چگونه زگیل تناسلی تشخیص داده می‌شود؟

برقراری رابطه جنسی پر خطر از راه‌های انتقال زگیل تناسلی یا ویروس HPV در بین افراد مختلف است. جالب است بدانید افرادی که به این ویروس مبتلا هستند هیچ علائم و نشانه‌ای از بیماری در آن‌ها وجود ندارد، به همین علت است که تا سال‌های طولانی می‌تواند به عنوان یک بیماری خاموش در بدن فرد باشد. همراه با گذشت زمان، میزان ابتلای افراد به سرطان را افزایش می‌دهد که با کمک آزمایش HPV می‌توان آن را شناسایی و درمان کرد.

چگونه زگیل تناسلی تشخیص داده می‌شود؟

زگیل تناسلی چیست و چه علائمی دارد؟

زگیل تناسلی برجستگی‌های نرمی هستند که بر روی ناحیه آلت تناسلی دیده می‌شوند. یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی که زائده‌هایی به رنگ پوست یا سفید را بر روی دهانه رحم، واژن، کیسه بیضه‌ها، آلت تناسلی، روی فرج یا مقعد ایجاد می‌کند. در واقع به شکل تکه‌های کوچک گل کلم هستند که در اندازه‌های مختلف کوچک و بزرگ بروز می‌کنند. در برخی موارد با خارش و درد همراه است.

دقت داشته باشید که هر نوع برجستگی روی اندام تناسلی نمی‌تواند زگیل باشد. برخی از عفونت‌ها و بیماری‌های پوستی طبیعی دیگری نیز وجود دارند که مشابه با ظاهر زگیل تناسلی به وجود می‌آیند اما علت متفاوتی دارند.

زگیل تناسلی از طریق داشتن فعالیت جنسی دهانی، واژنی و مقعدی از فرد مبتلا به دیگر‌ی انتقال داده می‌شود. در برخی موارد ممکن است بعد از چند هفته یا چند ماه پس از عفونت، زگیل تولید نشود. در بسیاری حالت‌ها، زگیل با تبخال تناسلی با با چشم انسان‌ها قابل مشاهده نیستند. آن‌ها به صورت گروهی یا تک تک ظاهر می‌شوند.

دلایل متعددی در تشکیل زگیل تناسلی تأثیرگذار هستند برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • داشتن رابطه جنسی مقعدی و واژنی
  • انجام رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده که منجر به بروز زگیل بر روی دهان، لب و زبان خواهد شد.
  • لمس دستگاه تناسلی آلوده

در بسیاری موارد، زگیل تناسلی بدون درد و نشانه است. برخی از علائم آن را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

1. خونریزی خفیف در هنگام مقاربت

2. احساس سوزش و خارش در دستگاه تناسلی

3. درد و ناراحتی در صورت بزرگ شدن یا گسترش پیدا کردن زگیل تناسلی

4. ترشحات واژن

HPV یا زگیل تناسلی می‌تواند در دو حالت کم خطر (در مقعد، ناحیه تناسلی و گاهی اوقات دهان) و پر خطر بدون علامت به وجود می‌آید. این بیماری عانل اکثر سرطان‌های دهانه رحم در زنان است.

بهترین راه برای تشخیص زگیل تناسلی

تشخیص زگیل تناسلی یکی از موارد چالش برانگیز برای پزشک معالج است. با توجه به اینکه وجود زائده‌های نرم و سفید بر روی آلت تناسلی می‌تواند نشانه عفونت یا بیماری‌های دیگر نیز باشد، ممکن است پزشک از روش‌های مختلف مانند زیر استفاده کند:

۱. معاینه فیزیکی لگن

این شیوه بیشتر در زنان همراه با آزمایش پاپ اسمیر به عنوان بخشی از معاینه لگنی و بررسی تغییرات دهانه رحم ناشی از وجود زگیل تناسلی انجام می‌شود.

۲. آزمایش HPV

پزشک معالج همراه با شناسایی سایر بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک، سیفلیس و کلامیدیا که معمولاً با زگیل تناسلی در ارتباط هستند، این آزمایش را تجویز کند.

۳. معاینه مقعد

با کمک دستگاه آنوسکوپ، چزشک می‌تواند داخل مقعد را برای پیدا کردن زگیل تناسلی بررسی و معاینه کند.

۴. بیوپسی

در این روش با بریدن و برداشتن یک تکه خیلی کوچک از ناحیه آلوده شده و استفاده از آن به عنوان نمونه می‌تواند در صورت داشتن شک، بیماری را تشخیص داد.

با توجه به تست‌های مختلفی که برای تشخیص زگیل تناسلی وجود دارد، آزمایش HPV می‌تواند نتایج دقیق‌تری را ارائه دهد.

آزمایش HPV چیست؟

آزمایش HPV با هدف شناسایی زگیل‌های تناسلی پر خطر به ویژه در زنان به کار برده می‌شود. پزشک معالج می‌تواند بیماری نوع کم خطر آن را از طریق بررسی‌های بصری تشخیص داده و شیوه درمانی مناسب را انتخاب کند. بیشترین کاربرد آزمایش تبخال تناسلی بررسی نوعی از آن است که می‌تواند در دراز مدت تبدیل به سرطان دهانه رحم شود.

معمولاً انجام آن همراه با آزمایش پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم خواهد بود که در این روش سلول‌های غیر طبیعی و عامل بیماری زا که منجر به بروز سرطان می‌شوند را بررسی و شناسایی می‌کنند. افراد در شرایط متفاوت نیاز به انجام تست HPV دارند.

  • زنان بین ۳۰ تا ۶۵ سال که هر پنج سال یکبار باید آزمایش پاپ اسمیر و در کنار آن تست شناسایی زگیل تناسلی انجام دهند.
  • زنانی که در نتیجه آزمایش پاپ اسمیر آن‌ها حالت غیر طبیعی مشاهده شود.

چگونه زگیل تناسلی تشخیص داده می‌شود؟

شرایط انجام آزمایش HPV

برای انجام آزمایش تبخال تناسلی نیاز به رعایت نکات خاصی نیست. در این تست پزشک با برداشتن نمونه از سلول‌های دهانه رحم، آن را در اختیار آزمایشگاه قرار می‌دهد تا نتیجه نهایی مشخص شود.

تفسیر آزمایش HPV

نتایج به دست آمده از آزمایش زگیل تناسلی به صورت مثبت و منفی در برگه مشخص می‌شود. منفی بودن آن نشانه عدم ابتلا به ویروس HPV را نشان می‌دهد. با توجه به سن و سوابق پزشکی ممکن است پزشک معالج در این حالت، تست غربالگری را برای اطمینان از منفی بودن تجویز کند.

در صورتی که نتیجه نهایی مثبت باشد این به معنای وجود سرطان نخواهد بود. بلکه این احتمال وجود دارد که ممکن است در آینده بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم قرار گیرید. برای همین منظور پزشک متخصص انجام تست‌های دیگر را برای شما تجویز می‌کند تا بتواند تشخیص درست و درمان بهتری را اجرا کند.

تشخیص زگیل تناسلی با آزمایش HPV و هومکا!

با توجه به اینکه زگیل تناسلی یکی از بیماری‌های مقاربتی در اثر داشتن رابطه جنسی پر خطر و محافظت نشده رخ می‌دهد، بسیاری از افراد به دلایل مختلف مانند ترس و خجالت از انجام آزمایش HPV خودداری می‌کنند. سامانه هومکا شرایطی را مهیا کرده تا افراد بتوانند آزمایش را در محل مورد نظر خود مانند منزل به راحتی انجام دهند.

این پلتفرم خدمات آزمایشگاهی و مراقبتی طرف قرارداد با آزمایشگاه‌های معتبر در استان‌ تهران و شهرهای کرج، آمل، قزوین، شیراز، رشت، اصفهان، اهواز، تبریز و مشهد است که با تحت پوشش قرار دادن تمامی بیمه‌های پایه و تکمیلی خدمات خود را به بیماران ارائه می‌دهد. کافی است با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته و یا به سایت www.homeca.ir مراجعه کنید تا کارشناسان هومکا ضمن پاسخگویی به پرسش‌های شما در اسرع وقت جهت انجام آزمایش به محل مراجعه کنند.

چگونه زگیل تناسلی تشخیص داده می‌شود؟

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟