زیر سازی سقف کناف با 7 نکته اجرایی مهم

زیر سازی سقف کناف با 7 نکته اجرایی مهم

زیرسازی سقف کناف که به آن کناف کشی هم گفته می‌شود، یکی از مهم‌ترین مراحل اجرای سقف کناف است که در آن صفحات یک‌پارچه کاذب برای نصب کناف آماده می‌شوند. این فرایند جزئیات پیچیده‌ای ندارد اما تک تک مراحل آن باید با دقت بالایی اجرا شود چرا که اصلاح اشتباهات صورت گرفته در این مراحل کار بسیار سختی است! با وجود اینکه تنوع بسیار زیادی در طرح و نقش کناف و روش‌های اجرای آن وجود دارد، اما اجرای زیر‌سازی کناف معمولا فرایندی یک‌سان دارد.

با توجه به این موضوع، در ادامه این نوشته قصد دارم به بررسی زیرسازی سقف کناف با 7 نکته اجرایی مهم بپردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

نکات مهم پیش از زیرسازی سقف کناف

زیر‌سازی مهم‌ترین بخش از اجرای سقف کناف است چرا که باید تمام متعلقات سقف را به خوبی در کنار هم نگه داشته و بتواند وزن آنها را تحمل کند. اگر این فرایند به درستی انجام نشود و نکات ایمنی و فنی آن مورد توجه قرار نگیرند، علاوه بر اینکه امکان تخریب سقف و خسارت مالی وجود دارد، خطرات جانی نیز وجود دارند و از این رو توصیه می‌شود اجرای این سازه را به افراد متخصص بسپارید.

اولین نکته‌ای که باید پیش از زیرسازی سقف کناف در نظر داشته باشید، این است که باید از سازه و محل قرارگیری سقف کناف اطمینان حاصل کنید که تحمل طرح مدنظر برای اجرا را داشته باشد! اگر محل مد نظر برای اجرا تحمل وزن تقریبی سازه را نداشته باشد و یا به هر دلیل دیگری برای این کار مناسب نباشد، باید ابتدا مشکل را حل کرده و سپس اقدام به زیر‌سازی سقف کناف کنید.

زیر سازی سقف کناف با 7 نکته اجرایی مهم

نکات مهم اجرای زیر‌سازی سقف کناف

در صورتی‌که شرایط برای اجرای سازه مناسب بود، باید بر اساس مراحلی مشخص زیرسازی سقف کناف را انجام داد که اما در این بین برخی نکات وجود دارد که رعایت آنها می‌تواند ایمنی، کیفیت و زیبایی سازه را تا چند برابر افزایش دهد. در ادامه به بررسی این نکات پرداخته‌ایم.

اجرای عایق صوتی و حرارتی

قبل از نصب کناف و در مرحله زیر‌سازی، یکی از مهم‌ترین و اولین موضوعاتی که باید به آن دقت شود، اجرای عایق‌های صوتی و حرارتی است. این عایق‌ها می‌توانند سر و صدای اطراف را تا حد زیادی گرفته و اجازه ورود آن به داخل ساختمان را ندهند. همچنین علایق‌های حرارتی، هم در فصل تابستان و هم در فصل زمستان می‌توانند از تلف شدن انرژی جلوگیری کنند.

برش اجزای کناف

اگر به قیمت آهن آلات آنلاین سری بزنید، متوجه خواهید شد که این مواد مصرفی ارزان نیستند و از این رو باید در برش آنها دقت کنید! یکی از کاربردی‌ترین آهن آلات در اجرای زیر‌سازی سقف کاذب، تیغه‌های کناف هستند که باید با دقت بالا و با استفاده از تجهیزات مناسب برش داده شوند تا بتوانند به خوبی وزن کناف را تحمل کنند. توجه کنید که در فرایند برش، تیغه‌ها نباید دچار هیچ‌گونه پاره‌شدگی، له‌شدگی و سایر آسیب‌های مشابه شوند.

تعیین فاصله بین تیغه‌ها

هر چقدر هم که در اجرای زیر‌سازی سقف کناف ماهر باشید، باز هم نیازمند بهره‌بری از محاسبات دقیق و اصولی برای تعیین فاصله بین تیغه‌ها از یکدیگر هستید! فواصل بین تیغه‌ها باید یکسان و کاملا دقیق باشند تا سطح کناف به شکلی یک‌دست و زیبا باشد. در صورت وجود هرگونه انحراف در تیغه‌ها، ظاهر نهایی کار شکل مطلوبی نخواهد داشت و از جا کندن تیغه و اجرای مجدد آن نیز بسیار سخت و ز‌مان بر خواهد بود؛ بنابراین به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید.

زیر سازی سقف کناف با 7 نکته اجرایی مهم

استفاده از تیرچه‌های فولادی

برای نصب کناف توصیه می‌شود از تیرچه‌های فولادی استفاده کنید که به دیوار‌های ساختمان بسته می‌شوند. البته که در این فرایند باید به قیمت روز پروفیل گالوانیزه‌ هم توجه داشت چرا که متریالی بسیار مناسب و کاربردی در این مرحله است. این تیرچه‌ها باید با فواصل منظمی از یکدیگر قرار بگیرند و به شکل محکم به دیوار بسته شوند.

نصب تیغه‌های کناف

روش‌ها مختلفی برای نصب تیغه کناف در اجرای زیرسازی سقف کناف وجود دارد اما بهترین گزینه برای این کار استفاده از پیچ است! پیچ‌های کناف نیز مانند تیرچه‌های فولادی باید در فواصلی مناسب از یکدیگر قرار گرفته و ترتیب مشخصی داشته باشند. همچنین توجه داشته باشید که پیچ‌ها را بیش از سفت نکرده و به اندازه محکم کنید.

توجه به محل سیم کشی‌ها

نورپردازی، عامل اصلی زیبایی سقف‌های کناف است و اجرای نورپردازی حرفه‌ای کناف، نیازمند انشعاب‌های نسبتا زیادی است که باید از نقاط مختلف سقف عبور کند. در این نوشته قصد نداریم در این باره صحبت کنیم چراکه خود موضوع سیم کشی سقف کناف نیازمند نوشته‌ای مفصل و جداگانه است! تنها نکته‌ای که در این مرحله باید مورد توجه قرار بگیرد، پیش‌بینی مسیر‌های انتقال سیم است تا در فرایند زیرسازی سقف کناف، به اشتباه المانی را در مسیر‌های احتمالی سیم کشی، به شکلی که مانع آن شود قرار ندهید.

پوشش سطح کناف

آخرین نکته در اجرای زیرسازی سقف کناف و پیش از اجرای طرح‌های تنوع و زیبای مورد پسندتان، این است که سطح کناف را با یک لایه پوشش‌دهی مات یا نیمه مات به خوبی بپوشانید تا تیرچه‌های فولادی مشخص نباشند. لایه پوشش‌دهی باید از جنسی انتخاب شود که برای اجرای کناف اصلی مشکلی ایجاد نکند.

زیر سازی سقف کناف با 7 نکته اجرایی مهم

کلام آخر

سقف کناف، به دلایل زیادی یکی از محبوب‌ترین انواع سقف برای ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی است! این سقف را با شکل‌های ظاهری زیبا و مختلفی می‌توان تولید کرد و زیر‌سازی و اجرای آن هم جزئیات زیادی دارد. رعایت این نکات و جزئیات علاوه بر اینکه به شرایط ظاهری سقف کمک می‌کنند، ایمنی و کیفیت سازه را نیز بالا می‌برد؛ از این رو ما در این نوشته کوشیدیم تا مهم‌ترین نکات در اجرای زیر‌سازی سقف کناف را تشریح کنیم و امید است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشند.

آخرین نکته‌ای که می‌تواند کیفیت و زیبایی سقف کناف شما را بالاتر ببرد، بهره‌گیری از آهن آلات با کیفیت و در زیر‌سازی سقف است! برای خرید آهن آلات ساختمانی با کیفیت و قیمت مناسب، می‌توانید از طریق فروشگاه آیرومارت اقدام به خرید کنید. در آیرومارت علاوه بر خرید محصولات با کیفیت، می‌توانید از خدماتی نظیر قیمت رقابتی، ارسال مستقیم از انبار تولید‌کننده، امکان پیگیری دقیق وضعیت سفارش و مشاوره افراد متخصص در صنعت آهن نیز بهره‌مند شوید. برای خرید و بررسی قیمت روز محصولات، از قیمت قوطی ۱۰ در ۱۰ گرفته تا انواع پروفیل گالوانیزه و هر محصول دیگری، به سایت www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 02145306 تماس حاصل کنید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟