علت دیفراست نکردن یخچال و روش های تعمیر یخچال

علت دیفراست نکردن یخچال

یخچال‌های نوفراست و دیفراست جزو پر طرفدارترین یخچال‌های موجود در بازار هستند. یکی از ایراداتی که ممکن است در کارکرد این نوع یخچال‌ها به وجود بیاید، دیفراست نکردن و در نتیجه کاهش سرمای فضای داخلی یخچال است. برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی و همچنین آسیب نرسیدن به بخش‌های دیگر دستگاه، پیدا کردن علت دیفراست نکردن یخچال و برطرف کردن آن ضروری است، در غیر اینصورت به تعمیرات یخچال و بردن آن به تعمیرگاه یخچال احتیاج پیدا خواهید کرد.

در این مطلب ضمن توضیح نحوه انجام عملیات دیفراست، بخش‌های مختلف قسمت دیفراست یخچال توضیح داده می‌شود. پس از آن در جستجو به دنبال علت دیفراست نکردن یخچال دلایل مؤثر در آن را بررسی کرده و راهکارهایی برای رفع هر یک از آن‌ها بیان می‌کنیم.

علت دیفراست نکردن یخچال و روش های تعمیر یخچال

بخش‌های تشکیل دهنده سیستم نوفراست

به طور کلی سیستم دیفراست یخچال، وظیفه برفک زدایی را بر عهده دارد. پیش از پرداختن به علت دیفراست نکردن یخچال باید با قسمت‌های مختلف آن آشنا شویم. در ادامه بخش‌های مختلف سیستم دیفراست معرفی شده و پس از آن درباره نحوه عملکرد این قسمت از یخچال صحبت می‌کنیم.

اواپراتور

اواپراتور یکی از قطعات یخچال است که نقش مهمی در سرماسازی ایفا می‌کند. هر زمانی که سرمای موجود در فضای داخلی یخچال کاهش پیدا کند، دلیل آن می‌تواند خرابی اواپراتور باشد. بنابراین در صورت بروز این مشکل، باید سلامت اواپراتور را چک کنید.

تایمر

در تمامی یخچال‌های نوفراست، قطعه‌ای به نام هیتر وجود دارد که در کنار اواپراتور قرار گرفته است. در فواصل زمانی مشخص، این هیتر فعال شده و با ایجاد حرارت، برفک‌های به وجود آمده در اطراف اواپراتور را آب می‌کند. در صورتی که این قطعه به درستی کار نکند، برفک تشکیل شده در اطراف اواپراتور زیاد شده و سرمای یخچال کاهش می‌یابد. تایمر زمان بندی فعال شدن و خاموش شدن هیتر را تنظیم می‌کند.

ترمودیسک

این قطعه که به صورت سری با المنت در مدار یخچال قرار می‌گیرد، نوعی ترموستات حرارتی است. این قطعه وظیفه وصل کردن و قطع کردن جریان ورودی به هیتر را بر عهده دارد و از کار افتادن آن موجب از کار افتادن هیتر یخچال می‌شود.

ترمو فیوز

ترمو فیوز، که به آن فیوز حرارتی هم می‌گویند، وظیفه کنترل هیتر المنت را بر عهده دارد. این قطعه مانع از گرم شدن بیش از حد هیتر در یخچال می‌شود و از سوختن المنت جلوگیری می‌کند.

سنسور دیفراست

این سنسور مسئولیت اندازه گیری قسمت گرما بخش در یخچال را بر عهده دارد. زمانی که دمای قطعه گرما دهنده به حد مشخصی برسد، سنسور فرمان خاموش شدن آن را صادر می‌کند. با انجام این کار، دمای قطعه گرما دهنده کاهش یافته و مانع از آسیب رسیدن به اواپراتور می‌شود. خراب شدن این قطعه می‌تواند علت دیفراست نکردن یخچال باشد.

هیتر یا المنت

این قسمت، در واقع همان قسمت گرما دهنده در یخچال است که با گرمای خود برفک‌های تشکیل شده در یخچال را ذوب می‌کند. پس از ورود هوای گرم به قسمت فریزر، اواپراتور فعال شده و تلاش می‌کند هوای وارد شده را سرد کند. با سرد شدن این هوای گرم، مقداری رطوبت در دستگاه ایجاد شده که این رطوبت پس از سرد شدن به برفک تبدیل می‌شود. در صورتی که مقدار این رطوبت و برفک تشکیل شده از حد معینی تجاوز کند، سنسور دیفراست آن را تشخیص داده و به هیتر فرمان روشن شدن می‌دهد. پس از آن هیتر روشن می‌شود و برفک‌های ایجاد شده در یخچال را از بین می‌برد.

نحوه عملکرد سیستم دیفراست یخچال

در این قسمت و پیش از بررسی علت دیفراست نکردن یخچال نحوه عملکرد سیستم دیفراست را توضیح می‌دهیم. همان طور که توضیح داده شد، می‌دانیم که سیستم دیفراست یخچال از اواپراتور، تایمر، ترمودیسک، ترموفیوز، سنسور و هیتر تشکیل شده است.

سنسور دیفراست، دمای اطراف اواپراتور را اندازه گیری کرده و آن را به برد اصلی یخچال ارسال می‌کند. بسته به مدل یخچال، این سنسور در دمای خاصی فرمان روشن شدن المنت را صادر کرده و در دمای دیگر فرمان خاموش شدن آن را صادر می‌کند. هنگامی که دما تا حد مشخص شده پایین بیاید، پس از صدور فرمان از سنسور به برد الکتریکی، هیتر روشن شده و برفک‌های موجود را آب می‌کند. پس از اتمام این فرایند و آب شدن برفک‌ها، فرمان خاموش شدن هیتر صادر شده و هیتر خاموش می‌شود.

علت دیفراست نکردن یخچال

یکی از متداول‌ترین ایراداتی که در یخچال‌های جدید به وجود می‌آید، دیفراست نکردن یخچال است. در صورتی که سیستم دیفراست وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، برفک تشکیل شده در فضای اطراف اواپراتور به مرور بیشتر شده و در نتیجه سرمای فضای داخلی یخچال کم می‌شود. ادامه این روند ضمن آسیب رساندن به قطعات داخلی یخچال، باعث می‌شود که مواد غذایی موجود در آن هم فاسد شوند.

خرابی ترموفیوزبب

در ادامه جستجو به دنبال علت دیفراست نکردن یخچال در این قسمت به خرابی ترموفیوز می‌پردازیم. وظیفه ترموفیوز، که آن را فیوز حرارتی هم می‌نامند، کنترل دمای هیتر یخچال است. در صورتی که ترموفیوز وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، المنت بیش از حد گرم شده و در زمان مقرر خاموش نمی‌شود. این موضوع می‌تواند باعث آسیب رساندن به قطعات داخلی یخچال و همچنین ایجاد جرقه در آن شود.

خرابی ترمودیسک

مورد بعدی که به عنوان علت دیفراست نکردن یخچال به آن می‌پردازیم، خرابی ترمودیسک است. برای بررسی سلامت این قطعه، به دانش فنی و اهم متر نیاز دارید. برای بررسی ترمودیسک، باید ابتدا سیم‌های دو طرف آن را باز کرده و سپس با اتصال این سیم‌ها به اهم متر، مقاومت آن را اندازه گیری کنید. مقاومت معمول ترمودیسک بسته به مدل یخچال، عددی مابین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ اهم است. در صورتی که مقاومت بدست آمده از محدوده مجاز خارج بود، ترمودیسک دستگاه شما خراب شده است و نیاز به تعویض دارد.

خرابی سنسور دیفراست

در صورتی که سنسور دیفراست خراب شود، این قطعه نمی‌تواند دمای داخل محفظه فریزر را به درستی تشخیص دهد و فرمان فعال شدن هیتر را صادر کند. بنابراین برفک تشکیل شده در یخچال آب نشده و روز به روز بیشتر می‌شود.

برای تست سنسور، ابتدا یخچال را خاموش کرده و دوشاخه آن را از پریز برق خارج کنید. سپس باید سنسور را پیدا کرده و آن را باز کنید. در مرحله بعدی باید با استفاده از اهم متر، مقاومت این قطعه را اندازه گیری کنید. اگر عدد نمایش داده شده بر روی اهم متر برابر با صفر بود، مفهومش این است که سنسور مقاومتی ندارد و کارایی خود را از دست داده است. در این صورت باید سنسور دیفراست را تعویض کنید. اما اگر عدد نمایش داده شده بر روی اهم متر عددی غیر صفر بود، سنسور دیفراست سالم است و علت دیفراست نکردن یخچال موضوع دیگری است.

سخن پایانی

عمل دیفراست‌کردن در یخچال باعث می‌شود برفک‌های موجود در آن آب شوند و یخچال کارکرد معمول خود را ادامه دهد. اگر متوجه کاهش سرمای یخچال شُدید، باید محفظه فریزر را باز کرده و فضای اطراف اواپراتور را بررسی کنید. در صورتی که در کنار آن یخ و برفک مشاهده کردید، باید به دنبال علت دیفراست نکردن یخچال بگردید. معمولاً خرابی یکی از قطعات داخلی یخچال باعث می‌شود که عمل دیفراست انجام نشود. اگر از دانش فنی کافی برخوردار نیستید، نباید هیچ گونه اقدامی انجام دهید و باید کار را به تعمیرکار حرفه‌ای از مراکز معتبر تعمیر لوازم خانگی مانند مدرن تکنیک بسپارید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟