مانومتر چیست؟ با مدلهای مانومتر جاکو آشنا شوید

چنانچه در صنایع مختلفی همچون تولید مواد غذایی، عرقیجات و همچنین پزشکی و آزمایشگاهی فعالیت دارید، با دستگاهی به نام ترمومتر و مانومتر آشنایی دارید. ترمومتر مانومتر جاکو که در این مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت، یکی از انواع این محصول به شمار می‌آید که توسط برند جاکو تولید و به بازار ارائه‌شده است. در یک تعریف کلی این دو دستگاه تجهیزاتی هستند که برای اندازه‌گیری دما و همچنین سنجش میزان فشار، مورد‌استفاده قرار می‌گیرند. همان‌طور که می‌دانید، در بسیاری از صنایع، سنجش میزان دما و فشار از اهمیت بالایی برخوردار بوده و لازم است که از نوع باکیفیت آن برای این منظور استفاده شود.

بنابراین اگر قصد خرید یک ترمومتر و یا مانومتر کارآمد را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید؛ زیرا قصد داریم شما را با کارایی این دو محصول آشنا کنیم.

مانومتر چیست؟ با مدلهای مانومتر جاکو آشنا شوید

ترمومتر چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از آن‌که به معرفی ترمومتر مانومتر جاکو بپردازیم، بهتر است ببینیم ترمومتر چیست و چه قابلیت‌هایی دارد، به همین منظور ابتدا به معرفی ترمومتر پرداخته و درباره ترمومتر جاکو نیز اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

ترمومتر همان دماسنج است که از آن برای سنجش میزان دمای محیط، دمای واکنش و فرآیند استفاده می‌شود. این دستگاه با توجه به کاربری‌های مختلفی که می‌تواند داشته باشد، در انواع گوناگونی ساخته‌شده و در اختیار صنایع مختلف، از قبیل صنایع پزشکی، تولید مواد غذایی، صنایع خودرویی و همچنین خطوط تولید محصولات مختلف و .. قرار گرفته است.

اگر مایلید بدانید که کدام نوع ترمومتر جاکو برای فعالیت شما مناسب است، ادامه این مطلب را از دست ندهید؛ زیرا در ادامه به معرفی انواع مختلف ترمومتر خواهیم پرداخت و شما می‌توانید پس از آشنایی با نحوه کاربرد هر یک، انتخاب بهتری داشته باشید.

  • ترمومتر جیوه‌ای

این نوع ترمومتر ساده‌ترین نوع آن به شمار می‌آید که بیشتر در مطب پزشکان آن را مشاهده کرده‌اید. جیوه‌ای که درون آن‌ها به‌کار‌رفته نسبت به دما حساس بوده و تغییر دما سبب تغییر میزان جیوه شده و ممکن است به منقبض شدن آن بینجامد.

مانومتر چیست؟ با مدلهای مانومتر جاکو آشنا شوید

  • ترمومتر الکلی

از دیگر انواع ترمومتر مانومتر جاکو و به‌طورکل ترمومترهای موجود در بازار، می‌توان به نوع الکلی آن اشاره کرد. دماسنج‌های الکلی بیشتر در آزمایشگاه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. مایعی که درون این نوع ترمومتر قرار دارد، برخلاف نوع جیوه‌ای، به سرعت تبخیر می‌شود.

  • ترمومتر دیجیتالی

ترمومترهای دیجیتالی به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که بیشتر در بخش‌های صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. یخچال‌ها، کولرهای جدید و مدرن، اتوهای مخصوص خشکشویی دارای ترمومتر دیجیتالی هستند. این محصول می‌تواند دمای محیط را اندازه‌گیری کرده و سبب شود تا تغییرات دمایی لازم روی دستگاه اعمال گردد.

  • ترمومتر لیزری

ترمومتر مانومتر جاکو نمونه دیگری از این محصول را دارد که به لیزری معروف است. کاربرد این محصول به این صورت است که با استفاده از آن می‌توان دمای اجسام را از راه دور و بدون نیاز به تماس به‌دست آورد.

برند جاکو، مانومتر جاکو را به بازار عرضه کرده است که می‌تواند هر دو عملیات، یعنی سنجش دما و فشار را یک‌جا انجام دهد.

مانومتر چیست و چه قابلیتی دارد؟

مانومتر محصولی است که برای اندازه‌گیری فشار مایعات، گازها و … طراحی‌شده و برای ساخت تجهیزات صنعتی و نیمه‌صنعتی و خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرد. مانومترها دارای مدل‌های متنوعی هستند که از نظر ابعاد و قطر، محل اتصال و نوع کاربردی که دارند با یکدیگر متفاوت‌اند؛ به‌عنوان‌مثال، یا حالت مورب دارند یا در حالت‌های حلزونی، C ،U و یا مارپیچی تولید شده‌اند.

مانومتر جزو قطعاتی محسوب می‌شود که به کمک آن می‌توان میزان فشار گازی که در یک محفظه قرار دارد را سنجید. مانومتر جاکو نیز یکی از این محصولات به شمار می‌آید که بهتر است برای خرید مانومتر جاکو به موارداستفاده و همچنین نوع طراحی آن توجه شود تا بتوان محصولی مناسب را برای امور صنعتی مختلف خریداری کرد.

مانومتر چیست؟ با مدلهای مانومتر جاکو آشنا شوید

آشنایی با انواع مانومتر

  • مانومتر عقربه‌ای

این نوع از مانومتر یا فشارسنج را می‌توان بر روی تجهیزات صنعتی مانند کمپرسور و پمپ، سیستم تهویه مطبوع، سیستم‌های پنوماتیک و هیدرولیک تعبیه کرد.

مانومترهای عقربه‌ای به شکلی طراحی شده‌اند که دارای صفحه‌ای کوچک بوده و روی این صفحات تعدادی اعداد و ارقام وجود دارد که میزان فشار داخلی مخازن را نشان می‌دهد، به همین دلیل در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارند.

  • مانومتر C

مانومتر C از لوله‌هایی تولید‌شده‌اند که به شکل Cهستند. این لوله‌ها از یک سمت بسته و از سمت دیگر به نقطه فشار متصل‌اند؛ به این ترتیب هنگامی‌که فشار از یک سر لوله وارد می‌شود، لوله بوردون به حرکت درآمده و به واسطه عقربه و یک اهرم، چرخ‌دنده به گردش در می‌آید و میزان فشار را روی صفحه نشان می‌دهد.

  • مانومتر مارپیچی یا حلزونی

مانومتر مارپیچی علاوه بر داشتن لوله C، دارای دو لوله دیگر نیز است که یکی از آن‌ها به شکل حلزونی و دیگری به شکل مارپیچی طراحی‌شده است. مانومتر حلزونی و مارپیچی برای زمان‌هایی که سنجش فشار با حساسیت بالایی روبه‌رو است، مناسب هستند.

  • مانومتر U

این نوع مانومتر ساختاری جمع‌و‌جور دارد و به شکل U طراحی‌شده است، در این مانومتر یک سر لوله باز بوده و سمت دیگر آن به منبع متصل است.

  • مانومتر مورب

چنانچه در صنایعی فعالیت دارید که برای اندازه‌گیری به فشار کمی نیاز است، مانومتر مورب گزینه مناسبی به شمار می‌آید.

  • ترمومتر مانومتر جاکو JAKO

تا اینجا سعی کردیم درباره عملکرد مانومتر و ترمومتر و همچنین انواع آن‌ها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. در این قسمت به معرفی ترمومتر مانومتر جاکو و ویژگی‌ها و کاربردی که این محصول دارد، خواهیم پرداخت.

این دستگاه به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که با برخورداری از یک صفحه می‌تواند همزمان میزان فشار و دما را نشان دهد. از این محصول بیشتر در موتورخانه‌ها استفاده می‌شود و دارای بدنه‌ای فولادی به رنگ مشکی بوده و صفحه‌ای که برای آن در نظر گرفته‌شده، 8 سانت قطر دارد؛ به این ترتیب کاربر می‌تواند میزان دما و فشار را به‌راحتی مشاهده نماید.

این ابزار تشخیص فشار و دما به‌گونه‌ای طراحی‌شده که با استفاده از درب شیشه‌ای و زروه برنجی، استحکام بالایی پیدا کرده است؛ همچنین تجهیزات داخلی آن نیز همگی از جنس مرغوب تولید‌شده و برند جاکو توانسته برای ترمومتر مانومتر جاکو استانداردهای لازم را دریافت نماید. این محصول ساخت کشور چین است و از کیفیت بالایی برخوردار است. برای اطلاع از قیمت مانومتر جاکو، می‌توانید به وب‌سایت‌ها و یا فروشگاه‌های آنلاینی که این محصول را به فروش می‌رسانند سر بزنید.

مانومتر چیست؟ با مدلهای مانومتر جاکو آشنا شوید

جمع‌بندی

ترمومتر مانومتر جاکو به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که شما با خرید آن درواقع با یک تیر دو نشان خواهید زد؛ زیرا می‌توانید میزان دما و فشار را همزمان مشاهده کرده و از آن در صنایع مختلفی همچون تجهیزات عرق و اسانس‌گیری، پکیج‌های حرارتی، بررسی الکتروموتورها و سیستم‌های تهویه، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی و .. استفاده نمایید.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟