نهال سیب چه میزان آب نیاز دارد؟

در کشور ما باغداران زیادی در زمینه پرورش سیب فعالیت می‌کنن. عوامل مختلفی در طول رشد یک نهال سیب تاثیرگذارن. به نقل رسانه فالو نیوز یکی از این عوامل، میزان آب مورد نیاز برای درخت سیبه. متخصصین نهالستان پالیز معتقدن هرگونه اهمال در زمینه آبیاری درخت سیب به کیفیت محصول نهایی آسیب زیادی وارد می‌کنه. این مجموعه به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین نهالستان در ایران، وظیفه تامین نهال برای اغلب نهالستان‌های کشور رو بر عهده داره.

نهال سیب چه میزان آب نیاز دارد؟

خاک مناسب برای کاشت انواع نهال سیب

خاک رس

خاک رس که به‌عنوان خاک سنگین نیز شناخته می‌شود، حداقل از ۲۵ درصد خاک رس تشکیل شده است. در این نوع خاک، ذرات تشکیل‌دهنده محکم در کنار هم قرار می‌گیرند و فضای اندکی را برای عبور هوا ایجاد می‌کنند. این نوع خاک می‌تواند زهکشی را دشوار کند. به‌علاوه خاک رس اجازه گسترش آسان به ریشه‌های درخت سیب نمی‌دهد.

خاک ماسه‌ای

خاک شنی که به خاک سبک نیز معروف است، از مقدار زیادی ماسه و کمی رس تشکیل شده است. این خاک حاصل تجزیه انواع مختلف سنگ‌ها مانند سنگ‌آهک و کوارتز است. خاک شنی رطوبت را به‌خوبی حفظ نمی‌کند و بی‌توجهی به آن باعث می‌شود درخت خشک شود. از طرف دیگر، این خاک برای گیاهان مقاوم به خشکی بسیار فوق‌العاده است.

خاک سیلت

خاک سیلت از سنگ تشکیل شده است، اما ذرات آن ریزتر از ماسه هستند. این نوع خاک، بین خاک رس و شنی است. خاک سیلت برعکس خاک رس، زهکشی نسبتا مناسبی دارد و رطوبت را بهتر از خاک شنی حفظ می‌کند.

خاک لومی

خاک لومی بهترین نوع خاک است. این خاک از هر سه نوع خاک رسی، شنی و سیلت تشکیل شده است. خاک لومی امکان رشد به ریشه‌های درخت سیب می‌دهد، رطوبت را در خود نگه می‌دارد و در کل، کار با آن آسان است. کشاورزان کار با خاک لومی را ترجیح می‌دهند، زیرا بهترین ویژگی‌های هر نوع خاک را دارد.

یک درخت سیب چقدر آب نیاز داره؟

نیازهای آبیاری درخت سیب با توجه به سن آن دسته‌بندی میشن. درختان بالغ نسبت به جوان‌ترها به مراقبت کمتری نیاز دارن. آبیاری در سال اول کاشت درخت اهمیت بسیار زیادی داره. درخت بعد از استقرار و گسترش ریشه، بیشتر می‌تونه از خودش مراقبت کنه.

آبیاری نهال سیب

درختان جوان سیب برای رشد سالم ساختار ریشه، به آب فراوان نیاز دارن. نهال‌ها باید به‌صورت مکرر آبیاری بشن. آبیاری عمیق آن‌ها برای عمیق‌تر و قوی‌تر شدن ریشه، اهمیت زیادی داره. در حالت ایده‌آل، شما باید در طول هفته تا 3 بار به نهال‌های سیب آب بدید.

اگر خاک شنی دارید که به راحتی زهکشی می‌کنه، باید به دفعات بیشتری آبیاری کنید تا رطوبت مورد نیاز درخت پوشش داده بشه. بعد از گذشت 3 تا 4 ماه از کاشته شدن نهال، می‌شه دفعات آبیاری رو به یک بار در هفته کاهش داد.

آبیاری درختان سیب بالغ

درختان سیب مسن‌تر برخلاف نهال سیب نیازی به آبیاری منظم ندارن. آن‌ها یک ساختار ریشه عمیق و گسترده دارن که توانایی جذب مقدار زیادی رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز خود از عمق لایه‌های خاک رو داره. بنابراین نیازی به آبیاری هفتگی نخواهند داشت.

با این حال، هنوز هم باید درختان مسن‌تر رو در دوره‌های بدون بارندگی، خشک‌سالی یا زمانی که هوا خیلی گرم و خشک میشه، آبیاری کنید. حدود 3 سانتی‌متر آب از طریق آبیاری یا بارندگی در هر 10 روز برای بسیاری از انواع درختان سیب کافیه.

نیازهای آبیاری درخت سیب در هنگام گلدهی و میوه‌دهی

درصد زیادی از وزن سیب رو آب تشکیل میده. در نتیجه، درختان سیب هنگام تولید میوه به آبیاری بیشتری نیاز دارن. به‌عنوان یک قاعده کلی، باغبان‌ها باید مراقب آب مورد نیاز درختان برگ‌ریز در طول مرحله گلدهی و میوه‌دهی تا زمان برداشت باشن.

برای اکثر درختان سیب، رطوبت خاک را از خرداد تا مرداد بررسی کنید. به‌طور کلی، زمانی که 20 تا 25 سانتی‌متر از سطح خاک خشک شد، آبیاری رو شروع کنید. در هوای بسیار گرم، میزان آبیاری رو بیشتر کنید تا میوه‌های بزرگ‌تر و آبدارتری تولید بشه. در صورت کمبود آب، درختان سیب حتی ممکنه تولید میوه رو متوقف کنن.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاشت و مراقبت از نهال سیب می‌تونید از منابع اینترنتی مثل ویکی‌پدیا، پالیز نهال، ویکی کشاورز و … کمک بگیرید. برای خرید نهال سیب و همچنین استعلام قیمت نهال سیب هم می‌تونید از طریق لینک زیر به وب‌سایت پالیز نهال دسترسی داشته باشید :

https://paliznahal.ir/product-category/apple/

نکاتی در مورد آبیاری درختان سیب

اگه هنوز در مورد نحوه آبیاری درختان سیب سردرگم هستید، نکات زیر می‌تونن به شما کمک کنن:

آبیاری درخت سیب رو به‌صورت آهسته، عمیق و کامل انجام بدید. برای خیساندن عمیق ریشه‌ها، می‌تونید در هر نوبت 60 لیتر آبیاری کنید. این میزان تضمین می‌کنه که آب به عمق لایه‌های خاک نفوذ می‍کنه و به ریشه‌ها منتقل میشه. ریشه‌های درخت سیب تا عمق یک متری رشد می‌کنن، بنابراین باید از رسیدن آب به آن‌ها مطمئن بشید.

در صورتی نوبت بعدی آبیاری رو شروع کنید که چند سانتی‌متر از سطح خاک خشک باشه. باید اجازه بدید که ریشه‌ها کامل خشک بشن و بعد دوباره آبیاری انجام بشه. اگر ریشه‌های درخت سیب همیشه مرطوب بمونن، ممکنه به بیماری‌های قارچی یا باکتریایی دچار بشن. همیشه خاک رو آبیاری کنید و از خیس کردن تنه و شاخه‌های برگ خودداری کنید.

استفاده از آبپاش‌ها امکان داره باعث خیس شدن تنه و برگ‌های درختان بشه. به همین دلیل، بهتره آبیاری به‌صورت دستی انجام بگیره. نهال سیب تمام آب مورد نیاز رو از طریق ریشه‌ها جذب می‌کنه. آبیاری برگ‌ها و تنه هیچ فایده‌ای برای درخت نداره. این کار درخت رو مستعد بیماری‌های قارچی، حمله آفات و پوسیدگی چوب می‌کنه.

نهال سیب چه میزان آب نیاز دارد؟

مشکلات ناشی از آبیاری نادرست

هم آبیاری زیاد و هم آبیاری کم، به درخت آسیب وارد می‌کنن. تشخیص مشکلات درخت در مراحل اولیه اهمیت زیادی داره. شما باید پیش از گسترش مشکلات یا بیماری‌های درخت، آن‌ها رو برطرف کنید.

نشانه‌های آبیاری بیش از حد درخت سیب

ترک خوردن میوه گاهی می‌تونه نشان‌دهنده آبیاری بیش از حد باشه. علاوه بر این، توقف رشد درخت و ریشه‌های در حال مرگ هم نشانه آبیاری بیشتر از اندازه است.

نشانه‌های آبیاری ضعیف

کم آبی باعث توقف رشد شاخه‌ها و کاهش کیفیت میوه می‌شه. علاوه بر این، با آبیاری کمتر از میزان لازم، اندازه میوه‌ها کوچک‌تر از حد مطلوب خواهد بود. با آبیاری ضعیف، درخت سیب دچار کمبود کلسیم میشه. اگر متوجه شدید که خاک بیش از حد خشک شده، حتما درخت رو به‌صورت عمیق آبیاری کنید.

تهیه نهال سیب باکیفیت

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باغداران بعد از آماده کردن زمین باید انجام بدن، تهیه نهال باکیفیت و مرغوبه. خرید نهال از مراکز نامعتبر ممکنه محصول خوبی به همراه نداشته باشه. نهالستان پالیز یک از خوش‌نام‌ترین مراکز در زمینه پرورش نهال سیب برای کاشت در مناطق مختلف ایران محسوب میشه. از طریق این مجموعه، امکان خرید نهال سیب و همچنین دریافت استعلام قیمت نهال سیب و سایر انواع نهال‌ها وجود داره.

از جمله انواع سیب عرضه شده از طرف پالیز نهال میشه به سیب رددلیشز، رندرز، آبی، توسرخ، زرد فرانسه، میراکل، گالا، گرانی اسمیت و … اشاره کرد. خرید نهال از این مجموعه به‌صورت حضوری و اینترنتی امکان‌پذیره.

آدرس فروشگاه اینترنتی نهال میوه : paliznahal.ir

09144501007 – 09144501008

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)