علت بوی بد کولر آبی + راه حل ساده و دائمی

با توجه به اینکه در حال حاضر کولرهای گازی و انواع مختلف و گوناگون آن، تولید و روانه بازار شده است و درباره آن تبلیغات زیادی را مشاهده می‌کنیم اما همچنان مردم ایران و بیشتر مردم از سرتاسر جهان، خرید کولر آبی و استفاده از آن را همچنین یکی از بهترین گزینه ها برای تهویه هوا محسوب می کنند.

از مزیت کولرهای آبی می توان به باد خنک آن اشاره کرد که همواره به عنوان یکی از بهترین کننده هوا در فصل بهار ای می باشد.

ولی هر چند وقت یکبار امکان دارد با این مشکل روبرو شده باشید که بوی بد و نامطبوع از کولر به مشام می رسد و یا این که یک مدت زمان است که این بوی بد به وجود آمده است و هرچند که آن را سرویس کرده باشید و سعی به برطرف کردن این مشکل کرده باشید ولی موفق نشده آن را برطرف نمایید.

اگرچه بعضی از افراد این مشکل را به خاطر پوشال در کولر آبی می‌دانند و به شما می‌گویم پوشال کولر باید عوض شود اما در ادامه به دلایل دیگر اشاره می‌کنیم که باعث بوی بد در کولر آبی است و بعد از آن برای برطرف کردن بوی بد کولر راهکار های مختلف را برای شما توضیح می دهیم.

علت بوی بد کولر آبی + راه حل ساده و دائمی

 علت بوی بد کولر

علت بوی بد کولر آبی چیست؟

اصلی‌ترین و مهم‌ترین راهکار برای از بین بردن بوی نامطلوب، شناختن دلیل و ریشه وجود آورنده آن بوی بد است.

با عرض تاسف تنها کاری را که کارشناسان تاسیسات ناوارد به مشتریان خود توسعه می‌کند سرویس کولر یا تعویض پوشال کولر آبی است. حتی بعضی از این افراد بدون دانستن دلیل و بر روی دست مشتریان هزینه اضافه گذاشته و این در حالی است که مشکل برطرف نمی‌شود باید به این نکته توجه کرد و به خاطر سپرد که به وجود آمدن بوی بد در کولر آبی می تواند دلایل بسیار زیادی را داشته باشد و اگر نکته در این قسمت جا ماند علت آن نیست که نمی تواند دلیل بوی بد کولر باشد.

در ادامه مطالب بعضی از علت هایی که باعث به وجود آمدن بوی نامطبوع کولر آبی است اشاره می کنیم.

 خراب شدن پوشال کولر

باید این مطلب را در نظر داشته باشید که کولر آبی برای اینکه رطوبت  لازم را تامین کند از رطوبت پوشال استفاده می‌کند و همین پوشال ها محل خیلی خوب برای رشد ویروس و باکتری و انواع میکروب ها هستند و غالباً بوی بد کولر آبی به دلیل عوض نکردن همین پوشه ها در طول مدت زمان طولانی است .

جمع شدن ویروس و باکتری در محل مرطوب و نمناک خیلی بیشتر است و پوشال کولر می‌تواند یک محل امن برای رشد باکتری باشد.

علت بوی بد کولر آبی + راه حل ساده و دائمی

 خراب شدن پوشال کولر

نکته قابل توجه و بد ماجرا از این قرار است که، متاسفانه بوی بد هم باعث آزار و اذیت می شود و هم اینکه از اگر به موقع این پوشال ها عوض نشود باعث می شود ویروس و باکتری از راه کولر وارد خانه ها شوند و در نتیجه باعث آلرژی و به وجود آمدن بیماری های ویروسی می شوند.

به طور قطع تنها راه نابودی بوی بد در چنین شرایط تعویض نمودن پوشال ها است.

مطلبی که در چنین شرایطی نباید از یاد برد این است که هنگامی که پوشال بوی بد بگیرد به طور معمول این بو را به محیط پیرامون خود منتقل می کند. پس هنگامی که پوشال ها بو گرفتن و تصمیم گرفتید آن را تعویض کنیم با یک محلولی از آب و سرکه و مقدار جوهر نمک رقیق شده است حتماً باید دریچه ها و اطراف کولر را بشویید.

مشاهده راهنمای خرید آبگرمکن + لیست پرفروش‌ترین آبگرمکن بازار

آلوده شدن آب تغذیه کننده کولر

خیلی از افراد برای اینکه آب کولر خود را تامین کنند یک شیر آب را مورد استفاده قرار می دهند بعضی از این شیرها به صورت مستقیم به آب شورب وصل هستند. اگر از این دسته از افراد می باشید در این باره مشکلی به وجود نمی آید ولی بعضی از افراد دیگر برای تامین آب از منبع استفاده می کنند.

توجه کنید در چنین شرایطی در هنگام سرویس کولر و بازدید باید مخزن آب را هم بررسی کنید، اگر به صورت دستی آب منبع را پر می کنید و در منبع جریان آب کم می باشد و یا اگر منابع در معرض نور خورشید قرار گرفته است و جنس منبع از کیفیت خوب برخوردار نیست و یا دلیل دیگر این که درب منبع به خوبی بسته نشده باشد پتانسیل خرابی آب بسیار بالا میرود و در نهایت آب لجن می بندد و یا موجودی در آب افتاده و بو میگیرد.

لازم است که در گام اول از بسته بودن درب منبع اطمینان لازم را پیدا کنید و در قدم بعدی به صورت مرتب آب منبع را بازدید نمایید و یک شرایط به وجود آورید که آب راکد نباشد و جریان داشته باشد.

آبی که بو گرفته هنگامی که وارد کولر می‌شود اگر پوشال ها هم عوض شده باشد باعث به وجود آمدن بوی بد کولر می شود.

علت بوی بد کولر آبی + راه حل ساده و دائمی

 محل نامناسب نصب کولر

مناسب نبودن محل نصب کولر آبی

اگر در حال حاضر کولر آبی را نصب کرده اید و یا اینکه تغییرات در محل نصب کولر انجام داده‌اید و یا به دلیل های مختلف در محیط تازه قرار گرفته است باید بدانید که هوای کولر آبی از طریق محیط اطراف آن انجام می گیرد. بعضی اوقات کولر خود بوی بدی ندارد ولی کولر در محیطی قرار دارد که بوی بد اطراف را گرفته و وارد خانه می سازد. به طور مثال امکان دارد که لوله هود آشپزخانه و یا هواکش سرویس بهداشتی ساختمان خود و یا ساختمان همسایه نزدیک دریچه کولر قرار گرفته باشد و همین موضوع باعث می‌شود بوی بد توسط کولر گرفته شده و وارد فضای داخلی گردد.

برای برطرف کردن این گونه موارد باید محل نصب کولر را عوض کرد و یا اینکه لوله هواکش را به سمت بالا برد و یا از هر روش دیگر برای برطرف کردن بوی بد محیط می توان استفاده نمود.

بوگرفتن آب سینی

بعضی مواقع به علت خراب شدن پمپ آب و یا علت های دیگر در سینی کولر آب به خوبی تعویض نمی شود و همین خود باعث بو گرفتن آب کولر می شود برای برطرف ساختن این مشکل در ابتدا باید علت تعویض نشدن آب را که باعث بو گرفتن آن شده است پیدا کرد و این مشکل را برطرف ساخت.

علت بوی بد کولر آبی + راه حل ساده و دائمی

نیم سوز شدن موتور کولر

 نیم سوز شدن پمپ آب یا موتور کولر

اگر بوی بد که از کولر می آید بوی سوختگی و یا داغی است باید علت آن را نیم سوز شدن پمپ آب و یا موتور کولر دانست. این گونه موتورها دارای دو دور می باشند و توسط یک سیم پیچ راه انداز شروع به کار می‌کنند. هر موقع که یکی از این سیم پیچها نیم سوز شود و یا اتصالی داشته باشد بوی سوختگی از کولر به مشام می رسد این مورد درباره پمپ‌کولر هم صدق می‌کند و اگر پمپ کولر و یا آرمیچر نیم سوز شده باشد و یا اینکه کولر بدون آب کار کرده باشد و مواردی دیگر موتور گریپاژ کرده باشد بوی سوختگی و یا داغی می دهد.

برای برطرف کردن این مشکل شما باید با تعمیرکار و کارشناس خود تماس گرفته و برای تعمیر کردن از او کمک بخواهید.

استفاده روغن های نامناسب در روغن کاری

ممکن است که این نکته عجیب و خنده دار باشد  ولی با استفاده از تجربه ای که به واسطه های کارشناسان به دست آمده است استفاده کردن از روغن موتورهای نامناسب و غیر  استاندارد می تواند یکی از دلایل گرفتن کولر آبی باشد.

مشاهده راهنمای خرید یخچال + لیست پرفروش‌ترین یخچال فریزرهای بازار

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)