موارد مصرف گلیسیرین، منتول و روغن آرگان

گلیسیرین ، منتول ، روغن آرگان موادی با خواص بسیار قوی هستند که در بسیاری از صنایع مانند داروسازی ، آرایشی و بهداشتی ، غذایی و … مورد استفاده قرار می ‌گیرند. در این مطلب به بررسی موارد مصرف آنها در این صنایع پرداخته خواهد شد.

موارد مصرف گلیسیرین

در صنایع داروسازی ، گلیسیرین به عنوان یک ماده مرطوب کننده و ضدعفونی کننده استفاده می‌ شود. این ماده در ترکیب بسیاری از داروهای شربتی ، قطره ، پماد ، کرم و لوسیون کاربرد دارد و به دلیل ویژگی های آبرسانی و مرطوب کنندگی قوی ، بهترین مرطوب کننده برای پوست محسوب می ‌گردد.

در صنایع آرایشی و بهداشتی ، گلیسیرین به عنوان یک ماده مرطوب کننده و آبرسان به کار می رود. این ماده در ترکیب بسیاری از محصولات آرایشی مانند کرم های صورت ، لوسیون ها ، شامپو، کرم های دست و بدن و محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صنایع غذایی ، گلیسیرین به عنوان یک ماده شیرین کننده و مرطوب کننده مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این ماده در ترکیب بسیاری از محصولات غذایی مانند شیرینی ، شکلات ، آدامس ، نوشیدنی های مختلف و بسیاری دیگر از محصولات غذایی به کار می رود. همچنین ، به عنوان یک عامل خنک کننده در محصولات غذایی مانند آیس کرم ، ترشیجات و شیرینی های خنک‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد مصرف گلیسیرین، منتول و روغن آرگان

موارد مصرف منتول

منتول یک ترکیب شیمیایی آلی بوده که از محصولات عصاره نعناع تقطیر شده است. این ترکیب به عنوان یک ماده شیمیایی با بوی مطبوع و احساس سردی استفاده می‌ شود و در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به برخی از موارد مصرف منتول اشاره خواهیم کرد ؛

صنایع آرایشی و بهداشتی- منتول به عنوان یک ماده مرطوب کننده و خنک کننده در ترکیب بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند شامپو ، لوسیون ، کرم های صورت و بدن ، اسپری‌ های ضد بو و دهان شوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، به عنوان یک عامل خنک کننده در محصولات آرایشی مانند رژ لب ، لاک ناخن و محصولات مراقبت از پوست کاربرد دارد.

صنایع داروسازی- منتول به عنوان یک ماده خنک کننده و روان کننده در ترکیب بسیاری از داروهای شربتی ، پماد ، ژل و قرص مانند داروهای تسکین دهنده درد ، داروهای تقویتی و داروهای ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

صنایع غذایی- منتول به عنوان یک ماده شیرین کننده و خنک کننده در ترکیب بسیاری از محصولات غذایی مانند شیرینی ، آدامس ، نوشیدنی ‌های انرژی‌ زا و بسیاری دیگر از محصولات غذایی استفاده می‌شود.

صنایع تنفسی- منتول به عنوان یک ماده خنک کننده و باز کننده برای مجاری تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از محصولات تنفسی مانند اسپری ‌های بینی و محصولات تسکین دهنده سینه حاوی منتول هستند.

موارد مصرف روغن آرگان

روغن آرگان یکی از روغن‌های گیاهی با ارزش و با فواید زیاد است که از درخت آرگان به دست می ‌آید. این روغن دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب اشباع نشده و ویتامین E بوده که به عنوان یک ماده غذایی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به برخی از موارد مصرف این روغن اشاره می ‌کنیم ؛

مراقبت از پوست- روغن آرگان به عنوان یک ماده مرطوب کننده و ترمیم کننده پوست را نرم و لطیف کرده و به درمان برخی از مشکلات پوستی مانند خشکی ، التهاب ، جوش ، زگیل و عفونت ‌های قارچی کمک می نماید.

مراقبت از مو- روغن آرگان به عنوان یک ماده تغذیه ‌ای به موها کمک می کند تا براق و نرم شوند و در درمان برخی از مشکلات مویی مانند شکنندگی و خشکی کمک می نماید.

درمان درد مفاصل- روغن آرگان به عنوان یک ماده ضد التهابی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای درمان برخی از مشکلات مفصلی مانند التهاب و درد مفاصل به کار می رود.

موارد مصرف گلیسیرین، منتول و روغن آرگان

بهبود عملکرد قلبی- روغن آرگان دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب اشباع نشده است که به بهبود عملکرد قلبی کمک کرده و به کاهش برخی از علائم بیماری ‌های قلبی مانند فشار خون بالا و کلسترول بالا کمک می کند.

مراقبت از آرنج‌ها و زانوها- روغن آرگان به عنوان یک ماده ترمیم کننده برای آرنج‌ها و زانوها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراقبت از ناخن‌ ها- روغن آرگان به عنوان یک ماده تقویت کننده به تقویت ناخن ‌ها و جلوگیری از شکنندگی و ترک در آنها کمک می کند.

مراقبت از لب‌ ها- روغن آرگان به جلوگیری از خشکی و ترک‌های لب‌ها کمک کرده و آنها را نرم و لطیف می سازد.

درمان زخم ‌های پوستی- روغن آرگان به عنوان یک ماده ترمیم کننده برای زخم‌ های پوستی مانند سوختگی ، بریدگی و زخم‌ های قرمز مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

بهبود عملکرد گوارشی- روغن آرگان به بهبود عملکرد گوارشی و کاهش برخی از علائم مربوط به مشکلات گوارشی مانند درد شکم ، گازهای روده‌ای و دل درد کمک می کند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟