نظافت منزل و شستشوی فرش در محل

نظافت منزل و شستشوی فرش در محل

همه افراد دوست دارند همیشه محیط خانه، تمیز و مرتب باشد و بدین‌منظور به نظافت خانه می‌پردازند. یکی از وسایلی که تمیزی آن بر روی نظافت خانه تاثیر بسزایی دارد، تمیزی فرش می‌باشد. وجود هرگونه آلودگی و لکه بر روی فرش باعث ایجاد جلوه ناپسند در منزل شده و نظافت آن را با مشکل مواجه می‌کند راهکارهای مختلفی برای تمیزی فرش وجود دارد که این راهکارها شامل

1- شستشوی فرش در منزل به روش سنتی

شستشوی فرش به این شیوه نیاز به یک مکان مناسب جهت شستشوی فرش دارد و همچنین عدم آگاهی از مواد شوینده مناسب فرش و همچنین روش خشک کردن نامناسب فرش، باعث آسیب به بافت و الیاف فرش می‌شود.

2- تمیز کردن فرش با شامپو فرش

استفاده از شامپو فرش می‌تواند باعث تمیزی فرش شود، اما باید بدانید استفاده مداوم از شامپو فرش، باعث ایجاد لکه‌های مقاوم در فرش شده و گاهی لکه‌های سفید را بر روی فرش به وجود می‌آورد. همچنین ماندگاری این ماده شوینده باعث آسیب به الیاف فرش می‌شود و باعث می‌شود، فرش زودتر پوسیده شود.

3- سپردن فرش به قالیشویی ها

امروزه اکثراً ترجیح می‌دهند فرش خود را به قالیشویی ها بسپارند. زیرا این شرکت‌های قالیشویی با توجه به تخصص و تجربه‌ای که در این زمینه دارند، فرش را به گونه‌ای اصولی شسته، به‌ صورتیکه هیچ لکه و آلودگی بر سطح فرش باقی نماند و همچنین خشک کردن آن توسط دستگاه‌های مخصوص انجام می‌گیرد و هیچ‌گونه رطوبتی در بافت فرش باقی نمی‌ماند. وجود هر گونه رطوبت در فرش باعث ایجاد بوی نامطبوع و همچنین پوسیدگی فرش می‌شود.

4- شستشوی فرش توسط قالیشویی ها در محل

گاهی افراد نسبت‌به فرش خود از حساسیت بالایی برخوردار هستند و و از این‌که در زمان حمل‌ونقل دچار آسیب شود دلهره دارند، و ترجیح می‌دهند، شستشوی فرش در منزل صورت بگیرد. بعضی از این قالیشویی ها مانند قالیشویی سعادت اباد این خدمات را در محل انجام می‌دهند، به گونه‌ای که هیچ لکه و آلودگی بر سطح فرش باقی نماند و هیچ تفاوتی با شستشوی آن در قالیشویی نداشته باشد.

نحوه شستشوی فرش در محل

برای انجام شستشوی فرش در محل کافیست با قالیشویی های معتبر تماس برقرار کرده و درخواست خود را ثبت نمایید. سپس قالیشویی مورد نظر با فرستادن خدمات قالیشویی به منزل شما، این کار را انجام می‌دهند.

گاهی ممکن است روش شستشوی فرش‌ها در محل به گونه خشک شویی باشد،  در این روش با استفاده از، کف مواد شوینده فرش را تمیز می‌کنند و هیچ‌ آبی برای شستشوی فرش استفاده نمی‌شود. استفاده از این روش باعث می‌شود فرش در زمان کمتری تمیز شود. اما باید بدانید که این روش شستشو، نجاست را از فرش شما تمیز نمی‌کند، بنابراین اگر فرش شما دارای نجاست می‌باشد برای این‌که از نظر شرعی مشکلی نداشته باشد.

نظافت منزل و شستشوی فرش در محل

 برای انجام شستشوی فرش به شیوه زیر عمل می‌کنند :

1- ابتدا فرش منزل کاملاً بررسی می‌شود تا نوع الیاف بکار برده در فرش مشخص شود و بتوانند تشخیص دهند، که از چه شوینده‌ای برای شستشوی فرش استفاده کنند.

نحوه شستشوی فرش دست‌بافت بافرش ماشینی متفاوت است و باید برای هر کدام از این فرش‌ها، از ماده‌ی شوینده‌ی مخصوص استفاده کرد .فرش‌های دستبافت نسبت ‌به فرش‌های ماشینی حساس‌تر می‌باشند و ممکن است در فرآیند شستشو دچار رنگ دهی شوند. بنابراین باید مواد شوینده‌ای که برای این فرش‌ها استفاده می‌شود دارای ترکیبات شیمیایی ملایم باشد تا منجر به رنگ دادن فرش نشود.

2- بعد از تشخیص نوع فرش، سطح فرش را کاملاً با جاروبرقی تمیز می‌کنند، تا هر گونه گرد و غبار، از درون بافت فرش خارج‌شده و فرآیند شستشو راحت‌تر صورت بگیرد. اگر این گرد و خاک به درون فرش نفوذ کند و باعث ایجاد رنگ تیره بر روی فرش شود.

3- قبل‌از شروع شستشوی فرش، لکه‌های فرش مشخص می‌شود و درصورتی‌که تشخیص دهند، این لکه‌ها در فرآیند شستشو پاک نمیشوند، از مواد پاک‌کننده مخصوص برای این لکه‌ها استفاده کرده و لکه را از سطح فرش پاک می‌کنند.

4- برای شستشوی فرش در منزل از دستگاه‌های مخصوص استفاده می‌شود که این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دارای برس‌های بزرگ می‌باشد و باعث کشیدن مواد شوینده بر روی فرش می‌شوند.

5- سطح فرش را ابتدا آب‌پاشی کرده تا مواد شوینده راحت‌تر جذب فرش شود، سپس به وسیله برس‌های طراحی‌شده در دستگاه‌های شوینده این مواد شوینده را بر روی فرش می‌کشند و هم‌زمان با شستشوی فرش مخزن هایی که در این دستگاه‌های شوینده تعبیه‌شده است تمام آلودگی‌ها و آب کثیف را از سطح فرش جمع‌آوری کرده تا هیچ اثری از این مواد بر روی فرش باقی نماند.

6- این قالیشویی ها از دستگاه‌های مکش مخصوص استفاده می‌کنند تا تمامی رطوبت فرش جذب شود و هیچ‌گونه رطوبتی در فرش باقی نماند و شستشوی فرش به بهترین نحو انجام گیرد، به‌گونه‌ای که فرش، دچار هیچ‌گونه آسیب و پوسیدگی نشود.

نیروهایی که برای شستشوی فرش استخدام می‌شوند اکثراً افراد با مهارتی هستند، که در تمامی زمینه‌های مربوط به فرش، تخصص و آگاهی دارند. امکان دارد فرش شما دچار آسیب‌دیدگی باشد که این افراد با مهارتی که دارند، باعث ترمیم فرش می‌شوند.

نظافت منزل و شستشوی فرش در محل

مزایای شستشوی فرش در محل

1- شستشوی فرش در محل با استفاده از دستگاه‌های مخصوص انجام می‌گیرد که این دستگاه‌ها به‌صورت یکنواخت در سراسر فرش حرکت کرده و عملیات شستشوی فرش را انجام میدهد. این حرکت یکنواخت باعث می‌شود که فرش به‌صورت یکسان شسته شود و فشار دستگاه بر تمام نقاط فرش یکسان باشد.

2- نیازی به جابجایی فرش نیست، گاهی فرش دراثر جابجایی دچار پارگی می‌شود و باعث کاهش عمر فرش می‌شود.

3- در این روش شستشو، ریشه‌های فرش به‌خوبی تمیز می‌شوند و هیچ‌گونه اثری از لکه و زردی، بر روی ریشه‌های فرش باقی نمی‌ماند.

4- نیازی به پرداخت هزینه حمل ‌ونقل نمی‌باشد .

5- فرش در کمترین زمان شسته می‌شود و بلافاصله بعد از انجام شستشوی فرش می‌توانید به‌راحتی از آن استفاده کنید.

نظافت منزل و شستشوی فرش در محل

هزینه شستشوی فرش در منزل

عوامل مختلفی بر روی هزینه شستشوی فرش تاثیرگذار می‌باشند، استفاده از هر ترفندی برای تمیز کردن فرش، باعث افزایش هزینه نهایی می‌شود.

1- ابعاد فرش

یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی هزینه شستشوی فرش، ابعاد فرش می‌باشد. هرچه فرش در اندازه‌های بزرگ‌تری باشد میزان هزینه شستشوی آن نیز بالاتر می‌باشد.

2- نوع فرش

الیاف بکار برده در فرش‌ها متفاوت می‌باشند، گاهی فرش‌ها دارای ضخامت بیشتری می‌باشند و فرآیند شستشوی این فرش‌ها سخت‌تر بوده و مواد شوینده بیشتری برای شستشوی فرش مصرف میشود. اما شست‌وشوی فرش‌هایی که دارای پرز کوتاه می‌باشند آسان‌تر می‌باشد و هزینه شست‌وشو برای آن‌ها نیز کمتر است. همچنین هزینه شستشوی فرش‌های دست‌بافت نسبت‌به فرش‌های ماشینی بالاتر می‌باشد، زیرا الیاف بکار برده در فرش‌های دست‌بافت از حساسیت بالاتری برخوردار بوده و باید در شست‌وشوی این‌گونه فرش‌ها دقت و ظرافت بیشتری به کاربرد و مواد شوینده برای این‌گونه فرش‌ها مخصوص بوده و کوچک‌ترین سهل‌انگاری در شستشوی فرش باعث آسیب جبران‌ناپذیری به آن می‌شود.

3- استفاده از لکه بر، برای فرش

درصورتی‌که انواع لکه بر روی فرش شما وجود داشته باشد و برای هر کدام از این لکه‌ها از مواد پاک‌کننده مخصوصی استفاده شود، هزینه پاک کردن این لکه‌ها به‌صورت جداگانه حساب می‌شود و باعث افزایش هزینه نهایی شستشوی فرش می‌شود.

4- ترمیم فرش

گاهی فرش‌ها نیاز به ترمیم دارند و انجام هر گونه  ترمیم بر روی فرش هزینه دارد و هرچه میزان این ترمیم بیشتر باشد هزینه پرداختی نیز بالاتر می‌رود و قیمت این ترمیم نیز بر روی هزینه شستشوی فرش تاثیر گذار است.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟