انواع دستگاه جوش؛ از دسته‌بندی کلی تا دسته‌بندی کاربردی

دستگاه جوش یکی از ابزار های پر استفاده در ساختمان سازی است. قبل از آنکه ساختمان کامل شود و بحث دکوراسیون پیش بیاید ابزار های مختلفی در روند ساخت بکار می روند. بنابر این در این مقاله تلاش کردیم انواع این دستگاه را به شما معرفی کنیم.

در حیطه فروش و خرید دستگاه جوش ، به‌واسطه کاربرد گسترده و کلیدی بودن آن در پروژه‌های مختلف، در عمل شیوه‎‌های متفاوتی برای دسته‌بندی این ابزار وجود دارد. هرچند این دسته‌بندی‌ها به انتخاب گزینه‌های مطلوب‌تر کمک کرده و می‌توانند کار را برای مشتری راحت کنند اما، گاهاً منجر به سردرگمی خواهند شد.

در یادداشت پیش رو قصد داریم به دسته‌بندی و شناخت انواع دستگاه های جوش بپردازیم. البته این بار بدون درگیر شدن در دسته‌بندی‌های پیچیده و ناکارآمد.

انواع دستگاه جوش؛ از دسته‌بندی کلی تا دسته‌بندی کاربردی

انواع دستگاه جوش چگونه دسته‌بندی می‌شوند؟

دقت داشته باشید که اگر قصد دسته‌بندی انواع دستگاه جوش را بر مبنای جزئیات و اطلاعات تخصصی داشته باشیم، در نهایت با چهار دسته اصلی مواجه خواهیم شد. در این شیوه دسته‌بندی، به جای تفاوت عملکردی، تفاوت ساختاری به عنوان مبنا برای دسته‌بندی انتخاب شده است.

انواع دستگاه جوش؛ از دسته‌بندی کلی تا دسته‌بندی کاربردی

دستگاه جوش اینورتر؛ یک دسته عام‌تر و منعطف‌

این دسته از محصولات به طور تخصصی و دقیق با عنوان دستگاه جوش (MMA) شناخته می‌شود و شامل طیف وسیعی از محصولاتی است که از حیث عملکرد انعطاف‌پذیری قابل توجهی دارند. در این دسته از محصولات امکان انجام شیوه‌های مختلف جوشکاری از جمله استیک و تیگ(آرگون) را به طور همزمان و صرفاً با تغییر چند آپشن، فراهم می‌کنند.

در این دسته بندی دست خریداران برای انتخاب بسیار باز است. از محصولاتی ارزان و مقرون به صرفه مانند وایکینگ مدل (MMA-400) تا فیمر مدل (T302) همگی در یک دسته قرار می گیرند. شما می توانید برای مشاهده انواع دستگاه جوش و برای مقایسه محصولات این دسته اینجا کلیک کنید.

انواع دستگاه جوش؛ از دسته‌بندی کلی تا دسته‌بندی کاربردی

ترانسفورماتور

این دسته از محصولات که در بین عامه مردم به‌اختصار تحت عنوان “ترانس” شهرت دارند، بسیار قدیمی و ابتدایی هستند. امروزه استفاده از ترانس‌ها به علل مختلفی کاهش یافته است. از معایب آن می‌توان به مصرف بالای برق، بزرگی و سنگین بودن اشاره کرد.

ژنراتور جوشکاری (Welder Generator)

این نوع ابزار بدون نیاز به انشعاب برق، امکان جوشکاری را فراهم می‌کند. در حالی که در سایر انواع دستگاه ها دادن ورودی برق الزامی بوده و وسیله صرفاً مختصات برق را تغییر می‌دهد، ژنراتور جوشکاری عملاً با استفاده از مصرف سوخت(اغلب دیزل) برق مورد نیاز برای انجام کار را فراهم می‌کند. این امکان جابجایی بیشتری را فراهم کرده اما در عین حال، به اندازه ابزار های اینورتر یا رکتیفایر، برای روش‌های مختلف، قابل اتکا نیست.

انواع دستگاه جوش؛ از دسته‌بندی کلی تا دسته‌بندی کاربردی

دستگاه جوشکاری رکتیفایر (Rectifier welding machine)

برای درک تفاوت دستگاه رکتیفایر و دستگاه اینورتر، پرداختن به ماهیت و ساختار این ابزار الزامی نیست، زیرا اساساً تفاوت رکتیفایر و اینورتر، در دنیای مسائل برقی و الکترونیکی، بسیار دامنه‌دارتر و وسیع‌تر از این بحث است. دستگاه جوشکاری رکتیفایر جریان برق متناوب شهری(تک‌فاز) یا سه‌فاز(عموماً 380 ولت) را به عنوان ورودی دریافت کرده و از آن سو برق مستقیم در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با این حساب می‌توان گفت عامه رکتیفایرها در پروسه‌های جوشکاری که نیازمند برق مستقیم باشند، کاربرد دارند.

دسته بندی بر اساس نوع کارکرد و معرفی چند محصول

برخی از فروشگاه های ابزار به جای محوریت قرار دادن شیوه دسته‌بندی قبلی، ترجیح داده اند دستگاه‌های جوش را بر مبنای کارکردی که دارند دسته‌بندی کنند. در این روش به جای تمرکز صرف بر روی ساختار وسیله، شاهد تمرکز بر کارکرد آن هستیم. البته برای راحتی بیشتر، تلفیقی از هر دو شیوه دسته‌بندی را شاهد هستیم.

دستگاه جوشکاری آرگون (TIG)

از نام این دسته، مشخص است که اساساً برای جوشکاری آرگون یا همان (TIG Welding) کاربرد داشته و بهینه‌سازی شده است.

در این دسته یکی از این محصولات جذاب، دستگاه جوش فیمر مدل (TT305) است. این مورد که از محصولات بسیار باکیفیت و شدیداً قابل اتکای بازار است. یکی از نقاط قوت آن بازه توان کاری 100 درصد در 200 آمپر است. فیمر مدل (TT305) ساخت ایتالیا بوده، سه‌فاز است و با گارانتی 12 ماهه معتبر در فروشگاه آچاریست به فروش می‌رسد.

دستگاه جوشکاری (CO2)

اگر به جای جوشکاری آرگون، شکل کار شما به طوری است که به دستگاه جوشکاری (CO2) نیاز دارید، در این دسته هم، شاهد حضور محصول معتبری از شرکت ایتالیایی فیمر(FIMER) هستیم. این محصول که با شماره مدل (WM185) شناخته می‌شود، قابلیت همگام‌سازی با سیم جوش‌های 0.6 و 0.8 را داشته و از نظر بازه توان کاری نیز عملکرد قابل قبولی دارد.

در 85 آمپر شاهد بازه توان کاری 100 درصد، در 110 آمپر بازه توان کاری 60 درصد و در 160 آمپر بازه توان کاری 35 درصد است. این اعداد و ارقام برای این ابزار بسیار ایده‌آل هستند.

دستگاه جوشکاری اینورتر (Inverter Welding Machine)

دستگاه جوشکاری اینورتر، آخرین و جدیدترین تکنولوژی در دنیای این ابزار ها است که امکان گذار از انواع الکتریکی به دستگاه‌های پیچیده و الکترونیکی را فراهم کرد. در این وسیله خبری از مدارهای برقی ساده و الکتریکی نیست و با وجود استفاده از هزاران قطعه الکترونیکی و مدار پیچیده، برق مناسب برای انجام کار فراهم می‌شود. دستگاه جوشکاری اینورتر، در حال حاضر شاید محبوب‌ترین محصول در بین این دسته بندی ها باشد.

مروری بر آنچه گفته شد

در این یادداشت تلاش کردیم تا با اصل قرار دادن هدف دسته‌بندی انواع مختلف این محصول، شما را با تفاوت‌های ساختاری و عملکردی آن آشنا کنیم. آنچنان که قابل مشاهده است، در ابتدای متن یک روش عام برای دسته‌بندی معرفی شده و پس از آن به شیوه دسته‌بندی کاربردی و بسیار کارآمدی فروشگاه ها پرداختیم. باید خاطرنشان کرد این دو شیوه دسته‌بندی در ماهیت تفاوتی ندارند اما برای درک راحت‌تر تمایزها، بیشتر بر عملکرد تأکید شده است.

منبع: بخشی از مطالب از سایت acharist.com برداشت شده است.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟