لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی از انواع لامپ های روشنایی است که برگرفته و مخفف Lighitng Emitting Diode  ، دیود ساطع کننده روشنایی، است. لامپ ال ای دی با اصطلاح لامپ اس ام دی در بازار شناخته شده است و معمولا در روشنایی و نورپردازی و تزئینات استفاده میشود. دیودهای تشکیل دهنده لامپ ال ای دی در واقع جزئی از خانواده دیودها هستند که زیرمجموعه نیمه هادی ها بشمار میروند. تفاوت ال ای دی ها با نیمه هادی های دیگر در گذر جریان الکتریکی است که مقداری انرژی را بصورت روشنایی ساطع میکند. در اینجا به تاریخچه و انواع لامپ ال ای دی و قیمت آن اشاره خواهیم کرد.

لامپ ال ای دی

تاریخچه لامپ ال ای دی

در گذشته و قبل از شکل گرفتن لامپ ال ای دی، انواع مختلفی از لامپ ها جهت روشنایی مورد استفاده قرار میگرفت که میتوان برای مثال به لامپ رشته ای ، لامپ فلورسنت و لامپ متال هالید اشاره کرد، این سه دسته از لامپ ها به عنوان کارآمدترین لامپ ها قبل از ال ای دی بشمار می آمدند. در اوایل دهه 1960 میلادی اولین مدل از لامپ ال ای دی کم مصرف تولید شد که محدود به فرکانس های پایین و رنگ نور مایل به قرمز بودند، اولین لامپ ال ای دی آبی در سال 1994 توسط شرکت نیکیا تولید شد.

لامپ ال ای دی

تولید این ال ای دی آبی رنگ و همچنین ال ای دی هایی با راندمان بالا، زمینه های تولید و شکل گیری لامپ ال ای دی سفید را فراهم کردند. در این نوع از ال ای دی ها از یک پوشش فسفر استفاده میشد تا بخشی از نور آبی شکل گرفته را به پرتوهای قرمز و سبز تبدیل کند تا لامپ ال ای دی ،روشنایی به نظر سفید ساطع کند. ایالات متحده آمریکا و ژاپن در اوایل قرن 21 کاربردی جدید از فناوری ال ای دی را معرفی کردند. در سال 2008 شرکت فیلیپس تمرکز بخش روشنایی خود را از فلورسنت به تحقیق و گسترش لامپ های ال ای دی اختصاص داد و در تاریخ 3 اوت سال 2011 موفق به کسب جایزه تعویض و جابجایی لامپ 60وات رشته ای با لامپ ال ای دی شد.

لامپ ال ای دی

انواع لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی در انواع مختلفی عرضه و تولید میشود، که می توان آنها را به چهار دسته از جمله ال ای دی حبابی، ال ای دی فیلامنتی، هالوژن ال ای دی و ال ای دی تیوبی تقسیم کرد. لامپ ال ای دی حبابی با این هدف تولید و عرضه شده تا جایگزین مناسبی برای لامپ های رشته ای قدیمی و پرمصرف باشد، و در دو مدل سرپیچ E27  و سرپیچ E14 تولید میشود، که به راحتی جایگزینی برای لامپ های شمعی قدیمی و رشته ای میشوند. پاور ال ای دی ها از پرکاربردترین ال ای دی هایی هستند که تا کنون در صنایع روشنایی کاربرد داشته اند، از آنها در تولید پرژکتورهای روشنایی، وال واشرها و چراغ های خیابانی و … اشتفاده میشود. چراغ هایی که از پاور ال ای دی بهره میبرند گزینه مناسبی برای نورپردازی و روشنایی فضاهای موضوعی و با کاربری خاص هستند.

لامپ های فیلامنتی ال ای دی یکی از جذابترین انواع ال ای دی هستند که برای فضاهای دکوراتیو بسیار مناسب هستند. این مدل از ال ای دی ها با در نظر گرفتن زیبایی لامپ های رشته ای و همچنین کاربری و طول عمر لامپ ال ای دی طراحی و تولید شده اند.

همچنین لامپ ال ای دی هالوژنی برای جایگزینی لامپ های هالوژن قدیمی و پرمصرف با حرارت بالا تولید شده اند که در دو مدل COB  و SMD عرضه میشوند و جهت روشنایی فضاهایی که نیاز به نور متمرکز دارند کاربرد دارند.

در آخر هم لامپ ال ای دی تیوبی را میتوان براحتی جایگزین لامپ های فلورسنت مهتابی قدیمی کرد، که دقیقاً با همان کاربری اما با میزان مصرف انرژی بسیار پایین تر از مدل فلورسنت و ظاهری زیباتر از آنها میتوان از آنها استفاده کرد.

لامپ ال ای دی

انواع رنگ نور در لامپ های ال ای دی

رنگ نور لامپ های ال ای دی بر حسب شاخص دمای رنگ با معیار کلوین سنجیده میشود. برای مشخص کردن دمای رنگ با استفاده از مقایسه منبع نور با رنگ یک جسم کاملا سیاه انجام میشود. اجسام سیاه از خود نوری ساطع نمیکنند و کل پرتو تابیده شده را جذب میکنند و برای مثال میتوان پلاتین را نام برد، با این وجود حاصل بدست آمده از دمای رنگ نور مشخص میشود که اگر این عدد بالاتر از 4000 کلوین باشد بعنوان نور سرد و سفید و اگر پایین تر از 3000کلوین باشد بعنوان نور گرم و آفتابی شناخته میشود.

لامپ ال ای دی

درباره نوراکومارت

تجهیزات روشنایی از جمله مواردی است که عموم مردم به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند و در سبد خرید بخش بزرگی از جامعه قرار دارد. نوراکو با هدف تسهیل در تهیه کالای با کیفیت و مقرون به صرفه برای همه افراد جامعه، فعالیت خود را به عنوان فروشگاه تخصصی تجهیزات روشنایی آغاز کرده است. با توجه به گسترش اینترنت و میل هر چه بیشتر افراد به خرید اینترنتی، خلاء حضور یک فروشگاه اینترنتی در زمینه تجهیزات روشنایی احساس می‌شد. نوراکو در تلاش است تا با تامین طیف کاملی از انواع محصولات، بتواند انتخاب اول ایرانیان در زمینه خرید تجهیزات روشنایی و خرید آنلاین لامپ باشد. نوراکو در حال حاضر با تامین بیش از 500 نوع کالا از تجهیزات روشنایی یکی از غنی‌ترین و بروزترین فروشگاه‌ اینترنتی در حوزه روشنایی محسوب می‌شود. ما در نوراکو امکان خرید اینترنتی و حضوری از معتبرترین و باکیفیت‌ترین برند‌های داخلی و خارجی را برای شما فراهم آورده‌ایم. نوراکو با تکیه بر سابقه 40 ساله خود در بازار روشنایی ایران و پرسنل حرفه ای خود این اطمینان خاطر را برای شما فراهم می‌آورد که با خرید اینترنتی و حضوری تجهیزات روشنایی از این مجموعه بهترین تجربه خرید را خواهید داشت.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟