تابلو بانک خازنی چیست و چه کاربردی دارد؟

تابلو بانک خازنی چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر شما هم جز افرادی هستید که با موضوعات انرژی و جریان های الکتریکی سر و کار دارید حتما تا به حال نام تابلو بانک خازنی را شنیده اید و ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که تابلو بانک خازنی چیست و چه کاربردی دارد؟ تابلو بانک های خازنی یکی از اصلی ترین مواردی هستند که در ذخیره انرژی نقش دارند. برای آشنایی بیشتر شما با این موضوع ما در این مطالب انواع تابلو بانک های خازنی را به شما معرفی می کنیم.

معرفی بانک خازنی

خازن ها تجهیزاتی هستند که وظیفه دارند تا جریان انرژی را تنظیم کرده و انرژی الکتریکی را ذخیره کنند. به همین علت در تابلوهای مختلف خازن ها را به شکل تکی و یا چند عددی تعبیه می کنند که این خازن ها می توانند به صورت سری یا موازی به یکدیگر وصل شده باشند. به عبارت ساده تر می توان گفت در یک مدار هر چقدر تعداد خازن بیشتری به کار رفته باشد، انرژی ذخیره شده بیشتر خواهد بود.

این که تابلو بانک خازنی چه عملکردی دارد بسته به نواع توان مصرفی شبکه می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال نحوه عملکرد آن ها در کارخانه ها و بخش هایی که به توان رادیو اکتیو نیاز دارند، بدین صورت است که اپراتور تابلو بانک خازن به مدار اضافه کرده و اقدام به حذف کردن توان لازم برای استارت الکتروموتور از شبکه برق خواهد کرد.

این عملکرد باعث می شود تا هزینه های مصرفی کمتر شود و همچنین  به شبکه برق نیز فشار کمتری وارد شود. البته باید گفت که بانک های خازنی تنها در محیط های صنعتی کاربرد ندارند و نوعی بانک خازنی برای منزل نیز طراحی شده که ویژگی های خاصی دارد.

دلایل استفاده از تابلوهای بانک خازنی در صنایع

تابلو بانک خازنی در انواع مختلفی تولید می شوند که هر یک از آن ها در هر صنعتی کاربرد خاص  خود را دارند. اصلی ترین دلیل استفاده از انواع بانک خازنی مانند بانک خازنی سه فاز این است که در صنایع مختلف بیشترین انرژی موجود به خاطر وجود موتورهایی است که به دلیل نحوه عملکرد خود باعث افزایش جریان کابل و افزایش مقطع سیم ها و کابل ها می شوند. بنابراین برای این که بتوان از این موضوع پیشگیری کرد به مدار مورد نظر تابلو بانک خازن را اضافه می کنند.

بهتر است بدانید برخی تجهیزات موجود در صنایع مانند موتورها و ترانس ها علاوه بر این که از توان رادیو اکتیو استفاده می کنند، قدرت رادیو اکتیو را نیز نیاز دارند. چنین قطعاتی در تجهیزات مختلفی مانند آسانسور، پروژکتور و غیره مورد استفاده قرار می گیرند که به دارا بودن این ویژگی باعث می شوند تا توان رادیو اکتیو بالا رود. پس باید به دنبال راه حلی بود که بتوان مصرف توان رادیو اکتیو را کاهش داد.

بدین منظور از بانک خازنی موازی در مدار استفاده می شود. به علاوه وجود خازن ها باعث می شود تا جریان پیش فاز عناصر القایی نیز خنثی شود و در نهایت جریان مصرفی و افت ولتاژ در سیم ها کاهش می یابد. از دیگر دلایل استفاده از تابلو بانک های خازنی از جمله بانک خازنی سه فاز می توان به بهبود ضریب توان اشاره کرد.

تابلو بانک خازنی به گونه ای طراحی شده تا بتواند ولتاژ را تنظیم کرده و ثابت نگه دارد. این امر باعث می شود تا آسیب و خسارات کمتری به تجهیزات صنعتی وارد شود.

حتما مطالعه بفرمایید : راه هایی برای صرفه جویی مصرف برق در خانه

ویژگی های یک خازن ایده آل برای تابلو بانک

خازن هایی که در تابلو بانک های مختلف مانند بانک خازنی برای منزل و دیگر انواع تابلو بانک ها به کار می روند باید ویژگی های خاصی را دارا باشند تا بتوانند نیاز مدار را رفع نمایند. از مهم ترین ویژگی های یک خازن ایده آل برای استفاده در تابلو بانک می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خازن باید در برابر حرارت تحمل بالایی داشته باشد.
  • در برابر دماهای خیلی پایین و خیلی بالا به عنوان یک عایق عمل کند.
  • در هنگام متصل شدن به شبکه در برابر جریان اولیه بالا مقاومت زیادی داشته باشد.
  • در ولتاژ شبکه سراسری بتواند توان کار بالایی داشته باشد.
  • داشتن تحمل و مقاومت بالا در تبادلات جریان و توان

انواع خازن تابلو برق سه فاز

تابلو بانک خازنی چیست و چه کاربردی دارد؟خازن تابلو برق سه فاز ساده یکی از انواع تابلوهای بانک خازنی است. این نوع خازن ها در انواع مختلفی ارائه می شوند. برای تابلوهای برق معمولا خازن های سه فاز فشار ضعیف را مورد استفاده قرار می دهند. کاربرد این نوع تابلو های بانک خازن در تابلو برق های صنعتی است. از انواع خازن تابلو برق سه فاز می توان به موارد زیر اشاره کرد.

خازن استوانه ای یا سیلندری

از این نوع خازن ها برای انواع تابلو برق سه فاز استفاده می کنند که خود در دو نمونه خشک و روغنی ارائه می شود. نوع خشک این خازن ها دارای حجم و  وزن کمی هستند و بهترین گزینه برای تمام مدارها می باشند. این خازن ها به صورت غیر اشتعال طراحی شده اند و با هزینه مناسبی نیز ارائه می شوند.

در مقابل نوع روغنی این خازن ها دارای دی الکتریک مایع هستند و می توان آن ها در مدارهای مختلف به کار برد. این نوع خازن ها در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند.

خازن مکعبی

خازن مکعبی نوغ دیگری از خازن های تابلو برق سه فاز است. این خازن ها عملکردی مشابه نمونه قبلی دارند. این خازن را نیز می توان در انواع مدارها استفاده کرد.

مزایای استفاده از تابلوهای بانک خازنی

استفاده از تابلو بانک خازنی در صنایع به یک امر مهم تبدیل شده است؛ چرا که مزایای این تابلو بانک ها برای صاحبان مشاغل بسیار مورد توجه قرار می گیرد. هزینه ای که برای تهیه این تجهیزات صرف می شود با صرفه جویی در بخش های مختلف در مدت کمی بر می گردد. از مهم ترین مزایای تابلوهای بانک خازنی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • موجب کاهش هزینه برق مصرف کنندگان
  • جبران توان رادیو اکتیو
  • به عنوان عاملی برای ذخیره انرژی شناخته می شود.
  • موجب خنثی شدن یا تصحیح تاخیر ضریب توان می شود که صرفه جویی در مصرف را به دنبال خواهد داشت.
  • به کار بردن آن در منبع تغذیه می توند موجب تغییر فاز شود.
  • می تواند ولتاژ را ثابت نگه داشته و یا افت ولتاژ را جبران نماید.

کاربرد تابلو بانک خازنی

همان طور که اشاره کردیم تابلوهای بانک خازن در بخش های مختلف کاربردهای زیادی دارند. دو کاربرد اصلی و مهم این تجهیزات در پست فشار قوی و منازل است. برای پست فشار قوی این بانک خازن ها دارای ظرفیت و ولتاژ بسیار بالایی هستند. بانک خازنی طراحی شده برای مثال فشار و ابعاد کمتری دارد. از دیگر کاربردهای تابلو بانک خازنی می توان به شبکه های انتقال انرژی، شبکه های توزیع، مراکز صنعتی و پست های سوئیچینگ اشاره کرد.

جمع بندی

تابلو بانک های خازنی یکی از تجهیزاتی هستند که وجود آن ها در مدارهای مختلف می تواند مزیت زیادی برای شبکه به همراه داشته باشد. این تابلو بانک ها در انواع مختلفی طراحی و ارائه می شوند تا بتوان با توجه به نیاز شبکه از آن ها استفاده کرد. تابلو بانک های خازنی در صنایع مختلف و در منازل کاربرد دارد. با این تفاوت که ولتاژها و توان های این تجهیزت برای هر کاربردی متفاوت طراحی شده است.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟