تاثیر نور در دکوراسیون اتاق های کوچک

نور نقش حیاتی در ایجاد یک فضای گرم و آرامش بخش در هر محیطی اعم از خانه و محل کار ایفا می‌کند. در فضاهای کوچک اهمیت نورپردازی دوچندان می‌شود چرا که می‌تواند فضا را بزرگتر کرده و نیاز به استفاده از وسایل جانبی و لوازم مخصوص روشنایی‌ را کاهش دهد. برای نورپردازی مناسب فضاهای داخلی کوچک پیش از هر کاری لازم است وسایل اتاق را انتخاب کنید و پس چیدن آن‌ها نسبت به انتخاب منابع نور و نورپردازی محیط اقدام کنید. به دلیل تاثیر زیادی که نور در دکوراسیون اتاق‌های کوچک دارد بهتر است برای اینکار وقت بگذارید تا در نهایت فضا شکل بهتری به خود بگیرد و جلوه بیشتری داشته باشد.

تاثیر نور در دکوراسیون اتاق های کوچک

انواع نورپردازی اتاق‌های کوچک کدام است؟

یکی از مرسوم‌ترین روش‌های نورپردازی فضاهای کوچک به ویژه اتاق‌ها نورپردازی کلی است، این کار به کمک یک منبع نور واحد که می‌تواند یک لوستر یا لامپ بزرگ باشد انجام می‌شود. به این ترتیب هر وقت که می‌خواهید از اتاق استفاده کنید می‌توانید آن منبع واحد را برای روشنایی کل فضا بکار ببرید.

برای انجام کارهای جزئی‌تر مثل مطالعه نیاز دارید از منابع اختصاصی نور استفاده کنید تا تمرکز روشنایی را روی محدوده مشخصی که به آن نیاز دارید قرار دهد. چراغ مطالعه یکی از ابزارهایی است که به کمک آن می‌توانید نور را متمرکز کنید و مطالعه خود را تا پاسی از شب ادامه دهید، بدون اینکه به دیگران آسیبی وارد شود. راهنمای خرید چراغ مطالعه می‌تواند به شما در انتخاب بهتر این منبع نور کمک کند. آباژور هم ابزار خوبی برای نورپردازی تاکیدی یک اتاق کوچک است که ضمن صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند توجه‌ها را به بخش خاصی از اتاق یا وسیله خاصی که دوست دارید دیده شود مثل یک تابلو نقاشی جلب کنید.

بهترین منابع روشنایی برای فضاهای کوچک کدام‌ها هستند؟

چراغ‌های سقفی و لامپ مهتابی مرسوم‌ترین منابع روشنایی است که در فضاهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. از انواع آباژور هم می‌توانید برای روشن کردن بخش‌های خاصی از اتاق استفاده کنید. در فضاهای رسمی‌تر می‌توانید از چراغ‌های مطالعه هم به عنوان یک منبع روشنایی استفاده کنید.

برای انتخاب و خرید یک چراغ مطالعه مناسب که با فضای اتاق هماهنگی داشته باشد می‌توانید مقاله وینوک در مورد خرید چراغ مطالعه مراجعه کنید. در این مقاله عنوان شده که، بهترین چراغ مطالعه غیر از اینکه مخصوص خواندن، نوشتن و طراحی است، اتاق را نیز روشن و مدرن می‌کند. در حالی که اکثر آنها از فلز ساخته شده‌اند، برخی نیز از جنس چوب هستند. برخی قابل شارژ و برخی نیز از باتری استفاده می‌کنند. می‌توان از مدل‌های مدرن و زیبای چراغ مطالعه در دکوراسیون نیز استفاده کرد و به زیباسازی اتاق کمک کرد. می‌توانید سراغ به صرفه‌ترین چراغ‌ها بروید و تغییر دکوراسیون با بودجه محدود را در اتاق خود تجربه کنید.

تاثیر نور در دکوراسیون اتاق های کوچک

نور از چه طریق می‌تواند فضای اتاق‌های کوچک را تغییر دهد؟

تاریکی فضا را کوچکتر از اندازه طبیعی نشان می‌دهد، پس اگر می‌خواهید فضای اتاق کوچک شما بزرگ‌تر به نظر برسد باید از شیوه‌های نورپردازی مناسب استفاده کنید. در فضاهای تاریک یا کم نور افراد همیشه کمبودی را احساس می‌کنند و استفاده از وسایل زیاد هم فضا را خفه کرده و صرف وقت بیشتر در این محیط را دشوار می‌کند.

حال که با اهمیت نور و نورپردازی در فضاهای کوچک به ویژه اتاق‌ها آشنا شدید وقت آن است که نور متناسب با محیط را انتخاب کنید. نور طبیعی بهترین راهکار است که هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند و هم حس بهتری را به فضا منتقل می‌کند. پس اگر امکان استفاده از نور طبیعی از طریق پنجره‌ها را دارید از این امکان حداکثر استفاده را ببرید اما همه اتاق‌های کوچک به منابع نور طبیعی دسترسی ندارند و به همین دلیل نور این فضاها باید به وسیله روشنایی‌های مصنوعی تامین شود.

بهترین راهکار این است که در اتاق یک نقطه کانونی ایجاد کنید که توجه‌ها را به خود جلب کند و به کمک یک آباژور یا وسیله‌ای که نور را متمرکز می‌کند آن نقطه کانونی را روشن کنید.

بهترین رنگ لامپ در اتاق‌های کوچک کدام است؟

در حال حاضر لامپ‌های مختلف با طیف رنگی متفاوتی در بازار وجود دارد که دو رنگ آفتابی و مهتابی معروف‌ترین آن‌ها هستند. در محیط‌های کوچک بهتر است به سراغ لامپ‌هایی بروید که بیش از هر چیز دیگری به آفتاب نزدیک باشند تا فضا را دلبازتر و طبیعی نشان دهد. لامپ‌های مهتابی بسیار قوی که نور را به شدت در فضا پراکنده می‌کند کمکی به نورپردازی نمی‌کند، بلکه ممکن است آرامش شما را در محیط به هم بزند.

بهتر است نور به سمت دیوار یا سقف متمرکز شود و سپس از آن محل به کل اتاق پراکنده شود تا هم نور ملایم‌تر شود و هم به فضا آرامش بیشتری بدهد.

هر چه وسایل اتاق‌های کوچک کمتر باشد هم از فضا بهتر می‌توانید استفاده کنید و هم محیط زیباتر می‌شود. در انتخاب وسایل نورپردازی هم باید این نکته را در نظر بگیرید به همین دلیل خرید آباژور یا لوسترهای بزرگ برای اتاق‌های کوچک انتخاب مناسبی نیست و فضای اتاق را بسته و دلگیر می‌کند. هرچه نورها روشن‌تر باشد اتاق بزرگ‌تر به نظر می‌رسد به همین دلیل سعی کنید از منابع نور مناسب استفاده کنید. نور در دکوراسیون اتاق‌های کوچک تاثیر زیادی می‌گذارد و آن را جذاب و کاربردی‌تر می‌کند به همین دلیل لازم است اصول نورپردازی در طراحی دکوراسیون این اتاق‌ها مورد توجه قرار گیرد.

منبع: vinok.ir

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟