نورپردازی نمای ساختمان | راهنمای کامل + روش اجرا

از نظر معماری، نماها یکی از مهم‌ترین عناصر طراحی بیرونی ساختمان هستند زیرا تا حد زیادی احساس کلی بنا را نشان می‌دهند. علاوه بر این، نمای ساختمان از نظر عبور نور، عملکرد صوتی و بهره‌وری انرژی یک نقش مهمی در رفاه ساکنان آن دارد. اما نماها بر دستیابی به زیبایی‌شناسی و تأثیرگذاری از نظر بصری به نورپردازی مناسب نیاز دارند. 

نورپردازی نمای ساختمان می‌تواند یک بنا خسته‌کننده را به یک سازه چشم‌نواز تبدیل کنند. اما برای رسیدن به این هدف، تجهیزات نورپردازی ساختمان ضروری است. در این بررسی ما به تأثیر نورپردازی، معرفی وسایل و روش اجرای سیستم نورپردازی نما می‌پردازیم.

نورپردازی نمای ساختمان | راهنمای کامل + روش اجرا

چرا نورپردازی نمای ساختمان اهمیت دارد؟

نورپردازی نما در درجه اول به برجسته‌کردن ویژگی‌های اصلی ساختمان کمک می‌کند. علاوه بر این، می‌توان از آن برای افزودن حس هنری به فضای بیرونی بنا استفاده کرد. درحقیقت، نورپردازی تکنیکی است که قسمت جلویی ساختمان را برجسته می‌کند؛ خواه نما را به طور کامل روشن کند، خواه برخی از عناصر مانند ستون‌ها را برجسته نماید.

در معماری، نما مهم‌ترین بخش طراحی است. چرا؟ زیرا این همان بخشی است که مردم ابتدا می‌بینند. درصورتی‌که نما تأثیر فوق‌العاده‌ای ایجاد کند، بازدیدکننده را به‌خوبی جذب می‌کند. نورپردازی یک ساختمان در روز و به‌ویژه در شب کمک می‌کند تا مانند یک ستاره در کهکشان بدرخشد.

همان‌طور که طراحی معماری ممکن است شگفت‌انگیز باشد، با فرارسیدن شب همه چیز در تاریکی محو می‌شود. تنها راه زنده کردن ساختمان در شب، نصب چراغ‌های مناسب در نما است. باور کنید یا نه یک ساختمان زیبا می‌تواند فضای اطراف را زیباتر کند و مردم را وادار کند که به سمت ساختمان بیایند و آن را ببینند. پس به‌عنوان یک سازنده یا مالک می‌توانید برای فروش بهتر و جلوه بیشتر بنای خود از نورپردازی بهره ببرید. از طرف دیگر نورپردازی درست نما باعث افزایش امنیت ساختمان می‌شود. یک بنای تاریک، بهترین مکان برای سوءاستفاده‌کنندگان و دزدان است.

نورپردازی نمای ساختمان | راهنمای کامل + روش اجرا

انواع سبک‌های نورپردازی نما

هنگامی که برای طراحی نورپردازی نمای معماری خود آماده شدید، بهتر است ابتدا تکنیک‌های مورداستفاده در آن را جویا شوید. در ادامه به سه ​​تکنیک نورپردازی اشاره می‌کنیم:

نورپردازی نقطه‌ای با پروژکتور ال ای دی

با استفاده از شیوه نورپردازی نقطه‌ای می‌توان سطح نما را تفکیک کرده و روشنایی نقطه‌ای را در جای مناسب خود تعبیه کرد. وظیفه نورهای نقطه‌ای جهت تاکید بر نقاط برجسته نمای ساختمان است. نورهای نقطه‌ای را با پروژکتور ال ای دی می‌توان اجرا کرد.

نورپردازی خطی با وال واشر ال ای دی

نورهای خطی با برای روشن‌کردن پای ستون‌ها، المان‌ها و سطوح عمودی نما نقش بسیار مهمی دارند. این امکان وجود دارد با استفاده از این نورها، عناصری که ارتفاع آنها زیاد است، روشن کرد و تأکید زیادی در ارتفاع نما داشت. مزیت دیگر خرید وال واشر برای نما، تنوع رنگی است که به ساختمان، روح می‌بخشد.

نورپردازی مخفی با ریسه‌های ال ای دی

این امکان وجود دارد تمامی لبه‌ها و جداره‌های نما را به‌صورت افقی، عمودی و منحنی با استفاده از ریسه‌های ال ای دی روشن کنید. این سبک روشنایی به‌ویژه برای عناصر افقی و عمودی طویل بسیار مناسب است.

نورپردازی سطحی گسترده با پروژکتور ال ای دی

این شیوه روشنایی نما می‌تواند سطح گسترده‌ای به‌صورت یکپارچه روشن کند. از این سبک بیشتر در نماهای مدرن، مینیمال و تجاری با ارتفاع زیاد استفاده می‌شود. به‌ویژه در مراکز تجاری و هتل‌ها این سبک محبوب است. برای روشنایی گسترده، از پروژکتورهای SMD پرتوان بهره گرفته می‌شود.

نورپردازی نمای ساختمان | راهنمای کامل + روش اجرا

انواع تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نما با استفاده از تجهیزات مختلفی انجام می‌شود که مهم‌ترین آنها را در زیر آورده‌ایم:

پروژکتور

پروژکتور مساحت وسیعی را روشن می‎کند. پروژکتورهای جدید که همگی با فناوری ال ای دی ساخته می‌شوند، در مقابل آب و بادوباران مقاوم هستند و ساختار مستحکمی دارند. برجسته‌ترین مزیت پروژکتورهای LED، طول عمر بالای لامپ آنهاست که حداقل ۱۰ برابر بیشتر از لامپ‌های پروژکتورهای معمولی عمر می‌کنند. پروژکتورهای ال ای دی توانایی تامین نور تا حدود 20 هزار ساعت یا بیشتر را دارند. عموماً از پروژکتورهای با نور آفتابی و مهتابی برای نورپردازی بیرونی استفاده می‌شود. برای خرید پروژکتور ال ای دی از بهترین مارک های بازار با قیمت ارزان به سایت آرتا الکتریک مراجعه کنید.

وال واشر

وال واشر به‌صورت نواری باریک و از تعداد چندین لامپ LED تک ردیف ساخته می‌شود. بر اساس نوع نمای ساختمان، تعداد و ظرفیت لامپ‌ها تعیین می‌شوند. از سویی دیگر، زاویه و شدت تابش وال واشرها را می‌توان به‌راحتی تنظیم کرد. از رنگ‌های رایج وال واشرها می‌توان به رنگ‌های مهتابی، زرد، آبی، قرمز و سبز اشاره کرد. از مزایای خرید وال واشر باید به نصب آسان، مقاومت در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف، قابلیت تنظیم شدت و تابش نور و صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی را نام برد. وال واشرهای صبا ترانس، از پرفروش‌ترین محصولات روشنایی هستند.

جت لایت

جت لایت یک سیستم پرتاب نور بسیار قوی است که برای استفاده در نورپردازی ساختمان‌های بلند و مرتفع به کار گرفته می‌شود. این چراغ مزیت‌هایی همچون امکان پرتاب نور، دفع حرارت و لنز آنتی یووی جهت دفع انعكاس نور خورشيد در روز را دارد. با جت لایت می‌توانید شعاع نور را تا ارتفاع حداقل 30 تا 50 متر و با توان 10 وات پرتاب کنید. این چراغ روی زمین مستقر و به‌صورت روکار نصب می‌شود.

نورپردازی نمای ساختمان | راهنمای کامل + روش اجرا

روش اجرای نورپردازی نمای ساختمان

اجرای نورپردازی نما بسته به نوع ملک، شرایط نما، سبک طراحی، موقعیت ملک و موارد دیگر متفاوت خواهد بود. این مهم شرایطی مانند شدت نور، میزان تابش، رنگ نور، جهت نور را نیز شامل می‌شود. اما اجرای روشنایی نما در قبل و بعد از طراحی نما قابل اجراست. پس اگر به عنوان یک سازنده نمای ساختمان خود را ساختید و بعداً نیاز به نورپردازی داشتید، دستان شما برای انتخاب تجهیزات و سبک روشنایی نما باز است. با این حال، بهترین حالت این است که بتوانید قبل از اجرای نمای، تدابیر لازم را برای نصب چراغ‌ها اتخاذ کنید. در هنگام اجرا موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • نوع نور باید هماهنگ با سبک و نوع ساختمان باشد.
  • ابعاد ساختمان و چراغ‌های انتخابی متناسب باشند.
  • چراغ‌هایی که در بیرون نصب می‌شوند، حتماً باید ضدآب باشند.
  • برای ساختمان‌های مسکونی بهتر است از ترکیب رنگ نور آفتابی، مهتابی، صدفی و انبه‌ای استفاده شود و سراغ رنگ‌های سبز، قرمز، آبی و… نروید.
  • تا جای ممکن، چراغ‌ها را به گونه‌ای نصب کنید که در صورت خرابی تعویض آن‌ها آسان باشد.

خرید تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان از آرتا الکتریک

نما مهم‌ترین جنبه بصری یک ساختمان است، بنابراین استفاده از روشنایی در نما در یک پروژه کاملاً حیاتی است. طراحی ساختمان اغلب رنگ‌ها و شدت نور موردنیاز را تعیین می‌کند. با طیف وسیعی از وسایل که سطوح مختلف نوری، چراغ‌ها، ترکیب رنگ و زوایای تابش می‌توان نورپردازی نما را در بهترین حالت خود طراحی و اجرا کرد.

“آرتا الکتریک” فروشگاهی تخصصی در حوزه تجهیزات برقی و روشنایی ساختمان است. آرتا الکتریک جهت ارائه مشاوره‌ در زمینه اجرای پروژه‌های نورپردازی، خرید انواع چراغ بیرونی و پروژکتور، نصب و راه‌اندازی تجهیزات، همراه شما خواهد بود. برای مشاهده تمامی محصولات و خدمات وارد سایت آرتا الکتریک شوید. از هر کجای ایران، وسایل روشنایی‌تان را از لاله زار تهران خریداری کنید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟