تسمه های انتقال نیرو از نوع تسمه صنعتی هستند؟

تسمه های انتقال نیرو، یکی از انواع تسمه صنعتی بوده که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این تسمه ‌ها، به دلیل کارایی بالایی که دارند، به عنوان یکی از محصولات اصلی تولیدکنندگان ماشین ‌آلات صنعتی شناخته می ‌شوند. در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

تسمه صنعتی چیست؟

تسمه صنعتی، یکی از قطعات حیاتی در صنایع مختلف مانند خودروسازی، صنایع غذایی، داروسازی، بسته ‌بندی و غیره است که به منظور انتقال نیرو و حرکت مواد به کار می ‌رود. بر اساس نوع و کاربرد تسمه، می ‌تواند دارای ساختار و متریال ‌های متفاوتی باشد.

تسمه‌ صنعتی به دلیل داشتن ساختار ویژه، شرایط تنوع و تعداد زیادی در تولید این محصول را فراهم می‌ کند. هر یک از انواع تسمه های صنعتی موجود در بازار، کاربری ‌های مختلفی دارند و از متریال‌ های متفاوتی بر اساس کاربردشان تهیه می ‌شوند.

به عنوان یکی از اصلی ‌ترین قطعات ماشین آلات صنعتی، تسمه‌ های صنعتی به دلیل کاربرد بالا، از اهمیت بالایی برخوردارند. در واقع، برخی از صنایع بدون استفاده از تسمه صنعتی، نمی ‌توانند عملیات تولید خود را انجام دهند.

تسمه های انتقال نیرو از نوع تسمه صنعتی هستند؟

آشنایی با تسمه های انتقال نیرو

تسمه های انتقال نیرو، به عنوان یکی از اصلی ‌ترین تجهیزات صنایع بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این تسمه صنعتی، با عملکردی که در دستگاه دارد، به راحتی امکان انتقال مواد و ابزارها را در زمان کم، فراهم می‌ کند.

تسمه انتقال نیرو، با توجه به ویژگی‌ های خود، انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها برای کاربردهای خاصی به کار می ‌روند. برای مثال، تسمه صنعتی با مقاومت بالا در برابر رطوبت در صنایع غذایی و داروسازی استفاده می‌ شود ؛ در حالی که تسمه‌ های با قابلیت انعطاف پذیری بیشتر در صنایع خودروسازی و بسته ‌بندی به کار می روند.

وظیفه تسمه های انتقال نیرو

تسمه های انتقال نیرو، به عنوان یکی از اصلی ‌ترین تجهیزات صنایع، علاوه بر وظیفه منتقل کردن نیروی موتور یا گشتاور از بخشی از دستگاه به بخش دیگر، عملکرد مهمی را در سیستم ‌های صنعتی ایفا می ‌کنند. این تسمه ‌ها، با حرکت خود، چرخ دنده، غلطک یا فولی دومی را به حرکت در می‌ آورند و یا باعث درگیری آن قسمت با قطعات دیگر می ‌شوند.

تسمه های انتقال نیرو، با عرض کمی که دارند، به عنوان یک تسمه صنعتی محسوب می‌ شوند و گنجایش یا فضایی برای حمل محصولات ندارند. با این حال، با ساختار مستحکمی که دارند، برای دورهای بالا و مقاومت در برابر نیروی کششی وارد شده مناسب ساخته شده ‌اند.

تسمه های انتقال نیرو از نوع تسمه صنعتی هستند؟

مکانیسم تسمه های انتقال نیرو

در برخی موارد، سطح رویی تسمه های انتقال نیرو ممکن است علاوه بر انتقال نیرو با محصولی درگیر شده، آن را به سمت جلو کشیده یا نیرویی را به سمت محصول وارد کند. به همین دلیل، جهت محافظت از سطح تسمه انتقال نیرو در برابر اصطکاک و خوردگی و یا ایجاد درگیری بیشتر با محصول، آن را با لاستیک ‌های ضد سایش روکش می ‌کنند.

انواع تسمه های انتقال نیرو

تسمه های انتقال نیرو، با توجه به ساختارشان می ‌توانند دنده‌ای و یا تخت باشند. همچنین، جنس این تسمه ‌ها نیز می‌ تواند از انواع مختلفی شامل لاستیک، پلی‌اورتان (PU)، پی وی سی (PVC) و غیره با همراهی الیاف مصنوعی یا رشته‌ های سیم باشد. در ادامه، انواع تسمه ‌ها را معرفی می‌ کنیم.

  • تسمه‌ های لاستیکی
  • تسمه‌ های پلی‌اورتان
  • تسمه‌ های پی وی سی (PVC)
  • تسمه‌ های نسوز
  • تسمه‌ های مقاوم در برابر گرما
  • تسمه ‌های زنجیری
  • تسمه‌ های فلزی
  • تسمه‌ های چندلایه
  • تسمه‌ های گامدار

جمع بندی

به طور کلی، تسمه های انتقال نیرو و نوار نقاله به عنوان تسمه صنعتی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند و با توجه به نیاز و کاربرد خود، انواع مختلفی دارند که به راحتی قابل تنظیم و تعویض هستند. این تسمه ‌ها، با کارایی بالایی که دارند، به عنوان یکی از محصولات اصلی در صنایع بزرگ و کوچک شناخته می‌ شوند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟