راه‌های تشخیص بهترین فرش ماشینی چگونه است؟

راه‌های تشخیص بهترین فرش ماشینی چگونه است؟

فرش‌های دستباف به علت اینکه در بافته شدن آن‌ها از الیاف طبیعی استفاده می‌شود و کار دست هستند قیمت بیشتری را هم نسبت به فرش‌های ماشینی دارند. به همین علت ممکن است خیلی از افراد توانایی مالی خریدن فرش‌های دستباف را برای منزل خود نداشته باشند، اما جای نگرانی نیست. ما در ادامه مقاله از قالیشویی ملت قصد داریم نکاتی را به شما دوستان بیان کنیم که با توجه به آن‌ها می‌توانید فرش‌های ماشینی با بهترین نوع کیفیت تهیه کنید. پس برای آگاهی پیدا کردن از این نکات در ادامه مقاله ما را همراهی کنید.

اگر فرش‌های شما چه از نوع دستباف یا چه ماشینی نیاز به شست و شو پیدا کرده است، بهتر است هر چه زودتر آن را به نیروهای متخصص مراکز قالیشویی بسپارید که در اینجا پیشنهاد ما به شما قالیشویی ملت است که می‌توانید از خدمات مختلفی که دارند مانند فرش شویی، مبل شویی، موکت شویی و حتی خدمات رفوگری بهره‌مند شوید.

راه‌های تشخیص بهترین فرش ماشینی چگونه است؟

نکات مهم در انتخاب یک فرش ماشینی خوب

بررسی جنس نخ خاب

یکی از مهم‌ترین عامل‌ها برای انتخاب یک فرش ماشینی خوب آن است که حتما به جنس خاب فرش دقت لازم را بکنید، زیرا بیش از 70 درصد وزن یک فرش را نخ خاب آن فرش تعیین می‌کند که به آن نخ پرز نیز می‌گویند. در اصل از این نخ برای بافت گره‌های فرش استفاده می‌شود. به همین علت ارتباط مستقیمی با قیمت و ماندگاری فرش دارد.

می‌توانیم بیان کنیم یک فرش ماشینی خوب در اصل فرشی است که 100 درصد نخ خاب آن از الیافی به نام اکریلیک تشکیل شده باشد، چراکه این نوع از الیاف مصنوعی بسیار سبک هستند و حالتی شبیه به پشم دارند به همین علت گرم هستند.

فرش‌هایی که به صورت کامل و خالصی از این نوع الیاف بافته شده باشند در برابر عوامل محیطی مانند روغن، مواد شیمیایی و نور خورشید بسیار مقاوم‌تر از انواع پلی استر مانند ابریشم مصنوعی یا حتی انواع پلی پروپیلن هستند.

یکی دیگر از مزایای این نوع از فرش‌ها که با این نوع از الیاف بافته می‌شوند این است که قابلیت شستن بالایی را دارا هستند. به همین منظور آلودگی‌ها خیلی راحت از روی آن پاک می‌شوند. حال اگر شما هم فرشی در منزل دارید که احتیاج به طی شدن مراحل شستشو دارد، بهتر است آن را به مرکز قالیشویی معتبری مانند قالیشویی ملت بسپارید.

یکی از مزایای این قالیشویی این است که شعبه‌های زیادی در سطح شهر برای آن وجود دارد و به همین دلیل امکان استفاده از خدمات این مرکز قالیشویی برای اغلب افراد امکان پذیر شده است. پس دیگر مهم نیست شما در چه منطقه‌ای از تهران ساکن باشید، برای مثال اگر در منطقه اختیاریه تهران ساکن هستید می‌توانید از شعبه قالیشویی اختیاریه آن بهره لازم را ببرید.

راه‌ تشخیص یک فرش ماشینی اکریلیک خوب

برای اینکه بتوانید یک فرش ماشینی که از الیاف مصنوعی اکریلیک تهیه شده است را انتخاب کنید ابتدا روی فرش دست بکشید، اگر دست شما به راحتی از روی فرش سر خورد و احساس چسبندگی نکردید، آن فرش اکریلیک است. البته بهتر است بدانید از آنجایی که قیمت نخ اکریلیک نسبت به بقیه الیاف‌های موجود گران‌تر است به همین دلیل بیشتر کارخانه‌ها به صورت ترکیب با الیاف پلی استر یا پلی پروپیلن از الیاف اکریلیک استفاده می‌کنند. هر چه قدر از الیاف اکریلیک در بافته شدن فرش بیشتر استفاده شود به همان میزان کیفیت و قیمت آن نیز کاهش پیدا می‌کند.

راه‌های تشخیص بهترین فرش ماشینی چگونه است؟

در ارتباط با هیت ست شدن فرش اطمینان حاصل کنید

هیت ست در اصل فرایندی است که قبل از بافته شدن فرش ماشینی روی الیاف آن صورت می‌گیرد و در این فرایند الیاف فرش با بخار آب گرمادهی می‌شوند. انجام این فرایند به خاطر آن است که عمر فرش‌های ماشینی افزایش یابد.

همین فرایند باعث می‌شود که احتمال پارگی فرش بسیار کاهش یابد و علاوه بر این باعث می‌شود فرش پاخور و زیر دست بسیار نرم‌تری پیدا کند. به همین علت شما به عنوان یک خریدار باید بسیار به این نکته دقت کنید که حتما روی فرش مورد نظر شما این فرایند انجام گرفته باشد.

جالب است بدانید فرش‌هایی که فرایند هیت ست روی آن‌ها انجام می‌شود از نظر ظاهری پرتراکم‌تر به نظر می‌رسند. به همین دلیل طرح‌ها و نقش‌های یک فرش بیشتر نمایان خواهند شد. یکی دیگر از ویژگی‌های این نوع از فرش‌ها این است که بعد از شست و شو راحت به حالت اولیه خود بازمی‌گردند و به اصطلاح آب نمی‌روند.

مانند مورد قبل برای تشخیص اینکه فرش مورد نظر هیت ست شده یا خیر، ابتدا روی آن دست بکشید. بافت این نوع از فرش‌ها حالت پفکی دارد و پرز کمتری نیز می‌دهد. البته که تشخیص این موضوع کمی نیاز به تجربه دارد. به همین علت بهتر است از یک فروشگاه معتبر فرش را تهیه کنید که خیال شما از بابت این موضوع راحت باشد.

تعداد گره‌‍های طولی و عرضی را بشمارید

یکی از نکات مهمی که باید در هنگام خرید یک فرش ماشینی به آن دقت لازم را بکنید، تراکم آن است و منظور از تراکم فرش ، تعداد گره‌های بافته شده یک فرش است . به صورت کلی دو نوع تراکم فرش داریم:

تراکم عرضی(شانه فرش)

شما اگر تعداد گره‌های عرض یک فرش را بشمارید می‌توانید تراکم عرضی آن را بدست آورید. برای مثال اگر بیان می‌کنیم که یک فرش 1000 شانه است یعنی در طول هر متر آن فرش هزار گره وجود دارد.

تراکم طولی

اگر شما تعداد گره‌های موجود در طول فرش را محاسبه کنید می‌توانید تراکم طولی آن فرش را بدست آورید. هرچه تراکم طولی یک فرش ماشینی بیشتر باشد، به همان میزان بافت فرش فشرده‌تر خواهد بود. به همین دلیل استحکام و ماندگاری آن نیز به مراتب افزایش خواهد یافت.

 

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم نکاتی را برای خرید یک فرش ماشینی خوب بیان کنیم، اما باز بهتر است شما برای خرید از یک فرد باتجربه در این زمینه نیز کمک بگیرید تا از خرید خود اطمینان بیشتری حاصل کنید. حال اگر شخصی باتجربه در این زمینه نمی‌شناسید باید حتما از فروشگاهی معتبر فرش را تهیه کنید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟