آشنایی با انواع پروفیل درب و پنجره

پروفیل درب و پنجره مقاطع توخالی باز یا بسته‌ای هستند که در ساخت در پنجره و انواع چهارچوب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پروفیل‌ها از متریال‌های فلزی مانند فولاد و غیرفلزی مانند PVC و UPVC تولید می‌شوند که هریک برای مصارف گوناگون کاربردهای خاص خود را دارند. این کاربردها با توجه به میزان اهمیت وزن ساختمان، نوع بازشو، ظاهر، میزان نیاز به صرفه‌جویی در انرژی، میزان نیاز به کاهش صداهای مزاحم و میزان مقاومت مورد نیاز باعث انتخاب انواع پروفیل‌های درب و پنجره می‌شود. در ادامه به بررسی این مقطع پرکاربرد در ساختمان می‌پردازیم.

آشنایی با انواع پروفیل درب و پنجره

اهمیت پروفیل در و پنجره چیست؟

اهمیت اصلی پروفیل در و پنجره به دلیل تأثیری است که در کیفیت ساخت انواع بناها دارد. انتخاب درست پروفیل‌های در و پنجره می‌تواند باعث موارد زیر شود:

  1. باعث آسایش ساکنین از شر صداهای مزاحم شود.
  2. ظاهری زیبا به فضای داخلی و خارجی ساختمان بدهد.
  3. هزینه‌های انرژی ساختمان را کم کند.
  4. بر مقاومت اسکلت ساختمان بیفزاید.
  5. وزن ساختمان را کم کند.

انواع پروفیل در و پنجره

در صنعت ساخت‌وساز امروز علاوه بر پروفیل در و پنجره فولادی از انواع دیگری از این مقاطع استفاده می‌کنند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پروفیل در و پنجره فولادی شامل ورق سیاه، ورق روغنی و استنلس استیل
  2. پروفیل در و پنجره PVC
  3. پروفیل در و پنجره UPVC
  4. پروفیل در و پنجره آلومینیوم
  5. پروفیل کامپوزیت Glass-Fiber Reinforced plastic GFRP
  6. پروفیل چوبی

البته برخی از پروفیل‌ها ترکیبی از متریال‌های مختلف هستند. به عنوان نمونه در برخی موارد برای افزایش مقاومت پروفیل در و پنجره UPVC از باریکه‌های پی‌وی‌سی، فولاد و یا استنلس استیل استفاده می‌کنند.

انواع پروفیل در و پنجره از نظر سطح مقطع و کاربرد

انواع پروفیل در و پنجره از نظر شکل سطح مقطع به مقاطع باز و بسته به صورت زیر تقسیم می‌شوند.

  • انواع پروفیل‌های باز در و پنجره شامل موارد زیر است:
  1. زهوار برای ساخت زوار روی شیشه
  2. چهارچوب درب فرانسوی
  3. درب دولبه
  4. چهارچوب ساده و رومی
  • انواع پروفیل‌های بسته در و پنجره شامل موارد زیر است:
  1. پروفیل سپری 507 برای پرکردن حدفاصل دو پنجره یا در و پنجره
  2. پروفیل درب و پنجره لنگه دری 508 برای ساخت کلاف اصلی بازشو
  3. پروفیل کلافی یا چهارچوبی 509 برای ساخت کلاف چهارچوب ثابت

آشنایی با انواع پروفیل درب و پنجره

قیمت انواع پروفیل در و پنجره

قیمت پروفیل‌های درب و پنجره با توجه به طراحی و سبک، نوع متریال و فرآیند تولید آن باهم متفاوت هستند. در این میان قیمت پروفیل‌های غیرفلزی PVC و UPVC ارزان‌ترین به شمار می‌روند. ازآنجا که پنجره‌های دوجداره مکان امن و ساکتی را در خانه از لحاظ صوتی و حرارتی ایجاد می‌کنند، کاربردشان بیشتر شده است. در ساخت پنجره‌های دوجداره معمولاً از پروفیل درب و پنجره UPVC و آلومینیوم استفاده می‌کنند. به این ترتیب کاربرد پروفیل درب و پنجره UPVC و آلومینیوم به دلیل محبوبیت پنجره‌های دوجداره در حال افزایش است.

قیمت پروفیل درب و پنجره فولادی

براساس استاندارد ملی ایران شماره 7336 برای ساخت پروفیل درب و پنجره فولادی از ورق گرم مانند ورق سیاه و هم‌چنین ورق سرد مانند ورق روغنی استفاده می‌کنند؛ بنابراین از عوامل مؤثر بر قیمت پروفیل در و پنجره فولادی می‌توان به نوسانات قیمت ورق و قیمت انواع پروفیل مانند پروفیل سپری و هم‌چنین نوع فرایند تولید اشاره کرد. عامل دیگر تأثیرگذار بر قیمت درب و پنجره فولادی نوع دیگری از پروفیل یعنی قیمت نبشی در سایزهای مختلف است. پروفیل نبشی دارای سطح مقطع به شکل L بوده و به دلیل وزن کمتر ارزان‌تر تمام می‌شود هرچند دارای مقاومت خمشی کمتری نسبت به نوع پروفیل سپری است. به طورکلی قیمت ورق‌های فولادی براساس نوسانات ارز، تورم و رکود، قیمت جهانی فولاد، میزان عرضه تولیدکنندگان در برابر تقاضای موجود کاهش یا افزایش می‌یابد. به این ترتیب هرچند قیمت پروفیل در و پنجره به پارامترهای زیادی به طور مستقیم و غیرمستقیم بستگی دارد ولی قیمت ارز و میزان عرضه و تقاضا و روش تولید مهم‌ترین عوامل به شمار می‌روند. هم‌چنین قیمت هریک از پروفیل‌های فولادی در و پنجره براساس طول، ضخامت، وزن و سایز با یکدیگر متفاوت هستند.

قیمت پروفیل در و پنجره فولادی براساس ضخامت

ضخامت انواع پروفیل‌ها ا ز 0.7 میلی‌متر شروع می‌شود که معمولاً از پروفیل‌ها در ضخامت‌های ۰.۷، 0.8، ۰.۹، 1، 1.25، 1.5 برای صنایع چون تولید مبل و از پروفیل‌ها با ضخامت 1.5 الی 2 و 2.5 میلی‌متر معمولاً برای در و پنجره ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. برای ساخت پروفیل در و پنجره فولادی در ضخامت‌های ۱.۵ میلی‌متر و کمتر از ورق روغنی استفاده می‌کنند. هم‌چنین در ضخامت‌های بالاتر ۱.۵ میلی‌متر از ورق سیاه برای تولید پروفیل‌های در و پنجره فولادی استفاده می‌کنند. با توجه به قیمت گران‌تر ورق روغنی نسبت به ورق سیاه، تولید پروفیل‌های در و پنجره با ضخامت کمتر گران‌تر تمام می‌شود. به همین دلیل وزن واحد هر یک کیلوگرم پروفیل‌های سبک وزن گران‌تر از پروفیل‌های در و پنجره سنگین است. هرچند قیمت تمام شده شاخه 6 متری پروفیل‌های سنگین به دلیل وزن بیشتر گران‌تر می‌شود. به این ترتیب قیمت درب و پنجره فولادی با قیمت پروفیل آهن رابطه مستقیمی دارد.

آشنایی با انواع پروفیل درب و پنجره

کاربرد وزن پروفیل درب و پنجره

هرچند پروفیل‌های در و پنجره با وزن بالا مقاومت بیشتری در برابر بارهای خارجی دارند اما نصب سخت‌تری داشته و وزن ساختمان را سنگین‌تر می‌کنند. در مقابل هرچه وزن پروفیل‌های در و پنجره سبک‌تر باشد نصب آن آسان‌تر است اما در برابر بارهای خارجی عملکرد ضعیف‌تر خواهد داشت. درنتیجه محاسبه وزن پروفیل درب و پنجره علاوه بر تأثیر در هزینه ساخت می‌تواند به سبک‌تر شدن سازه و افزایش کیفیت ساخت تأثیرگذار باشد.

سخن پایانی

در کاربردهایی که بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها مهم است از پروفیل‌های درب‌ و پنجره UPVC برای نصب پنجره‌های دوجداره استفاده می‌کنند. در کاربردهایی که استحکام و مقاومت بیشتر مدنظراست از پروفیل‌های در و پنجره فولادی استفاده می‌کنند. قیمت پروفیل در پنجره از مهم‌ترین پارامترهای ساخت‌وساز به شمار می‌رود. نکته مهم تناسب پرداخت قیمت پروفیل در و پنجره متناسب با کارایی مدنظرتان است.

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)