وال پست چیست + نحوه محاسبه و نصب وال پست

وال پست چیست + نحوه محاسبه و نصب وال پست

وال پست چیست؟

وال پست ها یکی از اجزای به کار رفته در ساخت بناها و ساختمان های گوناگون می باشند که از دسته ای از کلاف ها تشگیل شده اند که ماهیت سازه ای نداشته و جز قسمت های میانی یک ساختمان به شمار می روند. کاربرد این کلاف ها در ساختمان ها این است که دیوار های ساختمان را نگاه داشته و از آن ها حفاظت کنند.

وال پست  برند رادپست همچنین باعث متصل شدن تیغه های خارجی به چارچوب و تنه ساختمان می شود و به این ترتیب باعث می شود تا دیوار به صورت یک دست و یکسان عمل کند. اتصالی که وال پست ها با بدنه ساختمان برقرار می کنند منجر به انتقال نیروهای وارده به ساختمان از خارج به سمت اسکلت ساختمان می شود که این نیرو ها می توانند حاصل از نیروی زمین لرزه، باد های شدید، طوفان ها و سایر عوامل خارجی باشند.

در ساختمان ها عموما تیغه هایی تعبیه می شود. برای این که بتوان عملکرد این تیغه ها را در قسمت های مختلف به صورت یکسان در آورد می باشد از کلاف های وال پست در ساخت آن ها استفاده نمود. کلاف های وال پست ممکن است که خود به تنهایی از دوام بالایی برای حفاظت از تیغه ها برخوردار نباشند، اما اما می توانند مصالح به کار رفته در بنای مورد نظر را در بر گرفته و آن را به فاصله مناسب از اسکلت ساختمان نصب نمایند. در این صورت است که دیوار ها می توانند از دوام و مقاومت خوبی در برابر فشار ها و عوامل خارجی برخوردار باشند.

وال پست های برند رادپست می توانند نیاز ساختمان سازان به مصالح زیاد و سنگین را برطرف کرده و به عنوان یک نگه دارنده بسیار عالی برای دیوار های حائل به شمار روند. در گذشته برای این که بتوانند مقاومت و استحکام دیوار ها را افزایش دهند از تیغه های با وزن زیاد و قطور استفاده می کردند. ولی امروز با وجود وال پست ها دیگر نیازی به استفاده از تیغه ها و مصالح سنگین نبوده و با به کار بردن وال پست ها می توان تیغه ها و در نهایت دیوار ها را به میزان قابل توجهی مقاوم ساخت.

وال پست چیست + نحوه محاسبه و نصب وال پست

وال پست ها چند نوع می باشند؟

وال پست ها به طور معمول در چند نوع مختلف در بازار موجود می باشند که عموما می توان آن ها را در دو گروه وال پست قائم و وال پست افقی دسته بندی نمود. به طور کلی نحوه کارکرد هر دو نوع وال پست به این شکل است که باعث می شوند تا دیوار با اسکلت سازه اتصال پیدا کرده و به دنبال آن نیز مقاومت دیوار و سازه مد نظر افزایش پیدا کند.

علاوه بر این، یک نوع طبقه بندی دیگر نیز وجود دارد که این دسته بندی بر اساس روش اجرایی وال پست مورد نظر در مهار دیوار مربوطه انجام می گیرد که از این نظر نیز وال پست ها انواع گوناگون و متنوعی را در بر می گیرند. انواع وال پست را بر اساس نحوه اجرا می توان به انواع اجرای وال پست به کمک انکر بولت، اجرای تسمه در اطراف ستون، وصل کردن دیوار به ستون با به کار گیری میلگرد، به کار بردن میلگرد در کف سازه جهت مهار نمودن دیوار، قرار دادن میلگرد در درون ستون ها جهت مهار نمودن دیوار، عبور دادن میلگرد از درون سوراخ موجود در قالب ها جهت مهار کردن دیوار، اجرا کردن وال پست گالوانیزه تحت عنوان جان پناه و سایر روش های اجرای وال پست اشاره کرد. نکته مهمی که در مورد وصل نمودن وال پست می بایست مد نظر داشت این است که طریقه متصل کردن آن باید به گونه ای باشد که قسمت های قائم آن در سقف و همچنین کف ساختمان مهار شوند.

به همین دلیل هم قبل از این که عملیات بتن ریختن به داخل قالب ها انجام شود، پلیت هایی را جایگزین می کنند و بعد از این که عملیات بتن ریزی به پایان رسید، این پلیت ها را جهت نصب وال پست ها به کار خواهند گرفت. در واقع یکی دیگر از روش های جایگزین نمودن این پلیت ها نیز به کار گیری انکر بولت می باشد که پیش از این نیز به این نوع روش اجرا اشاره کردیم.

همان طور که قبلا نیز مطرح کردیم، وال پست ها از اجزا غیر سازه ای ساختمان ها می باشند که به دو شکل فلزی و همین طور بتن آرمه تولید شده و به بازار عرضه می شوند. وال پست های نوع فلزی را می توان به صورت ناودانی و قوطی و دو نبشی یافت که اغلب در قسمت پایانی چارچوب که از دهانه بلندی نیز برخوردار است به کار می روند. این روش تعبیه وال پست ها در دیوار ها باعث می شود تا ساختمان به صورت یک دست و یکسان شده و به راحتی دچار آسیب و صدمه نشود.

وال پست چیست + نحوه محاسبه و نصب وال پست

قیمت وال پست

برای تهیه و نصب وال پست ها در ساختمان در مقایسه با سایر اجزا و قسمت های سازه هزینه زیادی را شامل نمی شود و با یک قیمت وال پست مناسب و معقول می توان این اجزا را به اسانی در ساختمان اجرا کرد. با این حال برای این که بتوان وال پست ها را به شکل صحیح نصب نمود تا از عملکرد مناسبی در سازه برخوردار باشند، می بایست جزئیات مربوط به نصب آن ها  را حتما رعایت نمود تا نتیجه کار یک سازه مقاوم و مستحکم به دست آید.

استفاده از وال پست ها باعث می شود تا امنیت سازه ها به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یابد و به دنبال آن نیز خطر بروز آسیب ها و متحمل شدن خسارت های جانی و مالی ناشی از این اسیب ها نیز به حداقل میزان خود خواهد رسید؛ از این رو با اجرای صحیح وال پست با یک قیمت بسیار مناسب در سازه ها می توان به میزان زیادی از تحمیل هزینه های اضافی در آینده جلوگیری نمود. همین عامل نیز یک نکته مثبت برای وال پست ها تلقی می شود و باعث شده که سازندگان و مشتریان زیادی به تهیه و اجرای این وال پست ها در ساختمان های خود روی بیاورند.

وال پست چیست + نحوه محاسبه و نصب وال پست

سخن پایانی

قیمتی که برای تهیه و اجرای وال پست برند رادپست در سازه ها لحاظ می شود به عوامل زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال مواد به کار رفته در تهیه وال پست و همچنین قیمت تعیین شده جهت اجرای وال پست ها می توانند تاثیر زیادی در قیمت نهایی وال پست ها داشته باشند. برای ساخت سازه های مختلف عموما از مقطع های فولادی استفاده می شود که وال پست ها نیز از نبشی و پلیت های فولادی استفاده شده است.

از این رو مواد به کار رفته در اغلب ساخت و ساز ها نیز شامل همین موارد می باشد که قیمت تمام شده برای تهیه آن ها نیز بر اساس وزن آن ها در واحد کیلوگرم و قیمت روز این مقاطع محاسبه می شود. اجرای وال پست ها نیز اغلب از قیمت چندانی برخوردار نبوده و بسیار مقرون به صرفه می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت رادیاب مراجعه فرمایید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۴۴۷۳ تماس بگیرید کارشناسان ما شما را درباره وال پست برند راد پست  راهنمایی می کنند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟