اصول مهم برای خرید مواد غذایی سالم

خرید مواد غذایی سالم یک مهارت و امتیاز محسوب می شود. سلامت مواد غذایی در تامین تغذیه سالم مصرف کننده نقش بسزایی دارد. لذا هنگامی که قصد خریداری مواد غذایی را دارید بهتر است به نکات این مطلب توجه کنید.

اصول مهم برای خرید مواد غذایی سالم

تهیه یک لیست از مواد غذایی سالم

برای خرید و فروش عمده مواد غذایی سالم لازم است ابتدا یک برنامه غذایی تهیه کنید. اولین مرحله از مراحل اجباری برای برآورده کردن نیازهای آشپزی و تولید غذا به عنوان وعده غذایی مناسب برای منو، خرید مواد اولیه خاص است. سالانه مقدار زیادی غذا و نوشیدنی در داخل و خارج از خانه استفاده می شود. برای اینکه هر غذا و نوشیدنی مصرف شده به دست مصرف کننده برسد، شخصی باید مواد غذایی مورد نیاز برای تولید غذا را خریداری کند. شخصی که خرید می کند؛ انتخاب محصول، استانداردهای کیفیت غذا و نوشیدنی، در دسترس بودن محصول، روندهایی که انتظارات مصرف کننده را افزایش می دهد و شرایط بازار را باید در نظر بگیرد.

مواردی که در هنگام خرید مواد غذایی سالم باید در نظر گرفته شود

فردی که می خواهد خرید مواد غذایی سالم (نکات مهم و راهنمای خرید، مصرف و نگهداری مواد غذایی) بکند، عموماً باید چندین فعالیت را در فرآیند خرید انجام دهد.

  • تهیه لیست مواد غذایی و نوشیدنی های سالم؛
  • بررسی استانداردهای کیفیت محصول؛
  • تحقیق در مورد مکان های خرید؛
  • تعیین بودجه و شرایط پرداخت.

اصول مهم برای خرید مواد غذایی سالم

همچنین ایجاد تمهیدات برای مواردی که نیاز به ذخیره سازی دارند را می توان به فهرست بالا کرد. ایمنی، کیفیت و تازگی غذاهای مصرفی برای سلامت بدن بسیار مهم است. اصل اساسی در ایمنی غذا این است که مصرف کننده باید به اندازه کافی و متعادل با غذاهای سالم و با کیفیت تغذیه شود و از فریب خوردن در هنگام خرید غذا جلوگیری شود.

برچسب ها و بسته بندی محصول می تواند برای بسیاری از مصرف کنندگان گیج کننده باشد. به عنوان مثال؛ مصرف کنندگان اغلب عبارت « بدون کلسترول » یا « بدون کلسترول » را روی برچسب برخی محصولات (مثلاً روغن) را دوست دارند و فاکتور مهمی در خرید عمده مواد غذایی سالم به حساب می آید. کیفیت غذا ترکیبی از ویژگی هایی است که قابل اندازه گیری و ارزیابی هستند و در ترجیح مصرف کننده نقش دارند و به تشخیص یک غذا از غذای دیگر کمک می کنند.

غذاها به راحتی در اثرات میکروبیولوژیکی، شیمیایی، فیزیکی و رطوبتی فاسد می شوند و ضررهای زیادی را وارد می سازندد. بنابراین به تاریخ مصرف محصول در هنگام خرید باید دقت کرد. بسته بندی مواد غذایی باید به مناسب ترین شکل از محصول محافظت کرده و از فساد آن جلوگیری کند.

نکات مهم در هنگام خرید مواد غذایی

  • تاریخ تولید و انقضای تمام غذاهایی که باید خریداری شوند باید بررسی شود.
  • از خرید محصولاتی که به وضوح آلودگی و کثیفی دارند اجتناب شود.
  • باید از عدم پارگی بسته‌بندی‌های مواد غذایی منجمد و هوا نگرفتن آنها اطمینان حاصل شود.
  • غذاهای کنسرو شده با تورم در لبه ها یا قسمت های پایین به بالا، پارگی در نقاط اتصال یا قسمت های سطحی، فرورفتگی ها و لکه های زنگ هرگز نباید خریداری شوند.
  • مطمئن شوید که محصولاتی مانند شیر و لبنیات، تخم مرغ، گوشت تازه، ماهی و مرغ در محیط سرد نگهداری می شوند.
  • مواد غذایی بسته بندی شده باید از نظر آسیب یا بقایای حشرات بررسی شوند.
  • باید مراقب باشید که چرخ دستی های مواد غذایی که برای حمل و نقل در فروشگاه استفاده می کنید به وضوح تمیز باشند.
  • غذاهای منجمد که ذوب شده اند هرگز نباید خریداری شوند. کریستال های بزرگ یخ در بسته، مناطق مایع شده در یخ یا یخ زدگی بیش از حد در بسته ها نشانه هایی هستند که نشان می دهد غذای منجمد قبلاً آب شده است.

در یک جمع بندی کلی، برای خرید مواد غذایی سالم چنانچه توجه و دقت کافی نداشته باشید و محصولات سالم خریداری نکنید، سلامت خود و خانواده تان به خطر می افتد. بنابراین نیاز است نکات فوق را در هنگام خرید جدی بگیرید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟