مهم‌ترین نکات مهاجرت تحصیلی به کانادا

مهم‌ترین نکات مهاجرت تحصیلی به کانادا

بدون شک مهاجرت تحصیلی به کانادا، یکی از اولین گزینه‌هایی است که به ذهن هر دانشجویی می‌رسد. کانادا به عنوان یکی از برترین مقاصد تحصیلی جهان، دارای بیش از 100 دانشگاه و کالج معتبر است که به دانشجویان امکانات بسیار خوبی را برای یادگیری و تحقیقات ارائه می‌دهند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل در کانادا به این صفحه از بلاگ مای آرمان مراجعه کنید.

شرایط کلی مهاجرت تحصیلی به کانادا

برای مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل، لازم است که شرایط اولیه‌ای را داشته باشید. این شرایط به قرار زیر هستند.

  1. پذیرش در دانشگاه یا کالج: ابتدا شما باید در یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌های معتبر کانادا پذیرفته شوید و برای شروع تحصیل در آن‌ها ثبت‌نام کنید. برای این کار، لازم است که رزومه و انگیزه‌نامه خود را برای دانشگاه یا اساتید ایمیل کنید.
  2. داشتن توانایی مالی: برای پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل، باید تمکن مالی خود را اثبات کنید. برای این منظور، باید مقدار مشخصی پول در زمانی محدود در یکی از حساب‌های بانکی خود داشته باشید.
  3. کسب نمره قابل قبول در آزمون زبان: شما باید در یکی از آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی، مانند IELTS یا TOEFL، حداقل نمره مورد نیاز را داشته باشید. در برخی ایالت‌ها، آزمون فرانسوی نیز لازم است.

هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا

هزینه‌های مهاجرت را می‌توان در چند دسته کلی تقسیم کرد که در ادامه، هر کدام را توضیح خواهیم داد.

هزینه تحصیل در کانادا

همان‌طور که گفته‌ شد، دانشگاه‌های کانادا همراه با پرداخت شهریه خواهند بود. این شهریه در مقاطع تحصیلی مختلف و شهرهای گوناگون، متفاوت است. این مبلغ از  30 هزار دلار در سال شروع می‌شود و تا 20 هزار دلار ادامه می‌یابد.

هزینه‌های زندگی در کانادا

شما باید هزینه‌های زندگی در کانادا از جمله هزینه‌های اقامت، غذا، حمل‌و‌نقل و سایر مخارج را در نظر بگیرید. این هزینه بسته به محل تحصیل و سبک زندگی شخصی شما متفاوت خواهد بود.

هزینه‌های درخواست مهاجرت به کانادا

اگر قصد دارید بعد از تحصیل به کانادا مهاجرت کنید، باید هزینه‌های مختلف مهاجرت مانند مجوز تحصیل، مجوز کار، اقامت دائم و هزینه درخواست شهروندی را پرداخت کنید.

مهم‌ترین نکات مهاجرت تحصیلی به کانادا

مهاجرت تحصیلی به کانادا از لیسانس تا دکتری

در کشور کانادا، می‌توانید در مقاطع مختلفی ادامه تحصیل دهید که در ادامه، سعی کرده‌ایم قوانین کلی هر مقطع را توضیح دهیم.

مهاجرت تحصیلی به کانادا در مقطع لیسانس

دوره لیسانس در کانادا بسته به رشته تحصیلی، معمولا 3 یا 4 ساله است و همراه با شهریه خواهد بود. با اینکه هر ساله بورسیه‌های زیادی برای دوران کارشناسی کانادا ارائه می‌شوند، اما شانس دانشجویان ایرانی برای دریافت بورسیه لیسانس در مقایسه با مقاطع تحصیلی دیگر پایین‌تر است. برخی از شرایط تحصیل کارشناسی در کانادا عبارت است از:

  • دارا‌ بودن معدل بالاتر از 14 برای مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی (دقت کنید که برای ورود به برخی از دانشگاه‌ها، باید حتما دوره 2 ساله کالج را از سر بگذرانید. بنابراین، پیش از هر کاری، از شرایط دانشگاه خود مطلع شوید.)
  • دارا‌ بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس 6.5 یا تافل 80 یا مدرک فرانسوی برای برخی از ایالت‌ها مثل کبک
  • داشتن انگیزه‌نامه تحصیلی یا sop و بیان‌کردن دقیق هدف از تحصیل در کانادا (برای اطلاعات بیشتر در این زمینه اینجا کلیک کنید.)
  • عدم وجود گپ و وقفه تحصیلی از اخذ مدرک دیپلم (به‌طور کلی، بهتر است بیشتر از 2 سال گپ تحصیلی نداشته باشید و هر چه این فاصله کمتر باشد، شانس بیشتری برای پذیرش خواهید داشت.)
  • داشتن حداکثر 21 سال

مهاجرت تحصیلی به کانادا در دوره فوق لیسانس

دوره کارشناسی ارشد، محبوب‌ترین گزینه برای اخذ پذیرش تحصیلی در کاناداست. برخلاف دوره لیسانس، در این مقطع، قوانین سخت‌گیرانه محدودیت سنی وجود ندارد و بورسیه‌های تحصیلی بیشتری ارائه می‌شوند. دوره فوق لیسانس می‌تواند همراه با تز یا همان پایان‌نامه باشد یا فقط شامل یک پروژه درسی شود. برای مهاجرت تحصیلی به کانادا در مقطع کارشناسی ارشد، باید در دوره لیسانس حداقل معدل 13 را کسب کرده باشید. این نمره در دانشگاه‌های مختلف ممکن است بیشتر باشد. علاوه بر مدرک زبان با نمره حداقل 6.5، برای برخی از رشته‌ها باید نمره GMAT نیز داشته باشید.

مهاجرت تحصیلی به کانادا در مقطع دکتری

در دوره دکتری، گرفتن بورسیه تحصیلی راحت‌تر است و در صورتی که رزومه خوبی داشته باشید، شانس زیادی برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا دارید. در ضمن، معدل کارشناسی ارشد شما باید حداقل 13 باشد که در دانشگاه‌های برتر، این نمره بالاتر است. نمره آیلتس شما نیز باید حداقل 6.5 یا 7 باشد. انگیزه‌نامه قوی، داشتن معرفی‌نامه از سوی اساتید و مقاله‌های علمی و کارهای پژوهشی معتبر، شانس شما را برای گرفتن پذیرش تحصیلی کانادا بالا می‌برد. دقت کنید که در این دوره می‌توانید برای گپ تحصیلی خود دلایلی همچون پژوهش و سابقه کاری مرتبط بیاورید.

بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌های کانادا

هر ساله ایرانیان زیادی موفق به دریافت بورسیه تحصیلی کانادا می‌شوند. البته بعد از تحصیل و در صورت کسب نمرات بالا در چند ترم اول نیز شانس دریافت بورسیه را دارید و می‌توانید ترم‌های بعدی را از این کمک‌هزینه استفاده کنید. بورسیه‌های تحصیلی کانادا به 2 دسته دولتی و غیر دولتی تقسیم می‌شوند و از حدود 2 تا 14 هزار دلار متغیرند؛ حتی گاهی تمام هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهند. مقدار و نوع بورسیه به دانشگاه و رشته تحصیلی شما بستگی دارد. هر چقدر رزومه‌تان قوی‌تر باشد، نمره زبان بالاتری داشته باشید و گپ تحصیلیتان کمتر باشد، شانس بیشتری برای گرفتن بورسیه‌ تحصیلی کانادا خواهید داشت.

مهم‌ترین نکات مهاجرت تحصیلی به کانادا

بهترین رشته‌های دانشگاهی برای مهاجرت تحصیلی کانادا

برخی از رشته‌های تحصیلی پرطرفدار در کانادا که بازار کار خوبی دارند و گرفتن پذیرش تحصیلی در آن‌ها راحت‌تر است، از این قرارند:

  • علوم پایه: شامل رشته‌هایی مانند فیزیک، شیمی، ریاضیات و آمار و…
  • رشته‌های مهندسی: شامل رشته‌هایی مانند مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران و…
  • رشته‌های پزشکی: شامل رشته‌هایی مانند پزشکی در شاخه‌های مختلف، دندانپزشکی و…
  • رشته‌های کامپیوتر: شامل رشته‌هایی مانند علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر و…
  • علوم پزشکی: شامل رشته‌‌های پزشکی، مامایی و زیست پزشکی.

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای مهاجرت تحصیلی

دانشگاه‌های کانادا در سراسر جهان به‌عنوان برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان شناخته می‌شوند. در اینجا به برخی از بهترین دانشگاه‌های کانادا با توضیح کوتاهی از هر یک اشاره می‌کنیم.

دانشگاه تورنتو (University of Toronto)

دانشگاه تورنتو به‌عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین دانشگاه‌های کانادا شناخته می‌شود. این دانشگاه تعداد زیادی از برترین رشته‌های دانشگاهی را ارائه می‌دهد و میزبان بسیاری از دانشجویان بین‌المللی است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)

یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های کانادا است که در زمینه‌های مختلفی مانند علوم پایه، مهندسی، پزشکی، هنرها و علوم اجتماعی شناخته شده است.

دانشگاه واترلو (University of Waterloo)

این دانشگاه برای برخی از بهترین برنامه‌های تحصیلی در زمینه مهندسی، ریاضیات و علوم کامپیوتر شناخته می‌شود.

دانشگاه مک‌گیل (McGill University)

این دانشگاه نیز یکی از برترین دانشگاه‌های کاناداست و در زمینه‌هایی مانند پزشکی، علوم پایه، مهندسی، علوم اجتماعی و هنر شناخته ‌شده است.

مهاجرت تحصیلی به کانادا از طریق موسسه مای آرمان

در این مطلب، به‌صورت مختصر، مهم‌ترین نکات مهاجرت تحصیلی به کانادا را بررسی کردیم. با ‌این‌حال، باید بدانید که روند مهاجرت، ممکن است زمان‌بر باشد و به همین دلیل، بسیار مهم است که مراحل را به‌درستی انجام دهید. این موضوع شامل انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه مناسب، نگارش انگیزه‌نامه‌های قوی و مسائلی از این دست است. پیشنهاد می‌کنیم که پیش از هر کاری، با متخصصان این موضوع مشورت کنید تا در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنید. برای شروع، می‌توانید فرم آنلاین رایگان را در وبسایت مای آرمان پر کنید یا با شماره 021-91004190 تماس بگیرید تا مشاوران متخصص، شما را راهنمایی کنند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟