فرق اتوکد با اتوکد الکتریکال (برقی)

امروزه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از مهندسان از برنامه‌های مهندسی در جهت آسان‌ سازی کار خود استفاده می‌کنند. یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای مهندسی، اتوکد می‌باشد. این نرم افزار که برای اولین بار در سال 1982 توسط شرکت Autodesk تولید شد، به عنوان یکی از محبوب‌ترین نرم افزارهای نقشه کشی شناخته می‌شود. شاید برایتان غیرقابل باور باشد که بیش از هشتاد درصد قطعات تولید شده در صنعت، توسط نرم افزارهای مهندسی علی الخصوص اتوکد طراحی می‌شوند. اتوکد کاربردهای فراوانی در مهندسی برق دارد. به همین دلیل شرکت Autodesk برای راحت‌تر کردن نقشه کشی الکتریکی، اقدام به تولید اتوکد الکتریکال کرده است که در ادامه به بررسی اتوکد، اتوکد الکتریکال و تفاوت‌های متعدد میان این دو برنامه کاربردی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

اتوکد چیست؟

اگر بخواهیم یکی از اصلی‌ترین نرم افزارهای مهندسی که تولید آن انقلابی شگرف در حوزه نقشه کشی صنعتی ایجاد کرد را نام ببریم، قطعا اتوکد اولین انتخاب است. اتوکد باعث شده تا نقشه‌های مهندسی دقت بسیار بالاتری داشته باشند و کیفیت طراحی‌های مهندسی روز به روز افزایش یابد. این نرم افزار ویژگی‌های متعددی دارد. از بهترین ویژگی‌های این نرم افزار، رابط کاربری فوق‌العاده راحت این نرم افزار است. علاوه بر این، اتوکد چندکاربره است و چند مهندس به صورت همزمان می‌توانند با هم در یک پروژه فعالیت کنند. همچنین این برنامه به شدت انعطاف پذیر است و امکان ترسیم دوبعدی و سه بعدی در این نرم افزار وجود دارد. بازار کار این نرم افزار بسیار داغ است و بسیاری از افراد می‌توانند با انجام پروژه‌های اتوکد برای کارفرمایان یا شرکت هایی به دنبال استخدام اتوکد کار حرفه ای هستند، به درآمدزایی بپردازند.

فرق اتوکد با اتوکد الکتریکال (برقی)

اتوکد الکتریکال (برقی) چیست؟

امروزه بسیاری از افراد با نرم افزار اتوکد آشنایی دارند اما برخی دیگر حتی اسم اتوکد الکتریکال (برقی) به گوششان نخورده است. به همین دلیل بهتر است در ابتدا به سوال زیر پاسخ دهیم.

اتوکد الکتریکال یک برنامه کاربردی دیگر از شرکت اتودسک است که توانایی طراحی یک بعدی، دو بعدی و سه بعدی را دارا می‌باشد. اتوکد برقی همانطور که از نامش پیداست در حوزه مهندسی برق برای طراحی نقشه در مدارهای الکتریکی و تابلوهای برق کاربرد دارد. این برنامه کاربردی امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است به طوری که بسیاری از مهندسان برق، برای کشیدن ساده‌ترین نقشه‌ها از این برنامه کمک می‌گیرند.

فرق اتوکد با اتوکد الکتریکال (برقی)

اتوکد الکتریکال ویژگی‌های متعددی دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم افزار می‌توان به پشتیبانی از نقشه‌ها با فرمت DGW اشاره کرد. اتوکد برقی قابلیت درگ اند دراپ دارد و می‌توان به راحتی فایل DGW را به محیط نرم افزار انتقال داد. همچنین اتوکد برقی توانایی پیدا کردن خطا و رفع آن را دارا می‌باشد. علاوه بر موارد ذکر شده، اتوکد الکتریکال توانایی تولید گزارش پروژه را به صورت اتوماتیک را دارد و این گزارش‌ها به صورت اکسل ارائه می‌شود. همچنین این نرم افزار می‌تواند نتایج نهایی پروژه را برای شما به صورت فایل پی دی اف ارائه کند.

چرا باید از اتوکد الکتریکال استفاده کنیم؟

فرق اتوکد با اتوکد الکتریکال (برقی)

اتوکد الکتریکال یکی از نوآوری‌های شرکت اتودسک است. تولید این نرم‌ افزار مزایای بسیاری برای مهندسان برق داشته و بسیاری از پیشرفت‌های بشر در این حوزه به تولید این نرم افزار کاربردی بر می‌گردد. از مزایای اتوکد برقی می‌توان به رابط کاربری فوق العاده آسان آن اشاره کرد. شما می‌توانید با بهره گیری از ویژگی‌های موجود در نرم افزار اتوکد برقی، سرعت طراحی‌های خود را بهبود ببخشید و در کم‌ترین زمان ممکن به طراحی نقشه‌های مدار الکتریکی بپردازید. علاوه بر این استفاده از این نرم افزار موجب بهبود کیفیت طراحی‌ مدارهای الکتریکی می‌گردد که این موضوع می‌تواند موجب افزایش دقت نقشه‌ مدارهای الکتریکی گردد.

تفاوت‌های اتوکد و اتوکد الکتریکال

به طور کلی می‌توان گفت اتوکد الکتریکال زیرمجموعه‌ای از برنامه اتوکد است که شامل ویجت‌های اضافه می‌شود. وجود این ویجت‌ها موجب شده تا با استفاده از آن‌ها بتوان به راحتی هرچه تمام‌تر نقشه‌های مدار الکتریکی را ترسیم کنید. پس با توجه به این نکات برای استفاده از اتوکد برقی بهتر است در ابتدا به آموزش تمامی نکات این برنامه کاربردی بپردازید.

فرق اتوکد با اتوکد الکتریکال (برقی)

علاوه بر این موارد از دیگر تفاوت‌های اتوکد و اتوکد الکتریکال، تفاوت در کاربرد آن‌هاست. کاربرد اصلی اتوکد الکتریکال صرفا در مهندسی برق است و در ترسیم نقشه‌ مدارهای الکتریکی کاربرد دارد، اما برنامه اصلی اتوکد در بسیاری از زمینه‌ها کاربرد دارد. همچنین در اتوکد الکتریکال مفاهیمی تعریف شده که در اتوکد غیر قابل تعریف است. از عمده مفاهیم تعریف شده در اتوکد الکتریکال می‌توان به مقاومت، کنتاکتور، بوبین و … اشاره کرد. با توجه به این موارد می‌توان گفت تفاوت اصلی اتوکد و اتوکد الکتریکال تعاریف و مفاهیمی است که برای مهندسی برق در اتوکد برقی تعریف شده است و در اتوکد وجود ندارد.

جمع بندی

فرق اتوکد با اتوکد الکتریکال (برقی)

اتوکد یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های مهندسی در دهه اخیر است که توسط شرکت اتودسک طراحی شده است. این برنامه مهندسی برای انجام طراحی دو بعدی و سه بعدی و نقشه کشی مهندسی کاربرد دارد. اتوکد الکتریکال هم یکی از زیرمجموعه‌های اتوکد است که برای ترسیم نقشه مدارهای برقی و تابلوهای برق مورد استفاده قرار گرفته است. پیدایش اتوکد برقی موجب شده تا بسیاری از پروژه‌های مرتبط با مهندسی برق به بهترین شکل ممکن در کم‌ترین زمان انجام شوند. این برنامه ویژگی‌های متعددی دارد که این ویژگی‌ها موجب شده تا این برنامه مهندسی کاربردهای فروانی در حوزه مهندسی برق داشته باشد. اگر به اتوکد و اتوکد الکتریکال تسلط دارید می‌توانید به انجام پروژه‌های اتوکد بپردازید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟