مسئولیت های مدیر ساختمان چیست؟

مسئولیت های مدیر ساختمان چیست؟

امروزه مدیر ساختمان وظیفه اصلی حل مشکلات و رسیدگی به مسائل جاری ساختمان را بر عهده دارد ولی بسیاری از ساکنین نسبت به وظیفه مهم مدیر ساختمان اطلاعاتی ندارند. ساکنین معمولا عملکرد خوب مدیر ساختمان را نادیده می گیرند و تنها زمانی که در خانه با مشکلی مواجه می شوند نسبت به عککس العمل نشان می دهند. به همین منظور امروز ما قصد داریم به مجموعه وظایف یک مدیر ساختمان نگاهی کلی انداخته و آن را از نقطه نظرات مختلف مورد ارزیابی قرار دهیم.

مدیر ساختمان کیست؟

پیش از اینکه ما نگاهی به وظایف مدیر ساختمان بیاندازیم بهتر است ابتدا تعریفی جامع از شخص مدیر عامل را به شما ارائه کرده و سپس نگاهی نیز به وظایف او داشته باشیم. در اصل مدیر ساختمان به فردی اطلاق می شود که توسط مجمع عمومی مالکین به منظور رسیدگی به امور جاری ساختمان اعم از رسیدگی به امور حقوقی ، بررسی موارد عمرانی و جمع آوری شارژ ماهیانه از میان ساکنین انتخاب می شود. در برخی از موارد مدیر ساختمان می تواند از افرادی غیر ساکن نیز انتخاب شود ولی این مسئله به ندرت پیش می آید.

مدیر ساختمان را چه کسانی انتخاب می کنند ؟

ماده 7 آیین نامه ی اجرایی قانون تملک آپارتمان ها به صراحت اعلام می کند که وظیفه انتخاب مدیر ساختمان بر عهده مجمع عمومی مالکین می باشد و این مسئله باید بعد از استعفاء و یا کنار گذاشته شدن مدیر پیشین به صورت فوق العاده صورت گیرد. نکته ای که باید به آن دقت کنید این است مجمع عمومی مالکین هر سال یک بار برگذار می شود ولی در صورت انتخاب مدیر ساختمان باید به صورت فوق العاده نشستی را ترتیب دهند.

وظایف مدیر ساختمان

بر اساس ساختمان و آیین نامه ها و شرایط خاص مدیر ساختمان نیز وظایف منحصر به فردی را بر عهده دارد ولی به صورت کلی و اصولی مجموعه وظایفی بر عهده مدیر ساختمان است که در این بخش به آن ها نگاهی می اندازیم.

انجام تمامی امور مشترک آپارتمان

اصلی ترین وظیفه ای که بر عهده مدیر ساختمان می باشد رسیدگی به امور جاری ساختمان اعم از انتخاب سرایدار ، بررسی صلاحیت کارکنان برای انجام امور و محاسبه هزینه ها می باشد.

رسیدگی ، حفظ و نگهداری از تاسیسات و بنای اصلی آپارتمان

شاید اصلی ترین وظیفه مدیر ساختمان نگهداری از تاسیسات و بنای اصلی ساختمان می باشد. در ساختمان های موتورخانه ، ژنراتور ، آسانسور و حتی راه پله ها به عنوان مشاعات در نظر می گیرند و در صورت بروز مشکلی برای این قسمت ها این وظیفه مدیر ساختمان است که در کوتاه ترین زمان این مشکل را بر طرف نماید. علاوه بر این در برخی از موارد بنای ساختمان نیز ممکن است به دلیل فرسودگی از بین رفته و سنگ های آن از دیوار جدا شوند. در این صورت مدیر ساختمان باید نسبت به تعمیر آن اقدام لازم را انجام دهد.

مجری اصلی تصمیمات هیئت مدیره ساختمان

به منظور تسهیل زندگی ساکنین هیئت مدیره گاهی اوقات تصمیماتی مانند ممنوعیت استفاده از آسانسور برای باربری و یا ممنوعیت نگهداری از حیوانات داخلی را اتخاذ می کند. مجری اصلی این تصمیمات مدیر ساختمان می باشد که باید با تمامی توان تصمیمات آن ها را اجرایی کند. در برخی از موارد ساکنین نسبت به این تصمیمات نیز اعتراض می کنند ولی باید در نظر داشت که مدیر ساختمان تنها مجری تصمیمات می باشد.

رسیدگی به اعتراضات و حل و فصل اختلافات ساکنین

بدون شک در بروز مشکلات در میان ساکنین اجتناب ناپذیر می باشد که در برخی از موارد هر دو طرف تصمیم می گیرند به دادگاه و یا شورای حل اختلاف مراجعه کنند. در اینجا وظیفه مدیر ساختمان است که پا در میانی بین این دو همسایه نسبت به حل و فصل مشکل اقدام لازم را انجام دهد. گاهی اوقات نیز این اختلافات نشات گرفته از قوانین داخلی ساختمان می باشد که در این صورت مدیر ساختمان می تواند با انعطاف پذیری یک مسیر میانه را برای برطرف کردن این مشکل پیدا کند.

بیمه نمودن ساختمان در برابر حوادث

یکی از مواردی که نیاز به دقت بالایی دارد و مدیر ساختمان باید در زمان بندی آن دقت کند بحث بیمه کردن خود ساختمان و وسایل آن در برابر حوادثی همچون آتش سوزی و زلزله می باشد. در صورت اینکه مدیر ساختمان نسبت به بیمه آتش سوزی سهل انگاری کند و یکی از خانه ها آتش بگیرد این وظیفه مدیر است که هزینه آتش سوزی را پرداخت نماید.

معین نمودن میزان شارژ ماهیانه هر واحد و جمع آوری آن از ساکنین

مدیر ساختمان به منظور اینکه بتوانند امور جاری ساختمان را به خوبی پیش ببرد نیاز به ابزاری دارد که پول ، اصلی ترین این ابزار به حساب می آید. از این رو او باید بر اساس محاسبات دقیق مشخص کند ساختمان در یک بازه زمانی یک ساله تا چه میزان هزینه دارد و بر اساس آن مبلغی را از ساکنین تحت عنوان شارژ دریافت نماید. محاسبه و دریافت شارژ که همیشه با ساکنین اهالی ساختمان همراه بوده از اصلی ترین دغدغه های مدیر ساختمان به حساب می آید که البته برای آن نیز راه حلی وجود دارد.

نرم افزار هومتیک

مدیران ساختمان به منظور اینکه بتوانند راحت تر امور مالی ساختمان را مدیریت کرده و آن را به اطلاع اهالی ساختمان برسانند می توانند از اپ های مدیریت ساختمان رایگان که هومتیک بهترین نمونه آن به حساب می آید بهره بگیرند. در این اپ علاوه بر مدیریت پرداخت ها می توان گزارش دهی دقیقی را نیز تنظیم نمود و آن را در اختیار ساکنین قرار داد.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟