عوارض زیاد نشستن روی صندلی

عوارض زیاد نشستن روی صندلی

اکثر افراد به واسطه شغل خود روزانه بیش از 6 ساعت را در حالت نشسته روی صندلی می‌گذرانند. زیاد نشستن روی صندلی عوارض بسیاری دارد و می‌تواند اثرات جسمانی بلند مدت یا کوتاه مدت بر بدن وارد کند. برخی از این عوارض فشار به مقعد، تاثیر منفی روی ستون فقرات و دستگاه گوارش می‌باشد. البته توجه داشته باشید خرید صندلی اداری مناسب تا حد زیادی می تواند این عوارض را کاهش دهد. پس از آن نوبت شماست که با کمی تحرک مراقب سلامتی خود باشید. برای آگاهی بیشتر از عوارض زیاد نشستن روی صندلی تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

زیاد نشستن روی صندلی چه عوارضی دارد؟

عوارض زیاد نشستن روی صندلی

به طور کلی کم تحرکی، زیاد نشستن و دراز کشیدن به مدت طولانی زمینه ابتلا به بیماری‌های بسیاری می‌باشد و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، آمبولی ریه و برخی سرطان‌ها را نیز افزایش دهد. علاوه بر این زیاد نشستن بر سلامت روان هم تاثیر می‌گذارد. عوارض زیاد نشستن روی صندلی عبارتند از:

احساس ضعف در عضلات پا و باسن

یکی از پیامدهای نشستن زیاد روی صندلی ضعیف شدن ماهیچه‌های پا و باسن و تحلیل رفتن آن‌هاست. این عضلات در راه رفتن و تثبیت وضعیت شما نقش مهمی دارند و در صورت ضعیف شدن احتمال اینکه زمین بخورید و آسیب ببینید بسیار زیاد است. پس حتی الامکان سعی کنید از نشستن و ایستادن به مدت طولانی به هر شکلی بپرهیزید.

اضافه وزن

تحرک بدنی باعث می‌شود عضلات شما کالری مصرفی بیشتری را بسوزاند و از تجمع قند و چربی در بدن نیز جلوگیری شود. اما هنگامی که بیشتر وقت خود را روی صندلی می‌نشینید انرژی کمتری مصرف می کنید، چربی‌سوزی اتفاق نمی‌افتد و دچار اضافه وزن خواهید شد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد آقایانی که زمان بیش از حد معمول را روی صندلی می‌گذرانند دچار تجمع بیشتر چربی در شکم خود می‌شوند که عارضه‌ای خطرناک است.

بیماری‌های مقعدی

از پیامدهای رایج زیاد نشستن روی صندلی، فشار به قسمت نشیمن‌گاه و ابتلا به بیماری‌های مقعدی می‌باشد که شایع‌ترین آن‌ها بواسیر، هموروئید، شقاق و کیست مویی است.

واریس

یکی دیگر از عوارض زیاد نشستن تجمع خون در پا است که منجر به بروز رگ‌های واریسی می‌شود. شاید این رگ‌ها خطری نداشته باشند اما چون متورم و قرمز هستند ظاهر ناخوشایندی ایجاد می‌کنند و در موارد جدی‌تر نیز می‌توانند منجر به لخته شدن خون شوند.

ابتلا به دیابت

طبق تحقیقات به عمل آمده افرادی که زمان زیادی را روی صندلی می‌گذرانند بیش از دیگران در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند. زیرا تحرک عاملی برای سوخت و ساز بدن بوده و از تجمع قند و چربی در بدن جلوگیری می‌کند.

بیماری قلبی

نشستن زیاد روی صندلی باعث بروز بیماری‌های قلبی عروقی شده و مشکلات جسمانی بسیاری برای فرد به وجود می‌آورد. همچنین افرادی که ساعات زیادی را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند بیش از سایرین در معرض مرگ ناشی از بیماری قلبی و سکته قرار دارند.

افسردگی و استرس

از عوارضی که زیاد نشستن می‌تواند به همراه داشته باشد تاثیرات منفی روی ذهن است که می‌تواند منجر به افسردگی و اضطراب شده و فرد از سلامت روان کافی برخوردار نباشد.

وارد آمدن فشار به کمر و ستون فقرات

از دلایل اصلی کمر درد نشستن زیاد روی صندلی و وارد آمدن فشار به عضلات پشت و دیسک است. کمردرد در بین کارمندان بسیار شایع می‌باشد. زیرا هنگام نشستن بیشترین وزن بدن به کمر وارد شده که باعث بروز عارضه و درد در این نواحی می‌شود.

چگونه می توانیم عوارض زیاد نشستن روی صندلی را کاهش دهیم؟

عوارض زیاد نشستن روی صندلی

تحرک حین کار و زیاد نشستن به سلامت جسمانی بدن کمک می‌کند. اگر به واسطه شغل خود مجبورید ساعت‌های طولانی را پشت میز کامپیوتر و روی صندلی بگذرانید به شما توصیه می‌کنیم با رعایت نکات زیر درد مفاصل، ستون فقرات و انواع آسیب‌های فیزیکی بر بدن خود را به حداقل برسانید. در ادامه با ارائه چند ایده به شما یادآور می‌شویم که چگونه با انجام حرکات ساده می‌توانید تحرک خود را افزایش داده و از عوارض زیاد نشستن روی صندلی بکاهید:

  • سعی کنید هر 30 دقیقه موقعیت خود را تغییر دهید. از روی صندلی بلند شده و کمی قدم بزنید.
  • عضلات کمر خود را با استفاده از ورزش تقویت کنید.
  • از زیاد نشستن جلوی تلویزیون پرهیز کنید. تایمر تلویزیون را تنظیم کنید تا زودتر از حد معمول خاموش شود و به شما یادآوری کند که بلند شوید. می‌توانید هنگام تماشای برنامه مورد علاقه خود بایستید و کمی لباس اتو کنید.
  • به جای اینکه بنشینید و کتاب بخوانید هنگام تمیز کردن و راه رفتن به پادکست‌های صوتی گوش دهید.
  •  سعی کنید در وسایل حمل و نقل عمومی بایستید یا یک ایستگاه زودتر پیاده شوید و کمی قدم بزنید.
  • در محل کار خود هنگام صحبت با تلفن، خواندن ایمیل و گزارشات بایستید  و در صورت امکان حرکات کششی نیز انجام دهید.
  • سطل زباله را دور از میز خود قرار دهید تا مجبور شوید هر از گاهی از روی صندلی بلند شوید.

نحوه صحیح نشستن روی صندلی اداری نیز در پیشگیری از صدمات فیزیکی

عوارض زیاد نشستن روی صندلی

پیش از آنکه روی صندلی بنشینید لازم است که حتما به نکاتی را درباره نحوه نشستن روی صندلی بدانید تا از بروز هرگونه آسیب به بدن خود جلوگیری کنید.

  • از صندلی اداری مناسب و ارگونومیک در محیط کار خود استفاده نمایید. این صندلی‌ها دارای پشتی بلند و قابل تنظیم هستند و مانع اعمال فشار بیش از حد به نواحی کمر و ستون فقرات می‌شوند.
  • صندلی اداری مناسب باید از قابلیت تنظیم ارتفاع برخوردار باشد تا بتوانید آن را متناسب با قد خود تنظیم کنید. همچنین آرنج شما با میز زاویه 90 درجه داشته باشد تا از وارد شدن فشار به گردن و شانه جلوگیری شود.
  • همیشه روی صندلی صاف بنشینید و قوز نکنید و طوری بنشینید که پشت شما کاملا به انتهای صندلی بچسبد.
  • استفاده از بالشتک‌های دوناتی و محصولات ضد درد می‌تواند در کاهش فشار و آسیب دیدگی کمر موثر باشد.

سخن پایانی

جهت جلوگیری از عوارض زیاد نشستن و تاثیرات منفی استفاده از صندلی اداری نامناسب، هنگام خرید صندلی اداری حتما از طریق فروشگاه‌های معتبر اقدام کنید. صندلی اداری باید قابلیت تنظیم ارتفاع و پشتی را دارا باشد تا فرد بتواند آن را با توجه به راحتی خود حین کار تنظیم نماید. طوری که به اندام‌های او فشار وارد نشود و  پس از مدتی در نواحی مختلف احساس درد نداشته باشد.

منبع: مبلمان اداری پرشین

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟