جایگاه کشورهای مسلمان از نظر معادن سنگ آهن

جایگاه کشورهای مسلمان از نظر معادن سنگ آهن : برای تولید مقاطع فولادی به مواد اولیه یا همان سنگ آهن نیاز داریم که در بسیاری از معادن ایران و حتی کشورهای مختلف تولید می‌شود. کشورهای متعددی دارای معادن سنگ آهن هستند و حتی کشور خودمان ایران هم از این قضیه مستثنی نیست! ایران ذخایر معادن زیادی دارند که برخی از آن‌ها به حدی بزرگ و غنی هستند که شاید با برخی از کشورها قابل‌ مقایسه نباشند. 

مقاطع فولادی به‌عنوان کالاهای استراتژیک در جهان شناخته می‌شوند و اهمیت بالایی در اقتصاد جهانی دارند. کشور ایران را شاید بتوان بهترین و مهم‌ترین منبع سنگ آهن دانست؛ اما تفاوت این ذخایر در کشور ما نسبت به سایر کشورهای مسلمان باعث شده که میزان تولید فراورده‌های حاصل شده از سنگ آهن در ایران یکی از عوامل در تعیین قیمت آهن آلات باشد. ایران با بسیاری از این کشورهای مسلمان همسایه است و این موضوع به‌اندازه‌ای اهمیت دارد که ما تصمیم گرفتیم در مورد معادن سنگ کشورهای مسلمان صحبتی با هم داشته باشیم. با معرفی بزرگ‌ ترین مراکز سنگ آهن در این کشورها، نگاهی به وضعیت استراتژیک آن‌ها خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

جایگاه کشورهای مسلمان از نظر معادن سنگ آهن چیست ؟

جایگاه کشورهای مسلمان از نظر معادن سنگ آهن

در نظر داشته باشید که روابط این کشورها با یکدیگر و میزان ذخایر معدنی آن‌ ها می‌تواند بر قیمت فرآورده‌های حاصل از آن‌ها اهمیت به سزایی داشته باشد. بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن در کشور برزیل هستند و بعد از آن می‌توان در رتبه دوم و سوم، استرالیا و آفریقا را نام برد. اما بااین‌حال سهم کشورهای مسلمان هم می‌توان در این جایگاه تعیین کرد بااینکه از کشورهایی مانند: برزیل و آفریقا بسیار کمتر است.

تعیین بزرگ‌ ترین معادن سنگ آهن در کارخانه های تولید نبشی کشورهای مسلمان برای ایران اهمیت بالایی دارد و این موضوع به دو دلیل است. یکی اینکه کشور ما مسلمان است و دیگری هم کشور ما در نزدیکی کشورهای مسلمان دیگر قرار دارد. به همین دلیل تجارت بین ما و دیگر کشورهای مسلمان می‌تواند برای ما اولویت باشد، اما باید ببینم که جایگاه این کشورها چگونه است و از نظر معادن سنگ آهن چه وضعیتی دارند!

هند

کشور هند اولین جایگاه در میان معادن سنگ کشورهای مسلمان را دارد. این کشور با وجود معادن زیاد، برای تأمین نیاز صنایع تولیدی خود، سنگ آهن را از دیگر کشورها توسط کارخانه های تولید نبشی  وارد می‌کند. معادن بی‌شماری در این کشور می‌توانید پیدا کنید که شهرت جهانی دارند و حتی بسیاری از محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

تولید سنگ آهن در سال 2023 در کشور هند به 255 میلیون تن رسید. بزرگ‌ ترین معادن سنگ آهن هند در شرق این کشور و در استان‌های اودیشا، چتیسگر، کارناتاکا و جارکند قرار دارد. شرکت‌های هندی بزرگی هم در زمینه استخراج سنگ آهن فعالیت دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به ام‌دی‌سی اشاره کرد که در استان کارناتاکار قرار دارد.

ایران

همان‌طور که در بالا هم گفته شد، ایران دارای معادن آهن بسیاری از جمله معدن سنگ آهن بافق، سنگ آهن گل گوهر، سنگ آهن چادرملو و سنگ آهن چغارت است. شاید نتوان این معادن را بزرگ‌ترین معادن در کل جهان دانست، اما برخی از معادن ایران نسبت به سایر کشورهای دیگر غنی هستند.

همان‌طور که می‌دانید کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع فولادی  مانند کارخانه های تولید نبشی بسیاری در ایران وجود دارد که هر یک محصولات را با ویژگی و استانداردهای مختلفی تولید می‌کنند. همین موضوع باعث شده که سهم قابل‌توجهی از تولیدات فولادی ایران به بسیاری از کشورهای دیگر صادر شود. ایران محصولات خام معادن را به فرآورده‌های قابل‌استفاده تبدیل و از این طریق حتی صادر هم می‌کند.شرکت آهن آپ یکی از شرکت های پیشگام در زمینه فروش و بازرگانی آهن آلات می باشد جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت آهن آپ مراجعه کنید.

وضعیت معادن سنگ آهن ایران

جایگاه کشورهای مسلمان از نظر معادن سنگ آهن

با اینکه در برخی از موارد کشور ما برای تأمین نیازهای داخلی، باید محصولات وارد شده از کشورهای دیگر را انتخاب کند؛ اما ایران دارای معادن سنگ آهن غنی است. همین موضوع باعث شده که حتی بتواند فراوری‌های تولید شده از سنگ آهن را به بسیاری از کشورهای دیگر صادر کرد.

معادن سنگ آهن ایران مانند چغارت یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین معادن ایران است که در یزد واقع شده. مواد اولیه شرکت ذوب‌آهن برای تولید محصولات فولادی از همین معدن تأمین می‌شود. به‌غیراز این، معدن سنگ چادرملو در شمال شرقی یزد واقع شده و در تولید بسیاری از مقاطع فولادی مانند: تیرآهن، پروفیل و نبشی استفاده می‌شود. حتی معدن سنگ گل‌گهر در سیرجان هم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین معادن در خاورمیانه شناخته می‌شود. با وجود تمامی این معادن سنگ آهن، ایران جزء برترین تولیدکنندگان سنگ آهن شناخته نمی‌شود و در لیست بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن دنیا هم نیست!

بهتر است این را هم بگوییم که قیمت سنگ آهن باتوجه‌به قیمت‌های جهانی، تحریم و بسیاری از مشکلات اقتصادی در کشور ما تعیین می‌شود. اگر نرخ‌های جهانی افزایش، داشته باشند، سنگ آهن هم در ایران دچار افزایش قیمت خواهد شد و این موضوع در قیمت آهن آلات مانند قیمت نبشی تأثیر مستقیمی دارد. بسیاری از فعالان حوزه فولاد در کشور معتقد بر این هستند که مواد اولیه در کشور باید برای نیازهای داخلی صرف شوند و با خروج مواد اولیه خام از کشور مخالف هستند.

قزاقستان

کشور قزاقستان سهم بسیاری از بازار فولاد جهانی را به خود اختصاص داده است. این کشور معادن زیادی دارد و  معدن سنگ آهن در نزدیکی معدن سنگ کک و سنگ‌آهک وجود دارد. همین مسئله باعث شده که محصولات تولیدی این کشور نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر قیمت پایین‌تری داشته باشند. طبق آمار 10 درصد (16.6 میلیارد تن) از کل ذخایر سنگ آهن جهان در قزاقستان قرار دارد و در رتبه هشتم جهانی از نظر ذخایر آهن قرار دارد.

ترکیه

ترکیه از نظر معادن سنگ آهن یک کشور غنی محسوب می‌شود. جالب است بدانید که این کشور هشتمین تولیدکننده فولاد در جهان است. برخی از عوامل باعث شده که بسیاری از صنایع فولادی این کشور، سنگ آهن موردنیاز خود را از کشورهای دیگر وارد کنند. از جمله مهم‌ترین این عوامل باید به عیار پایین آهن، هزینه‌های استخراج زیاد و… اشاره کرد.

بوسنی و هرزگوین

در میان معرفی معادن سنگ کشورهای مسلمان، باید از بوسنی و هرزگوین هم نام برد. این کشور در لیست بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن جای دارد. حتی واردکننده بسیاری از مقاطع فولادی از جمله پروفیل است. بوسنی و هرزگوین دارای 21 معدن کشف شده آلومینیوم، کروم و آهن  است و از این بابت کشور غنی محسوب می‌شود.

اندونزی

کشور اندونزی هم یکی از کشورهای مسلمان با ذخایر سنگ آهن فراوان است. این کشور در کنار معادن آهن، معادن طلا و مس بزرگی هم دارد. اندونزی یکی از تأمین‌کنندگان سنگ آهن چین است. از دیگر کشورهای خریدار سنگ آهن اندونزی باید به ژاپن و آفریقای جنوبی اشاره کرد.

مصر

آمار میزان استخراج آهن در مصر هم به‌عنوان کشورهای مسلمان، بالا بوده است. از سال 2015 تا 2020 حدود 2 میلیون تن آهن از این کشور استخراج شده است. صنایع فولادی این کشور هم فعال است. در سال 2021 حدود 10 میلیون تن فولاد از مصر به کشورهای مختلف دنیا صادر شده است.

مالزی

کشور مالزی از نظرداشتن بزرگ‌ترین معادن سنگ، رتبه چهارم در کل جهان را دارد. ارزان‌بودن قیمت سنگ آهن و نزدیکی این کشور به چین باعث شده که فرآورده‌های فولادی تولید شده بخشی از نیاز کشور چین به آهن را تأمین کنند.

پاکستان

جایگاه کشورهای مسلمان از نظر معادن سنگ آهن

کشور پاکستان هم دارای معادن آهن زیادی هستند که زمان طولانی از بهره‌برداری آن‌ها نمی‌گذرد. عیار آهن‌های تولید شده در پاکستان بسیار بالاست و همین موضوع به اقتصاد این کشور کمک زیادی کرده است. محصولات فولادی در کشور پاکستان بر اساس مزایده قیمت‌گذاری می‌شوند.

تونس

تونس در لیست 10 کشور برتر از نظر معادن سنگ قرار داد و دارای معادن بسیار غنی است. به همین دلیل هم نمی‌توان در این معرفی از این کشور چشم‌پوشی کرد. این کشور آفریقایی سالانه بخش زیادی از سنگ آهن استخراجی را به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

سخن پایانی

در این متن درباره معرفی معادن سنگ کشورهای مسلمان صحبت کردیم. کشورهای نام‌برده‌شده به‌عنوان منبع اصلی سنگ آهن شناخته نمی‌شوند؛ اما منابع این کشورها باعث تأمین نیاز داخلی خواهد شد و حتی در بسیاری از موارد به صادرات مقاطع فولادی هم منجر می‌شود. جالب است بدانید که کشف جدید منابع سنگ آهن باعث نوسانات قیمت آهن آلات خواهد شد؛ زیرا با کاهش معادن سنگ، قیمت فرآورده‌های ساختمان و آهن آلات بالاتر خواهد رفت و کشف یک معدن جدید، می‌تواند باعث افت قیمت‌ها شود.

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)