آتشدان و بخاری هیزمی

تاریخچه آتشدان و بخاری هیزمی

آتشدان چیست ؟

آتشدان در لغت به معنای مجمر ، اجاق ، تنور و کوره است . به وسیله ای که برای نگهداری آتش از آن استفاده می­شود آتشدان گفته می­شود . امروزه آتشدان­ها انوع مختلفی دارند و در شکل­های بسیار جذاب طراحی و تولید می­شوند که علاوه بر گرمایش سبب تزئین و زیبایی محیط نیز می­شوند.

انواع آتشدان باغ یا اتشدان فضای باز به صورت فلزی و سیمانی تولید میشند.آتشدان در واقع نوعی شومینه برای فضای باز به حساب می­آیند با این تفاوت که شومینه دارای دودکش برای خروج دود و آلایندگی می­باشد و در فضای بسته مورد استفاده قرار می­گیرد و آتشدان دودکش ندارد و برای گرم کردن فضای باز استفاده می­شوند. از آتشدان­ها می­توان در باغ ، حیاط ، ویلا ، سواحل ، کنار استخر ، وسط آلاچیق ، رستوران­های سرباز ، کافه­های سرباز ، دورهمی­های خانودگی در فضای باز استفاده نمود و باوجود هوای سرد دورهمی گرم و دل چسبی را تجربه کرد.امروزه برای گم کردن فضای باز از انواع بخاری تابشی فضای باز و آتشدان استفاده میکنند.

آتشدان و بخاری هیزمی

تاریخچه آتش

به انرژی گرمایی و نوری که هنگام واکنش شیمیایی حاصل از سوختن یا احتراق یک شئ حاصل می­شود آتش گفته می­شود. یکی از بزرگ­ترین اکتشافات بشر در طول تاریخ آتش می­باشد . بنابر شواهد و احتمالات اولین گونه­های آتش با برخورد صاعقه­ها با درختان به وجود آمد و انسان­های اولیه با آن آشنا شدند . پس از مدتی انسان اولیه در پی کشف راهی برای تولید آتش برآمد و دریافت که با ساییدن دو سنگ (سنگ چخماق ) به یکدیگر می­توان جرقه تولید کرد و از این جرقه برای آتش زدن چوب استفاده نمود. بدین ترتیب اولین آتش­ها توسط انسان­های اولیه تولید شدند. انسان­های اولیه از این آتش برای گرم کردن خود ، پختن غذا ، تولید نور ، دورکردن حیوانات وحشی و … استفاده می­کردند به همین دلیل آتش به یک جزء مهم و جدایی ناپذیر از زندگی انسان­ها تبدیل گشت.

روشن کردن آتش در فضای باز

آتش کشف شده توسط انسان­های اولیه در فضاهای باز مورد استفاده قرار می­گرفت و برای گرم کردن محیط زندگی و غار­ها استفاده می­شد . امروزه نیز روشن کرد آتش در فضای آزاد و در فصول سرد سال به یکی از تفریحات مورد علاقه خانواده­ها تبدیل گشته است و در مسافرت و گشت و گذار در طبیعت مورد استفاده قرار می­گیرد .

استفاده از یک وسیله برای کنترل آتش

انسان­های اولیه قبل از کشف آتش کوچ­نشین بودند و در فصول سرد سال به مناطق گرمسیر مهاجرت می­کردند ولی با کشف آتش این موازنه ترکیب دیگری یافت و دیگر انسان اولیه برای تأمین گرما مجبور به کوچ کردن نبود . پس به مرور یکجانشینی و روستاها شکل گرفتند و انسان­ها باگذشت زمان و با مواد اولیه در دسترس برای خود ، خانه ساختند. اما حال باید راهی پیدا می­کردند که آتش را به درون خانه  خود ببرند از طرف دیگر آتش در کنار فواید بسیاری که دارد ،  خطرناک نیز بوده و به سرعت زیادی در محیط منتشر می­شود. به همین دلیل این بار انسان­ها به دنبال اختراع وسیله ای گشتند که بتواند آتش را در آن قرار داده و آن را کنترل کنند.

آتشدان و بخاری هیزمی

به وجود آمدن آتشدان

آتشدان­ها یک وسیله کاربردی برای کنترل و مهار آتش می­باشد که می­توان تاریخچه را آن با کشف آتش همزمان دانست . انسان برای اینکه بتواند آتش را مهار کند و از آن برای رفع نیاز­های خود مانند پخت و پز و گرما استفاده کند و مانع از گسترش آتش شود نیاز به وسیله ای برای نگهداری آتش داشت. اولین نوع آتشدان­ها نوعی گودال بود که بر روی زمین حفر می­شد و در داخل آن هیزم ریخته و آتش درست می­کردند، اما آتش حاصل از این روش دود زیادی تولید می­کرد و برای فضاهای بسته مناسب نبود . به مرور به جای گودال از دیوار­های بلند استفاده ­شد تا دود به فضای بیرون انتقال یابد . در نهایت دودکش به این طراحی اضافه شد و اساس شومینه امروزی شکل گرفت. همچنین انسان­ها ظرف­های تولید کردند که بتوان در آن آتش را نگهداری کرد و از این ظروف برای پخت و پز و همچنین دود کردن اسپند و کندر و صندل و بخور استفاده می­کردند تا فضا را خوش­بو و یا ضدعفونی کنند. انسان­های اولیه با مواد اولیه در دسترس مانند سنگ ، کلوخ ، گل و .. به ساخت نمونه­های اولیه آتشدان پرداختند و به مرور زمان و با پیشرفت علم از مواد اولیه دیگر مانند فلز برای ساخت آتشدان استفاده شد.

آتشدان و بخاری هیزمی

استفاده از آتشدان در جنگ­های قدیم

در دوران قدیم از آتش و آتشدان به عنوان سلاح نیز استفاده می­شد. در دوره کلاسیک و قرون وسطا ، گلدان­هایی کوچکی از جنس سفال تولید شده بود که داخل آن را پر از آتش کرده و به عنوان سلاح حرارتی استفاده می­کردند . با پیشرفت علم بعد از سفال و خشت از چدن برای برای نگهداری آتش استفاده می­شد . یک  نمونه جنگی که از آتش به عنوان سلاح استفاده شده می­توان به سال 550 تا 551 و محاصره پترا توسط ساسانی­ها اشاره کرد که از گلدان­های آتش که حاوی گوگرد بود به عنوان سلاح شیمیایی استفاده کردند.

کاربرد آتشدان

آتشدان­ها کاربرد­های فراوانی دارند و در مکان­های مختلفی مورد استفاده قرار می­گیرند . کاربرد اصلی آتشدان برای گرم کردن فضای باز می­باشد. در روز­های سرد زمستان و در هوای آزاد می­توان با دوستان و آشنایان و خانواده ، اطراف یک آتشدان یا میز آتش نشسته و از گرمای مطلوب آن بهره برد و حس دل­انگیزی را تجربه کرد . علاوه بر گرما آتشدان­های امروزی به علت طراحی زیبا که با شعله آتش همراه شده ، زیبایی منحصر به فردی به محیط می­دهند و جنبه تزئینی نیز دارند.  از برخی از مدل­های آتشدان می­توان به عنوان باربیکیو نیز بهره برد و برای تهیه غذای کبابی و دودی از آن استفاده کرد. همچنین می­توان از نور و روشنایی حاصل از سوختن شعله­ها در هوای تاریک شب بهره برد. طراحی برخی از آتشدان­ها نیز به گونه ای است که می­توان از آن به عنوان میز استفاده کرد. همچنین شما می توانید از آتشدان برای تهیه چای ، و جوشاندن کتری استفاده کنید . یک لیوان چای ذغالی در فضای باز لذت فراوانی خواهد داشت .یکی از فواید مهم آتشدان­ها این است که بعد از استفاده و خاموش کردن آتش کف حیاط و ویلا در اثر آتش کثیف و خراب نمی­شود.

آتشدان و بخاری هیزمی

چرا بخاری هیزمی بخرم؟

این بخاری با توجه به جنبه سنتی که دارند حس و حال بسیار شیرینی به فضا می دهد . این وسیله گرمایشی به دلیل ارزان و در دسترس یودن سوخت انها بسیار به صرفه می باشند. این بخاری های قابل استفاده برای داخل اتاق و قابل استفاده برای فضای باز می باشند. همچنین این نوع بخاری ها بعنوان لوازم گردش و تفریح، به آنها بخاری مسافرتی و بخاری شمالی نیز گفته می شود.

آتشدان و بخاری هیزمی

بخاری هیزمی دست ساز

معمولا بخاریهای هیزمی را با ورق آلومینیوم خاصی تولید می کنند که در برابر حرارت، آتش و انواع چوب و زغالهای مخصوص کاملاً مقاوم است و در استفاده های مداوم و طولانی مدت هرگز آسیبی به ساختار آنها وارد نمی‌ شود.

البته بخاری هیزمی سنتی دست ساز به گونه‌ ای ساخته می‌ شود که امکان حمل و نقل آن برای شما مناسب و آسان باشد، البته نکته مهم دیگر این است که انواع بخاری هیزمی با ابعاد و اندازه های مختلفی در بازار عرضه می گردد که می توانید بر اساس فضایی که در اختیار دارید و نحوه جابجایی، آنچه را که برای شما مناسب است با سایزهای متنوع خریداری نمایید.

منبع:ویلاسازه

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟