پخش دکوریجات و انواع گره چینی در ویکی دکو

امروزه لوازم تزئینی و دکوری طرفدارهای فراوانی دارد و معمولاً در تمام خانه‌ها این محصولات وجود دارند؛ حتماً خودتان هم در محیط زندگی خود از این محصولات استفاده کرده‌اید. هنگامی‌که برای خرید لوازم منزل  موردنیاز به بازار می‌روید برای زیبایی و جلوه خانه‌تان  دکوری و لوازم تزئینی هم می‌خرید. لوازمی با جنس‌های مختلف چوبی، شیشه‌ای، فلزی، سفالی، پلاستیکی و… . در میان انواع مختلف لوازم تزئینی، محصولات چوبی طرفداران خاص خودش را دارد.  در کل چوب جلوه و حس خوشایندی دارد و ترکیب آن با شیشه‌های رنگی نیز بسیار زیبا و ظریف است. گره چینی یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین موارد از دسته  لوازم تزئینی به شمار می‌رود.

پخش دکوریجات و انواع گره چینی در ویکی دکو

تاریخچه

گره چینی چوب  جزء هنرهای ظریف محسوب می‌شود که از اوایل دوره اسلامی در ایران رایج بوده است. عده‌ای از  پژوهشگران احتمال می‌دهند این هنر از دوران خلفای عباسی آغاز و در قرن 6 تا 8 هجری قمری در مصر و سوریه مورداستفاده قرارگرفته است و در همان  زمان در ایران هم رواج پیدا کرد. شواهد و آثاری وجود دارد که نشان می‌دهد پیشینه هنر گره چینی در معماری ایران مربوط به دوران  سلجوقی و صفوی است و اصفهان خاستگاه آن است. از این سبک معمولاً در ساخت مقابر، منابر، درهای اماکن متبرکه، کاخ‌ها، پنجره‌های منازل و نرده‌ها استفاده می‌شده است. از دوران صفوی  تعبیه شیشه‌های رنگی در چوب‌های مشبک موردتوجه قرار گرفت  و  به “ارسی” مشهور شد.  پس از دوران صفویه مخصوصاً  دوران قاجار هنرهای چوبی  با افت فنی و عدم تکامل مواجه شد.

در صدسال اخیر چوب و فرآورده‌های آن در کارهای هنری مختلف مانند گره‌سازی، پوشش سقف‌های دوجداره خارجی و توفال‌سازی، ستون‌های چوبی، ساختن پنجره‌های ارسی و پنجره‌های ظریف با  قواره بری و… به‌عنوان مصالحی مؤثر مورداستفاده قرار گرفت. همچنین شما میتوانید برای مشاهده عمده فروشی وسایل تزیینی به سایت ویکی دکو مراجعه کنید.

گره چینی چیست و شامل چه اجزایی می‌شود؟

به اثر هنری ایجادشده با قطعه‌های  برش خورده چوب و شیشه‌های رنگی که به‌طور هماهنگ و به‌صورت تکرارشونده در یک کادر مشخص در کنار هم قرارگرفته‌اند، گره چینی میگویند. هندسه نقوش و گره کشی از اساس این کار است که قابل‌حذف نیست.

در اصطلاح هنری به مجموعه‌ای از شکل‌های هندسی که با شکل، پیچ، ترتیب و نظم و ترتیب هماهنگ و قرینه در کنار هم چیده می‌شوند گره چینی میگویند. تعریف دیگری برای آن نیز وجود دارد که عبارت است از  ترکیب هماهنگ  شکل‌های هندسی  موزون به‌هم‌پیچیده و  جذاب که با  خط‌های راست شکل‌گرفته‌اند. اجزای این گره به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • لقط: به شکل‌های گره، لقط میگویند. لقط بر اساس  قاعدهٔ منظمی از خط‌های مستقیم به شکل‌های هندسی درآمده و در یک قاب محدودشده است. جنس آن‌ها از چوب، شیشه یا هر جنس دیگری می‌تواند باشد.
  • اجزا گره  آلت: آلت، واحد کار در گره است. آلت به معنای  ابزاری به‌عنوان واسطه بین فاعل و مفعول برای رسیدن به یک اثر است. در حقیقت اطراف لقط به‌عنوان یک خط مرزی است. این خط‌های مرزی در گره‌های مختلف گوناگون است.

چوب مورداستفاده در گره چینی

در ابتدا از چوب نراد یا به‌اصطلاح روسی در ساخت گره چینی استفاده می‌شد. پرمصرف‌ترین چوب‌های مصرفی در ساخت اغلب سازه‌های چوبی، نراد است؛ این چوب به دلیل زیبایی و مقاومت بالا  در  ساخت درب و پنجره‌های سنتی گره چینی و صنایع مبلمان استفاده می‌شود. چوب روسی یا نراد به دلیل موج و گره‌هایی که دارد زیبایی چشم‌نواز و خیره‌کننده‌ای دارد.

پخش دکوریجات و انواع گره چینی در ویکی دکو

استادکاران چوب بعد از کار و تجربه بسیار به این نتیجه رسیدند که برای ساخت گره چینی بهترین چوب قابل‌استفاده که دسترسی به آن راحت‌تر است، چوب درخت چنار است. چنار درخت بومی ایران است؛ چوب این درخت دارای  بافت منسجم  است و مقاومت بالایی در برابر خوردگی و… دارد. در کنار استفاده از چوب درخت چنار، شما می‌توانید از چوب دیگر درختان مانند چوب درخت راش، چوب درخت گلابی، چوب درخت نارنج، چوب درخت گردو  و …  هم استفاده کنید.

انواع گره چینی

انواع گره‌های چینی عبارت‌اند از: گرهٔ کُند،  گرهٔ تُند، گرهٔ شُل، گرهٔ کند و شُل  گرهٔ تند و شُل.

  • گره کند: آلت‌های گره تند به شکل پنج‌ضلعی منتظم است.
  • گره تند: از رأس هر پنج ضلع به رئوس مقابل وصل می‌شود، حاصل این عمل ستارهٔ پنج پر است که آلت گره تند است.
  • گره شل: از رأس پنج ضلع  با زاویهٔ 18 درجه متناسب با   ضلع پنج‌ضلعی رسم می‌شود. حاصل این کار ستارهٔ پنج پر اما باز تر و متفاوت با  پنج تند  است.
  • مخلوط این دو گره اصلی گره «تند و شل» و «کند و شل» است.

با کنار هم قرار گرفتن چند نوع آلت به‌صورت منظم و قاعده‌مند در زمینه‌های مختلف شکل می‌گیرند. هرکدام از این گره‌ها طرح و زمینه‌های مختلفی دارند.

کاربردهای این هنر

  1. تزیینات لوازم چوبی: بیشترین ماده مورد مصرف در گره چینی چوب است. همه ما در محیط زندگی خود از لوازم تزئینی چوبی استفاده می‌کنیم که زیبایی و جلوه خاصی دارند و باعث زیبایی بیشتر محیط می‌شوند.
  2. طراحی درب و پنجره‌ها:  در گذشته اغلب خانه‌ها به‌صورت سنتی ساخته می‌شدند و برای ساخت درب و پنجره این خانه‌ها از گره چینی بهره می‌بردند؛  اما در ساختمان‌های جدید نمی‌توان درب‌ها و پنجره‌های دارای گره چینی را به‌راحتی با دکوراسیون تطبیق داد؛ اما طرفداران این هنر در فضاهای رستورانی، کافه‌ها، هتل‌ها، مساجد، سفره‌خانه‌ها و… از گره هنری بهره می‌برند.
  3. طراحی و تزیین پارتیشن‌ها: هنر گره چینی در برخی از پارتیشن‌ها  مورداستفاده است زیرا جلوه پارتیشن‌ها را افزایش می‌دهد. با توجه به دکوراسیون داخلی می‌توانید  پارتیشن را با رنگی مناسب سفارش دهید. پارتیشن‌های سنتی در فضاهایی مانند خانه، مساجد، رستوران، دکوراسیون آرایشگاه، هتل و…  می‌توانند مورداستفاده قرار گیرند.
  4. طرح‌های کاشی: در فضای خانه مثل آشپزخانه می‌توانید از کاشی‌هایی که با هنر گره چینی ساخته‌شده‌اند استفاده کنید.
  5. تزیین گچ‌کاری‌ها: در قسمت‌هایی از سقف که کاذب‌اند می‌توان از پنل‌های گره چینی استفاده نمود.
  6. طرح کاغذدیواری: کاغذدیواری‌ها انواع و اقسام مختلف با طرح و رنگ‌های متنوع دارند؛ برخی از این طرح‌ها را می‌توان با گره چینی تلفیق کرد.
  7. تزیینات مبلمان‌ها: انواع میز و صندلی ناهارخوری، مبلمان،  میزهای جلو مبلی و میز تلویزیون
  8. طراحی انواع اکسسوری: کتابخانه، لوستر،  قاب عکس، وسایل چوبی تزیینی و …
  9. طراحی دکوراسیون ستون پذیرایی

گره چینی ویکی دکو

فروشگاه اینترنتی ویکی دکو از سال 1396 به‌صورت حرفه‌ای در زمینه فروش انواع کف‌پوش و محصولات دکوراسیون فعالیت می‌کند. ویکی دکو به‌عنوان یک عمده فروشی وسایل تزئینی شناخته می‌شود و شما می‌توانید با مراجعه به آدرس اینترنتی wikideco.com از محصولات متنوع این سایت دیدن کرده و در صورت نیاز به‌صورت مستقیم و بدون واسطه از تولیدی گره چینی، خرید نمایید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟