لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف فلورسنت از کارآمدترین محصولات روشنایی موجود در بازار هستند و جایگزینی مناسبی برای لامپهای رشته ای قدیمی هستند. لامپ کم مصرف از همان فناوری لامپ های فلورسنت مهتابی استفاده می کند. با این تفاوت که در مقایسه با لامپ های رشته ای حداقل تا 80 درصد انرژی کمتری مصرف می کند و در حدود 4 تا 10 برابر طول عمر بیشتری خواهد داشت.

لامپ کم مصرف

روشنایی لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف رنگ نوری مشابه لامپ رشته ای قدیمی نخواهد داشت، با این وجود طیف وسیعی از رنگهای مورد نیاز مصرف کنندگان را شامل می شود ، رنگ نوری که از یک لامپ رشته ای ساطع می شود در حدود 2700 درجه کلوین است. دمای کلوین یک لامپ به رنگ نوری که از آن ساطع می شود اشاره دارد. این یک مقایسه با نور طبیعی در فضای باز است. به عنوان مثال ،رنگ نور خورشید در ظهر یک روز با هوای صاف حدود 6000 درجه کلوین است. بطور معمول لامپ کم مصرف در پنج رنگ اصلی عرضه می شود، سفید گرم حدود 2700 تا 3000 درجه کلوین، سفید حدود 3500 درجه کلوین، یخی حدود 4000 درجه کلوین، سفید خنثی حدود 5000 درجه کلوین و سفید نور روز در حدود 6000 درجه کلوین.

لامپ کم مصرف

توان خروجی لامپ کم مصرف

در لامپ رشته ای و برخی از انواع لامپ کم مصرف ، معمولاً میزان توان خروجی لامپ با وات نشان داده شده و طبق توان درج شده روی بسته بندی محصول انتخاب می شدند. برای مثال یک لامپ رشته ای 60 وات را در نظر بگیرید که برای استفاده در اتاق خواب و یا سایر مکان های کوچک مناسب است که همین میزان روشنایی را با یک لامپ 15وات کم مصرف هم می توان بدست آورد . در یک محصول روشنایی وات به اندازه گیری میزان انرژی ورودی ، یا انرژی مورد نیاز برای روشن شدن لامپ اشاره دارد ، اما این روش اندازه گیری میزان واقعی روشنایی یک منبع نور و روشنایی نیست. اندازه گیری دقیق تر نور و روشنایی با واحد و شاخص لومن (lm) ممکن است. لومن واحد اندازه گیری میزان نور خروجی منبع روشنایی است ، و به شدت واقعی نوری که تولید می شود اشاره دارد. هنگام انتخاب یک محصول روشنایی برای خانه یا محل کار خود اعم از لامپ کم مصرف یا ال ای دی ، به دنبال میزان لومن تولید شده بوسیله لامپ باشید، این به شما کمک می کند تا میزان روشنایی خروجی متناسب با فضای مورد نظر خود را بدست بیاورید.

لامپ کم مصرف

خاموش یا روشن گذاشتن لامپ کم مصرف

یک تصور غلط رایج وجود دارد ،که هنگام روشن و خاموش کردن لامپ کم مصرف ، انرژی بیشتری نسبت به روشن گذاشتن دائم آن هنگام خروج از اتاق مصرف می شود. در حقیقت اگر حتی چند دقیقه از اتاق خارج شوید ، به جای اینکه چراغ ها را روشن بگذارید ، با خاموش کردن لامپ کم مصرف ، در مصرف انرژی و صرفه جویی و همچنین حفظ عمر لامپ تاثیر بسیاری خواهید گذاشت. البته باید توجه داشته باشید که روشن و خاموش مکرر ممکن است عمر لامپ کم مصرف را کوتاه تر کند.

لامپ کم مصرف

عملکرد لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف می تواند با سایر دستگاه های الکترونیکی تداخل داشته باشد ، لامپ کم مصرف مانند سایر دستگاه های الکترونیکی میدان الکترومغناطیسی تولید می کند و در محدوده مادون قرمز نور منتشر می کند ، که گاهی اوقات می تواند بر سایر دستگاه های الکترونیکی تأثیر منفی بگذارد. در صورت بروز این مشکل می توان با دور کردن دستگاه مورد نظر از لامپ کم مصرف یا قرار دادن وسیله ای بین دستگاه و لامپ ، مانند آباژور، این مشکل را برطرف کرد. لامپ کم مصرف با گذشت زمان دچار کم شدن میزان روشنایی می شود، و کارایی و شدت روشنایی آن به نسبت میزان اولیه کاهش چشمگیری خواهد داشت. همچنین لامپ کم مصرف مانند سایر لوازم الکترونیکی ، ممکن است در پایان طول عمر خود به طرق مختلف از کار بیافتد. به عنوان مثال ، در موارد بسیار کمی ، ممکن است اجزای الکترونیکی موجود در پایه  لامپ کم مصرف خراب شده و دود از خود منتشر کنند ، یا پوشش پلاستیکی آن تغییر رنگ یا تغییر شکل دهد، اما این رویدادها خطری از نظر ایمنی ندارد و این پوشش پلاستیکی دارای مهارکننده های خاصی برای جلوگیری از خطر آتش سوزی است.

لامپ کم مصرف

دفع لامپ های کم مصرف

هنگام استفاده از لامپ کم مصرف ، باید وجود جیوه داخل حباب لامپ را در نظر داشته باشید، جیوه داخل لامپ کم مصرف در صورت شکستن حباب شیشه ای لامپ ، خارج شده و این ماده برای انسان بسیار خطرناک است. به همین دلیل در هنگام شکستن لامپ باید بصورت اصولی به تمیز کردن فضا اقدام کنید. پیروی کردن از اصول جمع آوری و دفع لامپ شکسته، خطرات احتمالی آسیب در اثر جیوه را کاهش میدهد. ابتدا پنجره ها و درهای مجاور را باز کنید تا قبل از تمیز کردن لامپ شکسته ، به مدت 15 دقیقه هوا تهویه شود. تجهیزات تهویه مطبوع یا گرمایش را که می توانند بخارهای جیوه را دوباره به داخل اتاق بازگرداند خاموش کنید. از دستکش پلاستیکی یکبار مصرف استفاده کنید. از جاروبرقی استفاده نکنید زیرا این امر می تواند محتوای لامپ را گسترش داده و مخزن جاروبرقی را آلوده کند. در عوض ، مواد شکسته را جمع کنید (به عنوان مثال با استفاده از کاغذ سفت یا مقوا) و در صورت امکان درون یک ظرف شیشه ای جمع کنید. با استفاده از نوار چسب ، پارچه مرطوب یا کاغذ مرطوب ، باقی مانده پودرهای شیشه را پاک کنید. اگرچه همه تجهیزات توصیه شده در بالا برای تمیز کردن و دفع جیوه ، ممکن است در دسترس نباشد (به خصوص یک ظرف شیشه ای با بسته بندی مناسب) اما لازم است به یاد داشته باشید که لامپ کم مصرف شکسته را باید پس از تمیز کردن، از فضای مورد نظر خارج کنید و تا جایی که ممکن است بصورت بسته بندی شده در پلاستیک زباله باشد که برای دیگران و رفتگران هم خطری نداشته باشد. برای اطلاعات بیشتر مقاله نحوه دفع لامپ کم مصرف را مطالعه نمایید.

لامپ کم مصرف

درباره نوراکومارت

تجهیزات روشنایی از جمله مواردی است که عموم مردم به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند و در سبد خرید بخش بزرگی از جامعه قرار دارد. نوراکو با هدف تسهیل در تهیه کالای با کیفیت و مقرون به صرفه برای همه افراد جامعه، فعالیت خود را به عنوان فروشگاه تخصصی تجهیزات روشنایی آغاز کرده است. با توجه به گسترش اینترنت و میل هر چه بیشتر افراد به خرید اینترنتی، خلاء حضور یک فروشگاه اینترنتی در زمینه تجهیزات روشنایی احساس می‌شد. نوراکو در تلاش است تا با تامین طیف کاملی از انواع محصولات، بتواند انتخاب اول ایرانیان در زمینه خرید تجهیزات روشنایی و خرید آنلاین لامپ باشد. نوراکو در حال حاضر با تامین بیش از 500 نوع کالا از تجهیزات روشنایی یکی از غنی‌ترین و بروزترین فروشگاه‌ اینترنتی در حوزه روشنایی محسوب می‌شود. ما در نوراکو امکان خرید اینترنتی و حضوری از معتبرترین و باکیفیت‌ترین برند‌های داخلی و خارجی را برای شما فراهم آورده‌ایم. نوراکو با تکیه بر سابقه 40 ساله خود در بازار روشنایی ایران و پرسنل حرفه ای خود این اطمینان خاطر را برای شما فراهم می‌آورد که با خرید اینترنتی و حضوری تجهیزات روشنایی از این مجموعه بهترین تجربه خرید را خواهید داشت.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟