیدگی به پرونده را انجام دهد و پیگیری پرونده را به شکل بهتری مدیریت کند.

وکیل ملکی، وکیلی است که در رابطه با این موضوعات، به طور تخصصی آموزش دیده و در طول دوران کاری خود بارها با چنین پرونده هایی مواجه شده است؛ لذا توصیه می شود بهترین وکیل ملکی در غرب تهران را برای پیگیری چنین پرونده ای انتخاب کنید تا خیالتان از بابت دریافت ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره راحت شود.

کلام آخر

قرارداد اجاره یکی از انواع قراردادهایی به شمار می آید که دو طرف معامله به موجب آن یکسری تعهدات نسبت بهم پیدا می کنند که موظف به انجام آن ها می باشند. اما گاهی اوقات شرایط آنگونه که باید رقم نمی خورد و یکی از طرفین بسته به شرایط قرارداد را فسخ می کند. در برخی از مواقع، این کار باعث ضرر و زیان به طرف دیگر می شود که در چنین حالتی باید ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره تعیین و پرداخت شود. اما در برخی از مواقع فسخ قرارداد با ضرر و زیان همراه خواهد بود که در این مقاله به طور کامل تمام شرایط را بررسی کردیم تا بتوانید بهترین عملکرد را در برابر این موضوع داشته باشید.

منبع: وکیل از ما

3.5/5 - (2 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
3.5/5 - (2 امتیاز)