سنگ مصنوعی، تحولی در نمای ساختمان های امروزی

پیشرفت صنعت ساختمان و شهرسازی از طرفی و از طرف دیگر سلیقه‌ها و علایق بشر باعث شده است که همواره سنگ‌ها با طرح‌های جدید و البته مختلف نیاز داشته باشیم. با گسترده‌تر شدن طرح‌های ساختمانی دیگر سنگ‌های طبیعی پاسخگوی نیاز بشر بوده‌است. پس فشار بازار باعث شد که ترکیب علوم مهندسی و هنر جایگزین بهتری برای این چالش پیدا کند. راه‌حل جدید ایجاد خط تولید سنگ‌ مصنوعی بود. در سنگ مصنوعی با ترکیب مواد و عناصر مختلف امکان ساخت سنگ‌هایی با زیبایی منحصر به فرد و نمای یکدست و البته بدون تغییر در رنگ را ایجاد کنند. در این نوع از سنگ‌ها می‌توان از قطعات فلزی، دانه‌های فسیلی یا قطعاتی از سنگ‌های قیمتی هم به عنوان بخشی از ساختار سنگ استفاده کرد.

سنگ مصنوعی، تحولی در نمای ساختمان های امروزی

سنگ مصنوعی چیست

سنگ مصنوعی ترکیبی از سنگ‌های طبیعی با مواد افزودنی هستند و مواد اولیه سنگ مصنوعی شامل ترکیباتی مانند سیمان و افزودنی‌هایی مانند پلیمرهایی است که باعث کم شدن وزن سنگ شده و فرایند نصب آن را تسهیل می‌کند. ایده ساخت سنگ مصنوعی به دلیل بیشتر شدن زیبایی و تنوع طرح و رنگ در نمای داخلی و نمای بیرونی ساختمان‌ها، سنگ فرش‌ها و کفپوش‌ها و همچنین محوطه‌سازی بیرونی ایجاد شد. تولید سنگ مصنوعی یک پاسخ به نیاز سلیقه‌های مختلف در طراحی و فاکتورهای فیزیکی و مکانیکی با کیفیت و هزینه بهینه است. همچنین برای تولید سنگ مصنوعی نیاز به لوازم کمی مثل میز ویبره سنگ مصنوعی و میکسر سنگ مصنوعی نیاز دارید که در یک کارگاه کوچک به راحتی جای میگیرند.

ویژگی های سنگ مصنوعی

یکی از ویژگی‌های مهم سنگ‌های مصنوعی وزن، ضخامت و قیمت کمتر آن‌ها است. همچنین برای آماده کردن یک سنگ طبیعی و استفاده آن در صنعت باید کارهای زیادی روی آن انجام شود که اجرای فرایندهای آن هزینه‌بر می‌شود.

با توجه به آن سنگ‌های مصنوعی دیگر نیازی به این فرایندها ندارند و در کنار آن می‌توان از طرح‌ها و رنگ‌های مختلف متناسب با سلیقه مشتری تولید کرد.

سنگ مصنوعی، تحولی در نمای ساختمان های امروزی

نکته دیگری که در تولید سنگ‌های مصنوعی وجود دارد این است که ضخامت کمتری دارند و می‌توان از آن‌ها در کاربری های خاص استفاده کرد. سنگ‌های مصنوعی به خاطر رس استفاده شده در آن‌ها آستانه بالایی برای تحمل گرما دارند. این ویژگی سنگ‌های مصنوعی را به گزینه مناسبی برای ساخت فضای خارجی و شومیه تبدیل کرده است. همچنین استفاده از سیمان در آن مانند دیگر محصولات سیمانی عمر مفید سنگ را افزایش داده‌است.

مزایای استفاده از سنگ مصنوعی

یکی از اصلی‌ترین مزایای سنگ مصنوعی که باعث شده است که مهندسان همواره از آن استقبال کنند، تنوع طرح و رنگ آن‌هاست که به زیبایی هر چه بیشتر فضاهای داخلی و بیرونی ساختمان کمک می‌کنند و می‌تواند هر سلیقه‌ای را از خودشان راضی کنند. در ادامه لیستی از مزایای سنگ‌های مصنوعی را می‌خوانیم:

به سادگی تمیز می‌شود. در صورتی که لکه روی سنگ بیفتد، به سادگی می‌توانید آن را با صابون یا مواد پاک کننده دیگر تمیز کنید.

در برابر گرد وغبار مقاوم است و امکان نفوذ مایعات در آن‌ها وجود ندارد. لکه‌های جوهر و سس را هم می‌توانید به سادگی از روی سنگ‌ها تمیز کنید.

در مقابل ضربه مقاوم است. در مقایسه با سنگ یا پلیمر، این سنگ‌ها از نظر ضدخش بودن دوام و ماندگاری بیشتری دارند. خراش ریز می‌تواند با ورقه‌های شنی از آن برطرف شود.

در مقایسه با سایر متریال موجود، سنگ مصنوعی در برابر گرما و حرارت دوام و مقاومت خوبی دارد. اما پیشنهاد ما این است که اشیا داغ را مستقیما روی سنگ مصنوعی قرار ندهید.

یکی از متریال مقاوم در برابر آتش است.

استاندارد خوبی در برابر مواد غذایی دارد و می‌توان مواد غذایی را مستقیما در تماس با آن‌ها قرار داد.

در سنگ مصنوعی می‌توان حفره‌هایی را برای عبور دادن لوله، سیم‌های برق و غیره ایجاد کرد.

برای ایجاد تناسب با دیگر اتصالات می‌توان در سنگ مصنوعی به سادگی شیارهایی ایجاد کرد.

می‌توان سنگ مصنوعی را به هر شکلی که می‌خواهید در بیاورید.

می‌توان سنگ مصنوعی را محکم تر از سنگ‌های طبیعی تولید کرد.

سنگ مصنوعی قیمت مناسب‌تری نسبت به سنگ طبیعی دارد.

در سنگ مصنوعی همواری یکدست وجود ندارد. در نتیجه نگرانی در خصوص سنگ مصنوعی با توجه به بستر هموار سنگ طبیعی نخواهید داشت.

سنگ مصنوعی نسبت به سائیدگی، مواد اسیدی، دماهای بالا، ضربه شدید، فشار، خم کردن و خاصیت نفوذ و حلال مقاومت خوبی دارد. تغییر شکل و چسبدگی آن شیوه‌های مخصوص به خودشان را دارند. از آنجایی که سطح این سنگ‌ها هیچگونه حفره‌ای ندارد، لکه‌های آب و روغن نمی‌توانند داخل آن نفوذ کنند. در نتیجه این سنگ‌ها در برابر لکه‌ها هم مقاومت خوبی دارند. می‌توان سنگ مصنوعی را به هر شکلی درآورد و در نصب آن اتصال بدون مرز داشت به این ترتیب که با کنار هم قرار دادن قطعات کوچک با استفاده از چسب مخصوص و سپس با استفاده از پولیش مخصوص می‌توان سنگ‌ها را کنار هم قرار داد و یک سنگ بزرگ ایجاد کرد.

سنگ مصنوعی چگونه تولید میشود؟

سنگ مصنوعی از ترکیب ماسه طبیعی، سیمان و رزین پلیمری‌های طبیعی به دست می‌آید. وزن و قیمت تمام شده این سنگ‌ها از سنگ‌های طبیعی کمتر است. این سنگ‌ها از مصالح ساختمانی پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی است برای تولید این سنگ‌ها به قالب سنگ مصنوعی، میز ویبره و گرم‌‌خانه‌ها نیاز دارید.

سنگ مصنوعی، تحولی در نمای ساختمان های امروزی

راه اندازی خط تولید سنگ مصنوعی

باید گفت که مراحل تولید سنگ مصنوعی شامل 5 مرحله کلی است و سپس وارد عرصه بازار شده و به صورت گسترده به بازار عرضه می‌شوند.

در مرحله اول مواد اولیه تولید کننده سنگ با هم ترکیب می‌شوند. مواد اصلی تولید سنگ مصنوعی شن و ماسه هستند که به صورت نیمه‌خشک و با نسبت سه به یک وارد میکسر شده و برای مدت 2 دقیقه کاملا با هم ترکیب می‌شوند.

بعد از اینکه شن و ماسه به خوبی با هم ترکیب شدند، کم کم آب را به ترکیب اضافه می‌کنیم تا ملات گلوله نشود.

سپس به میزان یک درصد وزن سیمان به ملات نهایی رزین اضافه می‌کنیم.

بعد از اینکه ملات شل شد، مواد را برای 5 دقیقه با هم ترکیب می‌کنیم تا ملات از دیواره میکسر جدا شود.

در مرحله دوم ملات نهایی را داخل قالب می ریزیم و وزن ملات ریخه شده داخل هر قالب باید با هم مساوی باشند.

در مرحله سوم قالب‌ها روی میز ویبره می‌روند و برای 30 تا 40 ثانیه تحت ویبره قرار می‌گیرند.

در مرحله چهارم قالب‌ها داخل گرم‌خانه می‌روند.

در نهایت زمانی که قالب‌ها روی قفسه‌ها قرار بگیرند، روی آن‌ها را نایلون می‌کشیم.

حالا قالب‌ها باید برای 24 ساعت به حال خودشان بمانند.

دمای مناسب برای تولید سنگ مصنوعی بین 25 تا 30 درجه است.

در مرحله آخر و بعد از اینکه قالب‌ها برای 24 ساعت در گرم‌خانه نگهداری شوند، قالب‌ها را بیرون آورده و ملات‌ها را از قالب جدا می‌کنیم.

برای آموزش جامع‌تر در خصوص تولید سنگ مصنوعی می توانید از دوره رایگان آموزش تولید سنگ مصنوعی سبک سازان زرین نقش استفاده کنید. مشاوره رایگان 09126724611

تکنولوژی ساخت سنگ مصنوعی

متریالی که برای تولید سنگ مصنوعی استفاده می‌شوند، برای کارهای داخلی و خارجی ساختمان چه در کف و چه در نما ایده‌آل هستند. تکنولوژی ترکیبی ویبره پرس هم مانند استفاده از مواد طبیعی سنگ در ترکیب آن از جمله مرمرها، سنگ‌های کلسیتی، گرانیت‌ها و سنگ‌های سیسیلی به همراه سیمان و مقدار کمیاب خواصی به سنگ می‌دهد که 75 درصد خواص سنگ طبیعی را دارند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟