چگونه آبگرمکن خانه متحرک خود را تعویض کنیم؟

آبگرمکن خانه های متحرک یا آماده، به آبگرمکن های معمولی شباهت دارند، اما تفاوت های اساسی بین این دو وجود دارد. مهمترین تفاوت آنها این است که آبگرمکن های مخصوص خانه متحرک باید دمای مناسب آن را داشته باشند. همچنین، تمام آبگرمکن ها باید سیستم تهویه مناسبی داشته باشند و مخزن آنها باید محکم بوده و در برابر حرکت ایمن باشند.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید قیمت نصب آبگرمکن را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال نصاب آبگرمکن در تهران باشید می‌توانید سفارش نصب آبگرمکن ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

چگونه آبگرمکن خانه متحرک خود را تعویض کنیم؟

نکته: مراحل زیر روش کلی تعویض یک آبگرمکن استاندارد خارج از محوطه خانه متحرک را بیان می کند. مراحل و الزامات نصب آبگرمکن بسته به محل زندگی متفاوت خواهد بود. نصب آبگرمکن باید مطابق الزامات قانونی انجام شود.

سازمان مسکن و پیشرفت شهری و مجوز قانونی آن

آبگرمکن خانه های متحرک باید طبق استانداردهای خاص سازمان مسکن و پیشرفت شهری (اچ یو دی) نصب شوند. تمام آبگرمکن های مورد استفاده در خانه های متحرک برچسبی دارند که نشان دهنده مجوز این سازمان می باشد. استفاده از یک آبگرمکن استاندارد ناسازگار در خانه متحرک می تواند گرفتار کد ساختمانی شده و مشکلات دیگری به بار آورد. ممکن است بیمه خانه مشمول آبگرمکن ناسازگار نباشد، و این موضوع می تواند در هنگام فروش خانه مشکل ساز شود.

آبگرمکن های مخصوص خانه های متحرک، ویژگی های خاصی دارند:

  •         ورودی آب سرد در قسمت کناری (گاهی خروجی آب گرم نیز در گوشه مخزن قرار دارد)
  •         با استانداردهای مربوط به عایق کاری حرارتی و بهره وری انرژی مطابق است
  •         سوپاپ اطمینان غیر تنظیمی دما و فشار (تی پی آر)
  •         اندازه کوچکتر نسبت به دستگاه های استاندارد (در برخی موارد)
  •         آبگرمکن های گازی در صورت نصب در بیرون عایق احتراق هستند

انواع سوخت آبگرمکن ها

در بیشتر موارد آبگرمکن ها با واحدهایی که منبع سوخت مشابه دستگاه قبلی داشته باشند جایگزین می شوند. رایج ترین نوع سوخت آنها گاز و برق می باشد اما برخی از دستگاه ها سوخت نفتی نیز دارند. بسته به نیاز خانه، آبگرمکن های گازی از گاز پروپان یا گاز طبیعی استفاده می کنند. جایگزین کردن آبگرمکن با دستگاهی دارای سوخت متفاوت پرهزینه است، اما غیرممکن نیست. دستگاه های برقی باید در پنل برقی خانه ظرفیت کافی داشته باشند و معمولا به ولتاژ 240 نیاز دارند، در حالی که آبگرمکن های گازی علاوه بر منبع گاز، برای احتراق به امکانات ویژه نیاز دارند.

نصب شیر یا لوله کشی برای آبگرمکن دارای منبع انرژی متفاوت، به مجوز نیاز داشته و ممکن است احتیاج باشد نصب آن نیز توسط فردی دارای مجوز انجام شود که این موضوع میزان هزینه تعویض را افزایش می دهد.

چگونه آبگرمکن خانه متحرک خود را تعویض کنیم؟

محل قرارگیری آبگرمکن

محل قرارگیری یک آبگرمکن در خانه متحرک اهمیت زیادی دارد، خصوصا اگر آبگرمکن از نوع گازی باشد. آبگرمکنی که داخل خانه متحرک، در جایی مانند کمد یا جایگاهی بدون دسترسی خارجی قرار می گیرد باید از نوع عایق احتراق باشد تا هیچ ارتباطی بین ورودی و خروجی هوای خانه وجود نداشته باشد. آبگرمکن گازی که بدون وجود درب دسترسی دهنده، در خارج از خانه قرار دارد می تواند برای استفاده در یک خانه متحرک مناسب و استاندارد باشد.

موارد مورد نیاز

لوازم و ابزار

  •         شلنگ
  •         آچار فرانسه، آچار لوله، آچار کلاغی
  •         دریل و اتصالات لازم برای پیچ و لنگرها
  •         سینی فلزی (در صورت نیاز)

مواد مورد نیاز

  •         بست مخصوص و تسمه (در صورت نیاز)
  •         پیچ فلزی ورقه ای
  •         لوله تخلیه سوپاپ اطمینان فشار و دما
  •         چسب لوله
  •         چسب مخصوص برای اتصالات گازی
  •         محلول تست نشت گاز

دستورالعمل

آب و گاز را قطع کنید

سوپاپ اطمینان آب سرد را خاموش کنید. سوپاپ منبع گاز آبگرمکن را نیز خاموش نمایید. اجازه دهید آبگرمکن کاملا سرد شود.

مخزن را تخلیه کنید

یک شلنگ به سوپاپ تخلیه مخزن آبگرمکن وصل کنید. شلنگ را در نقطه ای مناسب مانند محیطی خارجی یا در باغچه قرار دهید. شیر تخلیه را بار کرده و اجازه دهید آب کاملا خارج شود. همچنین، سوپاپ اطمینان فشار و دما را باز کنید تا هوا به داخل دستگاه وارد شده و از مکش جلوگیری کند. زمانی که مخزن کاملا خالی شد، شیر تخلیه را ببندید و شلنگ را جدا کنید.

آبگرمکن قدیمی را جدا کنید

خطوط انعطاف پذیر گاز را از سوپاپ کنترل گاز جدا نمایید. خطوط آب سرد و گرم را به ترتیب از بخش ورودی و خروجی مخزن جدا کنید. سپس، لوله تخلیه را از کلاهک مخزن باز نمایید. تمام بست ها و پیچ های محکم شده روی مخزن را باز کنید. مخزن را از محفظه آّگرمکن جدا نمایید.

یک سینی فلزی نصب کنید

در صورت نیاز، یک سینی فلزی مقاوم در برابر خوردگی برای آبگرمکن جدید خود نصب کنید.اگر سینی قدیمی تان قابل استفاده است و اندازه مناسبی دارد می توانید از همان استفاده کنید.

سوپاپ اطمینان فشار و دما را نصب کنید

با دنبال کردن دستورالعمل برای آبگرمکن تازه خود، سوپاپ اطمینان فشار و دمای جدیدی نصب کنید.

مکان آبگرمکن جدید

آبگرمکن جدید خود را درون سینی قرار دهید. آن را طوری قرار دهید که با منبع گاز، لوله های آب، و لوله تخلیه هم تراز باشد. مخزن آبگرمکن را با استفاده از بست و پیچ و طبق قوانین محلی به دیوار و زمین محکم کنید.

چگونه آبگرمکن خانه متحرک خود را تعویض کنیم؟

اتصال دریچه را کامل کنید

طبق دستور سازنده کلاهک جدید را به مخزن آبگرمکن نصب کنید. معمولا، کلاهک با چند ضربه به خوبی نصب می شود و ممکن است به پیچ شدن نیز نیاز داشته باشد. خروجی مجرا را روی کلاهک قرار داده و دریچه رابا پیچ محکم نمایید.

یک لوله تخلیه فشار و دما اضافه کنید

یک لوله سی پی وی سی مسی در سوپاپ اطمینان فشار و دما نصب کنید تا لوله به خارج از خانه تخلیه شود. در صورتی که لوله قدیمی تان مناسب بوده و سایز مناسبی داشته باشد، می توانید برای سوپاپ جدید از همان استفاده نمایید.

خطوط آب را متصل کنید

لوله منبع آب سرد را با استفاده از یک رابط و چسب لوله به خروجی آب سرد در مخزن متصل کنید. خروجی آب گرم مخزن را با استفاده از رابط به لوله آب گرم وصل نمایید.

اتصالات گاز را انجام داده و آنها را امتحان کنید

طبق دستورالعمل لوله منبع گاز را به سوپاپ کنترل گاز آبگرمکن متصل کرده و با استفاده از محلول مخصوص امکان وجود نشتی را بررسی کنید.

مخزن را پر کنید

اطمینان حاصل کنید دریچه زهکشی مخزن بسته باشد. منبع آب سرد را باز کرده و اجازه دهید مخزن پر شود. شیر آب گرم نزدیک ترین مکان خانه را باز کنید. بگذارید آب تاجایی که با نیروی کامل از شیر آب داغ خارج می شود، پر شود (این موضوع نشان دهنده پر بودن مخزن است)، سپس شیر را ببندید.

اتصالات را بررسی کرده و مخزن را راه اندازی کنید

اطمینان حاصل کنید تمام اتصالات امن هستند و هیچ نشتی آب یا گازی وجود ندارد. طبق دستورالعمل سازنده چراغ استارت آبگرمکن را روشن کنید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟