راهنمای جامع انتخاب تابلو برق ساختمانی و صنعتی

در عصر امروز، نیاز به توسعه و پیشرفت در تمام بخش ها از جمله صنعت و پروژه های عمرانی و ساختمانی احساس می شود. دستیبابی به این هدف، بدون شک نیاز به کنترل و بکارگیری انرژی الکتریکی دارد. در این خصوص، تابلو برق یکی از تجهیزاتی است که وظیفه کنترل، پایش و توزیع پایدار انرژی برق را بر عهده دارد. با وجود انواع مدل ها و ظرفیت ها و همچنین کاربردهای گوناگون، انتخاب یک تابلو برق مناسب برای پروژه شما ممکن است دشوار به نظر برسد. به همین خاطر در این مقاله کوشیده ایم تا شما را با مهم ترین نکات برای داشتن یک تابلو برق ایده آل در این زمینه آشنا کنیم. با ما همراه باشیدو

انواع تابلو برق در بازار

این سیستم الکتریکی به طور کلی بر اساس سطح ولتاژ به سه دسته زیر تقسیم می شود:

  • تابلو فشار ضعیف تا 1000 ولت
  • تابلو برق فشار متوسط تا 36 کیلوولت
  • تابلو برق فشار قوی بالاتر از 36 کیلوولت

انواع تابلو برق از نظر محل نصب

با توجه به تنوع محل نصب و نوع استفاده، دو طرح فیکس Fixed switchgear و کشویی Withdrawable در طراحی و ساخت تابلو برق مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله همچنین قابلیت طراحی و نصب به اشکال زیر را دارد:

  • تابلوهای ایستاده چند منظوره (Multipurpose switchgear)
  • تابلو دیواری (Wall mounted switchgear)
  • تابلو روکار  (On surface switchboard)
  • تابلو توکار (Flash mounted switchboard)

تابلو برق فشار ضعیف LV

به تابلوهای برقی که ولتاژ آن‌ها تا محدوده 1000 ولت باشد، تابلو برق فشار ضعیف گفته می‌شود. داخل کابین این دستگاه تجهیزات و قطعات گوناگونی از جمله انواع سوئیچ ها، کلیدها، رله ها و غیره قرار گرفته اند. هر کدام از این وسیله ها شبیه بخشی از یک سیستم بسیار دقیق عمل می کند و وظیفه خاصی را بر عهده دارند. محصور بودن فضای تابلو برق سبب می گردد که بسیاری از خطرات ناشی از بکارگیری تجهیزات الکتریکی ولتاژ بالا برای افراد به حداقل برسد. این وسیله بسته به سطح ولتاژ و جریان و محل استفاده می تواند طراحی متفاوتی داشته باشد. دو نوع پرکاربرد از طرح های تابلوی فشار ضعیف با نام سیواکن Sivacon و ریتال Rittal شناخته می شوند.

راهنمای جامع انتخاب تابلو برق ساختمانی و صنعتی

تابلو فشار متوسط MV

یک نوع دیگر از تابلوهای برق که در صنایع مقیاس متوسط و بزرگ، به طور گسترده ای استفاده می شود، تابلوی فشار متوسط است. این سیستم قابلیت کار در ولتاژ های بالای هزار ولت را دارد. این دستگاه همچنین قابلیت طراحی و اجرا به دو صورت ثابت و متحرک (کشویی) دارد. از کاربردهای تابلو MV می توان به کنترل و پایش انرژی الکتریکی در نیروگاه ها، میادین نفت و گاز، صنایع تولیدی، پتروشیمی ها، سدسازی و عمران و مجتمع های مسکونی بزرگ مقیاس دارد.

راهنمای جامع انتخاب تابلو برق ساختمانی و صنعتی

تابلو برق از نظر ساختار بدنه

به طور کلی تنوع زیادی در طراحی و ساخت تابلو برق وجود دارد. بسته به شرایط محل استفاده می توان موارد ذیل را برشمرد:

  • روکش فلزی یا Metal Clad
  • ساختار تمام فلزی بسته یا Metal Enclosed
  • تابلو برق دیواری (روکار-توکار)
  • تابلو ایستاده چند منظوره

کاربرد تابلو برق

از انواع گوناگون تابلوهای برق در پروژه های مختلف نیروگاهی، پروژه های نفت و گاز، پتروشیمی، تولیدی و صنعتی، سدسازی و عمرانی، ایستگاه های مترو، پالایشگاه ها و پروژه های سازمانی و ساختمانی استفاده می شود. این دسته بندی می تواند صرفاً معطوف به استفاده از تابلوهای برق فشار متوسط باشد یا ترکیبی از تابلوهای Lv و Mv باشد.

اجزای داخلی تابلوهای برق

به طو کلی، یک سری تجهیزات و قطعات تقریباً جزو جدایی ناپذیری از ساختمان یک تابلو صنعتی به شمار می آیند. از جمله آن ها می توان به بریکر یا مدارشکن، انواع فیوزها و رله ها، کلیدهای مینیاتوری، کلید کمپکت اتوماتیک، کابل ها و باس بارها، چراغ های هشدار و سیگنال، نایف سوئیچ، کنتاکتورها، کلید ارت، کلید خلا، پوش باتن، میکروسوئیچ و کلیدهای بی متال اشاره کرد.

راهنمای جامع انتخاب تابلو برق ساختمانی و صنعتی

چک لیست پیش از خرید تابلو برق

برای اینکه یک خرید تابلو برق ایده آل از مجموعه متنوع تابلوهای برق صنعتی داشته باشید، ضروری است که نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  1. ابتدا نوع تابلو را مشخص کنید (ایستاده، دیواری، روکار، توکار، جعبه ای و رک).
  2. میزان ولتاژ و جریان مورد نیاز واحد خود را مشخص کنید.
  3. جنس تابلو را تعیین کنید (فولاد، استیل، آلومنیوم و …).
  4. محل نصب تابلو را مشخص کنید (درونی –بیرونی).
  5. استاندارد به کار رفته در تامین حفاظت دستگاه را بپرسید.
  6. استاندارد عدم نفوذ آب و گرد و خاک را در نظر بگیرید.
  7. به فیکس یا کشویی بودن و ساختار ماژولار تابلو دقت کنید.
  8. نوع فرآیند رنگ کاری بدنه را از پیمانکار جویا شوید.
  9. به برند تجهیزات به کار رفته و قیمت آن توجه کنید.
  10. خرید تابلو برق را فقط از شرکت های معتبر و دارای ضمانت انجام دهید.
  11. درباره نحوه خدمات پس از فروش تابلو برق از سازنده سوال کنید.
  12. قابلیت توسعه و انطباق پذیری دستگاه با فناوری های جدید را مدنظر بگیرید

تعمیر و نگهداری تابلو برق

به منظور حفظ کیفیت سیستم در گذر زمان، ضروری است که سرویس های دوره ای تعمیر و نگهداری تابلو برق طبق یک چک لیست کامل، انجام پذیرد. به وسیله دستورالعمل تعمیر و نگهداری تابلو برق می توان تا حد زیادی احتمال خرابی و وقفه کاری را برای این دستگاه کاهش داد. بر این اساس، انجام بازرسی های چشم، نظافت دستگاه، تعویض و تعمیر قطعات، چک کردن عایق، روانکاری تجهیزات مکانیکی، آچارکشی، تست رله ها، بررسی هیترها، کلیدها و چراغ ها، بررسی وضعیت رنگ بدنه و بررسی وضعیت کابل ها، شینه ها و مقره ها باید به صورت دوره ای انجام شود.

راهنمای جامع انتخاب تابلو برق ساختمانی و صنعتی

فاکتورهای مهم در انتخاب شرکت تولید کننده تابلو برق

از این رو، اعتبار شرکت سازنده و رضایت مشتریان قبلی، عوامل کلیدی در انتخاب شما خواهند بود. همچنین نمونه کارها و پروژه های انجام شده قبلی، سابقه شرکت، تنوع محصولات، پشتیبانی پس از فروش، ارائه مشاوره های تخصصی و بسته های به روزرسانی سخت افزاری و نرم افزاری، جزو مواردی است که باید در انتخاب شما گنجانده شود. یکی از شرکت های خوش نام و فعال در زمینه تولید جدیدترین تابلوهای برق صنعتی در ایران، شرکت آداک بهین نیرو می باشد. این مجموعه که در شهرک صنعتی صفادشت استان البرز واقع شده، با بیش از ده سال سابقه و اجرای موفقیت آمیز صدها پروژه ملی و بین المللی، یکی از نام های معتبر و درخشان در صنعت برق ایران می باشد.

معرفی بهترین شرکت ساخت تابلو برق در ایران

محصولات این شرکت با نام تجاری آداک شامل انواع تابلوهای فشار ضعیف، تابلو فشار متوسط، پست کمپکت، بدنه آماده تابلو برق، سینی و نردبان کابل و انواع سازه های فلزی مرتبط می باشد. آداک افتخار همکاری در بزرگترین پروژه های نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی، تولیدی و عمرانی کشور را داشته است. به پشتوانه نیروهای انسانی متخصص و دانش فنی روز دنیا، پیشرفته ترین سیستم های تابلو برق در این مجموعه طراحی و ساخته می شود. بنابراین شما عزیزان می توانید جهت استعلام ساخت تابلو برق و دریافت خدمات مهندسی مختلف از طریق روش های ارتباطی زیر، با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

راهنمای جامع انتخاب تابلو برق ساختمانی و صنعتی

دفتر مرکزی: کرج، عظیمیه. بلوار 45 متری کاج، پلاک 199، واحد 1 و 3
تلفن: 02634156000
ایمیل: info@adakbn-co.com
دفتر تهران: بزرگراه اشرفی اصفهانی، خیابان مخبری، پلاک 10 واحد 6
تلفن: 02144491255
ایمیل: sales@adakbn-co.com

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟