راهنمای کامل برای رنگ کردن دیوار گچی

تقریبا بیش از یک قرن است که دیوارهای گچی در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. چه در عمارت‌های آنتیک چه در کلبه‌های روستایی، دیوارهای گچی یکی از ثابت‌ترین ارکان خانه‌سازی بوده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم نحوه‌ی رنگ کردن این دیوارها را بررسی کنیم.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید برآورد قیمت گچکاری را در شهر خودتان داشته باشید. مثلا اگر به دنبال یک گچ کار در تهران باشید می‌توانید درخواست گچکاری ساختمان ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

راهنمای کامل برای رنگ کردن دیوار گچی

آیا می‌توان دیوارهای گچی را رنگ کرد؟

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که بر روی دیوارهای گچی خود از کاغذدیواری استفاده کنند و یا آن‌ها را رنگ بزنند. دیوارهای گچی با یک لایه رنگ، جلوه‌ی ویژه‌ای به خود می‌گیرند. تنها نکته‌ی مهم در رنگ آمیزی این نوع از دیوارها، آماده سازی آن‌ها قبل از رنگ کردن است. این آماده سازی بسیار مهم است و در نتیجه‌ی نهایی کار اثرگذار. پس دقت کنید تا تمام مراحل را به دقت طی کنید و هیچ کدام را بی‌اهمیت نشمارید.

آماده سازی دیوار گچی برای رنگ آمیزی:

نکته ایمنی: رنگ بسیاری از خانه‌های قدیمی دارای سرب است و سرب می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری برای سلامتی انسان شود. پس از ماسک ایمنی و عینک هنگام سنباده زنی استفاده کنید تا مواد سمی وارد بدنتان نشود.

اولین قدم برای رنگ کردن دیوارهای گچی، از بین بردن لایه‌ی رویی دیوار و رنگ قدیمی روی آن است. دو راه برای از بین بردن رنگ‌های قدیمی وجود دارد:

  1. استفاده از سنباده برای رنگ‌های پوسته پوسته شده‌ قدیمی
  2. استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن رنگ‌هایی که از دیوار کنده نشده‌اند.

پوشاندن عیوب دیوار:

بعد از اینکه رنگ روی دیوار را زدودید و به پوشش گچی زیرین رسیدید، بایستی هرگونه ترک و مشکلات موجود بر روی دیوار را برطرف سازید. این مرحله ممکن است طاقت‌فرسا باشد اما بسیار مهم و حیاتی است. اگر مشکلات مربوط به دیوارهای گچی را با دقت برطرف نکنید، ممکن است این مشکلات گسترده‌تر شوند.

می‌توانید از بتونه‌هایی که قابلیت رنگ‌پذیری دارند، برای پوشاندن حفره‌های کوچک استفاده کنید. این بتونه‌ها باعث می‌شوند که ترک دوباره خود را نشان ندهد. حفره‌های بزرگ‌تر نیاز به استفاده از گچ و سپس سنباده‌زنی دارند تا یک سطح یک‌دست و صاف به دست آید. بعد از اینکه خبری از حفره و ترک روی دیوار نبود، استفاده از سنباده می‌تواند یک سطح صاف به شما بدهد و دیوار را برای استفاده از پرایمر آماده کند.

راهنمای کامل برای رنگ کردن دیوار گچی

بهترین پرایمر و زیرساز برای دیوارهای گچی چیست؟

دیوارهای گچی در برابر رطوبت آسیب‌پذیر هستند و بهتر است از پرایمرهای باکیفیت استفاده کرد. پرایمرهای با پایه‌ی روغن از بهترین انواع پرایمر هستند و برای دیوارهای قدیمی استفاده می‌شوند. آن‌ها مانع لک شدن رنگ جدید می‌شوند و نمی‌گذارند که رطوبت به رنگ آسیب وارد کند.

بهترین نوع رنگ برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر کدام است؟

از انواع رنگ با براقیت‌های متفاوت می‌توان روی دیوار گچی استفاده کرد؛ از رنگ‌های کاملا براق گرفته تا رنگ‌های کاملا مات. شما می‌توانید از رنگ موردعلاقه‌ی خود استفاده کنید. بعد از اینکه دیوار گچی به خوبی زیرسازی شد، هر نوع رنگی می‌تواند روی آن‌ بنشیند. رنگ‌های کرمی و سفید از انتخاب‌های پرتکرار است. دقت کنید که رنگ‌های بادوام الزاما رنگ‌های مناسبی نیستند. درست است که این نوع رنگ‌ها نیازی به استفاده از پرایمر ندارند اما استفاده از پرایمر به تنهایی و قبل از شروع به رنگ زدن، باعث می‌شود که رنگ بهتر روی دیوار بنشیند و هم چنین دیوارهای قدیمی باعث لک شدن پوشش رنگ نشوند.

راهنمای کامل برای رنگ کردن دیوار گچی

رنگ کردن دیوار گچی:

حالا که دیوار تعمیر و زیرسازی شد، نوبت رنگ کردن است! بعد از استفاده از پرایمر، دیوارها آماده برای رنگ کردن هستند. از یک غلطک برای رنگ کردن سطوح و از یک قلم مو برای رنگ کردن لبه‌ها و گوشه‌ها استفاده کنید. رنگ را یک دست روی سطح بزنید و سعی نکنید که به یکباره کل دیوار را رنگ کنید. دو یا سه لایه رنگ نازک نتیجه‌ی بهتر وتمیزتری نسبت به یک لایه‌ی ضخیم رنگ می‌دهد. هم چنین می‌توانید طرح‌های جالب و خلاقانه روی دیوارهای رنگ شده بزنید، مثلا استفاده از یک اسفنج برای ایجاد بافت روی دیوار می‌تواند ایده‌ی جالبی باشد!

1/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
1/5 - (1 امتیاز)