هر آنچه باید در مورد دریچه های خطی و پلنیوم باکس بدانید

از آن جایی که دریچه های خطی یکی از پر کاربرد ترین دریچه های آلومینیومی جهت توزیع هوای بهینه در سیستم های تهویه مطبوع و سیستم های سرمایشی و گرمایشی هستند، در این متن قصد داریم به بیان چندین نکته قابل تامل در رابطه با این نوع دریچه بپردازیم.

هر آنچه باید در مورد دریچه های خطی و پلنیوم باکس بدانید

هشت نکته درباره دریچه های خطی و پلنیوم باکس

نکته یک : دریچه های خطی قابل نصب بر روی دیوار و سقف ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی و سقف های کاذب هستند.

نکته دو : حداکثر طول دریچه های خطی به صورت یکسره تا 5 متر است و به صورت چند تکه در ابعاد نامحدود قابل سفارش می باشند.

نکته سه : پخش هوا در این دریچه ها می تواند به صورت 30 درجه یا مستقیم باشد. ضمن آن که قابلیت توزیع هوا به صورت یک طرفه، دو طرفه، سه طرفه یا حتی چهار طرفه در این نوع دریچه وجود دارد.

نکته چهار : در مکان هایی که از سیستم های داکت اسپلیت، چیلر، فن کوئل یا VRF به منظور تاسیسات سرمایشی و گرمایشی ساختمان استفاده می شود، به ویژه در طول مسیر کانال هایی که طول زیادی دارند، مانند لابی هتل ها، بیمارستان ها، راهرو های طولانی ساختمان های تجاری و عمومی جهت پخش یکسان هوا بایستی از یک جعبه به نام پلنیوم باکس استفاده نمود.

در واقع پلنیوم باکس یک باکس فلزی از جنس گالوانیزه است که به منظور ترکیب هوا در کانال اصلی و رساندن یکنواخت آن به دریچه ها مورد استفاده قرار می گیرد. در ساختار این باکس از یک طراحی خاص استفاده می شود تا هوا بتواند به صورت تدریجی و کاملاً آرام در فضا منتشر شود. در همین راستا شایسته است بدانید که شرکت صنعتی رحمتی به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان دریچه های خطی و پلنیوم باکس های مربوط به آن در ایران میباشد که سابقه سالها فعالیت در این حوزه را دارد.

هر آنچه باید در مورد دریچه های خطی و پلنیوم باکس بدانید

نکته پنج : ساختار پلنیوم باکس از یک جعبه مکعب مستطیل فلزی تشکیل شده که در منطقه جلوی آن خروجی های دایروی شکلی به نام طوقه قرار داده می شود. از محل این طوقه ها به وسیله لوله های فکسیبل، هوا به دریچه های خطی یا اسلات منتقل می شود.

نکته شش : فضای داخلی پلنیوم باکس ها را می توان توسط عایق الاستومری پوشاند تا هم عایق صدا باشد و هم از رطوبت ناشی از عرق کردن هوای مرطوب جلوگیری به عمل آورد.

نکته هفت : جالب است بدانید که نصب پلنیوم باکس ها در فضای پشت دریچه های خطی و اسلات کاملاً به صورت مخفی بوده و در ظاهر نمای دریچه های هوای ساختمان شما چیزی از آن نمایان نمی شود.

نکته هشت : خوب است بدانید که برخی از تولید کنندگان شناخته شده در عرصه ساخت دریچه های هوا و پلنیوم باکس، جهت جلوگیری از سوراخ کردن دریچه ها از یک آپشن خاص به نام بست خرچنگی استفاده کرده اند که تاثیر زیادی بر زیبایی این محصول گذاشته و نیاز به درپوش را در آن ها از بین برده است.

هر آنچه باید در مورد دریچه های خطی و پلنیوم باکس بدانید

انواع مدلهای دریچه خطی هوا

مدل های مختلف دریچه های خطی عبارتند از :

  1. دریچه های خطی صفر درجه : زاویه پره هوا در این نوع دریچه ها به صورت صفر درجه ساخته می شود. در حقیقت این نوع دریچه هوای عبوری از خود را بدون تغییر زاویه به فضای داخل اتاق منتقل می کند و مناسب هوای رفت و برگشت می باشد. دریچه های خطی صفر درجه قابل نصب بر روی سقف، دیوار و سقف های کاذب هستند.
  2. دریچه های خطی 15 درجه : این نوع دریچه همان گونه که از نامش بر می آید، هوای عبوری از خود را با تغییر زاویه 15 درجه از خود رد می کند و افت فشار هوا در آن کم است. لازم به ذکر است که قابلیت جابجایی پره در جهات مختلف در این نوع دریچه وجود ندارد.
  3. دریچه های خطی 30 درجه : این نوع دریچه که زاویه هوای عبوری از خود را 30 درجه تغییر می دهد، در دو نوع یک طرفه و دو طرفه قابل تولید است. نوع یک طرفه آن در قسمت پیشانی دیوار و یا سقف های تا ارتفاع 4 متر قابل استفاده است و نوع دو طرفه آن در سقف و دور از دیوار های جانبی قابل نصب می باشد.
  4. دریچه های خطی 30 درجه با دمپر بلند آلنی: همان طور که از اسم آن پیدا است، این نوع دریچه را می توان با انواع دمپر پشت جهت باز و بسته کردن دریچه در هر ابعادی سفارش داد.
  5. دریچه های خطی 90 درجه : پره های این نوع دریچه به صورت 90 درجه، هوا را از خود عبور می دهند و به شکل تیغه های باریک ساخته می شوند. در این نوع دریچه نیز می توان از دمپر، جهت ورود و کنترل هوای دریچه ها استفاده نمود.
  6. دریچه های خطی تک پره ای: این نوع دریچه به منظور پخش مستقیم هوا و یا عبور هوا با زاویه 30 درجه به وسیله تیغه های متحرک تولید می شود. جنس این نوع دریچه از آلومینیوم اکسترود شده است که در مقابل زنگ زدگی بسیار مقاوم می باشد.
    هر آنچه باید در مورد دریچه های خطی و پلنیوم باکس بدانید
  7. دریچه های خطی دو طرفه : این نوع دریچه که یکی از پر کاربرد ترین دریچه های خطی است، قابلیت پخش هوا به دو سمت به صورت ثابت را دارد، دارای طول پرتاب متوسط بوده و افت فشار پایینی دارد. دریچه های خطی دو طرفه اغلب در موارد جلوزن و برگشت فن کوئل ها کاربرد دارند. علاوه بر آن این نوع دریچه قابل ساخت با ورق آلومینیوم، گالوانیزه و استنلس استیل نیز می باشد.
  8. دریچه های خطی سه طرفه : طول پرتاب هوای این نوع دریچه معمولاً بلند بوده و به 2000 فوت بر دقیقه می رسد که تقریباً تا دو سوم طول اتاق را در بر می گیرد.
  9. دریچه های خطی طرح اسلات : نمای ظاهری این مدل دریچه به صورت یک قاب خطی و بلند بوده و زیباتر و مینیمال تر از سایر مدل ها می باشد. ضمن آن که باید گفت شیار های داخلی آن نشان دهنده تعداد واحد دریچه است. به این صورت که وقتی بین دو فریم یک تیغه تقسیم کننده هوا قرار داده می شود، دریچه به دو شیار تقسیم می شود و به آن دریچه دو اسلوت گفته می شود. به همین ترتیب اگر دو تیغه بین آن اضافه شود، دریچه سه اسلوت ساخته می شود و تعداد این اسلوت ها می تواند تا ده عدد افزایش پیدا کند. فاصله شیار ها می تواند بین 20 تا 25 میلی متر متغیر باشد. جریان هوا در این نوع دریچه به صورت متعادل و کاملاً نامحسوس صورت می گیرد. مضاف بر آن، در مواقعی که در پشت این دریچه ها از پلنیوم باکس استفاده شود، پخش هوا به صورت یک دست و کاملاً یکنواخت خواهد بود. لازم به توضیح است که انواع کنج های زاویه دار دریچه های اسلات به صورت عمودی به سمت داخل یا به سمت خارج، گونیا یا ناگویا قابل تولید بوده و برای نصب در کنج های مختلف دیوار و سقف مورد استفاده قرار می گیرند.
  10. دریچه های خطی دکوراتیو: این نوع دریچه که جزء جدیدترین و زیباترین مدل دریچه های خطی است، از ورق های استیل طلایی رنگ و نقره ای رنگ ساخته می شود و به همین خاطر ظاهری بسیار لوکس و شیک به فضا می بخشد. به خصوص که قابلیت پانچ طرح های مینیمال و زیبا هم بر روی ورق های استیل در این مدل وجود دارد.
چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟