بررسی ساختارهای سازمانی اشتباه در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات

امروزه واحد نگهداری و تعمیرات، نبض سیستم مدیریت سازمان های بزرگ صنعنی به شمار می آید. بسیاری از صاحبان صنایع در ساختارهای سازمانی خود مرتکب اشتباه می شوند که در این مطلب به بررسی ساختارهای سازمانی اشتباه در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات خواهیم پرداخت. 

بررسی ساختارهای سازمانی اشتباه در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات

روش‌های جدید مدیریت نگهداری و تعمیرات

در دنیای کنونی، کسب و کارها سرمایه گذاری های بزرگی در ماشین آلات و تجهیزات انجام می دهند و بنابراین می خواهند از این سرمایه گذاری ها بازدهی دریافت کنند. مدیران صنایع با استفاده از روش‌های جدید مدیریت نگهداری و تعمیرات، قصد دارند مشکلات فنی را که ممکن است با نگهداری برنامه‌ریزی‌شده رخ دهد، به حداقل برسانند، کارایی فرآیند تولید را افزایش دهند و از اثراتی که باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود، جلوگیری کنند.

خرابی ماشین آلات و تاسیسات باعث خسارات قابل توجهی می شود. سیستم‌های مدیریت نگهداری و تعمیرات معاصر که در راستای خطای صفر، تصادف صفر، خرابی صفر و به طور طبیعی دستیابی به حداقل تلفات توسعه یافته‌اند، اهمیت پیدا می‌کنند.

مدیریت نگهداری و تعمیرات چیست؟

مدیریت نگهداری و تعمیرات (نرم افزار CMMS چیست)، مجموعه فعالیت هایی است که برای حفظ عملکرد تجهیزات و سیستم ها در شرکت با بالاترین عملکرد انجام می شود. فعالیت های تعمیر و نگهداری باید به سمت 4 هدف اصلی زیر هدایت شوند؛

  • برای کاهش هزینه های تولید
  • کمک به کیفیت محصول
  • افزایش عمر گیاه
  • تضمین تداوم تولید

با روش‌های جدید مدیریت نگهداری و تعمیرات (نرم افزار مدیریت و تعمیرات)، محاسبه نیروی کار و نیاز به قطعات یدکی قبل از تعمیر و نگهداری دوره‌ای، ایجاد خودکار سفارش‌های تعمیر و نگهداری برای تعمیر و نگهداری دوره‌ای، پیگیری سفارش‌های کاری ایجاد شده، ورود نیروی کار واقعی و قطعات یدکی مورد استفاده در فرآیند تعمیر و نگهداری به سیستم و هشدار پرسنل تعمیر و نگهداری مربوطه ارائه شده است.

بررسی ساختارهای سازمانی اشتباه در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات

جلوگیری از انبارهای غیر ضروری

با تعیین نیروی کار و نیاز به قطعات یدکی برای تعمیر و نگهداری دوره ای، می توان گلوگاه های احتمالی را تعیین کرد و با جلوگیری از انبارهای غیر ضروری، از هزینه های موجودی جلوگیری کرد. علاوه بر این، هزینه های واقعی انجام شده در سفارشات کار مدیریت نگهداری و تعمیرات را می توان با جزئیات بررسی کرد. گزارش های محاسباتی و نمودارهای مختلف امکان انجام تجزیه و تحلیل هزینه را فراهم می کند.

کسب‌وکارهایی که از روش‌های جدید مدیریت نگهداری و تعمیرات استفاده می‌کنند، تعمیر و نگهداری دوره‌ای تأسیسات، ماشین‌ها، سایر ابزارها و تجهیزات را سازماندهی می‌کنند و اطمینان می‌دهند که فعالیت‌های انجام‌شده به منظور از بین بردن خرابی‌های غیرمنتظره به طور منظم برنامه‌ریزی و ثبت می‌شوند..

افزایش کارایی تولید

هدف مدیریت نگهداری و تعمیرات این است که اطمینان حاصل شود که تمام وسایلی که در یک کسب و کار وجود دارند و هزینه ای را برای اقلام هزینه تعمیر و نگهداری تشکیل می دهند، بدون هیچ گونه نقص و با کمترین هزینه است. این سیستم با به حداقل رساندن مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاید، به ویژه در شرکت هایی که تولید بدون وقفه انجام می دهند، کارایی فرآیند تولید را افزایش می دهد.

در شرکت هایی که مدیریت نگهداری و تعمیرات به درستی اعمال می شود. تجهیزات به طور کامل نیازها را برآورده می کنند، در حالی که هزینه های نگهداری تجهیزات کمتر از 10٪ از کل هزینه های تولید است. بسته به سطح نگهداری اعمال شده و نوع تسهیلات، این مقدار را می توان به 3٪ یا حتی 2٪ کاهش داد.

تعمیرات قابل پیش بینی

تعمیر و نگهداری پیش‌بینی، اندازه‌گیری و مقایسه پارامترهای انتخابی با مقادیر حدی از پیش تعیین‌شده با استفاده از روندهای گرافیکی به منظور شناسایی، تجزیه و تحلیل و تصحیح خرابی‌ها در ماشین‌آلات و تجهیزات قبل از مشکل‌ساز شدن آنهاست. به عبارت دیگر، مدیریت نگهداری و تعمیرات مبتنی بر عملکرد ماشین است. تکنیک تعمیر و نگهداری پیش بینی کننده؛ خرابی‌ها را زود تشخیص می‌دهد و تضمین می‌کند که می‌توان آن‌ها را ارزان‌تر و در زمان کوتاه‌تر، بدون تاخیر در تعمیر و نگهداری، در زمان‌های خرابی برنامه‌ریزی‌شده اصلاح کرد. رویکرد مورد استفاده پیش بینی وضعیت آینده ماشین آلات و تجهیزات با نظارت بر شرایط فعلی و گذشته آنهاست.

سخن آخر

در نتیجه مدیریت مدیریت نگهداری و تعمیرات معاصر و مدرن مفهومی نسبتاً جدید است که سعی شده در کسب و کارها به کار گرفته شود. وقتی صحبت از مدیریت تعمیر و نگهداری معاصر و مدرن می شود؛ این به عنوان یک سیستم مدیریتی شناخته می گردد که از تجهیزات تعمیر و نگهداری مدرن و سیستم های مدیریت مدرن همراه با روش های تعمیر و نگهداری مدرن در هماهنگی و به طور کلی استفاده می کند یکیاز این روش ها استفاده از نرم افزار مدیریت و نگهداری تعمیرات، نرم افزار مدیریت دارایی های فیزیکی، تحلیل داده و… است که توسط تیم نت پارسه با بالاترین کیفیت در اختیار شما همراهان گرامی قرار می گیرد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟