طراحی کلینیک دندانپزشکی | همه آنچه باید بدانیم!

تجربه بیمار از یک کلینیک دندانپزشکی فقط لحظه ای که بر روی صندلی مخصوص می نشیند، نیست، بلکه از ابتدای ورود او به مجموعه این تجربه آغاز می شود. سالن انتظار، صندلی بیمار، امکانات رفاهی که برای بیمار فراهم می شود، همه فاکتورهایی است که یک بیمار کلینیک دندانپزشکی را انتخاب می کند. در این نوشتار سعی شده است تا فاکتورهای لازم برای طراحی کلینیک دندانپزشکی گردآوری شود. پیش شرط های لازم برای تاسیس، مجموعه ضوابط طراحی کلینیک و نکاتی برای طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی به صورت جامع در این مقاله بیان شده است.

طراحی کلینیک دندانپزشکی | همه آنچه باید بدانیم!

پیش شرط های تاسیس کلینیک دندانپزشکی

قبل از تاسیس کلینیک دندانپزشکی اقدامات و پیش شرط هایی لازم است تا رعایت شوند. در مرحله اول باید از وزارت بهداشت و درمان برای تاسیس کلینیک دندانپزشکی مجوز های لازم دریافت شود. موسس باید از کمسیون قانونی تشخیص امور پزشکی، گواهی عدم سوء پیشینه و تایید صلاحیت داشته باشد.

محل ساختمان و تجهیزات فنی باید تاییدیه وزارت متبوع را قبل از صدور پروانه تاسیس داشته باشد. در نقشه پلان کلینیک تمامی فضاهای مرتبط در نظر گرفته شده باشد و دانشگاه محل تأیید کند. کلینیک مورد نظر با سایر مراکز دندانپزشکی تخصصی و عمومی حداقل ۵۰۰ متر فاصله داشته باشد و در نهایت قبل از بهره برداری کامل مجموعه باید کلیه مسیولین فنی، کارمندان و دندانپزشکان کلینیک معرفی شوند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی | همه آنچه باید بدانیم!

طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی

طراحی فضاهای مختلف یک کلینیک دندانپزشکی نیاز به ساعت ها مشاوره تخصصی با مراجعان، دندانپزشکان ، مهندسان و متخصصان دارد و ممکن است زمانبر و طولانی باشد. در یک طراحی کامل و همه جانبه تعامل بین قسمت های مختلف و افراد متفاوت در نظر گرفته می شود. ویژگی های چنین طراحی به شرح زیر است:

  • یک ساختمان زیبا، امن و بهداشتی
  • محیطی هیجان انگیز با طراحی نوآورانه و قابل دسترس برای کارکنان و مراجعان
  • منعطف بودن در قبال تغییراتی که در آینده با آن روبرو می شود. این تغییرات می تواند تغییرات فیزیکی تجهیزات یا استانداردهای ملی باشد.
  • بهینه بودن مصرف انرژی
  • پاسخ گویی به نیازهای روحی مراجعان
  • دسترسی سریع و آسان به سایر فضاهای شهری و هم چنین به وسایل حمل و نقل عمومی

در چنین فضایی بیماران نه تنها درد خود را فراموش می کنند بلکه اوقات شاد و مفرحی نیز خواهند داشت. طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی باید به گونه ای باشد که کارمندان هم که ساعت های زیادی آنجا صرف می کنند، اوقات خوبی را داشته باشند. فضاهای داخلی باید به گونه ای طراحی شوند که افراد توان خواه با ویلچر بتوانند از آنجا استفاده کنند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی | همه آنچه باید بدانیم!

برای طراحی چنین فضایی ترفندهایی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم:

 بهره گیری از نور خورشید

روشنایی و گرمای نور خورشید با هیچ منبع دیگری قابل مقایسه نیست. بهتر است در طراحی از پنجره های بزرگتر، درهای شیشه ای و پنجره های با رنگ روشن استفاده شود تا نور خورشید بتواند از آن عبور کند. اگر نمی توان از نور طبیعی برخوردار شد، با یک طراحی هوشمندانه باید نورپردازی محیط شبیه نور طبیعی باشد. برای فراهم کردن فضایی روشن و مطبوع می توان از انواع لامپ های سقفی بهره مند شد.

رنگ های آرامش بخش

بهترین انتخاب برای رنگ، رنگ های پاستلی و طبیعی است. این انتخاب رنگ القا کننده یک محیط آرام است.  انتخاب رنگ های طبیعی در کنار استفاده از مواد طبیعی برای صندلی و دکور مانند چرم و چوب فضایی آرامش بخش به همراه دارد. رنگ آمیزی دیوارهای کلینیک با رنگ های سفید یا خنثی و افزودن رنگ های جسورانه تر می تواند به عنوان ایده مورد استفاده قرار گیرد. افزودن رنگ های روشن به دیوارهای با رنگ خنثی به محیط جلوه خاصی می بخشد. رنگ های نارنجی، آبی، قرمز و سبز رنگ های پرکاربردی است که در طراحی کلینیک های دندانپزشکی به کار رفته است. امروزه رنگ های متالیک نیز ترند هستند.

استفاده از گیاهان سبز برای ایجاد آرامش

اینکه از چه نوع چیدمانی برای زیباسازی محیط کلینیک استفاده می شود، بسته به انتخاب و سلیقه کارفرماست. اما استفاده از گیاهان سرسبز در هر شرایطی زیبایی محیط را افزایش می دهد. گیاهان به هر فضایی رنگ و آرامش می دهند. هم چنین باعث می شوند تا فضا گرم و راحت به نظر برسد. مراجعه کننده با دیدن گیاهان احساس خوشایندی خواهد داشت.

اگر کارفرما بودجه یا منابع کافی برای استفاده از گیاهان را ندارد، پیشنهاد می شود از گل های مصنوعی با رنگ سبز یا نقاشی های دیواری مناظر سرسبز برای تزیین محیط استفاده کند.

طراحی داخلی نمایانگر برند کلینیک باشد

زندگی امروزی باعث شده تمرکز و توجه به اطراف کاهش پیدا کند. یک کلینیک برای اینکه در خاطر بیمار ثبت شود، علاوه بر خدماتی که ارائه می دهد باید در هنگام حضور او در کلینیک نیز نقش پر رنگی داشته باشد. طراحی داخلی کلینیک باید بازتابی از برند، باشد. برای این کار می توان از المان ها و رنگ هایی که برای برند سازی به کار برده می شود، استفاده کرد.

محیط کاربردی

فضای داخلی کلینیک باید به صورت کاربردی مورد استفاده قرار گیرد و از فضا بیشترین استفاده ممکن بشود. بهتر است در فضا امکاناتی نظیر شارژر موبایل، محیط بازی برای کودکان و دستگاه قهوه ساز در نظر گرفته شود تا بیماران احساس رضایت بیشتری داشته باشند. در طراحی فضای داخلی باید نیازهای بیماران مدنظرقرار گرفته شود. برای مثال اگر بیماران جوانان شاغل هستند، می توان یک فضای کاری کوچک ویژه برای آن ها در نظر گرفت تا با لپ تاپ خود کار کنند. با اینکار به زمان انتظار بیمار ارزش داده می شود. در صورتی که طراحی داخلی راحتی و کارایی را در نظر بگیرد، به بیمار احساس رضایت و مراقبت شدن می دهد. چنین طراحی داخلی می تواند باعث برتری در میان رقبا بشود.

تجربه مثبت از زمان انتظار

برای طراحی سالن انتظار باید تمرکز و وقت زیادی گذاشت. در سالن انتظار فقط به چند مجله و یک تلویزیون اکتفا نکنید. مکانی برای شارژ موبایل، تهیه مقداری خوراکی، صندلی و مبلمان راحت و آثار هنری جذاب و زیبا می تواند به قسمت از کلینیک جذابیت بیشتری بدهد. سعی کنید سالن انتظار برای همه ی سلیقه ها پاسخ گو باشد. ترتیب نشستن برای برخی می تواند به صورت گروهی و خانوادگی در نظر گرفته بشود تا بتوانند باهمدیگر صحبت کنند. همچنین باید فضایی خصوصی برای افرادی که تمایل به صحبت های دوستانه ندارند، نیز در نظر گرفت. هم چنین سالن انتظار بهترین مکان برای اطلاع رسانی درباره تخفیف ها و خدماتی است که کلینیک ارائه می دهد. استفاده از کلیپ های تبلیغاتی و نمایش آن در تلویزیون یا بروشورهای تبلیغاتی بر روی میزها راهی است برای آشنا کردن بیماران با ارزش ها و تفاوت هایی که کلینیک ایجاد می کند.

 در نظر گرفتن فضایی برای کودکان

چه کلینیک خدمات دندانپزشکی کودکان داشته باشد و چه نداشته باشد، در نظر گرفتن فضایی برای بازی کودکان، مزیت رقابتی خوبی برای مجموعه است. بسیاری از بیماران کودک خود را به همراه می آورند و همانند انتخاب یک رستوران، دندانپزشکی را انتخاب می کنند که محلی برای سرگرمی کودک داشته باشد.

بخش ویژه کارمندان

طراحی فضای داخلی نباید فقط به فکر راحتی بیماران باشد بلکه باید شرایطی برای آسودگی کارمندان و کارکنان کلینیک نیز فراهم کرد. برای کارمندان باید فضای خصوصی در نظر گرفت تا بتوانند استراحت کنند.هم چنین صندلی آن ها باید راحت و ارگونومیک باشد. کارمندانی شاد می توانند باعث شادی و رضایت خاطر بیماران شوند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟