با اصول مدیریت برندینگ آشنا شوید
- 2 دی 1402
- معرفی سایت
- 0 نظر
- روناک محمدی
از برندینگ مکان تا چه اندازه میدانید؟ آیا تا به حال به اهمیت برندینگ در توسعه کسبوکارها و شناخته شدن مکانها فکر کردهاید؟ در این صورت آیا از تکنیکهای اجرای برندینگ مکان اطلاع دارید؟ و یا چگونه میتوانیم برای برندینگ ساختمان مسکونی و اداری و حتی برندینگ شهرک ویلایی اقدام کنیم؟
مدیریت برندینگ از بحثهای مدرن در صنایع گوناگون است. آنچه مسلم است، برندینگ یکی از بهترین تکنیکهای بازاریابی و ارزش بخشی به کسبوکارها و حتی مکانها در دنیای امروز تبدیل شده است. واژهای که معنای اصالت، محبوبیت و کارایی را به دنبال دارد. با این وجود بحث کلیدی، چگونگی اجرا و مدیریت برندینگ است. در اینباره به سراغ کارشناسان گروه نیکان رفتهایم و میخواهیم تا با تکیه بر تجارب این گروه اصول پیادهسازی برندینگ را در بحثی جامع و زبانی ساده پیش بکشیم.
برندینگ ساختمان چیست؟
واژه برندینگ، اصطلاح غریبی نیست و خیلی از ما بارها و بارها به نوعی از اهمیت این اصطلاح استفاده کردهایم. اما این واژه ذهن ما را به سمت کالاهایی تولید شده توسط شرکتهایی اصیل و معتبر میکشاند. اصولاً واژه برند و برندسازی معرف نامهای خاص تجاری هستند که در قامت اسم شرکتها چه در تولید محصولات و یا ارائه خدمات عرضه میشوند.
اما در حین گفتوگو با کارشناسان نیکان به رویکرد دیگری از برندینگ میپردازیم. رویکردی که خیلی خلاصه با عنوان برندینگ مکان معرفی میشود. البته این مکان میتواند شامل جزئیات زیادی مثلاً یک مغازه، فروشگاه، ساختمان اداری، مسکونی و حتی تجاری باشد. گاهی حتی یک منطقه گردشگری، شهر و حتی شهرک ویلایی میتوانند در کانون توجه برندینگ مکان قرار بگیرد.
آیا تاکنون پیش آمده است که برای خرید کالایی و یا ارائه خدمات، مکانی خاص را مد نظر داشته باشید و آنجا را به دیگران نیز توصیه کنید؟ اگر چنین تجربهای دارید، خیلی ساده از جذب برندینگ مکان استفاده میکنید. برندینگ مکان در واقع هر نوع شناخته شدن مکانی خاص برای هدفی خاص است که در نزد دیگر مکانهای همتراز خود جایگاه بالاتری را در نزد مردم کسب کرده است.
هدف از برندینگ ساختمان چیست؟
برندینگ مکان نوعی استراتژی پایدار جهت بازیابی، توسعه و ارزشآفرینی است. کارشناسان نیکان هدف از اجرای برندینگ مکان را صرفاً برای شناخته شدن هر چه بیشتر نمیدانند؛ بلکه لازم است تا از این تکنیک برای هر چه محبوب شدن مکان استفاده کنیم.
هدف از برندینگ ساختمان مسکونی و اداری ایجاد یک حس اعتماد و یا اطمینان در نگاه افراد است. تا جاییکه حتی زمانی که در آن موقعیت جغرافیایی قرار ندارند، برای بهرهمندی از خدمات مکان مورد نظر ترغیب شوند و یا آن مکان را به دیگران توصیه کنند.
افراد به دلایل گوناگون مثلاً خرید کالا، خرید ملک، سرمایهگذاری، انجام تفریحات و… به حضور در مکانهایی شناخته شده، با اصالت، معروف و مطمئن علاقه دارند. برندینگ ساختمان مسکونی و اداری در راستای چنین هدفی شکل میگیرد تا مکان مورد نظر ما را به همان مرجع مطمئن و قابل اتکا جهت ارائه خدمات و یا سرمایهگذاری تبدیل کند.
آیا برندینگ مکان همان تبلیغات است؟
در سطح شهرها، فضای مجازی، سایتهای اینترنتی، برنامههای تلویزیونی و… بارها و بارها با انواع برنامههای تبلیغاتی روبهرو هستیم. تبلیغاتی که با هدف برجسته کردن محصولات، خدمات و حتی مکانها طراحی شدهاند. اما آیا این تبلیغات همان برندینگ هستند؟ و یا با دو مقوله متفاوت روبرو هستیم؟
کارشناسان نیکان نگاه جالبی به این موضوع دارند. آنها برندینگ را در جایگاه بالاتری از تبلیغات معرفی میکنند که صرفاً با تبلیغات آغاز شده؛ اما از جایی به بعد فراتر از تبلیغات محیطی به شکل نوعی تکنیک ریفرال مارکتینگ نمود پیدا میکند. طی شدن این پروسه از تبلیغات تا ایجاد محبوبیت و شناخته شدن مکان، برنامه جامع مدیریت برندینگ است. قاعدتاً برای آغاز پروژه برندینگ ساختمان مسکونی و اداری و حتی شهرکهای ویلایی باید برنامه تبلیغی را آغاز کنیم. اما همه میدانیم که توده مردم نگاه نامطمئن به تبلیغات دارند و همین نگاه در تضاد با اهداف برندینگ است. زیرا در اهداف برندینگ به دنبال ایجاد نگاه مطمئن در توده مردم هستیم.
نگاهی به برندینگ ساختمان مسکونی و اداری
در برندینگ ساختمان، این خود ساختمان است که به عنوان ارائه دهنده خدمات با ساکنین خود و یا دیگر افراد تعامل برقرار میکند. با استفاده از برندینگ ساختمان مسکونی و یا اداری میتوانیم مجموعهای از ارزشهای نمادین مجتمع را به نمایش گذاشته تا افراد را به بهرهمندی از خدمات آن ساختمان و حتی سرمایهگذاری ترغیب کنیم.
کارشناسان نیکان بر این باور هستند که برند نمایانگر شخصیت ساختمان است و میتواند برای مجموعه مجتمع مسکونی و یا اداری یک هویت مستقل باشد. حالا وقتی برای مدیریت برندینگ ساختمان مسکونی و اداری دست به کار هستیم، باید بتوانیم این شخصیت برجسته و هویت مستقل را ایجاد کنیم. در واقع برندینگ ساختمان صرفاً یک اقدام جهت بازاریابی برای فروش واحدهای ساختمانی نیست. بلکه مجموعهای از اقدامات است که برای ماندگاری و شهرت ساختمان به کار بسته میشود تا کل مجموعه را به محیطی برجسته چه از نظر سرمایهگذاری و چه از نظر بهرهمندی خدمات مسکونی و اداری تبدیل سازد.
ساختمانهای مارکدار یا همان ساختمان برند شده در ذهن مردم ماندگار هستند و در اثر گذر زمان هرگز از محبوبیت و جایگاه ارزشی آنها جهت سرمایهگذاری کاسته نمیشود. در عین حال همواره واحدهای مسکونی و یا اداری و تجاری چنین ساختمانهایی سریعتر و گرانتر به فروش میرسند.
برندینگ مناطق گردشگری همواره یکی از بحثهای جدی در برندینگ مکان بوده است و در این سالهای اخیر با الگوی مدرنتری از آن با عنوان برندینگ شهرک ویلایی نیز روبرو هستیم.
آیا تاکنون پیش آمده است که در خلال صحبت با دیگران از فرصت سرمایهگذاری در شهرکهای ویلایی صحبت کنید؟ و یا از امکانات، خدمات، امنیت و زیبایی یک شهرک شنیده باشید؟ این شهرکها چگونه توانستهاند تا این اندازه محبوب و مشهور شوند؟ کارشناسان نیکان ارزش سرمایهگذاری شهرکهای ویلایی را در جایگاه فرامنطقه ای آنها می بینند.
قاعدتاً از مردم محلی در مناطق خوش آبوهوا انتظار نداریم که به واحدهای مسکونی و یا زمینهای واقع شده در شهرکهای ویلایی سرمایهگذاری کنند. بلکه میخواهیم تا افراد را از دیگر مناطق جهت سرمایهگذاری و حضور در شهرکهای ویلایی ترغیب کنیم. لازمه این کار حضوری مطمئن در ابعادی فرامنطقهای است. ماجرایی که با استفاده از تکنیکهای برندینگ شهرک ویلایی به مرحله اجرا میرسد. با استفاده از تکنیکهای برندینگ میتوانیم آوازه شهرکها را در سراسر کشور پخش کنیم و خیل بسیار افرادی که دنبال فرصتهای سرمایهگذاری مطمئن هستند را جذب نماییم.
مدیریت برندینگ از تئوری تا اجرا
مدیریت برندینگ یک نوع استراتژی است و قرار نیست تا ما را با فرمولی یکسان برای هر نوع پروژه ساختمانی مسکونی و یا اداری روبرو سازد. به یقین برای شناخته شدن مکانها و ماندگار بودن آنها به اجرای تکنیکی برندینگ مکان نیاز داریم. اما این برندینگ یک برنامه بلند مدت است که باید با حوصله در طول سالیان ایجاد شود.
قدمهای اولیه در همان فاز نخست از تدوین استراتژیهای بازاریابی، تبلیغات محیطی و مجازی میگذرد. در نهایت لازم است تا برای تدوین یک استراتژی بلند مدت اقدام کنیم. مدیریت برندینگ برای چگونگی طی شدن این پروسه است. در مدیریت برندینگ لازم است تا دورنمای جامعی را ترسیم کرده اما اقدامات اولیه را دقیق و درست بچینیم تا قدم به قدم برای هر چه شناخته شدهتر شدن مکان اقدام کنیم. دقت کنید که برندینگ مکان برای نفوذ در اذهان، ایجاد مکان محبوب، ارزشمند و معروف اقدام میکند که حتی در درازمدت از ارزش آن کاسته نخواهد شد.