تمرینات ورزشی برای درمان دیسک گردن

تمرینات ورزشی برای درمان دیسک گردن

دیسک گردن یکی از شایع ترین انواع بیماری های ارتوپدی در بین افراد مختلف است. این مشکل می ‌تواند باعث درد و محدودیت حرکت گردن شود و نیاز به درمان دارد. یکی از راه ‌های درمان دیسک گردن، تمرینات ورزشی مناسب است. تمرینات ورزشی می ‌توانند به تقویت عضلات گردن و کمک به حفظ و بهبود انعطاف ‌پذیری گردن کمک شایانی کنند. همچنین تمرینات ورزشی می توانند به کاهش درد گردن و بهبود کیفیت زندگی کمک کنند. در این مقاله به بررسی تمرینات ورزشی مناسب برای درمان دیسک گردن و نحوه انجام آن‌ ها پرداخته خواهد شد. تا انتها با ما همراه باشید.

دیسک گردن چیست؟

همانطور که در مقدمه هم به آن اشاره کردیم دیسک گردن یک نوع بیماری ارتوپدی است. زمانی که دیسک های بین مهره های گردن، دچار آسیب دیدگی شده باشند و فرد دیگر قادر نباشد سر خود را به راحتی خم کند و یا بچرخاند یعنی فرد به عارضه دیسک گردن دچار شده است.

بیشتر بخوانید» در صورت تمایل به بررسی دلایل ایجاد و روش های درمان دیسک گردن، روی لینک داده شده کلیک کنید.

علائم دیسک گردن چیست؟

دیسک گردن با علامت ها و نشانه های مختلفی بروز پیدا می کند. به عنوان اولین و مهم ترین علائم دیسک گردن می توان به احساس درد در ناحیه گردن اشاره کرد. علاوه بر گردن درد، احساس درد در نواحی بازو و دست نیز می تواند از جمله علائم دیسک گردن باشند.

تمرینات ورزشی برای درمان دیسک گردن

همچنین در برخی از افراد دیسک گردن با ضعف و اسپاسم عضلانی (سفت شدن بیش از حد عضلات) خود را نشان می دهد؛ بنابراین می توان گفت که یکی دیگر از علائم دیسک گردن، اسپاسم عضلانی است.

تمرینات ورزشی مناسب برای درمان دیسک گردن

برخی از تمرینات ورزشی، تاثیر فوق العاده ای در کاهش و بهبود درد ناشی از دیسک گردن دارند که از جمله اصلی ترین و مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اکستنشن گردن از تمرینات ورزشی موثر در بهبود دیسک گردن

اکستنشن گردن یکی از بهترین و موثرترین تمرینات ورزشی برای درمان دیسک گردن است. نحوه انجام اکستنشن گردن به شرح زیر است:

روی تخت و یا میز به پشت دراز بکشید؛ به گونه ای که پایین گردنتان در یک راستا با لبه میز قرار گیرد.

بیشتر بخوانید» در صورتی که شدت آسیب دیدگی های گردن شما زیاد باشد و درد زیادی در این ناحیه احساس می کنید، فیزیوتراپی، روش موثرتری از تمرینات ورزشی می باشد. جهت مشاهده انواع و قیمت دستگاه فیزیوتراپی خانگی، روی لینک داده شده کلیک کنید.

سپس آرام آرام، سر خود را به سمت عقب، پایین برده و احازه دهید آویزان شود. نکته بسیار مهمی که در این مرحله باید به آن توجه کنید این است که اگر این حرکت، منجر به بدتر شدن درد شما شود از تکرار آن اجتناب کنید. در غیر این صورت، این حرکت را 5 الی 15 بار در روز در فاصله های زمانی 1 دقیقه ای تکرار کنید.

چانه تاک (عقب شیدت گردن)

تمرین ورزشی دیگری که می تواند به کاهش و بهبود دیسک گردنتان، کمک شایانی کند، چانه تاک نام دارد.

بیشتر بخوانید» جهت آشنایی با فیزیوتراپی سر و گردن و تمرینات آن، روی لینک داده شده کلیک کنید.

تمرینات ورزشی برای درمان دیسک گردن

برای انجام این حرکت ورزشی به پشت، دراز بکشید و دستان خود را در 2 طرف خود قرار دهید، سپس چانه خود را به سمت گردن، جمع کنید. این حرکت را 15 الی 20 مرتبه در روز در بازه های زمانی 5 الی 10 ثانیه ای تکرار کنید.

کشش شانه از ورزش های مناسب برای بهبود دیسک گردن

پشت به دیوار به حالت نشسته و یا ایستاده، قرار گیرید و سپس دستان خود را به دو طرف باز کنید. سپس آرنج های خود را با زاویه 90 درجه خم کنید و شانه ها و بازوهای خود را در حالی که در تماس با دیوار قرار دارند به سمت پایین و عقب، حرکت داده و از عقب به هم نزدیک کنید.

خم کردن سر به سمت پهلو از تمرینات کششی مناسب برای درمان دیسک گردن

بر روی ساق پاهای خود نشسته و شانه هایتان را آزاد و رها کنید. سپس سر خود را به آرامی به یک طرف، خم کنید؛ تا حدی که گوشتان با شانه شما، تماس داشته باشد. حدودا نیم دقیقه دقیقه در این وضعیت بمانید. این تمرین را روزی 3 الی 5 بار تا زمان کاهش و بهبود دیسک گردن خود انجام دهید.

کشش عضلات کتف برای درمان دیسک گردن

کشش عضلات کتف یکی دیگر از تمرینات ورزشی است که اگر به درستی صورت گیرد می تواند نقش فوق العاده ای را در کاهش درد گردن و به طور کلی بهبود دیسک گردن ایفا کند.

برای انجام این تمرین ورزشی بر روی زمین نشسته و شانه های خود را آزاد و رها کنید. یکی از دست های خود را پشت سرتان قرار دهید و سر خود را با فشار دست به آرامی با زاویه 45 درجه به سمت پایین به حرکت درآورید و 30 ثانیه در همین وضعیت باقی بمانید.

انجام این حرکت ورزشی روزی 3 الی 5 مرتبه، بلامانع است.

نتیجه گیری بررسی تمرینات ورزشی برای درمان دیسک گردن!

طبق آنچه که در این مقاله آموختیم انجام منظم برخی از تمرینات ورزشی می‌ تواند به تقویت عضلات گردن، کاهش درد و بهبود انعطاف ‌پذیری گردن کمک شایانی کند. البته ناگفته نماند که نحوه انجام هر یک از این تمرینات ورزشی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ در صورت بروز کوچک ترین اشتباهی در انجام تمرینات ورزشی، دیسک گردنتان نه تنها بهبود پیدا نخواهد کرد، بلکه شدت آن بیشتر هم می شود.

در پایان شما عزیزان می توانید سوالات و یا تجربیات خود از تاثیر حرکات ورزشی در بهبود دیسک گردن را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟